Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ilva

Ilva

23-09-2009 om 14:22

Tips voor nieuwe keuken

Wij gaan waarschijnlijk binnenkort een nieuwe keuken koken. Nu hebben we nog gewoon de keuken die er van de bouw in zat. Ik heb er dus geen verstand van. Ik ben dus op zoek naar goede tips. Wat tips die ik al heb gehad zijn: kastjes tot het plafond, 5-pits gasstel (maar is gas op glas een goed idee?), een grote gootsteen (en niet zo'n apart bakje ernaast). Dus wie o wie heeft er nog meer tips (materiaal bijv. glanzend wit vinden we wel mooi met zwart composiet blad, is dat praktisch?)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uittrekpannenrek

Wij hebben een hoekopstelling en in het hoekkastje (dat dus twee keer zo breed is als het deurtje breed is) zitten de pannen, op een uittrekbaar pannenrek. Hij komt van de dure keukenboer, maar Ikea heeft ze ook, een soort Barbapappa-vormig (een beter woord heb ik er niet voor) geval van twee verdiepingen dat je helemaal uit de kast trekt (en er ook zo weer in terugschuift) en waar dan je pannen op staan. Zodat je dus niet op je kop achterin die hoekkast naar je pan hoeft te graaien.
Handig!!

Verder hebben wij geïnvesteerd in een extra grote vriezer. Dus ipv een dubbeldeurskoelkast hebben wij nu een 'side by side'' - een helft koel, een helft vries. Erg handig als je graag voorraden aanhoudt. We hebben niet zo'n Amerikaanse koelkast gekozen, ik vind ze wat protserig en ik had het idee dat zo'n ijsblokjesmachine weinig nut zou opleveren maar wel veel stroom zou kosten (en je moet er een wateraansluiting voor hebben).

Tot zover mijn 2 centen. O ja, denk bij het kiezen van de kookplaat ook aan de plaats van de pitten. Bij sommige modellen staat de sudderpit vooraan, dat vind ik dus enorm onhandig.

Groeten,

Temet

Roos Vicee

Roos Vicee

23-09-2009 om 14:53

Woow! kan dat? (beetje flauw)

Woow zeg! Ik wist niet dat dat kon een nieuwe keuken KOKEN. Nog nooit van gehoord. (sorry beetje flauw)
En nou nog even serieus
Twee jaar geleden hebben wij een nieuwe keuken uitgezocht. Waar ik spijt van heb is dat we niet voor XL kastjes hebben gekozen. Wij hebben een vrij hoog aanrechtblad omdat we alletwee vrij lang zijn. Daardoor krijg je een erg grote/hoge plint onderaan. Tegenwoordig bestaan er dus ook kastjes die extra hoog zijn en waardoor de plint veel kleiner is. Meer kastruimte dus en het staat veel mooier (vind ik). Wij realiseerden ons dat helaas te laat.

Pandia

Schoonmaken? Moet dat dan?

We zitten nog maar 4 weken in dit huis, dus nog geen noodzaak tot schoonmaken. Ik denk dat ik dan tzt die carroussel uittrek en dan in het aldus vrijgekomen kastje maar wat aanfrommel met een vaatdoek. Maar dicht laten zetten - dacht het niet. Kost me een halve kast, en waar moeten die pannen dan? We hebben bijna geen onderkastruimte (wel bovenkastruimte trouwens).

Er zijn nog geen pannen achter gevallen, maar dat lijkt me ook haast niet te kunnen, die carroussel vult zo''n beetje de hele kast. Maar ik klop nu even af...

Groeten,

Temet

Gasfornuis

Wat ik ooit nog eens anders zou willen:

Wij hebben een 4 pits gasfornuis. Tegenwoordig heb je ook 5 pits. Voordeel is dat je dan grote pannen beter en zonder problemen op het vuur naast elkaar kan hebben. Bij een standaard fornuis komt je bij grote pannnen al gauw in de problemen.

En ik heb nu een houten aanrechtblad, leuk, maar na een aantal jaar zie je er alles op en ziet het er wat versleten uit. Ik zou 'm graag omruilen voor een stenen exemplaar.

Ik heb de afvalbak niet geintegreerd in een keukenkastje, dat vind ik maar niets. Die staat bij mij apart in de keuken.

