Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rosalie3

rosalie3

07-09-2010 om 07:22

Tips donker huis en -tuintje

Binnenkort verhuis ik eindelijk naar een eigen huisje.
Vanwege weinig lichtinval is het er echter erg donker binnen; pas vanaf een uur of 15.00 uur komt er wat zon in mijn minituintje maar slechts een heel klein strookje en geen directe zon in mijn woonkamer.

Graag zou ik tips horen hoe dit aan te pakken qua kleuren en zo licht mogelijk maken binnen etc maar ook hoe van mijn mini schaduwtuintje iets te maken (is nu een vierkantje onkruid van zo'n 4x5 meter).

Binnen zal ik bijna alles wit schilderen maar het lijkt me ook wel gezellig om een paar muren een kleur te geven. Ik weet alleen dus niet welke kleur. Ik heb ook meubels met groen erin dus daar kan ook niet iedere kleur bij.

Alle tips zijn welkom en alvast veel dank voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

07-09-2010 om 07:36

Tipje

Een grote muur in lindegroen is fris en toch warm,en past misschien bij het groen van je meubels.In de tuin kun je een mooie mix van schaduwplanten zetten,zoals longkruid,salomonszegel,etc.
Hortensia doet het waarschijnlijk ook wel!
Gefeliciteerd trouwens met je eigen huis!!!

rosalie3

rosalie3

07-09-2010 om 08:51

Bastet

Bedankt voor je snelle reaktie en felicitaties! + Tips waar ik wat aan heb!

Meer tips

Je kunt er ook voor kiezen om lichte gordijnen te nemen; wit linnen staat fris en je houdt kijkers buiten. Licht gekleurde meubels doen ook veel. Zoals ik het hoor is je huisje op het noorden; blauw en groen tinten staan dan prachtig. Ook lichtgrijs kan dan heel goed werken. Denk een beetje aan de scandinavische stijl. En zet je bank of stoel waar je veel in zit bij het raam! Dan pak je automatisch het meeste daglicht.

Succes met je huisje.

Dorry

Roosje Katoen

Roosje Katoen

07-09-2010 om 11:36

Tuin

Als je schuttingen of een muur om je tuin hebt kunt je die ook wit of lichtgeel oid verven, krijg je gelijk een zonnige uistraling. Mooie schaduwplanten erin zoals hortensia, hosta's, vinca, anemonen, aster en leverkruid en misschien een leuk vijvertje (in een ton kan ook) of vogeldrinkbak ofzo. Tafeltje met stoeltjes neerzetten en een leuke pot met bloemen erop. En in het najaar veel bollen planten zodat je in het voorjaar een vrolijke tuin hebt.

En idd je favouriete zitplek naast het raam, zodat je lekker licht zit en goed naar je leuke tuin kan kijken.

Succes en veel plezier in je eigen huis!

Maxime.M

Maxime.M

07-09-2010 om 11:55

Tuinspiegel

Kijk of je iets kan verzinnen met een spiegel in de tuin die het licht wat daar binnenvalt kan reflecteren naar je woonkamer, dan is het daar meteen wat lichter. Ik zou voor binnen dan wel kiezen voor een wat fellere kleur, lichte tint maar wel wat feller dus, denk dat dat dan meer tot zijn recht komt met dat weinige licht in je kamer. Ook daar kan je trouwens prima een paar spiegels op strategische plekken hangen voor wat extra licht misschien.

Maxime

Bastet

Bastet

07-09-2010 om 12:01

Ja,binnen spiegels

Ik heb ook her en der spiegels hangen in huis,op de goede plekken werkt het ruimtelijk en bevorderd het de lichtinval.
Bastet

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

07-09-2010 om 12:28

Tuinspiegels

tuinspiegels zorgen er ook voor dat je tuin wat groter lijkt, en verder zou ik ook in de tuin voor lichte muren of schuutingen kiezen zodat je dat licht ook naar binnen kunt trekken, niet teveel spullen voor je ramen zetten (hoge planten e.d.) want dat ontneemt ook weer licht, een wit plafon geeft ook licht en een goed lichtplan aanbrengen in huis, daarvoor kun je je laten adviseren zodat je overal een goed licht krijgt wat zowel functioneel als sfeervol kan zijn. Ook zou ik kiezen voor lichte wanden met één accent, bijv, een groot paneel met een kleur, en je deuren ook licht verven, een lichte kleur vloer geeft ook een ruimte gevoel... en vooral niet te veel meubelen je huis zodat je goed de lichte wanden blijft zien.

mirreke

mirreke

07-09-2010 om 16:12

Zeker spiegels!

