Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hilde

Hilde

28-10-2009 om 11:01

Taalvraagje: wanneer wordt middag avond?

Mijn vriend en ik hebben af en toe wel wat last van spraakverwarring (Nederland/België!).
Zo vroeg ik me onlangs af wanneer je nu over morgen, middag of avond spreekt.
Ik heb het over morgen als het vóór 9 uur is, daarna wordt het voormiddag. Als ik 's middags met iemand afspreek, is dat rond het middaguur, dus lunchtijd of tussen halftwaalf en twee. Daarna is het namiddag, en vanaf een uur of zes is het avond.
Als mijn vriend zegt dat hij 's middags ergens heen gaat, kan hij zowel 13 uur als 18 uur bedoelen.
Behoorlijk verwarrend vind ik dat. Hoe zeggen jullie het? En zijn hier eigenlijk regels of afspraken voor?
Hilde

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

28-10-2009 om 11:11

Hoe ik het hanteer

tussen 6 en 12 uur is ochtend, alles tussen 12 en 18 is middag 18- 24 is avond, die uren die overblijven zijn wat mij betreft nacht.

Maar hier zijn echt heel veel verschillende interpretaties mogelijk. Begin van de avond is rond een uur of 7, eind van de ochtend rond een uur of 11 of later.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

28-10-2009 om 11:17

Minder aanduidingen

Vziw is het in Nederland niet zo gebruikelijk om het over voormiddag of namiddag te hebben. We hebben dus minder aanduidingen die elk een langere tijd bestrijken.

Globaal: tot 12 uur is morgen, daarna tot 18 uur is middag, daarna is avond. Als je 's middags ergens heen gaat is het dus gebruikelijk wat specifieker te zijn over de tijd want het kan inderdaad van alles zijn.

Mensen hebben een scala aan uitdrukkingen om dat specifieker te maken: koffietijd, theetijd, eind van de ochtend, tweede helft van de middag, vroeg in de middag, in de namiddag (toch ook wel eens dus), maar omdat dat verschillend opgevat kan worden toch altijd even checken.

Hilde

Hilde

28-10-2009 om 11:23

Ik dacht het al

dat het echt wel over een verschil tussen Nederland en Vlaanderen gaat....
Zijn hier ook Vlamingen of mensen die in Vlaanderen wonen die willen reageren?

Hilde

Hilde

28-10-2009 om 11:56

Vrt

Ha, ik ben blijkbaar niet de enige met deze taalverwarring, want de taalman van de VRT besteedt er een hoop stukjes aan:
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/taalkwesties/v-vz/tk-v0107.shtml
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/taalkwesties/m-mz/tk-m0043.shtml

Maxime.M

Maxime.M

28-10-2009 om 12:17

Nederland

hoi,

Ik spreek nooit over voormiddag, maar wel overnamiddag. Dus hier ook van 6 tot 12 uur is ochtend, van 12 tot ongeveer 16 uur is middag en van 16 tot 18 uur is namiddag, daarna van 18.00 tot 19.00 kan het ook wel vooravond zijn (als ik het specifiek wil zeggen) maar vaak ook gewoon avond.

Maxime

Hilde

Hilde

28-10-2009 om 13:19

Taalunie

Ik vond ook nog een duidelijke linke van de Taalunie:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/878/

Blijkt dus dat men in België dichter bij de oorspronkelijke betekenis gebleven is, in Nederland is e.e.a. inhoudelijk geëvolueerd.

Ik had me dit vroeger nooit gerealiseerd, maar wordt er nu af en toe mee geconfronteerd dat Nederlands en Nederlands wel degelijk twee is!
"Comme c'est curieux, comme c'est bizarre, ...."

Fraz

Fraz

28-10-2009 om 13:40

Wat ik dan nog wel eens gebruik

is vroeg of laat. Dus vroeg in de ochtend (uur of 8)of laat in de middag (uur of 5). Maar ook dat is niet specifiek dus gebruik ik alleen om een globale tijd door te geven. Dus bijvoorbeeld ik was daar vroeg in de middag en het was nog lekker rustig. Later in de middag werd het veel drukker.

Hilde

Hilde

28-10-2009 om 13:51

Lara

lara: "het kan taalkundig wel helemaal juist zijn om voor en namiddag te gebruiken, de realiteit is dat nederlanders dat niet veel doen".
Er staat ook niet dat het taalkundig juist of fout is, de Taalunie geeft net aan dat er verschillen zijn tussen Nederlanders en Belgen.
De realiteit is dat men het in België wel doet.....

"Probleem" is dat mijn vriend soms wat kregelig wordt als ik vraag wat specifieker te zijn. En daar word ík dan weer wat kregelig van ....
Kortom, zulke gesprekken zijn behoorlijk "enerverend", maar dan volgens de betekenis die in België hanteren.... (google daar maar eens op!)
Hilde

angel3

angel3

28-10-2009 om 14:12

Cultuur afhankelijk

heb een tijdje in midden amerika gewoond en daar kon middag ook gewoon om 19 uur betekenen. De noche/avond kon ook 23 uur zijn.
Ikzelf duid het als volgt:
ochtend is alles tot uur of 11. Daarna specifieer ik rond lunchtijd en dan wordt het middag tot een uur of 3 en namiddag tussen 15 en 18 uur, alles erna is avond....

