Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Toch maar weer eens: nieuwe fiets

Ik wil een nieuwe fiets. Of misschien beter: een tweedehands (Amsterdam, niet waar, als het teveel glimt valt het zo op). Een paar dingen weet ik wel: geen breed stuur, want dan past-ie niet in een standaardrek. Degelijk maar toch soepel lopend. Versnellingen hoeven niet. Roestvrije velgen (zal wel standaard zijn tegenwoordig?)

Maar dan: waar moet ik nog meer op letten? Iemand slimme tips? Er moet een kind voor en achterop kunnen maar daarnaast moet-ie dus lekker soepel en snel fietsen. Een werkpaard dat ook hard kan lopen, zeg maar.

Ik hoef dus niet zozeer namen te weten, maar meer tips over wat voor dingen wel en niet handig zijn. Mijn laatste nieuwe fiets was een tweedehands stationshuurfiets en da's alweer 9 jaar terug.

Tips, iemand?

Groeten,

Temet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

19-01-2010 om 14:27

Lastpaard

Kies voor een stalen frame, omdat je twee kinderen (en jezelf en een tas boodschappen) erop wil vervoeren. Aluminium is 'lekker licht', maar ook minder sterk.

Ik zou wel wat versnellingen erop doen. Zeker met volle bepakking even een heuveltje op, is het lekker om terug te schakelen. En volgens mij heb je al gauw minstens 3 (of 7) versnellingen tegenwoordig.

En sluit direct een fietsverzekering af, dan heb je 3 jaar lang recht op een nieuwe, mocht-ie toch gejat worden.

Ik heb toevallig net een nieuwe fiets, eindelijk eentje voor mezelf (de kinderen mogen zo zoetjes aan zelf gaan fietsen). Een matte, glimt niet zo

groet, Mamvantwee

Eehhh...

sja, ik zat laatst nog te denken... ik heb twee keer een tweedehands fiets gekocht en twee keer moest dat ding toch nog behoorlijk onderhanden genomen worden. De eerste keer bleek er een schevigheid te zitten in de voorvork. Niet gewoon scheef, want dan had je het wel gezien bij inspectie.
Tweede keer moest er een nieuw achterwiel in.

Ik zou een nieuwe kopen, een Azor (sorry maar ik ben he-le-maal weg van die fiets nog steeds.) Ik woonde hartje Amsterdam toen ik een nieuwe fiets kreeg en het is gewoon een kwestie van altijd vastzetten aan een vast voorwerp. Soort fietsslothygiene zeg maar. Verzekering erbij en klaar.

Toen ik naar huis fietste daarnet zat ik te denken dat ik mijn Azor straks ga verkopen als ik geen kinderen meer meeneem op de fiets (inruilen voor een sportiever model), en wat voor loflied ik dan voor die prachtige geweldige fiets kan zingen. Normaal stuur, toch twee kinderen stevig mee kunnen nemen plus boodschappen. Wel een 28 inchwiel achter, dus lekker goed verzet. Wel brommerspalen achter waardoor je geen slag in je wiel krijgt (zoals bij moederfietsen gebeurt).

Even opzoeken, de prijs van een kale Azor Nashville: 559, Azor Jersey 459 (iets lichter, wel 2 kids maar niet de weekboodschappen erbij).

Zijn geld meer dan waard.

Kan ie niet op de zaak?

Ach joh, van mij kan je het wel hebben toch?

Brommerspalen moet zijn brommerspaken

Fiets

Ik neem aan dat je op je huidige fiets al kinderzitjes, wellicht buggydrager etc hebt? Ik zou dan in ieder geval opletten dat je die probleemloos kunt overhevelen naar je toekomstige nieuwe fiets.

Verder heb ik zelf een fiets van Batavus met aluminium frame en heb daar nooit problemen mee gehad. Twee kinderen (een voor en een achter), volle fietstassen met boodschappen, en een buggydrager. Als ik de buggy ook echt op de buggydrager hang, lukt het alleen niet om ook mijn fietstassen nog vol te stouwen met boodschappen.

