Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maxime.M

Maxime.M

04-04-2010 om 00:24

Telefoongids afzeggen

Hoi,

Ik lees net op de telegraaf dat Martijn van Dam (PvdA) de telefoongids heeft gevraagd niet iedereen klakkeloos een telefoongids in de brievenbus te doen omdat 30% hem linea recta in de oud papier bak doet.

Het drukken van de zeven miljoen gidsen zorgt voor een half procent van alle papierconsumptie in Nederland. Uit een onderzoek van Kassa blijkt dat bijna 60 procent van de Nederlands de gids niet meer in de bus wil hebben. De papieren gids is ingehaald door internet, zo stellen veel respondenten.
Ruim 30 procent van de Nederlanders gooit de gids rechtstreeks in de oud-papierbak, zo blijkt uit het online onderzoek van Kassa waaraan 13.000 mensen hebben deelgenomen.
Van Dam wil dat de gids alleen nog bezorgd wordt bij mensen die er zelf om vragen. „Op deze manier is het drukken en verspreiden van de Telefoongids een verspilling die niet meer van deze tijd is.”
Een woordvoerder van de Telefoongids zei in de uitzending dat via een bonnetje in de gids of via internet de gids is af te bestellen zodat hij niet meer bezorgd wordt.

Nou ik heb dus even gezocht en zo duidelijk kan je de afmelding niet vinden op de site, dus ik wilde de link hier even kopieren zodat iedereen die die gids niet wilt zich kan afmelden.
Dit is de link: http://trinicom.detelefoongids.nl/(1uahc155cexifbyrgqlxokqt)/p_ca_ano.aspx?NodeID=697

Maxime

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2010 om 00:54

Sociaal van je

Wij krijgen hem niet altijd, maar ik meld me er toch maar voor af. Wij zijn 1 van die 1/3 die hem zo de papierbak in kiepert. Ik ben het dan ook helemaal eens met Van Dam. Vroeger had de gids nog zijn nut voor het drogen van blaadjes en bloemen. Vonden de kinderen leuk. Dus als je echt niet weet wat je ermee moet... dat kan dus ook

Biene M.

Biene M.

04-04-2010 om 07:23

Oeps

Ik heb dit net in off-topic gepost; dubbelop dus.

ik had geen idee dat ik 'm zo makkelijk kon afzeggen, bedankt voor de tip ik heb het meteen gedaan!

Groetjes
Gruffalo

Bastet

Bastet

04-04-2010 om 08:21

Bedankt

Dat ga ik gelijk doen,dankjewel.
Groetjes,Bastet

reina

reina

04-04-2010 om 10:27

Dank

Ja, ik ga het ook afmelden, gebruik dat ding nooit, zoek het op op de pc.

margje van dijk

margje van dijk

04-04-2010 om 10:31

Ben ik dan de enige

... die toch regelmatig een gewone papieren telefoongids gebruikt?

Margje

Nee hoor, ik ook.........

En wel om verschillende redenen. De belangrijkste......niet alle telefoonnummers zijn op de telefoongids online te vinden en raar maar waar, ze staan dan wél in de telefoongids. Dat betreffen de telefoonaansluitingen die een andere provider hebben dan kpn én niet hebben aangegeven dat ze in de kpntelefoongids vermeld willen worden...Het rare is dat ze dan on-line dan niet staan en in de papieren gids wel. Ik weet er zo al 3 die ik regelmatig opzoek en die alle drie niet on-line in de gids staan en in de papieren gids wel.
Verder is soms de p.c. bezet als ik een nummer nodig heb, en ook een belangrijke....ik weet niet hoe alle namen worden geschreven...je hebt van die namen, die blijven altijd dubieus...wat nu de goede schrijfwijze is. Is het Janssen of Jansen? En als je dan on-line zoekt krijg je alleen die ene variant...en als ze op een rijtje staan (in de papieren versie)is het overzichtelijker en vaak weet ik dan wel de goede 'buurt' waar ze ong. wonen en zo kom ik dan toch bij de juiste persoon....
Ook errug irritant vindt ik dat de on-line gids zelfs als je de juist woonplaats invult er toch voor de zekerheid nog maar wat andere woonplaatsen bijgooit....vooral als je weinig 'resultaten' hebt...om de boel wat de vullen ofzo? Dan denk ik...jaha!!! Ik heb 'm en blijkt het een zelfde naam ergens helemaal anders te zijn.
Ik gooi de gids ook de deur nog niet uit...
Ik vindt het gouden gids gedeelte trouwens ook véél handiger dan de on-line versie.
En dat is echt niet omdat ik er niet mee om kan gaan...ik ben internetvaardig genoeg.
groeten albana

