Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Telescoop

Hallo,

Mijn zoontje wordt binnenkort zeven jaar en heeft besloten dat hij nu vaart wil zetten achter zijn gewenste carriere als astronaut Hij wil voor zijn verjaardag een telescoop hebben.

Nu vind ik het op zich een heel leuk cadeau, en ik heb al een beetje op internet rondgekeken naar de mogelijkheden. Wat ik mij echter afvraag is of het hier 's avonds niet veel te licht blijft om goed naar de sterren te kunnen kijken. We wonen in de Randstad, in Den Haag. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Eventuele tips over telescopen zijn ook van harte welkom.

Alvast bedankt en groetjes,
Mariola

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zolder

Nou wonen wij in een vrij 'donker' gebied denk ik....maar onze buurman en onze buurjongen (6 huizen verderop) hebben beiden een telescoop. Op de zolderkamer.Hiervoor hebben we wel straatverlichting, maar achter is agrarisch gebied, wel een weg ervoor met enkele straatverlichtingen. Volgens mij is de clou dat je bóven de straatverlichting moet zijn. Boven het verlichte gedeelte. Als je tussen hoge flatgebouwen woont lijkt het me lastig wat te zien.
De keren dat ik bij de buurman heb meegekeken (met dochter+buurmeisje voordat jullie wat geks denken) zagen we alles erg goed, was wel op heldere dagen.
groeten albana

Lichtcirkel

Een oom van mijn man heeft ook een telescoop, en daar kun je in de stad best wat mee zien. Maar voor veel betere waarnemingen moet je buiten de lichtcirkel van de stad zien te komen. En dat is vaak verder dan je denkt. En steeds lastiger, want voor je het weet zit je alweer in de lichtcirkel van de volgende plaats.
Ooit ben ik nog eens samen met mijn moeder meegeweest voor een waarneming van ik-ben-vergeten-welke-komeet, werd georganiseerd door een vereniging van sterrenkundigen. Dat was nog een behoorlijk eind de polder in fietsen, maar dichterbij kon echt niet volgens degenen die het weten konden. De bewuste komeet hebben we die avond helaas niet kunnen zien, het was en bleef bewolkt...

Guinevere

Guinevere

11-10-2009 om 14:24

Geen kindertelescoop

Neem in elk geval niet de kindertelescoop uit de speelgoedwinkel waar mijn 7-jarige zichzelf van zijn verjaardagsgeld op heeft getracteerd. Dat ding ziet alles ondersteboven, heel hinderlijk met richten. Een goede verrekijker doet beter dienst dan die telescoop.
En natuurlijk is het in de Randstad nogal licht 's nachts, maar je ziet toch wel wat sterren. Dus niets hoeft zijn carriere in de ruimte in de weg te staan!
En...neem die telescoop mee op alle vakanties. Wij hebben deze zomer heel wat sterren bekeken, op zijn kop dan helaas..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.