Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Teveel asperges....help!

Man was in het zuiden des lands woensdag, en heeft kraakverse boomstamdikke witte asperges meegenomen. Maar veel te veel natuurlijk. Gisteren aten we niet thuis, dus vandaag beginnen we eraan, en eten we eten we ze 'klassiek' (met ham, eieren, geklaarde boter en nieuwe aardappelen) Maar dan zijn we er nog niet doorheen....

Morgen maar weer dus. Want invriezen heb ik geen zin in.

Maar wat zal ik er dan eens voor 'anders' mee doen?? En dan liefst ECHT anders. Dus bij voorkeur zonder aardappelen, en niet gekookt maar gewokt of gegrild of weet ik veel. (Ben normaal meer van de klassieke manier, maar dat vind ik wel erg saai 2 dagen achter elkaar)

Wie heeft er een spannend recept????

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

22-05-2009 om 16:27

Bewaren

Je kunt asperges lang goed houden door er een natte theedoek om heen te wikkelen, plastic zak erom en zo de (groentela van de) koelkast in. Dan hoef je echt niet het witte goud twee dagen achter elkaar te eten.
Als je nog zelf zou moeten schillen kun je van de schillen soep trekken, het kookvocht kun je dan gebruiken om soep te maken.
Aspergesalade is ook lekker, een receptje is vast wel ergens te vinden.
Enne, wat variatie betreft, in oost Duitsland worden ook asperges gekweekt. Wij vroegen ons af hoe ze die eten. Nou, simpel dus, op Hollandse wijze met ham, ei en gebakken aardappeltjes.

Ineke P.

Ineke P.

22-05-2009 om 17:10

Grillen

Maak de asperges schoon en hussel ze goed met een lekkere olijfolie ne peper en zout. dan een minuut of 6á7 grillen. Daarbij tagiatelle met geroerbakte spinazie.Een heerlijke voorjaarsmaaltijd.

of echte aspergesoep. Kook de asperges gaar in een groentebouillon, snij de koppen er af en en pureer de rest. Geen bloem gebruiken om te binden, gewoon weinig bouillon erbij doen. Dan de koppen weer terug in de pan.Eventueel wat room erdoor roeren.

of een taart. Vorm bekleden met (blader)deeg. Vullen met asperges. Overgieten met een mengsel van ei en kaas.Bak in de oven tot alles gestold is en er mooi uit zite.

mmmmmm asperges. wij eten ze minstens 2 keer per week

Rafelkap

Rafelkap

22-05-2009 om 20:01

Aspergetaartjes

Net geprint, dus nog niet gemaakt, maar het ziet er lekker uit: http://www.kokenmetkarin.nl/hoofd/aspergetaartjes.html

Rafelkap

Rafelkap

22-05-2009 om 20:03

Dus

groene - kan ook met witte. En ik maak er 1 grote taart van want heb niet zoveel vormpjes.
Lekker luxeprobleem!

Rieke

Rieke

22-05-2009 om 21:01

Met zalm

Wij eten witte asperges meestal met plakjes gerookte zalm eroverheen en een hollandaise saus erbij, met tagiatelle of gebakken aardappeltjes.

liora

liora

22-05-2009 om 23:02

Soep

Wat echt teveel is verwerken in soep en dan invriezen!

IngridT

IngridT

23-05-2009 om 16:37 Topicstarter

Dank!

Met dit weer denk ik maar dat het salade moet worden. hoewel onder de grill me ook wel iets leek. Soep ook trouwens. We hebben even 1 aspergeloze dag ingelast (vanavond salade nicoise) en dan morgen weer aan de asperges. Ik laat wel even weten wat het geworden is....ik heb in principe alles wel in huis om al jullie recepten te maken als ik wil...

Ingrid

Margriet*

Margriet*

23-05-2009 om 22:17

Ook gegrild maar dan anders

http://www.nrcnext.nl/koken/2009/05/06/creatief-met-asperges/#more-977

Die gegrilde asperges in de pan, lijken mij wel heel erg lekker.

IngridT

IngridT

24-05-2009 om 17:29 Topicstarter

Mmmmmm....

't is soep geworden. Al even geproefd, en jammie wat is ie lekker geworden! (wat wil je ook met eenhele kilo asperges erdoor, en een halve beker slagroom, hahaha!)

Daarna lekker gamba's (ze staan al te marineren) met wat sla en stokbrood.

Honger!!!!!

Ingrid

Hmmm

Ik heb van t voorjaar al verschillende keren aspergesoep willen maken van overgebleven asperges. Het is slechts één maal gelukt (supersimpel soepje, wat is jouw recept Ingridt?), alle andere keren gingen de asoerges schoon op. Ook al kocht ik elke keer meer in

IngridT

IngridT

26-05-2009 om 22:58 Topicstarter

Silone,

Van webchef, heel simpel.

Asperges schillen. Kopjes eraf en bewaren, de rest in stukjes hakken en even stoven in een klont roomboter. Samen met een ui en een selderiestengel (die ik niet had, maar dat was niet dramatisch). Dan een schep bloem erbij, even garenop een laag vuurtje, en langzaam een litertje kippenbouillon erbij (gewoon van 2 blokjes) Kwartiertje pruttelen. Flinke scheut room erdoor & de staafmixer erop. dan nog even opwarmen met de aspergekopjes erdoor.

Het was verrukkelijk. Maar er zat dan ook een kilo asperges door ipv wat kontjes en schillen....

Ingrid (mijn man heeft dat wel vaker, 2 keer zoveel kopen als nodig. Vaak regelen we dan wat extra eters, maar dit was eigenlijk ook wel heel lekker)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.