Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Thee met water uit quooker?

Het staat er eigenlijk al. Ik overweeg een quooker in onze nieuwe keuken te nemen. Nu drink ik de hele dag thee en juist dan lijkt het me zo'n handig ding. Maar is de thee die je zet met water uit de quooker nu net zo lekker als thee met water uit de waterkoker?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

25-05-2010 om 12:19

Ook nieuwsgierig

en kun je er ook een pot mee zetten of een pannetje heet water mee vullen? of zijn het echt losse kopjes?

theeleut

theeleut

25-05-2010 om 13:01

Kan prima

Mijn zus heeft er ook 1 en ik heb daar regelmatig thee gedronken van water uit de quooker. Ik proef geen verschil hoor met mijn eigen thee (fluitketel).

Voordat ze deze kraan had wilde ze ook weten of ze er thee mee kon zetten en ze had toen veel aan dit draadje:
http://forum.viva.nl/forum/list_message/5794445

Maxime.M

Maxime.M

25-05-2010 om 13:23

Het kan

Hoi,

Twee van mijn vriendinnen hebben een Qooker alleen heb ik bij hun dus wel thee met zo'n schuimlaagje erop (dat het water niet heet genoeg is) ik vind dat geen punt, maar het kan zijn dat een echte theeliefhebber dat liever niet heeft.

maxime

Geweldig ding, zo'n quooker

Ik heb sinds 4 jaar een quooker in mijn keuken en ben er heel er tevreden over. Bij mij geen laagje op de thee (die hetzelfde smaakt) en zelfs minder aanslag in mijn kopjes.
Ik gebruik de quooker ook vaak bij het koken; groenten, rijst of pasta in de pan, kokend water erbij en het kookt zo verder op mijn inductieplaat (ook een gouden greep trouwens...!)

Nowee

Nowee

25-05-2010 om 14:29 Topicstarter

Reactie

Op het vivaforum (link theeleut) hadden ze geen schuimlaagje op de thee en jullie wel, kijk dat maakt dit soort beslissingen zo moeilijk. Wat ik begreep is dat het water tot 110 gr verwarmd wordt en het er met 100 gr uitkomt, dan zou zo'n schuimlaag toch niet op het kopje zitten denk ik dan. Aan de andere kant wat maakt het uit als je het toch niet proeft.

Angel vroeg geloof ik of je alleen kopjes er uit haalt. Nee, je kan er ook een pan kokend water uithalen. Ik weet eigenlijk niet de precieze hoeveelheid. Als ik nu pasta ga koken kook ik eerst 2 x 1,7 liter in de waterkoker, anders duurt het me te lang. Geduld is niet mijn sterkste punt, vandaar dat zo'n quooker me heel handig lijkt.

Maandag gaan we een keuken uitzoeken, ik neem gewoon mijn eigen kruidentheezakje mee en dan vraag ik of ik het kan uitproberen.

Iedere verdere tip omtrent keukens zijn altijd welkom hoor, ik heb het hele archief al doorgespit, alle keukenzaken in de wijde omgeving al met een bezoek vereerd en een hele lijst opgesteld van wat we willen. De quooker was een van de twijfelpunten. Hij lijkt zo handig maar thee moet ook lekker zijn.

Nowee

Nowee

25-05-2010 om 14:31 Topicstarter

Nog een vraag trouwens

Voor degene die een quooker heeft: hebben jullie gekozen voor een gewone, een combi of een combi+?

De verwarmingsketel komt straks op zolder te staan dus wel een end van de keuken af, dan zou een combi misschien wel handiger zijn.

Maxime.M

Maxime.M

25-05-2010 om 15:40

Savon kookplaat

Hoi Savon,

Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe keuken en heb enorm spijt van de kookplaat. Hiervoor had ik een fornuis en dan kon ik met normale pannen op 4 pitten koken. Kan nu niet meer, alleen met 2 pannen of 3 minipannetjes. De afstand tussen de gaspitten (hartafstand) bedraagt maar 20 cm. Is gewoon te weinig vind ik, was met mijn gasfornuis zeker iets van 25 cm (maar dan kon ik niet meer opmeten,dat ding was toen al naar de stort) Dus als je iets uit moet zoeken, let daar dan op, of koop een keramische plaat/inductie plaat of een los fornuis.