En tegenwoordig heeft elke keuken ze, zo niet dan gelijk voor kiezen: deur en lade-stoppers. Geen gegooi meer met kastjes, alles rolt zo fijn dicht en zachtjes.

Roos Vicee

Roos Vicee

23-09-2009 om 16:15

Caroussel

In mijn oude keuken had ik ook een caroussel. Niet het nieuwste van het nieuwste uiteraard, maar ik vond het een onding!
Schoonmaken was nog niet eens het ergste (ik gebruikte zo'n wissergeval met een steel die van lang naar heel kort kon. Precies kort en langgenoeg om onder de caroussel schoon te maken.
Maar idd regelmatig vielen er pannen of nog erger: deksels achter die in het ergste geval helemaal achter in je kast onder de caroussel terecht kwamen en waardoor het kastje niet meer open of dicht kon. Dan blokkeerde de boel helemaal (als ik er aan denk erger ik me nog blauw). Dus voor mij nooit meer een caroussel. Wel zag ik toen wij onze keuken uitzochten dat er van die uittrekbare ruimtewinners bestonden ipv een caroussel (bedoel jij dat Temet?). Leek me idd iets beter maar zelf zou ik het niet willen hebben. Ik heb nu zelf een keuken zonder hoeken (een recht stuk met een eiland) en dat bevalt me prima! Alle ruimte wordt 100% benut zonder ergernissen.

Marlou H.

Marlou H.

23-09-2009 om 18:56

Pelle: vaatwasser ikea

Wat deugt er niet aan de vaatwasser van ikea? Omdat ie goed getest was overwegen wij hem ook. Nu hebben we een Miele die prima was overigens.

Marlou

reina

reina

23-09-2009 om 19:22

Afwasmachine

Zet de afwasmachine niet laag, maar zo dat alles op 'pakhoogte' staat, stuk prettiger.

Dirkje

Dirkje

23-09-2009 om 19:27

Grote gootsteen?

Nu heb ik al allerlei gootstenen gehad, maar een enkele (groot of klein) vind ik dus helemaal niets. Ik vind juist een grote met een halve ernaast ideaal. Kan ik twee dingen tegelijk doen in de keuken (afgieten naast een sopje, bij het schillen van (aard)appels de schillen er in laten vallen, terwijl de gootsteen zelf beschikbaar is voor andere dingen. Zou 'm echt niet meer willen missen.
Verder hebben wij bijna geen gewone keukenkastjes meer, maar ladenblokken. Dat vind ik ook weer ideaal: je ziet de hele inhoud in 1 oogopslag, hoeft nergens achter te kruipen of op je knieën te gaan om er toch bij te kunnen. Ook de pannen staan er in. Daarnaast hebben we een achterwand (tussen het aanrechtblad en de bovenkastjes) van glas. Geen voegen van tegeltjes om schoon te houden: een beetje glassex op een doekje en het is schoon. Ideaal. Wij hebben uiteindelijk niet gekozen voor een 5-pits fornuis, maar een zespits. Echt een zee van ruimte.
Groet,
Dirkje

Laminaat

Laminaat

23-09-2009 om 20:16

Veel tips

Ik heb nog wel wat tips.
1. De kastjes onder het aanrecht alleen maar laden; hoge en lage.
2. Het fornuis allen maar gas, ook de oven.
3. 4-pits is prima, maar zorg dat je de pannen van de ene naar de andere pit kan schuiven.
4. Liever 2 of 1,5 gootsteen dan 1 grote.
5. Bij een koel/vrieskast; vriesdeel onder. (Ijskast gebruik je meer en dan kan je daar lekkerder bij.)
6. Aanrecht. Zo veel mogenlijk aanrechtlengte. Dat is later bij de verkoop of verhuur van het huis ook punten waard. Let op dat je aan beide kanten van het fornuis/ kookplaats ruimte hebt voor de afzet van je pannen.
7. Oven moet groot, magnetron kan klein.
8. Denk er aan dat je belachelijk veel stopcontacten op zoveel mogenlijk plaatsen laat aanbrengen. Ze kunnen goed aan de onderkant van de bovenkastjes.
9. Hou rekening bij het aanleggen van je aanrecht met alle keukenapparatuur die je paraat wil hebben. (Broodrooster, koffieapparatuur, mixers, keukenmachine en dergelijke) Dat je al die "keukenlijken" eindelijk ook echt gaat gebruiken en niet ergens onder in een kast laat staan omdat je ze "anders helemaal moet gaan pakken".
10. Liefst ook een afvoerputje in de keukenvloer. Dan kan je makkelijk de boel schoonhouden.
11. Denk na over hoe jij de keuken het meest gebruikt. Wil je de gootsteen dicht bij je kookpunt, of was je alleen af en toe je handen?
12. De hoekoplossing is heel persoonlijk. Zelf ben ik vrij dol op een vuilnisbak-in-de-hoek, met een deksel in het aanrecht en een deurtje (om de vuilniszak te verwisselen) in de tuin.
13. Aanrecht zo diep mogenlijk, dat je laden onder ook diep zijn en dat je achter je snijplank ook wat gereedschap, olie, azijn, etc. kan laten liggen.
14. Onder de bovenkastjes t.l.-buisjes om je aanrecht te verlichten.
Affijn, genoeg om over na te denken. Succes,
Laminaat

