Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Terrasdeuren door een klusjesman?

In onze woonkamer is het achterraam lek gegaan. Het dubbelglas is ook al heel oud, dus aan vervanging toe.

Nu zou ik heel graag daar sowieso terrasdeuren willen hebben. Ik zie al waar ik op een andere plaats de verwarming kan neerzetten.

Maar we hebben niet zo'n grote portemonnee. Zou ik de gevel eruit kunnen laten slopen door een klusjesman en dan terrasdeuren van marktplaats erin kunnen laten zetten? De deuren zouden niet helemaal passen, dus er moet ook glas omheen worden gezet.

Of is dit toch wel werk voor een aannemer? Iemand nog tips voor een niet te duur adres?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Prijs

Het is je kennelijk vooral om de prijs te doen. Kennelijk denk je dat een aannemer duurder zal zijn dan een klusjesman. Dat is niet per se waar.
Ik zou gewoon een begroting vragen.
"De deuren zouden niet helemaal passen, dus er moet ook glas omheen worden gezet. "
Dat is een hele dure oplossing (voor dat glas moet toch een kozijn gemaakt worden). Het is misschien wel goedkoper om een maatkozijn te laten plaatsen. Je kunt voor dit soort klussen ook een offerte aanvragen bij een kozijnenleverancier.
Groet,
Miriam Lavell

Nou, dat vind ik geen 'klusje'

de ingreep die jij noemt is best groot en netjes nieuwe (nou ja tweedehands) deuren inhangen is helemaal niet zo eenvoudig. Daar heb je iemand voor nodig die er écht verstand van heeft.

Een kozijn laten maken is ook best prijzig.

Eerst maar eens rustig rondkijken en offertes opvragen.

Veel overdenkingen

Mijn ervaring met een kozijn van marktplaats is dat het veeeeel goedkoper is dan nieuw. Ik heb wel eens een kozijn op marktplaats gekocht voor 120 euro, terwijl ik een offerte had voor een nieuw kozijn van ruim 2000 euro. Toevallig paste dit kozijn. Let wel op: je moet het kozijn ook ophalen, waarvoor je mogelijk een vrachtwagentje moet huren. En als het glas erin zit is het heeeeeeel zwaar.

Kozijnen met glas laten maken voor naast de deuren die je van marktplaats haalt kan best nog steeds goedkoper zijn. Het zijn tenslotte redelijk standaard kozijnen: rechthoek met glas. Het is dus het onderzoeken waard.

Als op een of andere manier het kozijn met deuren breder is dan je huidige raam, dan wordt het een ingewikkelder klus, want dan moet het gat breder gemaakt worden en moet je een nieuwe stalen balk of latei laten plaatsen omdat je dan aan de constructie van je huis komt.

Waar je ook aan moet denken is dat dat kozijn niet voor niets op marktplaats staat. Het zal niet nieuw zijn. Naast het feit dat je natuurlijk moet controleren of het hout nog goed is (dus niet rot), is het glas erin vermoedelijk oud, wat iets zegt over de isolatiewaarde van het glas. Inmiddels is glas behoorlijk goed isolerend, maar 'oud' dubbel glas of thermopane heeft een aanmerkelijk lagere isolatiewaarde, terwijl je glasoppervlak groter wordt waardoor je een groter koude-oppervlak creëert.

Of een klusjesman of een aannemer erbij moet komen hangt van de klusjesman af. De ene kan wel kozijnen maken (voor naast de deur) en de ander niet. Het is een fabeltje dat een klusjesman hoe dan ook goedkoper is dan een aannemer. Maar het loont wel de moeite om te 'shoppen', dus offertes bij meerdere aannemers en klusjesmannen vragen. En dan voor twee opties: marktplaats kozijn en nieuw kozijn.

Succes!
Jacco

oregano

oregano

22-06-2011 om 15:16

Werkspot?

Je kunt deze klus ook omschrijven en op werkspot.nl zetten, dan krijg je verschillende reacties met de vraagprijs.Ik hoor daar goede dingen over. Verder heb ik geen verstand van kozijnen.
Succes!

liat

liat

23-06-2011 om 06:42 Topicstarter

Bedankt, vooral jacco

Ik weet van een vriendin dat ze ook een deur van het grof vuil heeft gered en een klusjesman het raam heeft laten vervangen door die deur. Totale kosten 250 euro, ipv de 5.000 euro die je ervoor kon betalen bij het opleveren van het huis.

Ik geloof dat ik het risico dan toch maar neem. Ik zal ook zeker op werkspot.nl gaan kijken.

Maat werk

een kozijn moet op maat gemaakt worden. De kans dat je een kozijn vindt wat precies past is nogal klein, dus dan zit je aan man uren om de boel op maat te krijgen en vast te monteren. Het oude kozijn moet eruit gehaald worden en de boel er om heen moet opgevuld en afgewerkt worden.

Deuren zijn een ander verhaal, die kan je redelijk makkelijk iets verkleinen.

Ik zou dus een nieuw kozijn laten maken en eventueel oude deuren erin zetten.

Een lek raam is op zich niet zo erg, dat kan nog wel even, zeker als je weet dat je vroeg of laat alles wil veranderen.

Klaartje

Klaartje

23-06-2011 om 22:18

Wat wij hebben gedaan (en betaald)

Groot raam achter in kamer. Door klusjesman raam eruit laten halen, tot op de grond muurtje weggebroken en hierin heeft hij nieuwe dubbele deuren gezet (deze had hij bij een ander bedrijf besteld. Omdat de deuren standaardafmetingen waren en de ruimte iets breder was, heeft hij een kozijn gemaakt met aan de zijkant nog een brede reep glas. Kozijn heeft hij zelf gemaakt. Helemaal afgewerkt en aan de buitenkant nog een stenen dorpel gezet.
Wij storen ons niet aan die extra reep glas en horen van iedereen dat het er goed uitziet. Natuurlijk waren extra brede deuren precies in het kozijn erg mooi geweest, maar ook erg duur.
Nu hebben we incl btw 2950 betaald. Vind ik goed te doen voor zoveel werk.

Nou manda... en poolse klussers

Manda schrijft 'een kozijn moet op maat gemaakt worden'. Ik ben het daar echt niet mee eens. Soms is het wat extra zoeken om een kozijn te vinden dat passend gemaakt kan worden, maar ze zijn er echt!

Overigens nog een ervaring met klussers: mijn schoonouders hadden een vervallen schuurtje dat ondanks de staat erg veel charme had, dus ze wilden dat laten opknappen. Twee Nederlandse aannemers en twee Nederlandse klussers erbij gehad, die allemaal zeiden: platgooien en opnieuw bouwen. Daarna na een tip een Poolse klusser langs laten komen die het juist super vond om dat schuurtje in z'n oude glorie te herstellen, tegen een vijfde van de prijs van een nieuw schuurtje!
Zijn we met z'n allen misschien een beetje te gemakzuchtig geworden en vervangen we alles te makkelijk?

Groet!
Jacco

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.