Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuin idee?

Wij hebben al jaren een geheel betegelde tuin.
een verhoogd terras van 5x5m in het midden ,en daar omheen ongeveer 2 meter breed ook betegeld met waalsteentjes(heten die zo?).Dit was tot voor kort de ideale situatie,vanweg spelende kinderen die wilden stoepkrijten en tenten wilden bouwen en buiten in het zwembad wilden.
Nu zijn de kinderen ouder en spelen niet meer in de tuin.
ik vind hem nu opeens zo kaal en saai.
er staat een 6 persoons hardhouten tafel met stoelen op het terras.
en in een hoek van de tuin staan twee hardhouten *luie stoelen* met een tafeltje ertussen.
Verder leuk ik de boel steeds op met potplanten.
er staan altijd zo,n twaalf potten in verschillende maten met divers 1 jarig spul.

ik had bedacht om hardhouten bloembakken van 150x50x60h rondom om het terras te plaatsen en deze te vullen met diverse vaste planten,zodat ik niet meer elk jaar nieuw eenjarig spul hoef te kopen,en zo toch een beetje tuin te creeren.

vandaag kreeg ik de offerte ,de bloembakken gaan ongeveer 1300 euro kosten,ze zijn bekleed met wortel doek en ik krijg 10 jaar garantie.

Op zich vind ik dat een redelijke prijs,maar de bakken moeten natuurlijk ook nog worden gevuld.
al met al zullen we dus zo,n 2000 euro kwijt zijn.
Dat vind ik veel geld,dus ik vraag me af of iemand een leuk ( en goedkoper) idee heeft om onze tuin wat meer tuin te laten worden ?
alle tips zijn welkom.

ps een stuk van het terras afhalen om daar planten en struiken in te zetten is geen optie,omdat ik niet wil dat het konijn daarin gaan graven(loopt altijd los).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

28-08-2010 om 23:27

Goedkoop

Ja, het is nou eenmaal een stuk goedkoper om een stuk van je terras in te leveren en daar plantvakken neer te leggen. Tegen Nijn kun je ook kippengaas op de grond leggen. En denk eens aan al dat watergeven dat je bij die plantenbakken moet doen!
Je kunt ook gaas ingraven en een stukje terras omtoveren tot groen gazonnetje, speciaal voor Nijn. Kan hij lekker gras eten.
Plantvakken zijn bovendien goed voor de afwatering bij regenbuien.

sus-anne

sus-anne

29-08-2010 om 08:48 Topicstarter

Guinevere

Nooit aan gedacht;die bakken moeten constant water hebben.En kippengaas ,ook een goede tip.
ik ga hier eens over brainstormen.
meer tips zijn welkom.

reina

reina

29-08-2010 om 09:06

Nijn eigen plek

Ik zou Nijn zijn eigen stuk tuin geven, omheind met gaas en dan kun je de rest met plantvakken invullen. Ik weet niet hoe groot je tuin is, je zou een waterplek kunnen maken, bijv. eem watersteen met grind eromeen, dat geeft altijd bewegng in je tuin. Overigens zou ik een aantal plantenbakken vullen met vaste planten (scheelt een hoop gedoe in het voorjaar)

sus-anne

sus-anne

29-08-2010 om 10:09 Topicstarter

Reina

Ik wil juist van de losse plantenbakken af,ik heb regelmatig vaste planten gekocht,die dan toch de winter weer niet overleefden in de pot.
en het konijn een kleinere plek is wel een optie,maar dan heb ik wel het gevoel dat ik hem *opsluit*.
hij is gewend om door de hele tuin te kunnen rennen.
onze tuin is zo,n 70 vierkante meter.(inclusief schuur)
waterpartij is ook een leuk idee,maar dan erbíj,want ik wil om te beginnen vooral meer groen in de tuin.
ik brainstorm weer verder.

Guinevere

Guinevere

29-08-2010 om 10:50

Nog iets

Ons eigen konijn heeft onze halve tuinbeplanting opgevreten. Heerlijk vindt hij de: buxus, taxus (!), lavendel, gras, daglelies, clematis.....
Je kunt ook een paar bomen neerzetten, in je terras, met een kleine boomspiegel erom heen.

reina

reina

29-08-2010 om 10:51

Susanne

Ik snapte wel dat je van die potten af wil , maar een paar potten zijn altijd welleuk om wat hoogte te geven aan je tuin en om lege plekken tijdelijk op te vullen, dus ik zou ze niet allemaal wegdoen. Je zult toch moeten kiezen, of Nijn een kleinere plek voor zichzelf en plantvakken maken ( makkelijkste en goedkoopste oplossing) of met potten werken. Je bereikt trouwens ook een mooi groen effect met klimplanten (rozen, clematis, kamperfoelie etc), tegen schuttingen, muren en evt in bomen.

sus-anne

sus-anne

29-08-2010 om 20:50 Topicstarter

Klimplanten

tegen de muren van ons huis en van de schuur heb ik al clematis en kamperfoelie staan,dat geeft al een wat groener effect.
nu nog even twijfelen over de rest.
óf ik wacht tot het konijn doodgaat( is inmiddels 6 jaar)of ik ga voor de dure( maar wel prachtige ) plantenbakken.
of ik zet wat boompjes neer,of........of........of..........of.......

sus-anne

sus-anne

29-08-2010 om 20:51 Topicstarter

of ik wacht tot ik de staatsloterij win en zet een tuinarchitect aan het werk

Guinevere

Guinevere

29-08-2010 om 21:12

Konijn

Ik zou niet wachten op het overlijden van Nijn. Mijn andere konijn is 13 geworden namelijk.
Ik zou gewoon eens even achteroverleunen en nadenken. Of een paar van die demonstratietuinen bezoeken voor inspiratie.
Overigens kun je ook verhoogde borders nemen. Die drogen iets minder snel uit, want hebben contact met de ondergrond. En Nijn kan er dan lekker niet bij. Gewoon een muurtje bouwen van oude stenen kan, maar je hebt er ook speciale blokken voor.

sus-anne

sus-anne

30-08-2010 om 11:10 Topicstarter

13?

ik dacht dat konijnen niet ouder werden dan een jaar of 8?
zo lang wil ik niet wachten,het liefst wil ik het gisteren gaan veranderen.
maar ik ga ook eens kijken naar borders(ik leer hier weer veel,heb totaal geen verstand van tuinen en tuinieren)

reina

reina

30-08-2010 om 17:03

Konijnen

Hier ok 2 oudjes, zijn al meer dan 10 jaar, de vorige werd 12, dus je kunt nog even .....

sus-anne

sus-anne

30-08-2010 om 17:44 Topicstarter

Konijnen ot

uiteraard hoop ik dat ons konijn voorlopig blijft leven,maar ik heb altijd gedacht dat konijnen niet ouder konden worden dan 8.
vraag me niet waar ik het vandaan heb.
onlangs was ik met hem bij de dierenarts om zijn tanden te knippen en toen kreeg ik ook de opmerking: zo dit is al een beestje op leeftijd.
ik zal dus een konijnvriendelijke tuin moeten gaan *ontwerpen*.
zal je zien ,is de tuin af,gaat het konijn dood

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.