Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Stoofschotel?

Heeft iemand een recept voor een lekkere stoofschotel voor jong en oud? Ik mag dit weekend koken voor zo'n 15 man en ik heb geen enkele inspiratie. Of heeft iemand een ander lekker recept voor zoveel man?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bon femme?

Dat maak ik vaak met veel eters. Op smulweb heb je daar allerlei variatie's op. Of ratatouille met rijst, pilaf met rijst. Pilaf kun je eventueel een deel met en een deel zonder perzik doen. Of Boeuf Bourguignon. Al deze recepten zijn vrij snel gemaakt en als je ze een dag van tevoren maakt zijn ze de volgende dag nog lekkerder. Succes.

Groet, Yvette

Pan chili

grote pan chili con carne. Desnoods een pan con carne en een pan sin carne. Lekker stokbrood erbij en salade. Voor 15 personen en het is niet een officieel etentje zou ik zoiets maken.
WAt ook kan kan is grote pan shoarma, broodjes, salade, knoflooksaus. Gaat er toch ook altijd in, dacht ik zo.

groetjes van Purk

Groentestoofvlees

Hoe ik het doe.
Stukjes rundvlees bakken in wajang en olie. Of alleen olie.
Laten sudderen met een laurierblaadje tot het zacht is. Laatste half uur of langer de rest toevoegen.
Stukjes winterwortel of peen
sperziebonen in stukjes
bloemkool in stukjes
Je kunt het nog uitbreiden met prei of uien bijvoorbeeld. Hoeft niet.
Zout en peper toevoegen
Witte bonen in tomatensaus er bovenop en laten garen.
Voor 15 mensen heb je natuurlijk wel een grote pan nodig en een hoeveelheid naar rato.

Sascha2

Sascha2

26-02-2011 om 07:11

Lekker

Dat recept klinkt heerlijk, Cobi. Die ga ik binnenkort eens uitproberen.

wendelien

wendelien

26-02-2011 om 10:59

Net in de oven geschoven

Die stracotto sprak mij ook meteen aan en ik heb me er al een poosje op lopen verheugen. Vandaag is het zover en ben ik er mee begonnen. Morgen gaan we het serveren. Zal er desgewenst verslag van doen.
(Al die slagers vragen zich vast af waarom er nu ineens zoveel mensen om vet spek komen vragen, haha).

Ik ben om

het lijkt me heerlijk die stracotto. Morgen schuif ik hem in de oven en dan hoop ik dat we er heerlijk van gaan smullen maandag. Het recept was trouwens voor mij aanleiding om weer eens te gaan bladeren in hét italiaanse kookboek De Zilveren Lepel. Echt een aanrader voor kookliefhebbers!

groetjes van Purk

Sascha2

Sascha2

27-02-2011 om 09:00

Klopt purk

De Zilveren Lepel vind ik ook een aanrader! We koken er geregeld uit en de recepten kloppen gewoon. Ben benieuwd hoe de stracotto smaakt morgen, hier komt-ie volgende week op het menu

Staat erin

tojgen, wat een uien en knoflook. Best nog intensieve arbeid om alle ingrediënten te snijden en te mengen. Het begint hier nu al heerlijk te ruiken in huis. Jammer dat we eigenlijk nog tot morgenavond moeten wachten voordat we dit heerlijks mogen opeten.

Wendelien, vertel! Hoe staat het er bij jou voor? En alvast eet smakelijk voor vanavond.

En Bintje, wat is het eigenlijk geworden gisteren?

groetjes van Purk

Monet

Monet

27-02-2011 om 13:35

Purk

waarom tot morgen wachten om het op te eten! Ik kom je graag vandaag al verlossen! (jaja, ik weet waar jouw huis woont :p )

Tssss

nee, wij doen het keurig volgens recept. Dus morgen eten wij deze heerlijkheid. De geuren in huis zijn echt zalig. Ik heb al stiekem een paar keer in de pan geloerd. Jammie jammie.
Vanavond eten wij op verzoek van de kinderen Chinees. Dan weet je wat de pot schaft als je aanschuift.

Toedeloe,

groetjes van Purk

wendelien

wendelien

27-02-2011 om 14:53

Bijna fase 2

Ik bleek uien te kort te komen (er gaan er hier heel wat door in een week). Ik ga zo maar eens de pan uit de koelkast halen om enigszins op temperatuur te komen voordat-ie de oven in kan. Gietijzer is volgens mij niet bestand tegen grote temperatuurwisselingen. Nu nog een heleboel sjalotjes uitkleden, bleekselderij slachten en paprika's vierendelen. (Tsss, wel bloeddorstige taal voor een part-time vegetariër... )
Ik vroeg me gisteren trouwens wel af of ik het deksel inderdaad achterwege kon laten, maar het vlees dat bovenaan lag, lijkt niet heel droog. Ik heb het het zekerheidshalve af en toe naar beneden geduwd met een spatel. Ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken!

Wendelien - deksel

hier staat pan met deksel in de oven. Gaat prima. Volgens mij moest je de tomatensaus over het vlees doen, dus kan het volgens mij ook niet echt droog worden.

