Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

fleur

fleur

03-03-2010 om 17:58

Stamppot

Omdat ik dit weekend voor ca. 10 personen stamppot wil maken maar dit graag vooraf wil klaarmaken zit ik te denken aan een soort van stamppotschotel voor in de oven. Wie heeft er leuke / lekkere suggesties?

groet,
fleur

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

03-03-2010 om 18:57

Boerenkoolovenschotel, andijvie ovenschotel

Hoeveelheden moet je denk ik naar eigen inzicht even aanpassen evenals de verhouding aardappelen/boerenkool.

Je hebt nodig: 2 uien, 2 ons katenspek, 50 g margarine, 1 pak boerenkool, 1 kipbouillontables, 2 kg aardappelen, 125 ml zure room..
Aardappelen in blokjes snijden en gaar koken in water met bouillonblok. Boerenkool in aparte pan verwarmen.
Ui snipperen en in boter 8 min. bakken. Aardappelen tot puree stampen en boerenkool toevoegen en mengen. Geheel in de overschaal doen. Afstrijken met zure room, dan uitjes erover en afdekken met katenspek. Geheel een paar minuten onder de hete grill.

Of wat dacht je van deze? Onze kinderen lusten geen andijvie, maar hier schepten ze 2x van op. Recept is voor 4 personen
500 g gesneden andijvie, 500 g gekruid rundergehakt, scheutje vloeibare margarine of klontje boter, ca. 8 aardappels geschild en in plakjes gesneden, 2 bakjes magere spekjes, grote beker creme fraiche, 3 teentjes geperste knoflook, 4 eieren, 250 g geraspte parmezaanse of belegen kaas
Ovenschaal invetten en oven voorverwarmen op 225 graden.
Aardappelschijfjes zo goed als gaar koken. Verhit een koekenpan en bak de spekjes even uit en voeg knoflook toe. Schep uit de pan met een schuimspaan. Bak daarna het gehakt grof rul in de margarine. Roer hierbij de andijvie zodat het slinkt en blus af met een heel klein beetje water of wat citroensap, doe een deksel op de pan en laat dit even stomen.
Roer de creme fraiche los met de eieren en roer de kaas erdoor. Evt. wat peper en/of nootmuskaat toevoegen. Draai het vuur uit onder de andijvie en roer het eimengsel erdoor. Schep dit in een ovenschaal en beleg met de aardappelschijfjes, strooi de spekjes erover en nog een handje kaas en bak dit 40 minuten in de oven

Zuurkool

Of zuurkoolschotel. Aardappels koken en in plakjes of puree maken. Gehakt bakken met uien. Dan in een ovenschaal laagje aardappels, laagje zuurkool, laagje gehakt, laagje aarappels. Je kunt er ook nog ananas tussen doen. Plakjes spek er bovenop en ongeveer 20 min. in de oven.

niemie

niemie

05-03-2010 om 16:31

Puck?

Puck, even een vraagje. Bij de boerenkool ovenschotel schrijf je: de boerenkool verwarmen. Je bedoelt dan niet koken? Het lijkt me een heerlijk recept trouwens!

Puck

Puck

06-03-2010 om 11:26

Niemie

Eh.. boerenkool verwarmen? Geen idee hoe ik dat heb gedaan, volgens mij heb ik gewoon diepvriesboerenkool gebruikt en volgens de aanwijzingen op de verpakking gekookt en normale stamppot gemaakt. Dus verse boerenkool zou ik gewoon gaar koken, het gaat maar een paar minuten in de grill dus daar moet de gaarheid het niet van hebben.

niemie

niemie

07-03-2010 om 12:12

Dank je

Aha, dus het kan met diepvries boerenkool. Ik ga dit recept zeker eens proberen. Lijkt me heerlijk! Bedankt voor de verduidelijking.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.