Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sloof

sloof

11-08-2009 om 09:51

Troep op de kamer

Ik moet even afreageren. Kom net boven op de kamers van mijn dames (9 en 5) De rotzooi is niet te overzien. Het lijkt wel of er een bom is ontploft.
Vorige week de kast van 5 jarige helemaal gesorteerd op maat en alles netjes opgeruimd. Kijk ik nu: alles overhoop. ER hangt niks meer op een hanger en alles ligt verkreukeld door elkaar.
Oudste heeft een vuilnisbelt onder het bed: ondergoed, handdoeken, boeken, frutsels en onzinspullen. Op het bed en bureau gaat het nog even door. Ook daar nog niet zolang geleden grote schoonmaak/opruim gehouden. Nota bene met haar samen, zodat ze zelf ook zou leren dat het bijhouden veel werk scheelt.
Ik word er gek van. Ben chronisch ziek, waardoor ik gedoseerd met m'n energie moet omgaan. Zo'n poetssessie boven kost me veel kracht en maakt dat ik dan de rest van de dag weinig meer kan doen. En nu is het dus allemaal mooi voor niks geweest.
Ik baal ervan. Ik baal van mezelf, want ik ben behoorlijk uitgevallen. Ik baal van de troep. Ik baal van de ziekte. Ik ben een sloof en word ook zo behandeld. Ik zie het even niet meer zitten. En dan moet ik nog aan de dag beginnen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

11-08-2009 om 10:11

Sloof

Erg herkenbaar. Wat bij ons best goed werkt is samen een grote lijst maken met wat er stap voor stap gedaan moet worden. Die lijst hangen we op de muur. Zo wordt het voor een kind overzichtelijk om op te ruimen. Onderaan de lijst zet ik wat de "beloning" is voor de kamer opruimen. Van de week was dat een cornetto.

En voor de rest is het ook een deel loslaten. Ik vind het ook jammer om te zien wat er met de kinderkaemrs gebeurt als ik een keer flink heb opgeruimd. Ik probeer me tegenwoordig minder druk te maken. Doen de kinderen immers ook niet

Herkenning

Ook hier een beperkte hoeveelheid energie door ziekte en kinderen die de boel ook regelmatig laten ontploffen (incl. hun moeder soms). Ik herken het gevoel heel goed, maar probeer niet te vergeten dat ze het écht niet doen om jou te pesten of te kwetsen (vergeet ik op dat soort momenten ook wel eens hoor). Hier voor jongste (is een meisje van ondertussen 8) wel een verbod om zelf kleding uit haar kast te pakken om inderdaad explosies in de kast te voorkomen.

MaximeM

MaximeM

11-08-2009 om 10:52

Ideetjes

Hoi,

Hier mochten mijn kinderen onder geen beding hun eigen kleding uit de kast halen. Op een gegeven moment heb ik alles heel hoog in de kast gelegd, en onderin alleen maar speelgoed. (moet je wel een hoge kast hebben natuurlijk) Verder toch maar weer samen opruimen, of, zeker omdat ze het zelf helemaal gedaan hebben is de stap voor stap laten opruimen, maar het wel helemaal zelf laten doen. Dus opdracht 1 is, alles onder je bed vandaan halen. Als dat klaar is kom je even kijken en geef je de volgende opdracht (handdoek en kleding in de was o.i.d.) papier in de prullenbak en de boekjes op een stapel. En dan ga je weer weg. Een kwartier later kom je weer met de volgende opdracht...enz..enz. tot de kamer weer in orde is. Helaas kunnen de kinderen niet opvouwen...maar misschien wel een poging wagen de kleding weer op hangertjes te doen? Hoe meer werk ze er nu aan hebben om alles weer in orde te maken, maakt misschien dat ze het de volgende keer wel uit hun hoofd laten om er weer zo'n puinhoop van te maken?

Succes
Maxime

Linda99

Linda99

11-08-2009 om 11:22

Kleding

Mijn oudste (7,5) vouwt wel zelf d'r kleding en pakt ook 's ochtends zelf wat ze aan gaat trekken. Dus het kan wel Maar mijn kinderen hebben al vanaf jongs af aan geholpen met was vouwen (willen ze zelf) dus de opvouw-truucjes kennen ze. Moet nog wel eens het een en ander recht leggen, maar het gaat steeds beter.