Laminaat

Laminaat

23-09-2009 om 20:20

Ilva

Ilva,
Ik vergeet helemaal te vragen hoeveel ruimte jullie hebben en hoe de keuken is ingedeeld?
Groet,
laminaat

Laden

Als je laden wilt kan je een ladenblok nemen, maar ook laden die verstopt zijn achter een gewoon deurtje. Dat staat dan mooi, want dan heb je overal dezelfde deurtjes aan de onderkant. Maar pas wel op: het kan zijn dat de laden, als je ze opentrekt, vastlopen tegen het deurtje, tenzij je dat deurtje helemaal wijd openzet. Dat blijkt zich nu dus bij ons voor te doen, en we hebben nu een stootdopje tegen de muur moeten plakken omdat het kastdeurtje - dat dus helemaal wij open moet - anders uiteindelijk een deuk in de muur zou veroorzaken.

Dat vertelde die keukenmeneer niet toen hij het had over de esthetische voordelen van een deurtje.

Groeten,

Temet

Rieke

Rieke

23-09-2009 om 20:53

Ha, keukens!

2 keer een nieuwe keuken gehad; hoogglans wit met zwart mat blad, beviel uitstekend. Je ziet niets op de kastjes. Nu een mat zwart met wit glanzend composiet, bevalt oòk heel goed.
Ik kies voor geèn bovenkasten, staat mooi ruimtelijk ( als je de ruimte hebt )en inderdaad al eerder gezegd diepe laden overal en brede bestek lades. Veel aanrechtruimte, dubbele wasbak, grote aparte vriezer, geen geintegreerde afvalbak (stinkt), eh wat nog meer; ja merk inbouw siemens, miele ed, koken op inductie.
Zorg dat het praktisch is; zo handig mogelijke optellingen met koken, werkblad, vaatwasser, zorg dat je op 1 plaats kunt blijven staan, spoelen en de vaatwasser inpakken, omdraaien om kookplaat te bedienen enz. De keukenboer kan je hierin heel goed adviseren, maar je moet vooraf weten wat je zo ongeveer wilt, anders zie je door de bomen het bos niet meer.
Leuk werk hoor, succes.

Nooit meer een ikea-keuken

Ik heb er een, en was een jaar dik tevreden. Na een jaar kregen we in diverse deurtjes barstjes, soort van krakkelee (schrijf je dat zo? )

Ze doen niet moeilijk hoor, bij Ikea, we konden zo nieuwe frontjes krijgen. Maar we waren wel anderhalf jaar verder eer we alle frontjes dan ook daadwerkelijk hadden vervangen: deels niet in voorraad, andere deel werd afgeleverd, moet je weer thuis voor zijn, de helft kan dan weer retour omdat die frontjes beschadigd waren en zo ging dat ruim een jaar heen en weer.

Natuurlijk kan dat bij een doorsnee keukenboer gebeuren, maar gaat het over wat minder schijven dan via Ikea.

Er was totaal geen controle of de frontjes (ook niet na 8 keer) die afgeleverd zouden worden wel gaaf waren en als het retour moest kon er weer een afspraak gemaakt worden.

Uiteindelijk is het opgelost hoor, maar het verdiende geen schoonheidsprijs. En maar bellen met Ikea (zo'n lekker duur 0900 nummer.... ).

