Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Suzanne

Suzanne

11-02-2010 om 08:24

Tekstschrijver worden - fladder?

Omdat werk vinden lastig is en ik het fijner zou vinden eigen baas te zijn, zit ik er aan te denken tekstschrijver/journaliste te worden. Heb ruime schrijfervaring en doe nu ook af en toe losse opdrachten. Maar.. hoe begin je zoiets? Hoe stel je je tarieven vast, hoe gooi je jezelf in de markt? Ik meen me te herinneren dat Fladderbeestje ook zoiets gestart was? Heb al even in het archief gezocht, maar kan het niet terug vinden. Heeft iemand tips voor me? KvK-inschrijving weet ik, maar dan..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

11-02-2010 om 11:55

Kvk en villamedia

Het zijn inderdaad slappe tijden voor freelance-tekstschrijvers en journalisten. Ik werk zelf in loondienst en wij hebben het nog behoorlijk druk, maar als je nu voor jezelf wil beginnen zou het wel fijn zijn als je vast een paar opdrachten hebt of openingen via je eigen netwerk. Wat je in elk geval moet doen is naar de kamer van koophandel. Daar weten ze heel veel en adviseren ze ook, ze kunnen helpen met een ondernemersplan en met verschillende cursussen. Ga daar gewoon eerst eens langs. En verder de website van villamedia in de gaten houden, maar die ken je vast al.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-02-2010 om 21:51

Moeilijke tijd

Het is niet de beste tijd om voor jezelf te beginnen. Ook mogelijke opdrachtgevers houden hun hand wat vaker op de knip en besteden minder werk uit.
Je schrijft dat je tekstschrijver/journaliste wilt worden. Betekent dit dat dit nu niet je vak is? Oftewel: ben je een professional, of ben je iemand die schrijven gewoon leuk vindt en daar beroepsmatig iets mee mee zou willen doen? Realiseer je dan wel dat je een van de heel vele bent, en het erg moeilijk zal zijn om er tussen te komen: je moet gewoon wel echt goed zijn. Of heb je al een uitgebreid netwerk waarvan je gebruik kan maken?
In mijn kennissenkring hebben de echt goede en ervaren tekstschrijvers ook nu nog werk genoeg. Zij hanteren ook nog steeds hun gebruikelijke tarieven. De problemen worden vooral gevoeld bij de net-wat-minder-goede schrijvers. Opdrachtgevers lijken nu veel kritischer op kwaliteit.
Zelf ben ik niet snel geneigd iemand in te huren die nog maar net gestart is. Helaas heb ik daar minder goede ervaringen mee. Als we tijdelijk extra schrijfcapaciteit moeten inhuren, dan stap ik toch weer naar die ene tekstschrijver die het gewoon altijd precies goed doet. Daar hebben we dan graag 80 euro per uur voor over.

Suzanne

Suzanne

12-02-2010 om 11:01

Bedankt zover

Bedankt zover voor jullie bijdragen. Op zich heb ik weinig te verliezen, ik heb een dermate kleine uitkering dat het al snel uit kan. (Uitkering is gebaseerd op de kleine baan van 10 uren die ik had, en daar dan 70 % van..) Ik kan me er dus op zich nauwelijks een breuk aan vallen.
Daarbij ben ik niet echt een beginner, maar heb een aantal jaren meer andere werkzaamheden gedaan. Heb in het verleden voor een krant gewerkt, schrijf nu voor een bondsorgaan en voor een paar regionale weekbladen. Heb een redelijk netwerk en heb nog wat andere mogelijkheden die ik erbij zou kunnen doen (bijhouden websites, vertaalwerkzaamheden, enz.)Lou, Villamedia ken ik inderdaad. Maandag maar eens langs de KvK. Var-verklaring regelt onze boekhouder wel, wel vaker met hem over gehad, dat is snel te regelen (man en ik hebben samen ook een bedrijf)

Lou

Lou

12-02-2010 om 11:31

Leuk

Leuk Suzanne, dat je het gaat proberen. Omdat je kennelijk niet direct heel veel werk nodig hebt om rond te komen, kan het ook heel goed. Het bureau waar ik werk, heeft soms ook leuke opdrachten voor freelancers, als we zelf tijd tekort komen. Niet op dit moment trouwens. Maar mocht je interesse hebben, mail me dan even op [email protected].

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.