Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ineke P.

Ineke P.

29-03-2009 om 18:27

Suggesties gevraagd voor kuipplanten

Ik ben op zoek naar een kuipplant die groen blijft, winterhard is en ongeveer 80 cm hoog wordt of gesnoeid kan worden. Wie o wie brengt me op een goed idee?
o ja, standplaats is zonnig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

29-03-2009 om 19:33

Skimmia?

Ik vind skimmia een mooie wintergroene plant die het ook in een kuip prima doet.

Guinevere

Guinevere

29-03-2009 om 20:01

?kuipplant

Een kuipplant is per definitie niet winterhard, daarom is het ook een kuipplant. Dan kan je 'm in de winter in je orangerie neerzetten.
Dus waar ben je nu eigenlijk naar op zoek? Leuke planten in potten voor in de tuin, die je altijd buiten kunt laten staan?
Je kunt dan bv. een laagblijvende bamboesoort nemen. Of een buxus.

Ineke P.

Ineke P.

30-03-2009 om 09:39

De bedoeling

Nee, een oranjerie heb ik helaas niet. De planten moeten dus de hele winter buiten blijven.
Aan het eind van mijn kleine achtertuintje staat een stenen schuur. En daarachter staan hele hoge huizen, dichtbij, want ook daar maar hele kleine tuintjes. Het is dus een heel stenig uitzicht wat we hebben, en plek voor een boom die boven de schuur uitkomt is er niet. Dus nu bedacht ik om grote bakken met groenblijvers op het dak van de schuur te zetten als een soort haag. Om het zicht op al dat steen te beperken.
Nu dus nog bedenken wat voor planten dat moeten worden.

Kan het dak dat aan?

Kan het dak van de schuur dat wel aan? Vergis je niet in het gewicht van een plantenbak, zeker als die ook nog volloopt met (regen)water. Desnoods moet je zo'n bak vullen met kleikorrels.

Kan je geen hoge trellisschermen maken met klimop ertegen oid? Of, nog mooier, blauwe regen.Of gaaspanelen, zelfde idee. Kaal in de winter (dan heb je toch minder last van dat uitzicht) maar vol blad en uiteindelijk ook bloemen in het tuinseizoen.

Groeten,

Temet

reina

reina

30-03-2009 om 17:37

Inderdaad

Laat wel uitrekenen of dat kan, want plantenbakken zijn zwaar ( je kunt ook niet zomaar een daktuin aanleggen). Ik zou denk kiezen voor plantenbakken met schermen die je laat begroeien als ik zie wat jouw doel is, bijv, bonte klimop met bijv. clematis erdoorheen, dat blijft wintergroen, maar dan heb je 's zomers wel bloemen. Bedenk wel dat plantenbakken veel water nodig hebben ( 's zomers zeker dagelijks), sud zorg voor een watergeefsysteem of schaf iets aan waarmee je 'hoog' planten kunt water geven.

Ineke P.

Ineke P.

31-03-2009 om 17:12

Het dak

Het dak kan het aan, dat heb ik nagegaan. De plantenbakken heb ik al, dus ik ga in het weekend eens naar planten kijken bij het tuincentrum.
Bedankt voor jullie tips, die neem ik mee.

kaatje43

kaatje43

06-04-2009 om 13:35

Oleander

Is goed over te houden. Ik heb 'm nu twee jaar buiten staan. Pot ingepakt in Noppenfolie. Moet nu wel gesnoeid worden en bij gemest, maar hij leeft nog steeds. Verder kun je de gewoon tuinplanten ook in een pot buiten houden.
Vroeger huurden wij een vierkante meter bij een tuinderij of zo om kuipplanten te laten overwinteren. Voor de duurdere soorten is dit wel een optie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.