Volgens mij

krijg je hem niet als je een nee/nee sticker op je brievenbus hebt, het is dat ik dit draadje zie maar volgens mij heb ik hem al 2 jaar niet gehad.

ik gebruiktte hem ook nooit.

tonny

tonny

04-04-2010 om 11:46

Ik gebruik hem wel nu en dan

maar oef, wat zijn de lettertjes klein...

Tja, dat is de leeftijd he

Nasha 1st

Nasha 1st

04-04-2010 om 11:59

Gebruik hem ook nog wel

en dan met name het gele-gids gedeelte, omdat het daar gegroepeerd staat is het toch makkelijker zoeken dan via internet....Ja, misschien ouderwets, maar het zoekt toch makkelijker....bijv als je wel weet waar iemand ongeveer woont, maar als je niet precies weet hoe je naam schrijft is het toch net ff wat makkelijker

Biene M.

Biene M.

04-04-2010 om 15:09

Helaas manda

Sinds ze bestaan heb ik nee/nee stickers op mijn achtereenvolgende brievenbuskleppen gehad, maar toch moet ik elk jaar weer een kersverse telefoongids naar de oud-papiercontainer brengen.

Maxime.M

Maxime.M

04-04-2010 om 15:35

Ben benieuwd

Hoi,

Ik vraag me inderdaad af of ik die gids nu werkelijk niet meer ga krijgen. Vorige keer reed hier een busje door de straat (langzaam) met een of 2 jongens achterin die overal die boeken op de voetenmat legden (ze probeerden ze volgens mij niet eens meer in de bus te doen) en ik kreeg niet de indruk dat dit met een adressenlijstje ging. Maar goed, ik wacht af. Wanneer komen die boeken eigenlijk altijd?

Maxime

Tirza G.

Tirza G.

04-04-2010 om 16:01

Margje

In navolging van mijn vader zaliger zeg ik ieder jaar bij het verschijnen van de telefoongids: he verdorie. En ik had de vorige nog niet eens uit. Ik houououou van mijn telefoongids.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2010 om 16:17

Albana

De online telefoongids is heel erg actueel. Zodra iemand zegt dat hij of zij in het telefoonboek wil staan of juist niet dan is dat binnen een paar weken gerealiseerd. De papieren gids kan niet zo adequaat reageren. Stel dus dat iemand heeft gezegd dat hij niet meer in de gids wil staan, kan het heel goed zijn dat dat verzoek te laat is gekomen voor de nieuwste druk. Dan staat diegene dus nog wel in de papieren gids, zonder dat eigenlijk te willen. In de gids van het jaar erna zou die naam dus afwezig moeten zijn.
Het is dus eerder andersom: zo'n andere provider gaat er vanuit dat je wél in de gids wilt staan tenzij je iets anders hebt aangegeven. Voor 'geheim' moet een handeling uitgevoerd worden, voor 'openbaar' niet.

Heel goed tip maxime m.

dank je wel!
Ook hier waar nodig zoek ik het online wel op, maar eigenlijk komt ook dat zelden tot nooit voor.
@ Beemer; waar ik strikt alleen mijn 'eigen' achternaam gebruik heb ik er nu maar Mare Meisjesnaam-Mansnaam van gemaakt, zo hoop ik beide namen 'gecovered' te hebben.