Zoals iedereen al zegt. In huis en buiten. Alles licht houden. Geen coniferen of naaldboompjes, die blijven zo donker. Geen laurier, blijft ook helemaal groen en laat geen licht door.
Lichte kleuren, weinig meubels en idd, die spiegels!

rosalie3

rosalie3

08-09-2010 om 06:59

Bedankt!

Bedankt allemaal tot zover!
Goeie tips waar ik wat mee kan.
Vwb die buitenspiegels; moet ik hier aan een gewone spiegel denken of aan iets speciaals? Buiten word zo'n spiegel toch veel sneller vuil?
Voor op een paar muren dacht ik al een een groentint aangezien dit ook in mijn meubels zit.
Ik heb weinig meubels dus dat moet ik zo houden.

Maxime.M

Maxime.M

08-09-2010 om 08:26

Tuincentrum vragen?

Hoi,

Ik heb een spiegel in het tuincentrum gekocht, er zit een grote gevlochten rieten rand omheen. De spiegel wordt wel een beetje vies, maar het is niet zo dat je hem iedere maand moet poetsen hoor. De spiegel zelf, daar zie ik niets aparts aan. Het gaat denk ik om de rand, die moet tegen alle weersinvloeden kunnen. Heb voordat ik deze spiegel kocht er 2 gekocht met een soort zinken rand (bij xenos, waren spiegels voor binnen) maar daar bleek een multiplex onder te zitten en dat ging uitzetten en verpulveren, toch hebben ze nog een jaar gehangen voordat ze definitief uit elkaar vielen

Maxime

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 09:27

Nog iets

Ik weet natuurlijk niet of het huis huur of koop is. Maar wellicht is het mogelijk om dichte binnendeuren te vervangen door binnendeuren met glazen ruitjes erin. Of ergens een muurtje door te breken, waardoor het licht van de andere kant van het huis richting de donkere kant kan schijnen.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

08-09-2010 om 09:32

Gewone spiegels

ik had van die tegelspiegeltjes gekocht bij de xenos en die in een rechte lijn op de schutting geplakt van boven te helemaal onder op een schuttingplank, hiervoor een lage plantenbak voorgezet en heel veel mensen dachten dat het een kier in de schutting was waar nog iets achter zat waardoor je de indruk kreeg een grote tuin te hebben, gewoon goedkope spiegeltjes, je hoeft er niets in te kunnen zien (vuil) het gaat alleen om het effect...

Kamerdeur met glas

wij hebben in de deur die van de woonkamer naar de gang gaat vier grote ruiten zitten. Dat maakt dat er meer lichtinval in de gang komt, maar ik schat zo in, ook meer licht vanuit de gang in de woonkamer. Wellicht is dat voor jou ook een idee.

Succes met verhuizen en inrichten.

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 11:12

Kijk eens aan

Kijk eens aan, dat is waar. Er mag nu veel meer in huurhuizen dan in de tijd dat ik er eentje had, was ik helemaal vergeten!

Ooievaar

Ooievaar

08-09-2010 om 17:58

Mocht het een koophuisje zijn

overweeg dan iets als een solatube. Die geeft flink wat extra licht, neemt weinig ruimte en het schijnt geen drama te zijn om zo'n ding te (laten) monteren.
Zelf overweeg ik er één voor een donker gedeelte in onze woonkamer.
http://www.solatube.nl/
Ik heb geen aandelen. Ik zag er een artikel over in het blad van de vereniging eigen huis, vandaar. Ik zag later wel dat er diverse soorten van deze "lichtbuizen" op de markt zijn.

rosalie3

rosalie3

10-09-2010 om 13:44

Allen en ooievaar

Heel veel dank voor het meedenken en de tips!

Ooievaar: wat een geweldige tip! Ik heb de site uitvoerig bekeken! Ik vrees alleen dat het een vermogen kost hetgeen ik dus niet heb.
Ik zocht naar een globale prijsindicatie maar die kon ik helaas nergens vinden.
Als een monteur de goedkoopste manier komt installeren vanaf het dak naar de woonkamer; wat dat dan ongeveer kost zodat ik enig idee heb. Weet jij dit?

Het is dus een koophuisje.

mirreke

mirreke

12-09-2010 om 21:11

Glazen stenen

Behalve de binnendeuren deels van glas voorzien kun je ook een stuk (binnen)muur vervangen door dikke glazen stenen. Dat geeft ook erg veel licht, veel meer dan je kunt denken. En het is denk ik een stuk minder duur dan zo'n daklichtkoepel, hoewel ik dat wel erg leuk vind.
Tuinspiegels: dat hoeft niet smetteloos te blijven, het gaat om de illusie van groter en de enorme hoeveelheid licht die het oplevert. Ik zou een googelen om ideeën op te doen. Je kunt ze ook vrij eenvoudig zelf (laten) maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.