Als ik er nog aan terugdenk... nee! Er zullen massa's mensen zijn die helemaal happy zijn met hun keuken van ikea, maar ik ben er helemaal klaar mee.

Kleine dingetjes daar kopen prima, als het niet goed is neem je het onder je arm mee terug naar de winkel en regelt het. Maar een keuken daar kopen? Never again.

Anonix

Anonix

23-09-2009 om 21:34

Extra diep

Wij hebben extra diepe keukenkasten (en ze zijn ook wat hoger dan 'normaal'). Ons aanrechtblad is dus geen 60cm, maar ruim 73cm diep en dat scheelt enorm! Vóór de broodtrommel hebben we gewoon nog een grote snijplank liggen waar we onze boterhammen op smeren. Dat was in onze oude keuken echt onmogelijk.

En we hebben dus ook extra diepe lades, echt zeeën van ruimte! Ik heb al mijn pannen (en dat zijn er veel) in één la liggen... En als ik nu een 'normale' keuken zie, dan vind ik het aanrecht maar petieterig en snap ik niet hoe we daar ooit mee hebben kunnen werken :o)

Na een L, ben ik zelf ook erg blij met een rechte keuken. Maar dat is heel afhankelijk van de ruimte die je hebt.

Laatste tip: als je hoogglans neemt, neem dan ook handgrepen. De keuken wordt hier amper vies omdat niemand aan de deurtjes zelf hoeft te zitten.

Anonix

Anonix

23-09-2009 om 21:37

Oja

Wij hebben een 4pits gasstel van 70+cm breed. Hierdoor heb je voldoende ruimte voor je pannen. Ons onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat het toevoegen van één of meer pitten alleen maar inhoudt dat je mínder plek hebt om je pannen neer te zetten. Op ons gasstel staan de pitten in een soort parallellogram (achterste twee dichter bij elkaar dan de voorste twee), waardoor de voorste pitten (een wokbrander en een grote pit) extra ruimte hebben.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

23-09-2009 om 21:53

Vraagje aan dirkje

ik ben even nieuwsschierig naar jouw achterwandje dirkje, ook ik overweeg een glaswand te nemen,en daar dan ook leuk behangetje te doen wat ik om de paar jaar kan veranderen zodat de keuken dan een hele andere look krijgt, en dan zo'n glazen wand ervoor lijkt me ideaal, alleen hoe doe je dit aan de onderkant, tegen je aanrechtblad aan zodat er geen vocht tussen komt? en hoe maak je het aan de bovenkant vast waar bij mij geen kastjes komen, maar ik de glaswand wil laten eindigen tot precies onder de afzuigkap...misschien zijn er nog andere mensen die ideeen hebben?
alvast bedankt Tess

Ilva

Ilva

23-09-2009 om 22:05

Wow

Wow, wat een reacties. Ongelooflijk.
Het probleem is een beetje dat onze keuken vrij klein is. En ook niet zo breed. Een 'keukenboer' stelde al voor om een muurtje weg te breken en een stuk van de kamer er bij te pakken maar dan hou ik weer zo weinig kamer over (en met 3 jongens heb je wel ruimte nodig). De planning nu is eerst koel/vrieskast (zo groot mogelijk), daarnaast vaatwasser, dan gootsteen met kastje eronder (evt. met vuilnisbak), dan hoekkast, dan combimagnetron met 5 pits-gaststel en dan gewone oven. Ik gebruik nu ook vrij vaak de combi en de gewone oven samen dus wil ik ze allebei hebben. Boven de hoekkast komt nog een vrij ruime kast te hangen en boven het gaststel de afzuigkap. Ten hoogte van de gootsteen zit ook nog een raam. Geen plek voor een kastje dus. En dan hebben we nog een plek voor een kast aan de linkermuur, die dan weer niet te breed mag zijn anders kan je de keuken niet meer in. Voor het muurtje willen we dan ook nog kastje. Maar krap wordt het wel. Dit is wat we denken dat het handigste is maar we willen gewoon weten hoe andere dat zien.

Die Ikea-keukens, worden die ook helemaal geplaatst of moet je dat zelf doen? We zijn niet zo handig namelijk, hihi.