Bastet

Bastet

11-08-2009 om 12:56

Aan het werk!

Ja,ik zou ze aan het werk zetten,inderdaad.Mijn dochter krijgt haar wekelijkse zakgeld niet,voor haar kamer aan kant is,dat helpt ook bijzonder goed..)
Groetjes,Bastet

Hester

Hester

11-08-2009 om 16:28

Energie als uitgangspunt

Hoi Sloof,

Je kreeg hierboven al goede tips. Ben je al weer een beetje afgekoeld?

Ik zou er als personal organizer nog aan toe willen voegen dat het in dit soort zaken erg belangrijk is hoe je er mee omgaat. Nu heeft het je ontzettend geraakt, je bent ontploft, je voelt je daar weer schuldig over... Meid, stop dat allemaal. Het is zonde van je energie. (wel heel begrijpelijk hoor, daar niet van)

Het is gebeurd. Nu moet het weer opgeruimd worden en als het even kan wil je een herhaling voorkomen.

Neem het feit dat je weinig energie hebt daarbij als uitgangspunt.

Specifiek voor de kledingkast zou ik aanraden:
9 en 5 is behoorlijk jong om de discipline op te brengen een kleidingkast netjes te houden. Overweeg een verbod op het zelf pakken van kleren. Dat mag bijvoorbeeld alleen als jij er bij bent. ALs zelfs dat nog te moeilijk blijkt, leg de kleren dan inderdaad tijdelijk buiten bereik van je kinderen.

Verder wil je natuurlijk graag dat de kinderkamers min of meer netjes blijven zonder veel moeite van jouw kant. Je kunt de kinderen daar heel goed bij laten helpen. Als je heel nette kinderen hebt, kunnen ze 1 keer in de week zelf opruimen. ALs je kinderen hebt die er een grote troep van maken of niet zo'n goed gevoel voor opruimen hebben, kun je ze elke dag op een vast moment een kwartiertje laten opruimen. Als de kamers elke avond weer netjes worden is het nooit meer zo erg. Ze merken dan ook dat orde loont. ALs ze direct na het spelen de boel even terugzetten, zijn ze 's avonds eerder klaar. Dit vergt even een investering van jouw kant maar het loont!

Heel veel sterkte

Hester

koentje

koentje

12-08-2009 om 14:55

Je bent geen sloof

je laat je zo behandelen, en dus gaan je kinderen ervan uit dat het zo hoort.
Hier een jongetje die keurig netjes zijn kamer heeft leren opruimen d.m.v.een lijstje met de volgorde waarin hij dingen moet aanpakken.
Ik moet erbij vertellen dat wij wel gebruik maken van beloning; in dit geval wordt zakgeld pas uitgekeerd na opruimen van kamer. Als dit alsnog in geen dagen gebeurt, vervalt het zakgeld.

En een tip kwa kledingkast want dat probleem hebben we hier ook. Ik maak rolletjes van kledingsetjes die in een la onderin gaan. Verdere stapeltjes komt hij niet aan. Onderbroeken en sokken zitten in een mandje, die kan hij zelf pakken want daar kan nietzo veel mee mis gaan.
Enige probleem is dan dat hij niet zelf kan/mag bedenken dat hij nu eens zin heeft in dat Tshirt bij die broek omdat dat al vastligt.

Margriet*

Margriet*

13-08-2009 om 16:31

Beloning of straf

Je noemt het beloning maar als ze niet hun kamer opruimen dan wordt het toch ingezet als strafmaatregel, want dan krijgen ze hun zakgeld niet? Persoolijk houd ik niet van dit soort maatregelen. Zakgeld krijg je bij ons ongeacht wat. Ik zou liever met iets anders belonen.
Ik vind dat kinderen wel moeten helpen opruimen maar ze hoeven het van mijn nog niet zelfstandig te kunnen.
Opruimen kunnen ze nog jaren. Het vroeger een rommelige kamer hebben geeft geen garanties voor later heb ik gemerkt .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.