Een goede standaard is erg fijn als je een kleintje voorop hebt en die wilt kunnen laten zitten terwijl je de fiets niet vasthoudt (wel in de buurt blijven natuurlijk). Zelf heb ik daarom mijn Batavus-standaard laten vervangen door die lange standaard van Gazelle. Staat als een huis. Zo'n dubbelzijdige standaard heeft als nadeel dat -ie je fiets omhoog tilt en dan kan het stuur scheef gaan hangen, is lastig als je op het stuur een kinderzitje hebt.

Versnellingen zijn toch wel fijn hoor, voor als je op gang wilt komen of wanneer je een hellinkje op moet.

Hmm, dat waren zo wat overwegingen. Veel succes met je keuze!

Chris

Temet

Temet

19-01-2010 om 21:32 Topicstarter

Ha!

Dank voor die standaard-tip, Chris, daar zou ik dus zelf niet opgekomen zijn. Maar dat is wel iets om over na te denken. Ukje blijkt namelijk een enorme woelwater en dat in een voorzitje is geen lekkere combinatie met een standaardstandaard

Azor, ja dat zie ik hier op het forum regelmatig langskomen...En uiteraard gaat de bon t.z.t. naar de boekhouder

Groeten,

Temet

Die standaard heb ik er ook op laten zetten

idd een goede tip. Je kan opeens overal je fiets kwijt, hoeft nooit meer te kijken welke kant de stoep op helt. Ik heb hem ook op mijn Azor Nashville laten zetten (gratis verwisseld, er zat zo'n brommergeval op).

amk

amk

20-01-2010 om 09:07

Stuurslot

nou het remt het omklappen wat om en je moet je fiets dus nog steeds goed neerzetten. Zeker als je voorop wat gewicht hebt zoals een kinderzitje of boodschappen.

Kost 14.95 (prijspeil 2008) Ik heb 'm er ook op laten zetten. Maar dan weer geen dubbele standaard, juist ivm het optillen.
Maar op mijn batavus personalbike zit wel een heel goede standaard, want die fiets is van zichzelf al zwaar.
En ook de bagagedrager is extra stevig uitgevoerd, zodat je geen maximaal 6kg (meest alluminium dragers van tegenwoordig) maar ruim 20kg mee kan slepen achterop. Voorop heb ik een drager zitten waar ik een klapkrat op gemonteerd heb (met tyrap) en die kan ook tot 20kg belast worden. Zal straks wel wennen zijn als dochterlief helemaal los fietst en ook het zitje van de achterkant afkan, en dan grote fietstassen achter en het rekje van de voorkant af, hoewel mij dat eigenlijk prima bevalt.

Petra Kappers

Petra Kappers

20-01-2010 om 09:28

Azor!

Ja hier ook ene Azor fan. Ook een matte aangeschaft zonder stickers waar het merk op staat. Had eerst een Nashville (di is gestolen, want niet op slot). Heb daarna voor de Jersey gekozen en die bevalt eigenlijk beter. Daar kan ik ook kinderen en boodschappen op vervoeren en hij is van zichzelf minder zwaar (nashville is zwaar als je hem aan de hand een stoep op tilt).
Tip: als je een krat voorop neemt, laat dan in de fabriek de speciale beugels monteren en plaats de krat in de lengte (makkelijker met stallen- je had het over geen breed stuur).

Tihama

Tihama

20-01-2010 om 11:22

Batavus

Ik heb een Batavus Jakima. Aluminium. Volgens de beschrijving mag er maar 15 kg op de bagagedrager. Nu heb ik maximale maat fietstassen (in elk tas past een complete bigshopper), maar dat gaat prima. Ik heb hem inmiddels 2 jaar, dus blijkbaar houdt hij dat prima. Volgens de fietswinkel is die 15 kg ook vooral aangegeven om verzekeringsdiscussies te voorkomen.

Ik had eigenlijk een fiets willen hebben met een bagagedrager die tot 25 kg ging, maar dan had ik geen derailleur. Ik wilde wel 24 versnellingen, omdat ik bij de naafversnellingen al snel aan de max zit. Maar dat schijnt mijn afwijking te zijn, want ik trap graag zwaar.