Mare

Echt zonde

goed als die dingen niet meer zo verspreid worden.

Oud papier?

Echt? Zijn er mensen die 'm in het oud papier mikken?

Ik vind de nieuwe telefoongids altijd zo leuk!
Ook in andere plaatsen blader ik ze graag door, kijken welke namen vaak voorkomen, of er mensen in staan met mijn zeldzame achternaam, of er nog bekenden in staan, of aparte bedrijven.

Ik beleef altijd veel plezier aan een telefoongids, omdat het zoveel meer is dan een opsomming nummertjes, het geeft je een beeld van een plaats. Dat lukt je niet met een online gids (die ik overigens al 20 jaar OOK gebruik, maar vaak vind ik een papieren toch makkelijk).

Daarnaast: hoe moet dat nou met mensen die 'm WEL willen hebben omdat ze geen internet hebben?

Biene M.

Biene M.

05-04-2010 om 08:02

Dirksmama

Het blijft een opt-out systeem.

Ik vond het ook leuk om door de telefoongids te bladeren; toen ik op de middelbare school zat en tijd te veel en geen internet had.

Nee volgens mij werkt het anders

Ik heb vaak dat ik nummers moet zoeken waarvan ik de naam wel weet en 'vaag' ongeveer weet waar ze wonen (wel hier ter plaatse), vaak voor mijn werk...dan heb ik de nummers op het werk wel...en probeer ze daar te bereiken en dan lukt dat niet (zijn niet thuis) en dan probeer ik het rond etenstijd thuis nog 's.Dit zijn geen geheime nummers...die hebben we ook wel...maar dat zetten we erbij en dat zou ik nog wel onthouden tot dezelfde avond.Zo gebeurde dus de eerste keer dat ik een nummer online niet kon vinden....Maar verder niet geprobeerd en het anders opgelost (lees een ander gebeld). Later zei ik toen ik die persoon tegen kwam...ja,ik probeerde je nog te bellen, maar ik kon je nummer niet vinden. Diegene zelf gaf aan dat zijn nummer niet on-line staat én wel in de papieren telefoongids....Volgens die persoon zelf is dat sinds hij is overgestapt van kpn naar upc. Eerst stond zijn oude nummer (kpn nummer) nog in de beide gidsen en dat is hetzelfde gebleven...en later bleek zijn nummer uit de digitale versie verdwenen te zijn maar wél in de nieuwste papieren druk te staan. Deze persoon heeft erover gebeld met zowel upc alsook kpn of in ieder geval een afdeling die gaat over de uitgave van de papieren telefoongids en de digitale versie. Het had te maken met onenigheid die upc heeft met kpn dat ze geen overname kosten willen betalen voor kpn nummers ofzoiets. Daarom wil kpn ze niet in de onlinegids opnemen. En hij moest maar klagen bij upc. Dat hij wel in de papierenversie stond kwam omdat dáár alle nummers ongeacht of er overnamekosten betaald is of niet in komen en in voor de online versie moet dus betaald worden. Die redernering kan ik nog volgen er staan in de papieren versie ook vaak o6 nummers...online zie ik die nooit, als ik mijn broertje zoek krijg ik ook een stuk of 3 nummers online. Vaste nummers. En in de papieren versie staan er nog 2 06nummers bij.
Toen ik dat eenmaal bedacht had heb ik daarna als ik een nummer niet kon vinden on-line er altijd op papier nog een zoekpogimg voor gedaan..zo weet ik dus nu al 3 gevallen die écht niet online staan en toch wel in de papieren versie en dat nu al jaren. Niet alle upc nummers worden blijkbaar niet geaccepteerd, wij hebben zelf ook upc. En staan zowel online alsook op papier vermeld.Maar wij werden ook geconfronteerd met die onenigheid tussen kpn en upc toen we wilden verhuizen en ons overgenomen kpn nummer op een ander adres wilden doorzetten. Upc kon dat niet...ook al door diezelfde onenigheid.En we hadden dat nummer al járen op ons oude adres via upc...dus dat was het niet. Maar kpn wilde dat niet toestaan dat dat meeverhuisde door upc. Dus we konden alleen of terug naar kpn of een nieuw nummer nemen.
Hoe e.a. precies zit weet ik ook niet, maar dit zijn de grote lijnen ervan.
Beetje kleinzielig gedoe en pesterij dus tussen kpn en upc.
groeten albana

