Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-03-2010 om 12:29

Tip voor overzicht uitgaven en vergelijken met anderen

Na een tip van Sarcas ben ik me ook in yunoo gaan verdiepen (www.yunoo.nl). Ik vind het een prima vondst en wil dit als tip meegeven.

Je kunt er in de eerste plaats je uitgaven mee inzichtelijk maken. Wat geef je uit aan boodschappen, hypotheek, verzekeringen, abonnementen, uitstapjes, enzovoort. Dat kan met cijfers en lijstjes, maar ook met grafiekjes die bijvoorbeeld laten zien dat je de afgelopen maanden meer geld bent gaan uitgeven aan kleding en boodschappen.

Dus je kunt trends waarnemen: waar zitten de stijgers en de dalers, qua kostenposten.

Met een taartgrafiek kun je ook zien waar het geld blijft: zoveel van de taart gaat naar woonlasten, zoveel naar boodschappen, enzovoort. Je kunt instellen of je dat per week, per maand, per kwartaal, per jaar wilt zien.

Daarnaast kun je budgetteren, en als je dat leuk vindt kun je ook je profiel (leeftijd, gezinssamenstelling etc) invullen en je uitgaven en inkomsten vergelijken met andere mensen.
Aangezien ik hier nogal eens de vraag "wat geven jullie uit aan boodschappen" voorbij zie komen, lijkt me dat een optie waar wel belangstelling voor bestaat .

Hoe het werkt vind ik vooral een gouden vondst: Yunoo kent een heleboel bankrekeningen al zelf, dus je hebt weinig werk aan het categoriseren. Yunoo herkent zelf de Albert Heijn en zo, en de rest kun je zelf labelen, en dat hoef je voor terugkerende uitgaven maar één keer te doen.

De gegevens kun je automatisch importeren. Bankafschriften downloaden van je bank, en uploaden naar Yunoo.

Met alle respect voor het beroemde schema van Claudia (ik ken het niet want ik heb jaren mijn eigen schema gebruikt), maar het zou wel eens kunnen dat Yunoo nog wat meer functionaliteiten biedt.

Het is niet al te moeilijk, je moet even je er in verdiepen om te kijken hoe het precies werkt maar als je dat eenmaal doorhebt heb je er weinig werk aan.

Tot zover mijn gratis reclame voor Yunoo.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2010 om 12:32

Had me er al voor aangemeld

Ik zal me er toch eens wat meer in gaan verdiepen.

amk

amk

25-03-2010 om 13:36

Tja

dat soort grafiekjes spuugt mijn exelfiletje ook gewoon uit. En dan heb ik niet het risico dat je gegevens zo maar op straat komen te liggen als een hacker een avondje vrij heeft.

Hmm

Ik vraag me dan meteen af waarmee yunoo zijn geld verdient als ze dit soort gratis diensten aanbieden. Mijn gegevens alleen zijn niet zo interessant, maar al onze gegevens bij elkaar, daar doen marketingmensen een moord voor...

Chris

enjoy

enjoy

25-03-2010 om 16:52

Ik wil wel maar....

vind het ook eng om ze zomaar in mn gegevens te laten...

margje van dijk

margje van dijk

25-03-2010 om 18:00

Nou, ik wel hoor

Ik heb ook net een kwartier (meer niet!!) eraan besteed en ineens heb ik van de afgelopen maanden precies het overzicht over mijn financien, waar ik een tijdje geleden echt uren aan gezeten heb (en daarna weer opgegeven). Ik vind het inderdaad een superhandige tool.

En waar ze hun geld mee verdienen: met tips die ze geven bij voor de hand liggende posten. Dus bij een telefoonaanbieder komt er een link met als opschrift: kijk hier voor een ander abonnement. Ongeveer zoals Google ook z'n geld verdient.

En over die gegevens, nou, hoe druk moet je je daar om maken? Er staan geen naam en adresgegevens bij de rekening. Het kan wel van iedereen zijn. En je geeft ze geen toegang tot je bank! Je uploadt alleen een bestand. Dus het is alleen een verzameling aankopen onder elkaar. Ongeveer net zoiets als wat er op je bonuskaart van de AH staat. Dus mij deert dat niet, hoor.

Hartelijk dank Ellen, ik ben heel blij met deze tool.

Margje

Nasha 1st

Nasha 1st

25-03-2010 om 20:32

In een ander draadje

gaf ik al aan dat ik het nou ook weer niet zo heel handig vind....ik moet nog steeds een aantal posten gaan zitten benoemen die Yunoo niet herkent....terwijl bij Claudia's schema alle vaste bedragen al ingevuld staan....maar goed, ieder zijn ding....

margje van dijk

margje van dijk

25-03-2010 om 22:09

Tja

Ik vind het juist zo handig dat je bij Yunoo maar één keer een post hoeft te benoemen, en dan zegt-ie meteen: zal ik die andere 17 ook maar meteen zo noemen.

Ik heb er zojuist nog een heel jaar aan toegevoegd (aan het overzicht) en daar was ik ook weer binnen 20 minuten mee klaar. Met het schema van Claudia (inderdaad onvolprezen, maar toch) moet je dat echt handmatig per maand gaan zitten invoeren, dat is een heel ander verhaal.

En vaste bedragen vind ik juist niet handig, want de meeste bedragen zijn variabel.

Maar goed, als je toch al eenmaal alles in Excel hebt staan, zal dit wel niet zo'n meerwaarde geven (zeker niet voor mensen die in Excel goed de weg weten). Maar voor mensen die nog moeten beginnen gaat dit wel vele malen sneller.

En ik vind het juist wel handig dat het online staat, want dat betekent dat je er overal bij kan.

Margje

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-03-2010 om 10:16

Privacy

De verbinding met Yunoo is ssl beveiligd. Da's voorzover ik weet beter beveiligd dan het dataverkeer naar dit forum.

En op Yunoo zijn alleen uitgaven aan hypotheek, boodschappen en kleren te zien (in mijn geval vind ik dat niet zo spannend), terwijl hier veel mensen posten over hoogst persoonlijke zaken (opvoeding, seks, religie, politiek, gezondheid, psyche).

Als iemand in de straat of elders mijn dataverkeer aftapt of databases gaat hacken, dan maak ik me meer zorgen over wat ik op fora post dan over mijn bankafschriften.

Terpi

Terpi

26-03-2010 om 16:53

Eens met ellen

Je verwoordt prima wat ik er ook over denk, ik laat ook liever zijn wat mijn vaste lasten zijn dan wat mijn slaapkamer geheimen zijn hahaha!

Terpi

Terpi

26-03-2010 om 18:41

Zijn = zien

duh

Nasha 1st

Nasha 1st

01-04-2010 om 23:01

Manko yunoo....

Net weer eens bezig geweest en ik blij van mening dat Yunoo erg omslachtig is en snel fouten kan opleveren....Vooral de optie dat hij soortgelijke posten meteen ook kan categoriseren is erg onhandig....alles wat maar enigzins van de belastingdienst lijkt te komen is nu als wegenbelasting gecategoriseerd.....ook de teruggaag kinderopvang en het is eenhels karwei om dit alles weer terug te draaien, plus dat hij ook meteen de teksten hierop aanpast...Dus nu staat er bij elke bij of afschrijving van de belasting het kenteken van onze auto.....ook dat krijg ik niet meer goed....

Ik blijf lekker bij het schema van Claudia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.