Ik heb een mandje voorop (aan de stuurstang bevestigd). Dat gebruik ik vooral voor het lichtere spul. Het enige nadeel van dat mandje, vind ik dat je bij sommige stallingen in de knel komt. Vooral die dubbeldeksstallingen hebben onderin te weinig ruimte. Maar dat komt gelukkig weinig voor.

Ik heb helaas een voorlamp op batterijen, terwijl ik liever een naafdynamo had gehad, maar ja, in de combi die ik wilde werd dat weer duurder. Ik zie trouwens dat de huidige Jakima wél een naafdynamo heeft. Ik zou daar trouwens wel op letten: naafdynamo en geen dynamo die tegen je wiel aanzit.

Tihama

Amarins

Amarins

20-01-2010 om 15:05

Azor!

Fijne fiets! Ik heb een nashville met een transportrek en fietstas en gebruik 'm overal voor (ook voor woon/werk, 10 km enkele reis). Zocht overigens vanochtend mijn fietssleutel, zat die nog in de fiets. Slik, en de fiets stond voor het huis in een grote stad aan een doorgaande weg. Ik heb een fietsbeschermengel!

Rafelkap

Rafelkap

20-01-2010 om 19:08

Vraagje voor de azor bezitters

Is zo'n fiets ook stevig genoeg voor een dubbele achterzit? Ik heb nu een fietsfabriekfiets, ook heel fijn voor een peuter en kleuter, maar wel een enorm slagschip. Als het niet meer nodig is vind ik een dubbele achterzit toch wel handig (voor vriendjes). En is deze fiets nou niet heel erg in trek bij fietsendieven?

Rafelkap

Amarins heeft mij op de Oude Gracht gespot doordat ik een compliment maakte voor haar Azor... gaan we elkaar dan toch nog herkennen?

Maarrehh.. wat je vraag betreft: ik denk dat er zeker modellen zijn waarbij dat kan. Kzou even kijken op de website, daar kun je de folder in pdf bekijken. Staat geloof ik ook een dealer op. Het Fietspad bij het Paardenveld/Bemuurde Weerd is ook dealer, daar zou je ff kunnen vragen. Maar wschl zijn er ondertussen dealers die nog dichter bij jou in de buurt zijn.

Temet

Temet

20-01-2010 om 21:30 Topicstarter

Gewicht

Zijn Azors altijd erg zwaar? Daar zit ik niet echt op te wachten. Ik snap wel dat een frele sportmodelletje er niet in zit, maar ik wil dat ding ook wel eens een paar treetjes op kunnen tillen - en ik heb geen armspieren.
Naafdynamo, dat is dus het woord. Ik wil inderdaad geen dynamo tegen het wiel aan, die dingen geven hier altijd gelazer.
Misschien zaterdag maar eens een rondje fietsenboeren af...

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

20-01-2010 om 23:46

Is te doen

Ik heb ook een Azor, een gouden. Een nashville. Met oude veilingkist voorop (da's super) en Clarijs fietstassen (ook super) met daarin bijpassende Clarijs shoppers (al helemaal super). Ik fiets er elke dag mee uit de fietsenkelder, steil hellinkje van zeker een paar procent, en ik verbaas iedere dag argeloze toeschouwers, omdat iedereen denkt dat ik met zo'n tank nooit boven kom, maar ik fiets er bij op alsof het een veertje is. En dat is het ook. Ik denk dat de Jersey lichter is (ik weet het wel zeker), maar die van mij kan je echt zo zwaar belasten als je maar wil. Ik denk dat ik rustig 80 kilo op mijn bagagedrager kan hebben. Volgens de specificaties misschien niet, maar in de praktijk wel. Dat ding geeft geen krimp, nooit niet. Dat het krat voorop (overigens kun je ook een beschaafd klein kratje op die drager doen hoor, voor je zorgen of hij wel in het fietsenrek past) niet meedraait met het stuur is werkelijk een zegen. Let daar beslist op, dat je nooit zwicht voor een mand aan het stuur of iets dergelijks. Aan het frame moet het zitten, niet aan het stuur.