Heb jij vannacht de pan in de koelkast gezet? Ik dacht er eigenlijk aan om hem maar gewoon in de oven te laten staan vannacht. Kan dat niet?

groetjes van Purk

p.s. succes met snijden van de sjalotjes, paprika's, bleekselderij en zongedroogde tomaten. Hier gaat mijn moeder dat klusje morgen klaren

wendelien

wendelien

28-02-2011 om 06:48

Heel geslaagd

We hebben gesmuld van een waar feestmaal met onze gasten.
Ik dreigde in tijdnood te komen, omdat de zaak bij 120 graden natuurlijk lang nodig heeft om weer aan sudder te raken (zeker als de pan in de koelkast heeft gestaan), dus even mijn toevlucht genomen tot de gaspit.
Ik heb wel wat water toegevoegd, omdat de saus zonder deksel natuurlijk danig was ingekookt, maar dat ging volstrekt niet ten koste van de smaak. En die sjalotjes, bleekselderij en paprika's moesten ook ondergedompeld kunnen worden.
Dit recept wordt een blijvertje, ja.

Bintje

Bintje

28-02-2011 om 14:48 Topicstarter

Klinkt goed

Dat recept klinkt goed! Helaas had ik geen tijd meer om dat voor te bereiden. Het is uiteindelijk beef rendang met sambal boontjes geworden. Maar als ik weltijd heb, dan ga ik het recept zeker uitproberen. Bedankt voor jullie reacties.

Heerlijk!

nou we hebben gesmuld vanavond, echt heerlijk! De kinderen hebben dit meteen tot lekkerste pastasaus verklaard.
Het was trouwens een enorme hoeveelheid. We hebben er met z'n vijven van gegeten, mijn moeder was er ook. Mijn moeder heeft nog een portie mee naar huis. Voor mijn alleenstaande op leeftijd zijnde mannelijke collega die niet van koken houdt, is er ook een bakje gevuld. Alle kliekjes hier gaan namelijk naar hem
En nu hebben we nog een kwart pan vol heerlijke stracotto. Dus morgen eten we het gewoon lekker nog een keertje

Echt een aanrader dit recept!

groetjes van Purk

Sascha2

Sascha2

28-02-2011 om 23:15

Purk

Heb je d stracotto uit de volkskrant of uit de zilveren lepel gemaakt? Goh, jullie ervaringen maken me erg nieuwsgierig naar de smaak! Volgende week maar op het menu zetten.

Purk

Heb jij hem 's nachts uiteindelijk in de oven laten staan? Ik wil hem ook gauw gaan maken, en het lijkt me het handigste (en ergens ook beter voor de smaak) als ik hem niet hoef af te laten koelen, in de koelkast, en dan weer op hoef te warmen.

ishtar

ishtar

01-03-2011 om 09:32

Vraagje over dat vetspek in de stracotto

het klinkt erg lekker. Maar ik gruw van slappe herkenbare spek. Vraag is dus: smelt dat vetspek helemaal weg, of kom je het nog als slappe spekjes tegen?

Sacha2

Ik heb het recept uit de Volkkrant gemaakt.

groetjes van Purk

Anneque

ik heb de pan in de schuur gezet. Daar was het ook koud. Mijn moeder heeft gisteren de laatste twee uur gedaan. Ze heeft de pan in de oven gezet en volgens mij was die prima warm. Ik heb geen idee of helemaal afkoelen of juist een beetje lauw goed is voor de smaak.

groetjes van Purk

Isthar

gelukkig was al het vet verdwenen. Ik heb er nog speciaal opgelet, want toen ik tussendoor eens in de pan keek en roerde, zag ik soms wel van die stukjes drijven en eerlijk gezegd gruwde ik daar een beetje van.

groetjes van Purk

ishtar

ishtar

01-03-2011 om 16:26

Purk

dank je voor het antwoord!
Ik zag op google ook een recept dat in 1 dag klaar is (verder hetzelfde, alleen 9 uur achter elkaar) ik denk dat ik die er morgen maar eens in ga gooien. Lijkt me heel lekker.

Hibiscus

Hibiscus

02-03-2011 om 15:04

Mmm

lekker gemaakt door jullie verhalen staat hij bij mij nu ook in de oven. Ik ben heel benieuwd, ik ben dol op stoofschotels en deze klinkt zooo lekker! Morgen nog even tagliatelle en zongedroogde tomaten kopen want dat was ik vergeten.

ik moet maar niet tegen zoon zeggen hoeveel ui erin zit, dan blieft hij hem meteen niet.

Hibiscus

Hier ook

Hij (zij?) staat er pas een uur in en het ruikt nu al lekker! Ben heel benieuwd, ik doe morgen wel even verslag.

Recept

Ik heb de Volkskrant per ongeluk weggegooid! Heeft iemand toevallig het recept. Begin trek te krijgen van jullie verhalen!

ishtar

ishtar

02-03-2011 om 21:14

Hij was heerlijk!

sinds vanmorgen half 10 stond hij in de oven, en vanavond half 7 was hij klaar. En lekker!
Dat gaat vast vaker gestoofd worden

Dank anneque!

...

Haha!

Iedereen aan dezelfde stoofschotel? Ik maak er vandaag alvast één voor morgen (weinig tijd dan), van rookspek aan stuk, schouderkarbonade in blokkken, paprika, broccoli, ui, knoflook, aardappel. Voor de kruiden kijk ik even in de kast. Iig paprikapoeder, flink peper, zout, selderijblad, thijm. Komt vast goed. Ik maak er vandaag rijsttimbaaltjes bij, die gooi ik morgen zo in de magnetron, en een zoetzure komkommersalade...klaar!

Hoe hij was

Eerlijk? Ik vond hem lekker, maar gisteravond, toen ik een eerste proef op de som nam, eigenlijk lekkerder. Volgende keer pas ik het recept wat aan: in 1x stoven, en die paprika eruit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.