Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jessica5

jessica5

11-01-2010 om 00:43

Stampotten

Eten jullie nu ook meer stamppot nu het winter is?.
Vandaag weer heerlijk hutspot gegeten. Ik had nog veel van het runderlapje over van gisteren. Dit weer door de hutspot gedaan,heerlijk. We hadden zo veel over dus de rest maar in de vriezer gedaan.
We eten hier stamppot zuurkool met spek en worst, stamppot boerenkool,met gebakken spek en worst en stamppot rauwe andijvie,met gebakken spek en worst.
Nog meer suggesties voor een stamppot?.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

11-01-2010 om 08:32

Afwisseling

Dat is een hoop spek en worst, ik zou voor wat meer afwisseling gaan (anders ben je na de winter ook meteen vijf kilo zwaarder . Bijvoorbeeld zuurkool/preistamppot en een gebraden kippetje, hutspot met cashewnoten en champignons, andijviestamppot met blokjes oude kaas erdoor.

Rembrand

Rembrand

11-01-2010 om 08:51

Hete bliksem.

Wij eten vanavond hete bliksem. Ik maak er een ovenschotel van met geruld gehakt met tacokruiden erdoor.
Wat ook erg lekker is is stamppot met rucola, zongedroogde tomaatjes en blokjes kaas ( ik vind geitenkaas erg lekker, maar feta of andere kaas kan ook ).
En stamppot krootjes ( of rode bietjes zoals ze in andere delen van Nederland zeggen ) met salami of chorizo erdoor.
M.

Guinevere

Guinevere

11-01-2010 om 10:10

Bietenstamppot

Ik houd zelf er van bietenstamppot met een geraspt uitje erdoor. En uitgebakken spekjes natuurlijk, en een scheutje azijn.
Yta, ik vind cashewnoten en blokjes kaas ook nogal vet hoor! Desalniettemin prima smaaksuggesties. Om de stamppotkilo's in toom te houden: na de stamppot gewoon naar de natuurijsbaan, danwel een sneeuwpop bouwen.

ishtar

ishtar

11-01-2010 om 10:11

Stamppot witte kool

eten wij vanavond. En dat hoort (bij ons)met een speklapje. Maar kan ook prima met een ander (mager) stukje vlees.
Rembrand, die stamppot met rucola enz ziet er ook lekker uit. Die ga ik ook eens proberen.

Rembrand

Ik lees dat jij vanavond hete bliksem eet. Hoe maak jij dat nou? Ik heb het namelijk al diverse keren geprobeerd maar het zag er aan het eind altijd uit als een potje Olvarit voor 4 maanden, je kon het gewoon drinken. Dat zorgde wel voor hilariteit aan tafel (oudste heeft het met een rietje op), maar het was niet de bedoeling dat het zo zou worden.

amk

amk

11-01-2010 om 10:55

Mijn 2 favorieten

hutspot met geitenkaas. Hutspot maken, en dan met een laag gekruimelde bettine blanc nog een minuut of 10 in de oven. Als kruiden alleen flink peper en verder geen vlees oid.

En stamppot winterposteleinvoor 2 personen) 1 zakje winterpostelein
750 g kruimige aardappelen
1 potje witte bonen in tomatensaus (370 ml.)
150 g belegen kaas
2 eetl. crème fraîche
2 theel. honing
vers gemalen peper

Aardappelen schillen en gaar koken in weinig water. Winterpostelein wassen indien nodig en kleiner snijden. Kaas raspen. Witte bonen in tomatensaus verwarmen. Aardappelen indien nodig afgieten, fijn stampen en met de overige ingrediënten mengen. Tip: vervang de helft van de aardappelen door knolselderij, pastinaak of wortelpeterselie

margje van dijk

margje van dijk

11-01-2010 om 12:07

Hoezo dikker?

Ik snap niet zo goed dat je van stamppot dik wordt. Ja, tenzij je er een halve rookworst bij eet. Maar het is toch alleen maar aardappelen en groente, en dan wat melk of roomboter voor het aanmaken? Die paar ons spekjes doen het hem vast ook niet.

Volgens mij is de gemiddelde pasta-met-bolognaisesaus veel dikmakender. Of ben ik nou zo naief?