Papier

Ik ken ook mensen die duidelijk hebben aangegeven dat ze online NIET vindbaar willen zijn, o.a. uit angst voor het koppelen van gegevens, maar WEL op papier.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2010 om 15:47

Albana

Ik heb al uitgelegd dat het doorgeven van een telefoonnummer aan de telefoongidsen in eerste instantie als 'niet geheim' wordt uitgevoerd. Als je merkt dat je nummer na drie maanden nog niet online te vinden is moet je contact opnemen met je éigen provider. Die zet het recht. Het blijft mensenwerk. En waar gewerkt wordt vallen spaanders. Een tijdje terug kwam het helaas nogal eens voor dat wij gebeld werden omdat mensen niet in de gids stonden, of verkeerd. Op 7,2 miljoen klanten is het niet zo vreemd als een aantal toch een probleem ondervindt. Er is extra aandacht aan besteed. Het wel of niet in een gids geplaatst worden heeft niks met pesten te maken. KPN stelt de gidsen samen, de provider moet je nummer bij KPN aanmelden. KPN voert dat uit. Tussen A en B kan altijd iets misgaan zonder dat er sprake is van opzet.
Albana, je schrijft ook dat je je nummer wilde meeverhuizen en dat KPN toen dwars ging liggen. Als ik het goed begrijp wáren jullie al bij UPC, dus moest UPC het nummer meeverhuizen. Wat heeft KPN er dan nog mee te maken?
Ik zou het ook prettig vinden als overal de 06 nummers vermeld zouden worden. Dat kan beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2010 om 15:51

Dirksmama

Je kunt inderdaad aangeven waarin je wel en niet vindbaar wilt zijn. Je kunt ook aangeven dat je nummer niet geheim hoeft te zijn, maar dat je niet in de papieren/online gids wilt staan. Net wat je wilt.

Tirza G.

Tirza G.

05-04-2010 om 16:57

De papieren gids

is niet meer van KPN. Dat is een aparte poot, een zelfstandig ietsje. Met een eigen factuur.