Dus tja als je vriend zegt ik kom vanmiddag dan kan dat ergens tussen 12 en 18 uur zijn. Zo zat ik Midden Amerika weleens te wachten om 15 uur om vercvolgens het bezoek om 18 uur te ontvangen

Hilde

Hilde

28-10-2009 om 14:16

Angel

Ik heb zulke verhalen ook al gehoord van vrienden die in Afrika verbleven.
Nooit geweten dat de cultuurverschillen tussen Nederland en Belgiê ook zo groot waren
Misschien moet ik maar voorstellen dat we het op de Nederlandse manier zeggen als we bij hem zijn, en op de Belgische manier als we bij mij zijn!

Tinus_p

Tinus_p

28-10-2009 om 15:34

1585

Hilde:
"Nooit geweten dat de cultuurverschillen tussen Nederland en Belgiê ook zo groot waren "
Vergeet niet dat we sinds 1585 verschillende landen zijn.....

Hilde

Hilde

28-10-2009 om 15:41

Tinus

Ja, da's waar, was ik al vergeten. Is ook al zo lang geleden, hé. :-p
Neen, alle gekheid op een stokje, ik sta vaak versteld van de verschillen....

Starry Night

Starry Night

28-10-2009 om 16:01

Grappig

Ik heb er nooit bij stilgestaan. Merk wel dat men je in Italië én Frankrijk veel vroeger met 'buona notte' en 'bon soir' groet dan ik het doorgaans voel
Voor mij (Nederlands) geldt globaal: 's nachts (23.00 tot 6.00 uur), 's morgens (6.00 tot 12.00 uur), tussen-de-middag (12.00 tot 13.00 uur), 's middags (13.00 tot 17.00 uur) en 's avonds (19.00 tot 22.00 uur).
Dat betekent dat ik voor de periode van 17.00 tot 19.00 uur geen benaming heb. Dan zal ik wel de exacte tijd noemen, denk ik

Katrien

Katrien

28-10-2009 om 16:43

Hier hanteren we het als volgt:

De ochtend ('s morgens) loopt van pakweg 5u tot een uur of 9. Daarna is het voormiddag tot aan de middag (12u). Na het middageten begint de namiddag, vanaf pakweg 14u. En dat loopt zo'n beetje tot het avondeten, rond 18u. Daarna gaat de avond in. Het wordt nacht rond middernacht.

Katrien (België)

Hilde

Hilde

29-10-2009 om 10:50

Pelle

Pelle:
"Als mijn vriend zegt dat hij \'s middags ergens heen gaat, kan hij zowel 13 uur als 18 uur bedoelen."
Dat klopt niet. Als hij zegt dat hij \'s middags ergens heen gaat kan hij niet om 18:00 uur vertrekken en ook niet om 18:00 uur aankomen. Dan is echt de middag voorbij. Ik zou dan zeggen: rond etenstijd (vanaf een uur of half 6). Vanaf half 5 zou ik ook al \'eind van de middag\' gebruiken.

Misschien is mijn voorbeeld wat ongelukkig gekozen. Ik bedoel niet dat hij om 18u gaat en ook weer terugkeert, maar vb "X is hier 's middags geweest". Dan blijkt dat rond 18u geweest te zijn. Zoiets.

Hilde

Hilde

29-10-2009 om 10:52

Ardennen

Ardenne:tussen de middag is eigenlijk ook heel raar als je erover nadenkt.
Tussen impliceert toch tussen twee dingen, maar hier is het alleen maar tussen één ding.

"tussen de middag" gebruiken we dus niet in Vlaanderen.
Ik heb altijd geleerd om "over de middag" te zeggen, wat naar mijn gevoel ook logischer klinkt, maar het is maar hoe je het geleerd hebt.
Of je zou "tussen de middag" moeten verklaren als "tussen de voormiddag en de namiddag", maar dan klopt het ook weer niet, want in Nederland gebruikt men die termen ook anders dan in Vlaanderen.

Hilde

Hilde

29-10-2009 om 14:15

Haha, pelle

"Ik vind niet dat je in Nederland het over \'vanmiddag\' mag hebben als je 18:00 uur bedoelt. Dat moet echt afgelopen zijn na half 6."
Dat vind ik echt een goeie! Zal ik hem vanavond eens zeggen. "X, jongen, Pelle zegt dat dit echt niet kan, hoor". ROFL!

Margriet*

Margriet*

29-10-2009 om 17:01

Afschaffen dat voormiddag

dat geeft alleen maar verwarring
Voormiddag dat = ochtend
Middag dat is na 12.00 uur.
Voormiddag is dus een verkeerde term.

PS: ik weet na 16 jaar nog niet wat mijn schoonouders met voormiddag bedoelen.

krin

krin

29-10-2009 om 20:50

Middernacht

Die Vlamingen hebben wel het etymologisch gelijk aan hun kant, volgens mij. Middernacht = midden van de nacht, 12 uur. Mid-dag = midden van de dag, het oude noen, 12 uur 's middags. Dus de ochtend is voor middag, voormiddag, en de hedendaagse Hollandse middag is na middag, dus namiddag. Iesse siempel.

Starry Night

Starry Night

30-10-2009 om 18:01

Ardennen

"tussen de middag is eigenlijk ook heel raar als je erover nadenkt."

Hahaha. Lopen twee mannen op het strand. Zegt de een tegen de ander: "Mag ik in het midden lopen?"

Ja, het is inderdaad een zeer rare uitdrukking en n.a.v. jouw posting vraag ik me ineens af hoe die dan ontstaan is...

Hilde

Hilde

01-11-2009 om 18:12

Ach,

we zullen er wel nooit uitkomen denk ik, maar dank aan Krin!!
Enne, Pelle, mijn vriend heeft smakelijk gelachen met jouw opmerking!
We hebben afgesproken dat we voortaan wat duidelijker zullen zijn in onze tijdsaanduidingen....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.