Mijn Azor heeft ook een naafdynamo, dat was met die sneeuw laatst helemaal goddelijk. Sterker nog, ik heb gevraagd of mijn achterlicht óók op de naafdynamo kon, want om een of andere vage reden zijn álle achterlichten altijd met batterijtje. Nou, het kon. Dus ik hoef nooit te kloten met lege batterijen.

Ook heb ik zo´n dubbele standaard eronder, ik geloof dat sommige mensen zich hier zorgen maken over het feit dat je dan je fiets moet optillen. Dat is een misvatting. Je tilt je fiets niet op. Je hupt hem met een gangetje op die standaard, en er weer af. Het is echt puur techniek. Dus doe daar niet al te ingewikkeld over.

Ik kan je dus zonder meer de Azor Nashville aanbevelen, daar kun je echt álles mee doen. Maar als je je serieus zorgen maakt over het tankgehalte, dan zou ik de Jersey overwegen.

Succes met kiezen
Margje

Gewichtsverschil jersey-nashville

Het slimme is dat het frame (staal) hetzelfde is maar dat heel gericht de spaken achter zwaarder zijn. Daardoor kun je met een 28 inch wiel fietsen, een beter verzet dan 26 inch dus, zonder dat je een labiel wiel hebt. Zoals gezegd, bij de moederfietsen, ook met 26 inch wielen, komt er toch sneller een slag in het wiel omdat de spaken dan de zwakste schakel zijn geworden...

Die zwaardere spaken schelen geloof ik 1,5 kilo tussen de Nashville en de Jersey.

Ik wilde gewoon geen zwabberend frame bij maximale belasting (voorstoeltje kind 15 kilo, achter kind 20 kilo plus 20 kilo bagage plus 70 kilo beukenmama).

Als ik die droombaan krijg op 10 km afstand van ons ga ik trouwens wel een lichtere fiets kopen die ik ook voor vakantie wil gebruiken, dan hang ik alle bagage rond de assen (low-riders) en heb ik geen kinderen meer op stoeltjes die de boel uit het lood slaan. Maar ff als voorbeeld om te zeggen dat de Nashville wel een vrachtfiets is. Fietst niet zo zwaar als de delivery bike of de moederfietsen, maar het is ook geen sportfiets.

Oh ja, jullie mogen voor me duimen want ik heb afgelopen maandag gesolliciteerd, gisteren belden ze en ik mag vrijdag al op gesprek komen bij die droombaan! Zou het dan toch??
Kverheug me nu al op de ritjes erheen...

Ha!

Nieuwsgierig geworden na al die Azor-lof, heb ik de pdf eens bekeken. En mijn kloeke Noordelijke hart vulde zich met trots, toen ik zag dat de Azor een product is uit mijn geboorteplaats

En Temet, volgens mij is het helemaal geen slechte keus. Die Azor-modellen Jersey en Nashville zijn inclusief naafdynamo, versnellingen etc niet duurder, cq. goedkoper dan vergelijkbare modellen van Batavus of Gazelle. En het gewicht valt me mee, zeker van de Jersey. Mijn aluminium-frame Batavus weegt ongeveer net zo veel als de Jersey, nl. ca. 21 kg, hoewel ik moet toegeven dat ik dit ook aan de zware kant vind (zij het wel te doen)

Chris

En oh ja, bagagedrager

Je hebt bij Azor zo te zien meteen al een verlengde bagagedrager. Als je een zitje achterop wilt, en bijvoorbeeld ook fietstassen en/of buggydrager moet de fietsenmaker in veel gevallen als eerste meteen de bagagedrager verlengen, want de standaard bagagedragers van Gazelle en Batavus zijn daarvoor te kort.