Tirza

Uitleg

Het werkt zo...
Je hebt een kpn nummer...je neemt een andere provider en houd je eigen nummer. Dat gebeurd heel vaak, niks vreemds aan toch. Hier ter plaatse b.v. beginnen kpn nummers met een 5, upc nummers met een 8 en ´eigennummers´ bedrijf, dokterspost etc. met een 4 enz. enz. Dus ik houd mijn nummer beginnen met de 5 en upc stuurt de rekening. Dat gaat prima, tot je dus een verandering wil doorvoeren...In ons geval verhuizen. Maar het kan dus ook de vermelding in de telefoongids zijn. Dan wil upc dat regelen met kpn en daar moeten administratiekosten over betaald worden. En daar schijnen deze 2 bedrijven dus over ruzie te hebben over die ´kosten´. Upc heeft het ons ook gemeld toen we ooit het eerste contract sloten...maar eigenlijk hadden we daar overheen gelezen...om eerlijk te zijn. Afijn dus toen verhuisden we, dat vraag je aan etc. In ons geval in een upcfiliaal. Keurig papiertjes ingevuld en toen meteen werd al gezegd dat het misschien problemen zou geven qua nummer en dat als we meer info wilden dat en dat gratis nummer konden bellen. Wij gebeld en daar werd dus de onenigheid over die adminstratiekosten uit de doeken gedaan....upc wilde het wel ´proberen´ met ons oude kpn nummer en soms ging dat ook wel goed, maar soms ook niet.Wilden we alle gedonder voorkomen en het goed geregeld hebben dan moesten we zelf de adminstratiekosten betalen bij kpn of via upc die ze in rekening brengt of zelf bij kpn, ze noemden ook een bedrag dat zo bizar leek voor adminstratieve kosten dat we het niet konden geloven..... Dus wij naar kpn, ook winkel hier ter plaatse en gevaagd hoe dat zat. En die bevestigden het hele verhaal en wilden het wel even regelen voor ons, wel kwam er dan nogmaals een bedrag bij op omdat wij het als particulier wilden regelen en upc korting kreeg omdat ze een bedrijf waren. De kosten waren via upc 200 euro en via kpn 240 euro. De werkelijke adminstratieve handelingen kon niemand ons uit de doeken doen...het had w.s. te maken met nummers die van iemand ´waren´en dan uit bestanden moesten worden verwijderd ...
Omdat upc wel volhield dat het soms ook goed ging hebben we de gok gewaagd...ik ga toch zeker niet zoveel geld betalen voor een telefoonnummerverhuizing, ik heb sneller en goedkoper een nieuwe afgesloten...Dus waagden we de gok. En eerst verliep het vlekkeloos...een weekje of 5 of 6 en toen opeens konden we nog wel bellen,maar schijnbaar niet meer gebeld worden! Dat duurt al wel even voor je daarachter bent...Afijn dus naar upc,die testte de lijn...alles goed. Dus kregen we voor ´even´ een ander upcnummer. En dat werkte wel. Upc probeerde het te regelen met kpn over ons oude nummer. Maar niks hoor...Héél even dachten we dat het rond zou komen.We kregen ons oude nummer terug voor 1 dag. Met na 1 ochtend wederom het niet gebeld kunnen worden. En toen we er nog druk mee bezig waren, we hadden ondertussen wederom dat tijdelijke nummer...bleek ons dat kpn ons oude nummer gewoon aan andere mensen had gegeven...Dat hoorden we van mensen die ons niet konden bereiken en ons probeerden te bereiken..En tussen de laatste poging en die andere mensen die ons nummer kregen zat om precies te zijn een halve dag! Vindt ik ook al niet zo netjes van kpn...ik weet zeker dat héél wat mensen die arme nieuwe mensen hebben gebeld, denkend dat wij dat waren...leuke binnenkomer bij kpn voor die mensen. Afijn en toen was het dus weg kpn nummer. En hebben we dat tijdelijke nummer maar omgezet in een vast nummer en op de verhuiskaarten meteen het nieuwe tel. nummer gezet. Dit alles speelde al wel 5 jaar geleden en die mensen die niet in het papieren tel.boek staan zijn ook al een paar jaar de klos...dus misschien is het verhaal ondertussen wel achterhaald. OOoo en ik ken ondertussen vele vergelijkbare gevalllen...niet allen betreffen trouwens upc, maar het gaat altijd om onenigheid over adminstratieve kosten tussen een andere provider en kpn. Ook alice, ziggo en zo nog wat andere providers hebben hetzelfde probleem...En het speelt in meerdere gemeentes..alle gevallen spelen zich wel af in deze regio. Er wordt trouwens ook totaal niet stiekum over deze ruzie gedaan...kpn beaamde het toch ook..toen in de winkel..
Dus echt het is gedoe tussen providers en ondertussen zijn de klanten de klos.
Ik zie het dus gewoon als pesterij. Kleinzielig gedoe.
groeten albana

mijk

mijk

07-04-2010 om 11:23

Vorig jaar al afgezegd

maar hij is gewoon weer gekomen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.