Dat was mijn tip.

Maxime

ishtar

ishtar

25-05-2010 om 16:07

Quooker

Wij waren ook aan het nadenken over een quooker, ook omdat ik zo (grmbl)baal van mijn keukenboiler (en geen aansluiting heb voor heet water)Ben je net lekker aan het soppen, heet water op. (en omdat ik niet zo vaak 'lekker' aan het soppen ben, wil ik wel optimaal gebruik kunnen maken van die momenten ) Ik kwam dus uit op een combi+. Maar vooral omdat ik anders nog niet altijd heet water heb.
Voorlopig moet ik nog even wachten....

Kari1

Kari1

25-05-2010 om 16:57

Ook over aan 't denken

en ik weet het nog niet.
Dat er een schuimlaagje op de thee kan komen lijkt me wel te verklaren. In het drukvat van de quooker wordt water onder druk verhit (bij normale druk kan water geen 110 graden worden). Doe je de kraan open dan komt het oververhitte water op normale druk en dan kan dat schuim/nevel geven. Maar Ingrid is hier de natuurkundige, die kan dat misschien beter uitleggen.
Ishtar, zou je jouw probleem kunnen oplossen met een quooker? Ook daar is het water een keer op en moet het voorraadvat opnieuw heet worden. Bij een keukenboiler gaat dat meestal om een liter of 10-15 tot een graad op 60, bij een quooker om een mindere hoeveelheid maar heter. Zou het een sneller gaan dan het ander? Misschien komt Tihama nog even langs, dat is de quookerdeskundige. In het archief is ook het eea te lezen.
Kari

theeleut

theeleut

25-05-2010 om 17:02

Tip voor kookplaat met wokbrander

In aanvulling op de tip van Maxime:

Mocht je een kookplaat met een wokbrander overwegen (zo'n extra grote pit), kies dan voor een kookplaat waarbij de wokbrander niet in het midden zit, maar aan de zijkant. Dat scheelt namelijk enorm als je met meerdere pannen wilt koken. Met een wok in het midden heb je nauwelijks ruimte voor een pan op een van de andere pitten (hartafstand is veel kleiner). Met de wok (of koekenpan oid) aan de zijkant heb je daar geen last van en kun je op de overige pitten gewoon je pannen kwijt.

Vraag, als je twijfelt of de kookplaat wel voldoende ruimte biedt voor je pannen, in de showroom gerust om een pannenset (die hebben ze meestal wel) die je dan op de kookplaat kunt plaatsen.

ishtar

ishtar

25-05-2010 om 18:12

Kari

ik heb het wel zo begrepen, van hun site. Maar voordat ik tot aanschaf overga ga ik dat nog eens heel goed navragen.
De opwarmtijd staat op de site iig op een paar minuten(en dat gaat vast om een kleine hoeveelheid) , en dat is heel wat minder dan de tijd die mijn boiler nu nodig heeft.

ishtar

ishtar

25-05-2010 om 18:14

En over de kookplaat

neem geen ruitvorm! Dat is vragen om problemen met ruimte voor je pannen. (die zat in onze keuken, ook nog eens tegen een zijwand aan)

Kari1

Kari1

25-05-2010 om 19:07

Quooker site

Ga naar de quooker site en je ziet het schuimlaagje.
http://www.quooker.com/07/site.html?collection=undefined&cname=undefined&browser=IE4&platform=Win32&d=undefined&w=1280
Ishtar, onbeperkt warm water heb je alleen met een geiser of met ander verhitten-tijdens-het-doorvoeren systeem. Ook een quooker is een keer leeg, water verwarmen kost nu eenmaal tijd. Op de site staat een opwarmtijd van tusssen de 10 en 20 minuten, afhankelijk van het type. Zolang doet mijn keukenboiler er ook over.
Kari

ishtar

ishtar

25-05-2010 om 19:19

Kari

dan is jouw keukenboiler beduidend sneller dan die van mij.
Onbeperkt is natuurlijk teveel gevraagd, maar de bedoeling van de combi+ is dat je het hete water ook via de gewone heetwaterkraan kunt krijgen. En dus mengen met koud water. Dan heb je een behoorlijke plons heet water. Dat is zoals ik het begrepen heb.
Maar, voordat ik hem ga kopen, ga ik hier bij een verkoper uitgebreid naar vragen. Want alleen als waterkokervervanger is ie niet nodig