Chris

Temet

Temet

21-01-2010 om 13:33 Topicstarter

Amarins

Jij fietst dus 10 km enkele reis op je Nashville? Want dat zou ik ook moeten doen: eerst kinderen op opvang en school afleveren en vervolgens 10 km naar het werk. En fietst zo'n Azor dan niet zwaar?
Ik heb nu een Batavus Railstar, zo'n stationshuurfiets. En eerlijk gezegd heb ik het idee dat het soepeler moet kunnen, maar ik zou niet weten hoe, anders dan door een lichtere fiets te nemen (wat ik dus eigenlijk niet kan, want dan kunnen de kinderen er niet meer op).
Ik had gehoopt dat ik na een paar maanden zoveel spieren zou hebben gekweekt dat die 10 km fluitend voorbij zouden gaan, maar ik ben helaas nog altijd niet echt gewend...

Groeten,

Temet

Temet

er stond een interessant artikel over wat maakt dat stadsfietsen zwaar fietsen in de Vogelvrije Fietser.. ben het alweer een beetje kwijt (oud papier, dus ook letterlijk), naast open deuren als bandenspanning waren het ook zaken als de naafdynamo (die ik toch niet zou willen missen) en de geometrie van het frame, hoe rechtopper je zit des te zwaarder trap je.

Maar goed, een nieuwe Azor met 7 versnellingen trapt als een zonnetje kan ik je melden. Als er alleen maar goede onderdelen op zitten dan is het een heerlijkheid hoor, een stadsfiets.

Zalig...

Weer wat vergeten

Sorry hoor.
De reden dat ik inbreek op de 10km vraag is dat ik vaak 32 km op een dag rijd.

Dat is dan 's ochtends ff een boodschap na het schoolbrengen, naar huis, kinderen ophalen, speelafspraakjes op twee adressen brengen, naar huis, twee kinderen ophalen, door naar voetbal, met jongste naar huis en aardappels schillen, terug naar voetbal om oudste te halen.

Berekend met fietsrouteplanner.

Woensdagmiddag heb ik altijd heilig ontzag voor de moeders met 3 of 4 schoolgaande kinderen want ik rijd dus al over de 30 km met _2_ kinderen.

Amarins

Amarins

21-01-2010 om 17:12

Temet

Ja, hoor, en zonder problemen, door de grote wielmaat fiets ie echt prima! Dat tank-gehalte herken ik niet, ik ben de grootste niet, maar ik ben de fiets toch echt de baas. Hiervoor had ik een amazone sparta met alles erop en eraan: dat was een tank! Die grotere wielmaat maakt echt het verschil. Ik zou bijna zeggen: kom proefrijden, Azorfans genoeg in Utrecht .

Amarins

Amarins

21-01-2010 om 17:20

Rodebeuk (ot)

In duim voor je! Tot voor een half jaar geleden reisde ik 3 dagen per week totaal ruim 1 uur per dag (fiets, trein, lopen) enkele reis. En dan nu een dik half uur fietsen, leuke route: stukje buiten, stukje stad, lekker! En op echt slechte dagen neem ik de auto, ik ben ook weer niet zo'n bikkel als jij.
Het enige dat ik toch wel een beetje mis is lezen in de trein . Droombaan in U.?

Amarins (o.t.)

Bedankt, we gaan ervoor.
Het is in Bunnik, ik hoef alleen maar de Koningsweg af te fietsen. Immer geradeaus.

Nu ben ik ook bijna een uur van deur tot deur maar ik zit maar 20 minuten daarvan in de trein, heel irritant, dus kom niet echt ergens toe. Als ik naar ons hoofdkantoor ga ben ik bijna een uur in de trein, dat voelt veel prettiger kwa lezen. Ik ken het wel hoor, dat lezen missen. Bij mijn vorige baan had ik 40 minuten trein en dan kan je idd wel lezen.

Ik zit wel te denken aan podcasts, dus luisterradio, voor op de fiets. Lijkt wel wat op lezen..

Trouwens, vooral het passeren van CS levert me stress op, merk ik. Op dagen dat ik via Lunetten naar het oosten boemel ervaar ik minder stress. Gek toch.

Amarins

Amarins

21-01-2010 om 23:04

Rodebeuk

Nou, laat maar horen of het B. wordt. Ook een mooi ritje!
En stress bij het psseren van CS: nou niet alleen per trein: van Westplein tot en met Vredeburg is werkelijk okselklotsend, 's ochtend. Ik neem nu een scenic route door de binnenstad, is gelukkig geen straf.

