Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mama 78

mama 78

18-09-2009 om 22:54

Tip voor bloemkoolsausje?

Hoe maken jullie zelf een lekker bloemkoolsausje (of groentesausje?) Ik koop hem weleens kant en klaar, maar van de week maakte ik het met maizena, water en melk, maar ze vonden het niet te eten...
Ik vind het wel handig om het zelf te maken, want ik vergeet altijd die sausjes te halen...en dan eten we dus kale bloemkool enz.
Heeft iemand een tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

18-09-2009 om 22:57

Wat wij doen

wat melk in een pannetje. Flinke lepel bloem. Geraspte kaas (of plakjes); Goed roeren, aan de kook brengen, even laten doorkoken.
En hoppa over de bloemkool.

(sorry dat ik geen keurige maten geef, ik doe zulke dingen altijd op de gok; er komt straks vast een preciezere kok voorbij

tonny

Nooit sausjes; bloemkool roerbak ik

Hai mama78,

Ik maak echt nooit bloemkoolsausjes, ik roerbak de bloemkoolroosjes in olijfolie met peper en zout en wat chiliflakes! Zo lekker, daar eet ik mijn vingers bij op.
Wat je bedoelt met een sausje is vast een bechamelsaus; boter, bloem, melk. Als hij niet te eten was, is de kans groot dat je hem niet gekruid had.(of dat je de boter en de bloem niet hebt laten pruttelen voor de melk erbij ging) Veel kant en klaar zakjes bevatten heeeel veel zout en allerlei smaakmakers zoals paprikapoeder, bouillonpoeder, peper, nootmuskaat, soms kerrie, etc. Uit Fraknrijk neem ik altijd blikjes Fumet de Volaille mee, een soort smaakmaker voor sauzen, dat zou je er ook door kunnen doen!

Veel succes met je sausje.

Dorry

Vera*

Vera*

18-09-2009 om 23:17

Ik doe

Creme fraiche met wat bloemkoolkookvocht. Daarbij mik ik geraspte kaas en nog wat peper (en zout voor de liefhebber). Dit sausje wordt hier erg gewaardeerd.

jacci

jacci

18-09-2009 om 23:35

Gewoon

groentesaus van honig met wat bloemkoolvocht. Zo simpel. Aan zelfgeknutselde sausjes heb ik me nooit gewaagd.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-09-2009 om 08:05

Roerbakken

Ik maak soms een maizenasausje, dat is doodsimpel. Beetje koude melk in een kopje, paar eetlepels maizena erbij, goed roeren. Dan intussen een kopje melk opwarmen in een pannetje. Als de melk kookt, vuur laag en scheutje maizenamengsel erbij. Beetje roeren en wachten hoe dik het wordt. Is het nog te dun, dan nog een scheutje maizenamengsel erbij. Heeft je saus de juiste dikte, meteen (!) van het vuur af. Sausje over de bloemkool gieten, flink nootmuskaat erover en klaar.
Een veel lekkerder variant is geroerbakte / roergebakte / roergebakken / whatever bloemkool. Bloemkool in roosjes snijden en twee minuutjes voorkoken. Intussen maak je een wentelteefjesmengsel, dus geklutste eieren met allerlei lekkere kruiden en een beetje melk. Wat olijfolie verhitten in een koekenpan, roosjes in het mengsel dopen en dan om en om roerbakken. Heeeerlijk.
Groetjes
Massi

Nely

Nely

19-09-2009 om 09:09

Klinkt lekker

dat roerbakken met eimengsel, ga ik zeker eens proberen.

Meestal maak ik een sausje met wat boter, bloem, bouillon en dan kaas er doorheen.

Bastet

Bastet

19-09-2009 om 09:43

Kerrie

Wij eten er graag een lekkere pittige kerriesaus bij.
Groetjes,Bastet

Tops?

Ik ben geen kok, maar volgens mij moet het 30 gram boter en 30 gram bloem zijn. De 300 ml klopt volgens mij wel bij deze maten. Anders heb je wel erg veel saus.
Ik weet het niet zeker, maar dat lijkt mij zo.