Kari1

Kari1

25-05-2010 om 20:03

Googelen

levert het volgende op.
Inventum keukenboiler: 10 liter naar 65 graden duurt 18 minuten.
Daalderop, verschillende typen: 14 liter naar 55 graden duurt 10 minuten, 20 liter naar 55 graden duurt 17 minuten.
Quooker : 7 liter naar 100 graden of 15 liter naar 60 graden duurt 15 minuten.
Is ook logisch. Water verwarmen is gewoon onderhevig aan de natuurkunde. Meer of heter met hetzelfde vermogen duurt langer. Als het veel en heet moet zijn en toch snel dan moet je er meer energie (elektriciteit) in stoppen.
Het voordeel van een quooker boven een boiler is dat een quooker tot 100 graden kan en een boiler niet, die komt tot 80-84 graden max.
Kari

Fornuis

Een quooker heb ik niet, maar het fornuis probleem ken ik wel. Neem een fornuis van minimaal een meter breed als je 6 pitten wil. Dan lukt het je wel om je pannen kwijt te kunnen. En een stenen of metalen aanrecht scheelt en een achterwand die hittebestendig is. Dan kunnen de pannen er toch tegen aan staan. Veel goedkope 6-pits fornuizen zijn gewoon te klein voor 6 pannen. Een Boretti is echt z'n geld waard.
En misschien neem ik nog eens een quooker; kun je die makkelijk in belgisch hardstenen aanrecht plaatsen?
Dorry

Schuim

Volgens Intermediair schuimt thee van water dat is gekookt in de magnetron wel en gekookt in een ketel niet: ‘Het verwarmen van water in een magnetron gaat zeer snel’, schrijft Edgar van Maaren (Amsterdam). ‘Water in een ketel heeft meer tijd om de erin opgeloste lucht te laten ontsnappen. Het keteloppervlak heeft bovendien genoeg oneffenheden die het ontstaan van belletjes bevorderen.’ Je schenkt het kokende water bovendien nog over, en brengt het daardoor extra in beroering. Veel lucht krijgt dus de kans om te ontsnappen, nog voordat er thee van wordt gezet.
‘Glas heeft die oneffenheden niet, waardoor de lucht langer in het water gevangen blijft’, aldus Van Maaren. Na het theezetten onsnapt het gas langzaam, en vormt schuim. Stoffen in de thee geven daarbij structuur aan het schuim.

Of het gekookte water uit een Quooker nu schuimthee geeft of niet is nog onbekend!

Een bruin (niet-schuimend) laagje op de thee ontstaat trouwens uit kalk en bicarbonaat. Bij mineraal-arm water (zacht water) ontstaat dit niet. De quooker heeft hierop geen effect. Alleen het (leiding)water dat erin gaat bepaald dit.

Ideaal

Wij hebben een Quooker Combi, met een boiler van geloof ik 9 liter in het keukenkastje. Ideaal! Ik wilde voorkomen dat als er iemand boven staat te douchen dat de keukenkraan dan geen warm water kan gebruiken zoals in onze vorige huizen. Nu komt het warme water uit de keukenkraan uit de Quookerboiler.
Ik hou van ouderwetse filterkoffie en zet gewoon een mok met een filter en koffie onder de Quookerkraan. Zo ook met thee, nooit een schuimlaagje. Pannen water voor rijst etc., ik heb nog nooit te weinig kokend water gehad. Ik wil 'm niet meer missen!