Temet

Temet

22-01-2010 om 13:19 Topicstarter

Rodebeuk (ot)

Hoe ging het?

Temet

kmoet op om 4 uur. Raar gevoel, eerst nog een dag met de kinderen met tussen de middag thuis eten en jongste vanaf 12 uur thuis.
Ga zo mijn nette kleren aantrekken. Ben nog even terug naar bed gegaan vanochtend want oudste stond om 5 uur vanochtend aan ons bed. Voel me nu wel lekker rustig (ga praten als een kip zonder kop als ik te kort geslapen heb

Ik meld me wel even terug straks.. bedankt voor het vragen trouwens!

Amarins en temet (o.t.)

Wat vind je...
Baan van 3,5 a 4 dagen op 18 (achttien) minuten fietsen van je huis, op niveau, iets aan de zware kant, dat wel...

Dat is toch een droombaan?

Oh ja ik woon in de stad maar je fietst er door de weilanden (en langs het bos) heen.

Ook weer achttien minuten van school en zeventien minuten naar de buitenschoolse opvang.

Verder wilde ik iets minder zware seniorfunctie met minder reizen, en zij zoeken een senior die vooral de interne aansturing gaat doen. Die dus vooral veel op kantoor is. Ik wil niet meer thuiswerken maar gewoon vier dagen op kantoor zijn en verder geen gezeik in de avond of de vrije ochtend.

Man kan minder gaan werken. Ook nog.

Kortom ik vind dat ik wederom te veel gekletst heb maar sja, ik zou 'm graag willen. Volgende week hoor ik meer. Raar ook zo'n gesprek als je meteen naar het volgende niveau doorgaat, tot nu was ik altijd een soort starter en nu kan je veel beter praten omdat ik al een paar jaren ervaring in dit soort werk heb.

En toch, en toch, heb ik ook nog een soort rust over me. Als dit niets wordt dan iets anders wel. Ik weet nu dat het bestaat.

Amarins

Amarins

23-01-2010 om 20:46

Rodebeuk

Klinkt bijzonder goed! Leuk dat je het wilt delen (nu niet meteen een andere nick nemen . Die rust is fijn, dat straal je waarschijnlijk ook uit in een gesprek: wel eager, maar niet desperaat. Ik duim door!

Margriet*

Margriet*

23-01-2010 om 21:29

Ook een azor maar

misschien dat ik hem intensief gebruik (met vaak een vier jarige zoon achterop en een meuk aan boodschappen) maar er zijn toch al een aantal dingen kapot gegaan. Ik heb de Nashville met krat. Nu viel pas de veer om mijn stuur recht te houden er zomaar af, tenminste aan een kant. Door het frame voor het krat was er een extra gaatje geboord wat nu uitgelubberd is. Hier in de stad kan je niet even langs de fietsenmaker want altijd druk. Dus ben je je fiets direct een dag kwijt (Zucht). Verder is mijn standaard al zo goed als versleten, na 1,5 jaar vind ik dat wel snel. Verder bevalt hij goed. Temet ik rijd van far west naar far east, als je eenmaal fietst gaat ie lekker. Ik vind het een prima fiets voor grote afstanden. Hiervoor hadden we ook een fietsfabriek fiets de pack max duo en die vond ik veel zwaarder. Ik heb 7 versnellingen en een ouderwetse dynamo maar dat maakt me niet zoveel uit.

Temet

Temet

24-01-2010 om 20:33 Topicstarter

Margriet

Kijk, dan moet ik natuurlijk niet zeuren, ik fiets van far west naar het centrum. Da's toch weer een derde korter ongeveer. Dus als jij zegt dat-ie lekker fietst dan neem ik dat aan.

Wat betreft fietsenmakers: al eens aan een stationsstalling gedacht? Die zijn op de raarste tijden open. En ook op maandag (dan zijn andere fietsenmakers altijd dicht, in mijn beleving, alsof je op maandag nooit panne hebt)
Waar heb jij je fiets vandaan, Nobel toevallig? (voor mij de dichtstbijzijnde Azor-dealer zag ik)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.