Maxime.M

Maxime.M

23-09-2009 om 22:42

Als ik het opnieuw kon doen...

hoi,

Wij hebben sinds mei een nieuwe keuken en ik baal van een paar punten: de kookplaat is te klein, de afstand tussen de pitten van voor naar achter (hartafstand van de rondjes zeg maar) is maar 20 cm, de breedte is wel prima maar het komt er op neer dat je dus maar met 2 pannen tegelijk kan koken, verder past er niets op. Let daarop. Een gasstel waar de hartafstand iets van 25 cm is, geeft meer ruimte. En let ook op waar de knoppen zitten, want bij mij zijn die het dichts bij de pit zitten al een beetje gesmolten. Als ik opnieuw kon kiezen zou ik een los mooi rvs gasfornuis plaatsen met het aanrechtblad er mooi tegenaan gemonteerd (zag ik laatst bij iemand, was heel mooi) dan zitten de knoppen aan de voorkant (niet bovenop) en heb je dus de volledige ruimte om te benutten. Ik moest even wennen aan het rvs maar vind het heel prettig schoonmaken (met spuitbus rvs cleaner)
Wat ik bij mij ook vind tegenvallen is bij de spoelbak dat de rand van heel mooi glimmend rvs is. Je kan er niet met een schuursponsje op poetsen, dan is het beschadigd maar het glimt zo dat het altijd vies lijkt (iedere druppel zie je, als je hem niet snel genoeg wegveegt) hiervoor had ik een heel simpel aluminium aanrechtblad en dat bleef eigenlijk veel netter.
Let op voldoende ruimte tussen gasfornuis en spoelbak, zodat je wel je eten kan bereiden.
Verder vind ik het kleine bakje wel handig naast de grote bak. Ik had er altijd 2, maar nu met 1,5 gaat het ook prima. Stel je bent de groente aan het wassen, en wil ook even een pan afgieten (de aardappelen ofzo) dan kan dat bij een spoelbak al niet, of iemand die even zijn handen wil wassen.
Ik ben erg blij met mijn lades met ladestoppers (ik heb een keller keuken en de stoppers van de ikea passen er prima op!)
De keuken verlichting hebben wij naderhand los gekocht bij ikea, kostte bij de keukenwinkel 200 euro en bij Ikea 60, dus dat scheelde wel.

Trouwens een vriendin van mij heeft onlangs een ikea keuken gekocht en zelf geplaatst en dat was prima te doen, maar ik las hier al dat die dingen na een jaar gebreken gaan vertonen, dat zou wel jammer zijn.

Succes,
Maxime

Keuken in duitsland kopen

Wij hebben net een keuken in Duitsland besteld. Kost 3150 euro incl. levering en montage + koelkast, AEG vaatwasser, oven en kookplaat. Was bij Reddy, zie www.reddy.de/kueche
Ik hoorde dat ze ook een filiaal in Nederland hebben, misschien als je ze even belt .... Anders kun je hier in het archief wel meer lezen over waar je dichtbij de grens een keuken kunt kopen in Duitsland.

Roos Vicee

Roos Vicee

24-09-2009 om 08:34

Spoelbak

Ik lees hier verschillende grote voorstanders van 2 of anderhalve spoelbak vanwege het niet kunnen afgieten oid wanneer de spoelbak al in gebruik is.
Het is natuurlijk erg persoonlijk maar dat hoeft geen probleem te zijn. Zelf heb ik ook maar één spoelbak, wel een erg grote (tegeltjesspoelbak van 40x50x15). Daarin gebruik ik voor bijv. groente schoonmaken, altijd een plastic bak waardoor er altijd ruimte overblijft om bijv. een pan af te gieten oid. En als er iemand even moet handenwassen til je die bak er zo even uit. Al doe ik dat laatste alleen vanwege eventuele spetters die in de bak met groente terecht kunnen komen. In principe is er nog ruimte genoeg naast de bak met groente.
Voor mij dus nooit weer twee spoelbakken (moet je ook altijd alletwee weer schoonmaken) maar één grote. Maar zoals ik al zei, ik heb een tegeltjesspoelbak en dat is ook vanwege het decoratieve, dus mooi en practisch tegelijk!