Alvoco

Alvoco

27-05-2010 om 19:36

Nog wat dingen

Hier was de quooker al aanwezig. Huis gekocht met quooker, zeg maar. Oud model, maar doet het prima. Kari1, hij is hier zelden leeg en ik heb dus nooit wachttijd. Altijd direct kokend water. Wij hebben geen laagje op onze Jasmijn/second flush/earl grey enzovoort thee. Kan het ook nog aan de thee of het theezakje liggen? Want ik werk met losse thee van goede kwaliteit. En ik zet een pot thee, niet een kopje.
Verder gebruik ik het water uit de quooker om te:
-koken inderdaad (met heet water opzetten)
-tomaten te ontvellen
-als iets in heet water moet weken
-even een beetje bouillon maken voor in een saus of zo
etcetera.
Zelf zou ik hem niet gekocht hebben, omdat ik het concept zo energieverspillend vind, altijd kokend water hebben klaar staan is makkelijk maar het heeft ook iets zeer decadents. Het ding heeft driedubbel geïsoleerde wanden, zodat hij niet zo vaak hoeft op te warmen, maar toch..

Nowee

Nowee

27-05-2010 om 20:39 Topicstarter

Reactie

Die quooker zie ik er wel komen, een combi denk ik eigenlijk. En ja decadent, hm, misschien wel. Ik wil eigenlijk ook wel een vast zeeppompje, is dat ook decadent?

We moeten nog eens goed naar een fornuis kijken, ooit heb ik een 5-pitter gehad met een wokbrander in het midden maar dat is echt helemaal niks. Als je er een wok op zette kon je verder niets meer.
Nu heb ik een normale 4-pitter maar die is gewoon veel te klein voor 2 vierliter pannen èn een koekepan. We zijn de laatste jaren ook erg veel pasta en rijst gaan eten, dat kost maar 2 pannen op het fornuis.
Dus het wordt of een 5-pitter met het wokding links of rechts of een 6-pitter. Overigens op 90 cm, dus volgens mij moet ik dan ruimte genoeg hebben.

Verder twijfel ik ook nog over de plaats van de spoelbak, hij kan onder het raam (naast de voordeur zeg maar) en dan kunnen we in de hoeken 2 carrouselkasten kwijt. Maar de spoelbak kan ook in een hoek, dan krijg je geen scherpe hoek in de hoek. Maar is dat niet een raar gezicht, één scherpe hoek met carrouselkast en een spoelbakhoekkast? Je kijkt vanuit de kamer op het keukenraam dus voor de symmetrie leek het me logischer om voor die 2 carrouselkasten te gaan met 2 kastjes daartussen waar precies in het midden de spoelbak komt. Nou ja, onduidelijk verhaal, maar misschien snapt iemand het.

Hillary

Hillary

28-05-2010 om 09:04

Zeeppompje

Wij hebben ook een zeeppompje. Wel handig, zeep staat altijd op zijn plek. Vraag me alleen of of er uiteindelijk niet heel veel bacterien in komen. als hij leeg is vul je hem van bovenaf weer bij en hij wordt niet gewassen. Qooker hadden wij destijds juist niet gedaan, bang dat iemand hem voor kraan of zeeppompje zou aanzien. Met name vriendjes van de kinderen ofzo, kinderen die hier niet dagelijks komen. Ik ken ook een jongetje dat ergens op bezoek was en de qooker voor kraan aanzag.

Kari1

Kari1

28-05-2010 om 15:44

Geloof ik graag alvoco

dat je quooker zelden leeg is. Dat is mijn keukenboiler ook niet, altijd warm water als ik het nodig heb. Een quooker (minder water maar heter) of een boiler (wat meer liters maar minder heet) zullen in dat opzicht weinig uitmaken. Ik maakte die opmerking (ook een quooker is op keer leeg) omdat Ishtar graag een onbeperkte hoeveelheid heet water ter beschikking heeft. En dát gaat met een boiler of een quooker niet lukken, dat lukt alleen met een geiser, dan kun je dooooooooor tappen.
Kari

Maxime.M

Maxime.M

28-05-2010 om 19:15

Schuimlaagje

Hoi,

Vandaag was ik bij mijn vriendin met de quooker en vroeg nog even hoe dat zat met het schuimlaagje. Dat is alleen als ze het eerste kopje eruit haalt, dus als je de kraan maar iets laat doorstromen (een half kopje ofzo) dan heb je het al niet meer, komt zeker door het afgekoelde water wat dan nog in de leiding staat ofzo?