Tirza G.

Tirza G.

19-09-2009 om 23:20

Dat

dames, heet een roux. Dat jullie dat nou niet weten Is de basis van vrijwel alle sauzen. Als je de kerriesmaak wilt versterken, kun je hem meteen na of tegelijk met de bloem in het pannetje kwakken, dan bakt-ie mee. Een pittige kerrie (Madraskerrie bijv.) vind ik lekkerder bij bloemkool dan een zoete kerrie.

Tirza

Jawel

En voor de sauzen gebruiken wij de blonde roux. Als je de boter alleen laat smelten, krijg je de blonde, als je hem nog wat laat bruinen, krijg je logischerwijs de bruine roux, basis voor andere zaken
Ik gebruik ook geregeld roux met toevoegsels als saus.

Massi

Jouw roerbakvariant klinkt heel lekker, vind jouw dochter het ook wat? En wat eet je erbij? Ik wil morgen bloemkool doen, maar dan gewoon gekookte aardappelen erbij en een stukje vlees ofzo?

Jons

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 23:03

Chiliflakes?

Wat zijn chiliflakes, waar koop ik ze en wat kan ik er nog meer mee doen?

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

21-09-2009 om 20:58

Erbij

Jons, er kan van alles bij. Volgens mij kunnen gekookte aardappelen er best naast en een gehaktbal of een stukje vlees ook. Wij eten er vaak een soort improvisatie-nasi bij, gele rijst met geroerbakte groenten (ui, knoflook, paprika, wat er maar in de groentebak ligt) en Vietnamese saus. Paar lente-uitjes erboven knippen en het ziet er allemaal superfeestelijk uit.
Voor kinderen zou ik zelf de bloemkool iets langer voorkoken, want echt gaar wordt-ie niet met roerbakken. Dochter lust op het moment helemaal geen groente (echt geen enkele), ik heb die strijd even opgegeven. Ze krijgt nu een pil. Moet kunnen in de space age, toch?
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

21-09-2009 om 21:05

O ja

Ik noem het roerbakken, maar je moet dus eigenlijk vooral niet teveel roeren, meer af en toe even je in-ei-gedoopte-roosjes omver duwen zodat een andere kant van het roosje ook lekker knapperig en lichtbruin wordt. En geburik een goeie kerrie, die van de natuurwinkel is erg goed (de Indiase dan).
Groetjes
Massi

Chiliflakes voor tirza

Tirza,

Chiliflakes zijn grof gemalen chilipepertjes in een klein draaimolentje. Ze geven vaak net dat beetje extra pit en zijn lekker om je ze over je gerecht maalt. Je kunt ook chilipoeder gebruiken, maar dat heeft vaak een beetje een muffe smaak. Bij de betere super te krijgen. (appie of jumbo)

Dorry

Maxime.M

Maxime.M

23-09-2009 om 22:48

Bij super de boer (chiliflakes)

Hoi,

Bij super de boer kan je ze kopen, het is een soort ovaal potje en de flakes zijn kleine rondjes eigenlijk, ongeveer 3mm doorsnee, de kleur is donker oranjerood. Bij de super zitten ze niet in zo'n potje met molentje, maar je kan ze er dus los uitschudden. Het dopje is groen en er staat chushed chili op.

Maxime

Massi

Ik ga vanavond jouw niet-roerbak-wentelteef-bloemkool eens proberen. Normaal is bloemkool hier "het gaat wel"-groente, kijken of dit beter valt

Massi Nissa

Massi Nissa

24-09-2009 om 19:34

Genista, en? en?

Zie titel, haha. Het is trouwens een Marokkaans recept.
Groetjes
Massi

Massi!

Lekkerrrr!! Helemaal goedgekeurd hier!

Massi Nissa

Massi Nissa

25-09-2009 om 20:29

Cool!

Zal het aan mijn man vertellen, heb 't van hem afgekeken.
Groetjes
Massi

mama 78

mama 78

28-09-2009 om 22:23

Bedankt!

...voor de reacties. genoeg om uit t e proberen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.