Beperkende factoren

bij het uitkiezen van een keuken zijn toch wel geld en ruimte. Veel tips zouden ws niet passen in Ilva's keuken.
Wij hebben net vorige week onze keuken besteld en zijn zeer tevreden over de indeling. Dat was ook schipperen met geld en ruimte, maar we zijn er uit. Iig twee ladekasten, een groot fornuis waarbij ik iid op de hartafstand van de gaspitten heb gelet. Sterker nog, we hebben lopen slepen met wokken en koekepannen in de keukenzaak om te zien hoeveel ruimte je nu eigenlijk hebt op die 6-pitter.
Let je iid op dat je voldoende aaneensluitend werkblad hebt, Ilva? Het klinkt in jouw opstelling wat versnipperd, of valt dat mee?

ayla

ayla

24-09-2009 om 10:18

Wat ik fijn vind en wat niet

Wij hebben sinds 2 jaar een nieuwe keuken, showroom met wat extra kasten. Nu naderhand zijn er wel wat dingetjes die ik anders zou willen. Wat bij ons meespeelt is dat we een coeliakie patient hebben en dus altijd een ruimte van het werkblad glutenvrij houden. Dit beperkt je alweer snel in de resterende werkruimte, ik zou dus graag meer werkruimte willen hebben. Idem voor de bergruimte, al zou dat denk ik niet meer passen. Ik zou graag een hoger en dieper werkblad willen hebben, dan hadden we vroeger in ons andere huis en dat was wel fijn.
Wat ik nu erg fijn vind is mijn 6 pits fornuis, ideaal, genoeg pitten ook als je voor 1 persoon een andere pot moet koken. Daaronder zit een extra brede gasoven, ook ideaal, zou ik nooit meer kwijt willen, ik kan 5 pizza’s tegelijk bakken. Wat ik niet meer zou willen is een roestvrijstaal gasfornuis, vreselijk, ik poets me suf, idem voor een roestvrijstalen afzuigkap. Ik heb in de keuken alleen een ijskast, deze is wel vrij groot. Wij hebben een grote vriezer in de garage staan en dat werkt prima, ik hoef toch niet 10 keer per dag in de vriezer te zijn en die ruimte spendeer ik liever aan een extra kastje of de ijskast. Als achterwand heb ik glas dat aan de achterkant wit geschilderd is, ook ideaal, je veegt alle spatten er zo vanaf en je zier er weinig op. Ik heb laden achter een deur. Wel mooi maar wel onhandig, eerst deurtje helemaal opendoen voordat je de laden kunt openen. Verder heb ik een hoge smalle apothekerskast, ook fijn, je ziet in 1 oogopslag wat erin zit en je komt overal goed aan.

mirreke

mirreke

24-09-2009 om 10:21

Juist wel ikeakeuken, en ook een caroussel, zelfs 2

Hier een IKEA keuken. Wat moppeke vertelde over craquelerende lak hebben wij ook gehad. We hebben alles omgeruild gekregen, en deels zelfs (op eigen verzoek) RVS-panelen gehad.
De lak waar het om ging wordt niet meer verkocht trouwens.
Wij hebben een u-keuken, met in de hoeken van de u een caroussel, een driekwart en een halve. Ik heb nog niet te maken gehad met vallende pannen, daar is bij ons volgens mij helemaal geen ruimte voor.
De bodem onder de caroussel gebruik ik voor plastic dekseltjes van alle bakjes die we ook nog hebben, ook liggen daar de snijplanken.
Hier idd een vrijstaand fornuis met knoppen aan de voorkant, een zespitter waar genoeg ruimte is om alle zes pitten tegelijk te benutten mocht het nodig zijn. Echt heerlijk, ruimte genoeg zonder botsende pannen. Ik zou vooral laden nemen, vind ik veel praktischer dan die kastjes waar je helemaal in moet duiken als er iets achteraan staat. Ik vind laden ook erg mooi, ook in afwisseling met deurtjes (bv. van de vaatwasser en de hoek carousselkasten).
Zorg voor voldoende aaneensluitend werkblad las ik hierboven. Maak het niet te versnipperd.
Je hebt het ergens over ovens. Kun je die niet boven elkaar laten plaatsen in zo'n hoge kast? Ik heb ook twee ovens, heerlijk. Ze worden regelmatig tegelijkertijd gebruikt.
Kun je niet ergens een grote vrijstaande koelkast in de gang of schuur zetten, en slechts een kleine (inbouw)koelkast in je keuken, zodat je meer ruimte overhoudt?

