Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tot hoe groot in een bobike achterzitje?

De nieuwe fiets is besteld, zoals ik hier al meldde, en daar moet een nieuw achterzitje op, ter vervanging van het rammelende goedkoop-is-duurkoopding dat er nu op zit.

Ik dacht aan een bobike, die heb ik voor ook. Maar in de winkel vond ik die bobike maxi ineens zo smal. Volgens de fietsenboer was het tot een jaar of 5 geschikt, op de site van bobike zag ik 'tot 6 jaar - 22 kg'. Zoon is nu 4,5 en weegt denk ik ruim 16 kilo. Hij is van gemiddelde grootte en niet breed in de heupen (of ergens anders), maar toch knaagt de twijfel.

Er is ook een achterzitje voor kinderen tot 10 jaar (geen stoeltje, maar een zitting met een steuntje in de rug) maar die is ten eerste duurder, en ten tweede officieel pas geschikt vanaf 20 kg.

Ik voorzie dat ik zoon toch nog wel een tijdje regelmatig achterop zal moeten hebben. Wat zouden jullie doen: toch maar die bobike maxi en tzt die andere via MP scoren, of meteen die andere kopen?

Iemand ervaring met een gemiddelde 5,5 jarige in een bobike maxi?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tink

Tink

25-03-2010 om 00:56

Hier

Een Bobike achterzitje, of het ook 'maxi' heet weet ik niet, maar zoon van 6 (1.13 lang en ik denk ongeveer 15-16 kilo) past er nog prima in. Toevallig maandag nog uitgetest

Die andere

Ik zou als ik jou was meteen dat achterzitje voor kinderen tot 10 jaar kopen. Mijn zoon is nu 5,5 en weegt ook zo'n 16 kg schat ik en hij past er nog wel in (want het is een tenger ventje), maar je ziet goed dat het niet echt lang meer kan.

Ik til hem er ook al lang niet meer in, hij gaat er zelf in zitten door op het frame te klimmen en dan over mijn zadel naar achter in het zitje te schuiven.

Aan de andere kant bedenk ik me dat je straks als je jongste een jaar of 3 is weer een bobike maxi nodig hebt voor achter. Je zou dus kunnen overwegen die maxi toch te kopen, maar dan zou ik het alleen doen als je inschat dat je zoontje over een half jaar of zo niet meer achterop hoeft en overal zelf heen fietst.

Chris

Temet

Temet

25-03-2010 om 09:21 Topicstarter

Tink

Jouw zoon is relatief kleiner dan mijn zoon. In elk geval dunner. Mijn zoon is minimaal 16 kilo en zal (steekt natte vinger in de lucht) zo rond de 1,06 zijn schat ik. En hij is 4,5. Die is dus groter dan jouw zoon als hij 6 is, vermoed ik.

Pelle, dat weet ik, van die hogere zitjes. Maar het gaat mij vooral om de breedte. Dat rotzitje dat ik nu heb leek me breder dan die bobike dingen. Ik wil mijn zoon niet met een schoenlepel in het stoeltje moeten persen. Het gewicht zal het probleem wel niet zijn, ik denk niet dat zoon bij 6 jaar 22 kg haalt. Het was meer dat ik dat ding er zo smal uit vond zien.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

25-03-2010 om 09:26 Topicstarter

Chris

Daar zeg je een waar woord. Als dochter uit het voorzitje barst (gezien haar formaat zal ze dan inderdaad minstens 3 zijn) dan kan ze natuurlijk niet meteen op zo'n groter zitje maar zal ze een maxi oid nodig hebben.

Dus ik denk dat ik toch maar die maxi koop en dan die andere op MP probeer te scoren als dat nodig is. Kijken wat het eerst komt: dochter die uit het voorzitje groeit of zoon die uit het achterzitje groeit. Als dochter naar achteren moet zal zoon wel zelf moeten fietsen (ik heb niet zo'n zin in een dubbel zitje).

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

25-03-2010 om 09:34

Gaat lang goed

Op zich gaat het lang goed, maar ik gebruik het alleen nog maar voor kleine stukjes (school-huis). Zowel oudste als zijn vriendjes (5-6 jarigen ) passen er altijd wel in, maar het houdt niet over.

De breedtje is overigens nog nooit een probleem geweest maar hij kan z'n benen niet echt meer ergens kwijt. Ook kan het gordeltje echt niet meer dicht.

Yepp van gmg

ik vind ze niet mooi maar mijn buurvrouw heeft er net eentje gekocht voor haar 4 jarige zoon. Ideaal vind ze.

margje van dijk

margje van dijk

25-03-2010 om 11:28

Kort van memorie

Ik zat laatst weer eens op mijn oude fiets te fietsen, waarop nog zo'n Bobike achterzitje zit. Op mijn nieuwe fiets zit zo'n überkaal GMG zitje (een vierkant kussentje met een ijzeren rugleuninkje). Ik vond dat Bobike zitje nu ineens verschrikkelijk klein en ik voelde me alsof ik weer in mijn vorige leven zat te fietsen.

