Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jacci

jacci

22-03-2010 om 10:27

Tijdelijk geen gasfornuis

In verband met een renovatie van de keuken heb ik tijdelijk geen gasfornuis en kan dus niet normaal koken. Heb nu ook geen oven, maar wel een magnetron. Maar die gebruik ik eigenlijk alleen om brood te ontdooien en soms een hap op te warmen. Wie weet wat simpele dingen om in de magnetron te koken? Iedere dag magnetronmaaltijden van bv de AH wordt een beetje begrotelijk. Dus heeft iemand leuke lekkere simpele ideetjes? Jacci

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vis

Eerlijk gezegd gebruik ik de magnetron vrijwel nooit om te koken (oven juist wel vaak).

Wat ik wel weet van mijn schoonmoeder is dat de magnetron erg geschikt is om vis te garen (en extra mager). Je kunt bijv. een visfilet (zalm, kabeljauw etc) in een schaaltje leggen, vis beetje kruiden naar wens en dan een flinke scheut witte wijn of evt citroensap evt. klontje boter nog erbij. Enfin het is aan je eigen fantasie wat je er allemaal bij doet als er maar voldoende vocht bijzit (vis half onder zeg maar). De magnetrontijd weet ik niet precies, ligt ook aan de grootte van de vis natuurlijk maar ik denk gemiddeld 10 min. tot een kwartier?

Nou heb je er helaas nog niks bij, maar potjes groente gaan uitstekend in de magnetron (wortel, erwten, rode kool etc) en je zou bijv couscous erbij kunnen eten, hoef je alleen even een beetje water voor aan de kook te brengen. Hopelijk komen er nog leuke tips, succes!

Puck

Puck

22-03-2010 om 11:06

Of regel een elektrisch kooktoestel of een campingkooktoestel op gas.

Jolanda123

Jolanda123

22-03-2010 om 11:22

Hier nog iemand zonder gasfornuis

En ook ik heb geen keuken ivm een verbouwing en zit dus met hetzelfde probleem.

Als je alleen een magnetron hebt, dan kun je in principe alles koken in de magnetron. Groente, rijst, aardappelen etc.
Nadeel is alleen dat het achterelkaar moet, en des te groter de hoeveelheden, des te langer de kooktijd.

Ik heb dus een elektrisch kookplaatje. Deze had ik nog staan van de vorige verbouwing in het vorige huis. Dit is welliswaar een 2 pitter, maar voor nood voldoet het.

Kijk dus eens bij de kringloop of op marktplaats naar zo'n kookplaatje.

Wat ik doe, is dat als ik kook, ik voor 2 dagen kook. Dus voor 2 dagen erwten of bonensoep, voor twee dagen stamppot etc. In overleg zou je dit ook kunnen koken bij de buren. Het opwarmen van je eten kan namelijk wel weer in de magnetron.

Ik heb op dit moment helemaal geen keuken (en ook geen water of gootsteen) en het is nu echt improviseren. Het bakken van vlees zie ik in de kamer niet zitten, dus dat doe ik 1x in de 4 tot 5 dagen buiten. Lang leve de picknick tafel en het verlengsnoer. Het vlees verdeel ik daarna in porties, en doe ik in de vriezer. Ook dit zou eventueel bij de buren kunnen.

water halen en afspoelen doe ik bij de buitenkraan heet water halen voor de afwas haal ik uit de badkamer of verwarm ik even op mijn kookplaatje. Of ik breng de afwas naar de buren

Hoe dan ook, sterkte ermee!

JO, die dit best uitdagend vind.

Maxime.M

Maxime.M

22-03-2010 om 11:51

Extra koken

Hoi,

Kan je niet aan vrienden/kennissen vragen om de komende dagen wat extra te koken? Zodat jij dat in bakjes thuis kan opwarmen? Of dat jij bij hen gewoon even wat maaltijden maakt en deze weer mee naar huis neemt om de komende dagen te gebruiken? Ikzelf heb, toen ik hier de nieuwe keuken kreeg, het zo voorbereid in de weken daarvoor en had dus een vriezer vol maaltijdtjes en we aten ook zo nu en dan gewoon broodjes en soep.

maxime

Puck

Puck

22-03-2010 om 12:06

Wat had ik dan een luxe (ot)

Toen wij een nieuwe keuken kregen kwam die tegenover de oude te staan. Die hebben we dus ook pas eruit gesloopt toen de nieuwe operationeel was. Wij hebben dus een week 2 werkende keukens gehad. Dat is pas luxe! Heb nog overdacht om de oude keuken te laten zitten maar toch maar niet gedaan

Rembrand

Rembrand

22-03-2010 om 13:15

Skottelbraai?

Heb je geen skottelbraai ?
( of iemand van wie je er een kunt lenen ).
M.

Pluk53

Pluk53

22-03-2010 om 14:12

Kamperen

geen camping-gaz setje? Zelfs met die een-pittertjes op wegwerp-patronen kun je eenpans maaltijden klaarmaken.

jacci

jacci

22-03-2010 om 16:06

Geen buren

De buren is geen optie, die zitten met hetzelfde probleem, de hele flat wordt gerenoveerd. Heb slechts een kleine vriezer, maar dat 1pits campinggasje is wel een idee. Vragen of ik die van ex kan lenen. Kan ik iig vlees of een ei bakken.

Annet

Annet

22-03-2010 om 21:11

Koop een grill ding erbij of leen een gasstel

Je hebt van die grill platen (lijken op open tosti bakkers) of platen zonder ribbels. Hier kun je uitstekend op bakken. De platen zonder ribbels lijken het handigst. Hier kun je vlees/ei op bakken en groenten op roerbakken.
Duur zijn ze niet (30 euro of zo). Lijkt me in jouw situatie erg handig.
Een camping gasstel is natuurlijk ook handig, hoewel ik dan liever een 2-pits zou hebben.
Doe anders gewoon een oproep hier: wie heeft een camping gasstel te leen.
Wij hebben een tweepits die je zo mag ophalen. Wel graag een volle gastank terug. Omgeving Gouda.

Goumetstel+waterkoker

Heb je geen gourmetstel? Daar kan je ook e.a. op bakken. Maceroni en spagetti kan je ook koken in de waterkoker, ook eieren of een soepje opwarmen...Als je zakjes/potjes met e.a. sausachtig iets koopt voor maceroni ben je al een heel eind. Potje/zakje in magnetron, gehakt op gourmetstel en pasta in de waterkoker....Is toch een complete maaltijd niet?
groeten albana

notje

notje

23-03-2010 om 09:42

Kringloop

Tijdens onze verbouwing heb ik er één gehaald bij de kringloop voor €15.-.
Na gebruik gwoon weer terug gebracht.
groet Notje

jacci

jacci

23-03-2010 om 11:37

Fondue!

Dankzij de berichtjes hierboven bedacht ik me dat mijn ingepakte fonduestel een kookplaatje heeft. Dus net mijn eerste ei gebakken in een koekepannetje op mijn fondue onderstel. Yeh! Zoon helemaal blij, want dat vond ie het ergste, geen gebakken ei Nu redden we het wel, haha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.