Ook hier een carrousel

Wij hebben een keuken van het helaas failliete Almat. Ik ben er zeer over te spreken. En een carrousel voor de pannen en ook die zou ik bij opnieuw kiezen zeker weer nemen. Het is trouwens een "draadstaalmandmodel" en ik vind het heel praktisch. De onderste draaischijf zit niet helemaal onderin, zodat we de bodem kunnen gebruiken voor de kleinste koekepannetjes, rollen vuilniszakken enz.

mirreke

mirreke

24-09-2009 om 10:30

Spoelbakken

Ik heb zo'n anderhalve, een grote diepe spoelbak en zo'n wat ondiepere halve, of ik denk zelfs eenderde. Superhandig vind ik!!! Ik gebruik de kleine om groente, tomaten, enz te spoelen, heb geen aparte losse spoelbak meer nodig. Daar kwak ik dan bv. de geschilde aardappelen in, of de champignons, aardbeien of weet ik wat.
Echt super, ik zou dat juist nooit meer anders willen!
Verder ben ik erg blij met ons RVS. Het maakt erg makkelijk schoon, ik heb ook zo'n spuitbus, en ook een soort olie om het op te poetsen. Dat gebruik ik denk ik eenmaal per week hooguit. Af en toe zo'n zacht lapje over het rvs en je poetst de vingers er zo af!
Achteraf had ik best een extra diep aanrechtblad gewild maar ook weer niet zo graag dat ik daarvoor een veel duurdere keuken zou hebben willen betalen.

Ilva

Ilva

24-09-2009 om 10:43

Ayla

Ja, vriezer in de garage, lijkt me geweldig maar dan moet je natuurlijk wel een garage hebben. Wij hebben een schuur, en met 5 fietsen en nog heel wat troep is daar gewoon geen plaats voor (en dan zijn het nu nog 2 grote en 3 kleine fietsen). Dus helaas, de vriezer moet in de keuken.

Ilva

Ilva

24-09-2009 om 10:46

Mirreke

Nee helaas, de twee ovens boven elkaar is niet mogelijk. Anders hadden we dat zeker gedaan. En in het berichtje aan Ayla had ik ook vermeld dat de vriezer ergens anders helaas niet mogelijk is, ons huis is niet zo heel groot.

Ilva

Ilva

24-09-2009 om 10:51

De rest

Ja, die spoelbak. Ik heb er nu ook maar 1 en dat heeft eigenlijk nooit problemen opgeleverd alleen als ik bakplaten en roosters uit de ovens moet schoonmaken. Dus een grotere zou zeker makkelijk zijn, en zoals een vriendin zei: voor handwasje ook makkelijk. Daar had ik nog niet aangedacht. Ik zat altijd te modderen in het gootsteentje in badkamer.

De carrosel ga ik zeker in de gaten houden en de 'barbapapa' hoe heet die in het echt. Ik begrijp het nog niet helemaal hoe dat nou werkt. Ga m'n man dit alles ook nog even laten lezen. Ik heb er zeker iets aan. Bedankt!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-09-2009 om 13:57

Carousel

Hier ook een Ikea keuken. Bij nader inzien ben ik niet helemaal tevreden over de kwaliteit (bijna 3 jaar), maar dat kan ook komen doordat we hem zelf hebben geïnstalleerd. Dat zou ik iedereen dan ook echt afraden. Het in elkaar zetten van de kastjes is idd makkelijk, maar het installeren van deurtjes en apparatuur vond ik slecht te doen. De carousel daarentegen vind ik een topper! Ideaal, kan er heel veel pannen in kwijt en er ook nog een paar onder. Schoonmaken heb ik nog nooit gedaan, en is tot nu toe helemaal niet nodig... de pannen gaan er tenslotte gewoon schoon in (wel schoon in de Ikea afwasmachine, maar dan moet je ze wel voorspoelen).

Siena

Siena

24-09-2009 om 18:42

Barbapapa

heet Rationell, 119 euro. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/kitchen/16217/
Hij draait en hij schuift, dat kan ik niet uitleggen, dat kun het beste bij Ikea zelf bekijken.
Voor een handwasje neem ik gewoon een emmertje, blijft je gootsteen en wasbak vrij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.