Mijn Azor fiets heb ik nu precies 2 jaar. Mijn jongste zoon is nu 7.5, dus die was toen 5.5 jaar. Toen kon hij er nog wel in (en hij is niet klein), maar ik voorzag dat dat niet zo lang meer ging duren. Daarom heb ik op mijn Azor dat GMG-zitje laten zetten, wat ook voor wat grotere jongens nog wel geschikt is. En dat heeft zijn dienst echt bewezen, want hoe vaak ik niet met een 'groot kind' achterop even snel ergens heen gegaan ben, bijvoorbeeld naar feestjes waar ze thuisgebracht zouden worden, of als hun fiets stuk was of zo.

De Azor velgen zijn zo sterk dat je je kinderen daar rustig tot nog heel groot achterop kunt laten zitten.

Maar waar ik eigenlijk voor post: in de praktijk heeft mijn jongste zoontje bijna nooit meer bij me achterop gezeten. Als ze eenmaal zelf een fiets hebben, moet je dat ook stimuleren en moet je ze leren zelf te fietsen, en blijkbaar ging dat bij ons precies rond die leeftijd. Als ze eenmaal goed kunnen fietsen doen ze alles zelf op de fiets, en verzin je het niet eens meer dat ze ook nog achterop kunnen.

Achteraf vind ik dat een heel abrupte overgang. Je denkt dat je voor eeuwig met kinderen op je fiets gaat fietsen, maar dat is niet zo. Ineens is het compleet verleden tijd.

Uiteraard zal dat in Amsterdam wel een beetje anders zijn, en ook met een jonger kind erbij zul je eerder geneigd zijn oudste ook maar achterop te nemen. Maar vergis je dus niet: ineens fietsen ze zelf en is het afgelopen.

Margje (met lichte weemoed bij dat oude Bobike zitje waar ik nu weer een week mee rondgefietst heb - maar inmiddels is mijn band geplakt).

ayla

ayla

26-03-2010 om 08:16

Wij

Wij hebben het eigenlijk verdeeld. Manlief heeft alleen een rugsteun op zijn fiets, omdat hij twee fietstassen heeft kan dochter van 5,5 eigenlijk niet met haar voeten tussen de spaken komen. Ik heb dan zo’n maxi zitje op de fiets waar jongste dan weer in kan. Als manlief jongste moet ophalen pakt hij mijn fiets en als ik oudste moet ophalen dan prop ik haar in het stoeltje. Het gaat wel (ze zal nu zo’n 21 kilo en 117 cm zijn) maar de benen zijn vooral het probleem, de steuntjes zijn toch afgesteld op de jongste zijn beentjes en die zijn betrekkelijk korter dan die van grote zus.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

28-03-2010 om 19:52

Hier zo'n klapzitje

van bobike (junior heet'ie geloof ik). Ik heb er een gordeltje bijgekocht, want ik vond het voor mijn 5 jarige nog best "open". Hij vindt het zelf ook fijner.
Bij de maxi zat hij met z'n knieen in z'n nek. (Toen ik het zitje verkocht zag ik dat de steuntjes nog een stukje lager konden..... Ach ja. Economie weer gespekt.)

Temet

Temet

29-03-2010 om 10:25 Topicstarter

Jitske

Jitske, de fietsenman zei over dat klapzitje "als je het inklapt en je fiets staat in de regen wordt de zitting evengoed nat". Hoe is jouw ervaring daarmee? Bij de kleinere bobikes kan de bekleding eruit, en het plastic kuipje maak je vrij makkelijk droog, maar zo'n kussentje dat helemaal nat geworden is, dat zit natuurlijk voor geen meter.
Wordt het inderdaad nat, en als het nat is, duurt het dan erg lang voor het weer is opgedroogd?

Groeten,

Temet

Vera*

Vera*

29-03-2010 om 15:40

Ervaring

Ik heb ook een Bobike junior gehad. Alleen een keer bij een hele erge stortbui zijn de zittinkjes nat geworden, verder heb ik er geen last van gehad. Ik moet wel zeggen dat ik niet in een situatie ben dat mijn fiets de hele dag ergens onbedekt buiten staat.
Voordeel van de Bobike junior vond ik de brede zitting. Zeker een jonger kind zit er stabieler op dan als je alleen de breedte van je bagagedrager hebt. Een mogelijk nadeel zijn de voetsteuntjes aangezien die niet inklapbaar zijn. Zonder kind achterop kun je gemakkelijk een krat achterop meenemen als je boodschappen gaat doen.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

29-03-2010 om 20:01

Geen ervaring

Mijn fiets staat eigenlijk nooit buiten in de regen. Ik heb er dus geen ervaring mee.