Maxime

Nowee

Nowee

28-05-2010 om 21:35 Topicstarter

Maxime, zeeppompje en behang

Dat is wel fijn dat jij even aan een gebruiker gevraagd hebt hoe het zit. Eerder had er ook al iemand gezegd dat je eerst een beetje moet laten doorstromen en dat je dan geen laagje hebt. Is natuurlijk weer niet milieuvriendelijk hè, kokend water weggooien.

Bij een zeeppompje moet ik er dus op letten dat het losgedraaid kan worden. Je vult het natuurlijk wel van bovenaf en het pijpje zit ìn dat ding dus je gebruikt toch altijd eerst de oude zeep zeg maar.

Ik heb vanavond bij een behangzaak gekeken naar behang wat je als achterwand in een keuken kan gebruiken. Iemand ervaring met behang in de keuken?

Nowee

Nowee

29-05-2010 om 14:22 Topicstarter

Beveiliging

Volgens mij is die kraan beveiligd, je moet duwen en draaien tegelijk.

Van de quookersite: waterstraal is heet maar niet massief, hij bestaat uit druppeltjes. Per seconde komt er 0,05 liter water uit en als een waterkoker omvalt heb je in één seconde een liter water.

Het blijft gewoon altijd oppassen, eigen kinderen heb je denk ik gauw genoeg geïnstrueerd, vriendjes weten het volgens mij ook heel snel hoor. Je zal niet de enige met een quooker zijn.

Minet

Minet

29-05-2010 om 20:17

Zeeppompje kan altijd los

want het is er ook opgemonteerd nl. De fles zit altijd onder het aanrecht vastgedraaid, dus kun je ook weer losdraaien. Het is juist erg handig als dat niet hoeft, en je het bovendeel dus zo uit de fles trekt om hem bij te vullen. Zou dat niet kunnen, dan moet je dus op de knieen om de fles los te draaien die onder het blad hangt.

Anonix

Anonix

29-05-2010 om 21:18

Ervaring

Hoi,

Kids vergissen zich hier nooit. Vreemde kids waarschuw ik altijd even. Maar je moet inderdaad drukken en draaien, dus zomaar even de kraan open zetten is er niet bij.

Wel vergis ik me zelf nog wel eens: kraan open doen en even voelen of hij al warm/koud is is geen goed idee met een Quooker En ja, het is heet.. maar ik heb me nog nooit verbrand (koude kraan zit er gelukkig naast ).

Wij hebben trouwens de gewone Quooker.

Thee

Anonix:
"Wel vergis ik me zelf nog wel eens: kraan open doen en even voelen of hij al warm/koud is is geen goed idee met een Quooker En ja, het is heet.. maar ik heb me nog nooit verbrand (koude kraan zit er gelukkig naast ). "

Als het water zo is, dan kun je er nooit fatsoenlijke thee mee zetten!

Nowee

Nowee

02-06-2010 om 23:37 Topicstarter

De keuken is gekocht maar.....

ik ga morgen toch nog even terug naar de keukenwinkel want ik twijfel opeens aan de greepjes en of we wel de juiste vriezer hebben gekozen.

Ik heb zelf de quooker uitgetest en ik moet zeggen dat ik de thee gewoon net zo lekker vond als anders. De quooker is er dus gekomen, een combi+ want dat was volgens mijnheer Savon het handigst.

Natuurlijk heb ik ook heel decadent een zeeppompje erbij genomen en een zelfreinigende oven, ooit hier ergens gelezen en altijd onthouden.

In elk geval komt de keuken als het goed is al in week 30 en kunnen we dus misschien nog wel ìn de zomervakantie verhuizen.

Dank voor alle reacties!

Hier ook

Wij hebben de Quooker combi. Ik vind het ideaal. Thee zetten is inderdaad gewoon: hup kopje onder de kraan. Maar ook met rijst/pasta/aardappels/groente koken: opzetten met kokend water, veel sneller.

De kinderen noemen het de vuurhete kraan. Omdat de kraan geluid maakt (stoom) vinden ze 'm eng. Ze hebben er dus nog geen van alleen ooit aan gezeten (2, 3 en 5 jaar). En ik denk dat ze 'm zelf ook nog niet aan kunnen zetten.

Gr. Wiggie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.