Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

elize

elize

11-03-2009 om 15:23

Tips voor woonkamer/tuin noorden

Onze nieuwe huis heeft de woonkamer (geen doorzon) op het noorden liggen. Vanuit de keuken en hal (zuiden) komt er zon naar binnen maar dit bereikt niet echt de woonkamer. Het is hier erg somber en vraag me af wat voor kleuren ik moet gebruiken om het toch een leuke heldere uitstraling te geven. Wilden ook al een schuifpui laten plaatsen om het toch lichter te maken.
Tips voor de tuin zijn ook van harte welkom. De tuin is 14 meter diep dus achterin hebben we de hele dag zon maar het terras bij de woonkamer komt nooit zon.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn 2 centjes

In de woonkamer een lichte kleur op de muren, en dan met iets geligs erin. Echt geel kan ook natuurlijk, maar dat is misschien wat veel van het goede. Een tint met geel erin wekt de suggestie van zon. Mijdt kleuren met een blauwe ondertoon, dat toont juist koel.

Ik heb een tuin op het noorden (helaas maar 8 m diep) met vrij natte grond. Behalve mos en zevenblad, die ik niet heb besteld, doen ook de volgende planten het goed: primula's, vlijtige liesjes, kievietsbloemen, bergenia (schoenlappersplant), hortensia, varens, lieve-vrouwe-bedstro, kamperfoelie, klimop, aronskelk, japanse anemoon (een aanrader).
Redelijk spectaculair is de fatsia japonica, ofwel vingerplant. Wordt als kamerplant verkocht maar is goed winterhard en groeit lekker uit, geen beestjes erin - best een idee voor een pot op het terras zou ik denken. Die plant groeit bij mij tegen het huis aan, en krijgt dus ook bijna nooit zon (wel een beetje, in de zomer.).

Er zijn nog veel meer schaduwplanten, koop (of leen) een goed tuinboek, dat brengt je op nog meer ideeën.

Succes

Temet

reina

reina

11-03-2009 om 18:51

Elize

Wij hebben een hoekhuis, de kamer heeft een raam op het noorden en op het westen, wij hebben 's avonds wel zon in de kamer. Onze muren zijn vanillegeel, met 1 wand in een okergele tint, de vloer is lichtblauw met een okergele and erin. Ook de (dunne) gordijnen zijn lichtgeel. Dat maakt het geheel een stuk zonniger. In ons noordelijk tuindeel (is wel diep, dus veel krijgt wel wat zon) doen het vooral goed: hortensia's maagdenpalm, diverse geraniums (de vaste plant dus), bergenia, vlijtige liesjes, varens, aconitum.

Guinevere

Guinevere

11-03-2009 om 21:44

Spiegel

Zet een spiegel in je huis voor extra lichtweerkaatsing. En ook eentje achterin je tuin die licht richting het donkere deel van de tuin kan kaatsen. Water weerkaatst ook licht (en lucht) dus dat kan een beschaduwd tuindeel aardig opfleuren.

elize

elize

13-03-2009 om 12:48

Dank

voor alle goede tips. Was vandaag even in het huis maar het valt me nog mee hoe licht het eigenlijk is. Zon heb je niet direct maar het is wel licht. Zit inderdaad ook aan geel te denken wat kleur betreft. Wit vindt ik ook wel mooi maar ben bang dat dat niet echt warmte geeft. Of zou dit wel goed kunnen?

Met de plantentips ben ik ook erg blij. Vooral de hortensia's ga ik zeker planten.

Mijn man wilde dit huis eerst niet kopen juist om de zonligging maar het valt uiteindelijk toch nog wel mee. We hebben achter vrij uitzicht en aan het water dus dat is wel heerlijk natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.