Regenhoesje bobike maxi

Ik weet wel dat bij de Bobike Maxi er tegenwoordig een regenhoesje zit dat is weggewerkt in de achterkant van de zitting. Ik gebruik 'm regelmatig. En je kunt ook nog steeds het dekje verwijderen als je dat liever doet.

Maar ik weet niet in hoeverre dit een antwoord is op Temets vraag...

Chris

Temet

Temet

30-03-2010 om 10:06 Topicstarter

Chris

Het zitje waar ik de vraag over stelde is de bobike junior, een zitje voor grotere kinderen. De bobike maxi is een plastic kuipje met afneembare bekleding, maar die junior heeft vaste bekleding. Nu klap je dat zitje wel in, maar via de zijkanten kan regen alsnog de bekleding indringen en dan zit kind dus met de billen in de nattigheid. Maar kennelijk komt dat niet zo heel vaak voor.

Ik zag op de site van bobike inderdaad dat de maxi (dat kuipje dus) met een regenhoes geleverd wordt. Die dingen heb ik geloof ik nog nooit 'live'gezien. Misschien vanwege de Amsterdamse angst voor losse (en dus diefstalgevoelige) onderdelen aan de fiets.

Groeten,

Temet

Duidelijk

OK, de Bobike junior dus. Die hebben we (nog) niet hier. Het lijkt me dat je kind bij een echt erge stortbui wel met natte billen zit als je hem alleen maar kunt inklappen, maar zo heel erg vaak stortregent het toch niet?

Overigens zit dat regenhoesje van de maxi volledig vast aan het zitje, je kunt het dus niet meenemen zonder het hele zitje te jatten. Als de fietsenmaker me er niet op had gewezen dat het ding erin zat, had ik het trouwens zelf nooit gevonden want het zit goed verscholen.

En terwijl ik dit typ, heeft jongste de inhoud van de labello-stick die ik had gegeven om 'even' mee te spelen over zijn leren slofjes gesmeerd, maar dit terzijde.

Chris

Temet

Temet

30-03-2010 om 11:03 Topicstarter

Chris

Oeps. Sterkte ermee. Je weet nu wel altijd waar jongste uithangt: volg de vette voetspoortjes...

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

30-03-2010 om 11:34

Plastic tas

Hoi Temet,
Je wilt dit nu natuurlijk perfect regelen dus aan mijn inferieure tip heb je waarschijnlijk niks, maar ik was zo'n type die regelmatig vergat het kussentje eraf te halen zodat het er-afhaalbare-zitje toch zeiknat was.
Voor dat doel had ik altijd een paar keurig opgevouwen plastic tassen in mijn fietstas (ook voor talloze andere doelen trouwens), en dan legde ik gewoon zo'n uitgevouwen tas in het stoeltje voordat kind erop ging zitten. Et voilà, geen natte billen. Vinden ze bovendien ook fijn-spannend, zo'n tas om op te zitten.
Margje

Temet

Temet

30-03-2010 om 12:31 Topicstarter

Haha!

Perfect regelen? Ammehoela. Kijk, de eerste keer liet ik dus die afneembare bekleding (van het rammelende goedkoop-is-duurkoopzitje) natregenen. Die er dus uitgehaald om in de schuur te laten drogen. Nadien nimmer meer bevestigd. Dus in voorkomende gevallen plasjes in het zitje. Dat dus met de hand (al dan niet in handschoen gestoken) zoveel mogelijk verwijderd- hé had ik niet nog ergens een papieren zakdoekje? Jawel, hiep hoi, sop en veeg, kijk jongen, het is wel zo'n beetje droog. En het is maar een klein stukje.

Maar mijn vrees was dus voor die Bobike Junior dat die zitting zich volzuigt met water en vervolgens nauwelijks meer droog te krijgen is. Dat valt dus kennelijk nogal mee.

Maar goed, het wordt dus toch de gewone BB Maxi, vanwege wat Chris (meen ik) opmerkte: als dochter naar achteren moet kan ze nog niet op dat klapzitje, die moet echt in een kuipje.

Aldus besteld, zojuist. En een deal gemaakt met de fietsenman dat hij mijn oude reservefiets krijgt in ruil voor nieuwe fietstassen (die ik ook nodig heb, om mijn werktas in te kunnen vervoeren).

Dat wordt dus een rode Azor met zwarte zitjes en zwarte tassen. Rood-zwart, de kleuren van Amsterdam. In principe nog twee weken tot de levering - vol verwachting klopt mijn hart...

Groeten,

Temet

Leuk!

Klinkt leuk hoor, je mooie rood-zwarte fiets! En... over twee weken hebben we heerlijk fietsweer, zojuist door mij besteld.

Chris

p.s je hebt er toch ook wel een heel goed slot bij, hè?

Margriet*

Margriet*

30-03-2010 om 20:11

Hee temet

ook de mijne rode Azor heeft een zwart junior zitje en zwarte fietstassen en een zwart krat. Is het laatst genoemde dan nog het enige waarmee ik ze uit elkaar kan houden....
Goede smaak hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.