Overigens doen wij altijd een potje witte bonen door de zuurkoolstamppot. Erg lekker.

We eten trouwens alleen maar stamppot boerenkool en zuurkoolstamppot. Met een prijswinnende rookworst van de biologische slager (maar daar nemen we maar een heel klein stukje van). Stamppot andijvie vindt mijn man niet te eten, en alle andere variaties (wortelen, bieten) vindt hij lekkerder als ze apart op zijn bord liggen. Ja, ik heb er wat mee te stellen hoor.

Margje (notoir stamppotliefhebber)

Roosje Katoen

Roosje Katoen

11-01-2010 om 12:19

Niet dikker

Het lijkt me ook niet dat je dik wordt van stamppot. Aardappels en groenten is toch gewoon mager? Tenzij je een ouderwetse kuil met jus in de berg stamppot gooit

Mijn favoriet is stamppot met spinazie, geitenkaas, gedroogde tomaat en pijnboompitten.

Of stamppot met venkel en dille en geroosterde pecannoten. Of garnalen ipv de noten.

Of met groene kool en veel kerrie, met kaasschnitzel erbij.

Of stamppot van zuurkool, met ananas en geraspte kaas erover en dan even in de oven.

Lekker hoor, hoort voor mij ook echt bij dit winterweer!

Stamppotkilo's en hete bliksem

Ik merk wel dat wij bijna twee keer zoveel aardappels eten als die in een stamppot verwerkt zijn, als wanneer ze gekookt en gescheiden van de groente op het bord prijken. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat bijdraagt aan extra kilo's.
Als ik hete bliksem maak, maak ik het minder soepig door het vooral heel, heel goed, langzaam en met veel geduld af te gieten. Er blijft vocht uitkomen en het afgieten gaat gewoon heel langzaam. Bij echt heel erg goed afgieten is de substantie prima te eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-01-2010 om 12:52

Groene kool

Ik zie dat de groenekoolstamppot al voorbij is gekomen. Dat vinden ze hier ook lekker. Inderdaad met kerrie en eventueel kaas.
Misschien heb je hier iets aan: http://www.kookjij.nl/recepten/00011011/Hoofdgerechten_-_Stamppot.html
Als je googled op het woord stamppot gaat er een wereld voor je open

Yta Chalne

Yta Chalne

11-01-2010 om 13:27

Dik

Die extra kilo's waarover in dit draadje gesproken werd kwamen van 'vaste' combi stamppot-worst-en-spek van de draadjesstartster. Niet van de aardappels of de wortels uiteraard.

En Margje, als jij graag andere stamppotten eet, wat let je om dat gewoon op tafel te zetten? 'Ja, apart is ook lekker, maar nu eten we stamppot, eet smakelijk'.

margje van dijk

margje van dijk

11-01-2010 om 13:35

Lol, yta

Mijn man is van de hollandse kost, ik maak dat nooit. Ik kan geen aardappels schillen (nou ja, vooruit, als het echt moet, maar dan snijd ik ook meteen mijn vingers stuk). Mijn man heeft in 5 minuten 3 kilo weggeschild, die doet niet liever. Hij is ook van de bietjes (mij ook te veel werk) en dergelijke. Dus hij bepaalt hoe hij het op tafel zet

Ik maak de niet-aardappelgerechten.

Margje

Rembrand

Rembrand

11-01-2010 om 15:30

Savon.

Hier komt het recept:
( voor zes personen dus hoeveelheden eventueel aanpassen ).
Ruim anderhalve kilo aardappels.
Anderhalve kilo appels ( moesappels ).
3 uien.
peper en zout.
120 gr. boter.
750 gr. half om gehakt
1 zakje tacokruiden.
3 dl water.
Aardappels en appels schillen en de uien pellen.
In stukken snijden ( uien in ringen ). Opzetten met water en wat zout en in ca. 20 minuten gaar koken. Het kookvocht afgieten en bewaren. Alles stampen met zout en peper naar smaak en eventueel nog wat kookvocht bijvoegen als het niet smeuïg genoeg is. In een koekenpan gehakt rullen. Tacokruiden toevoegen en het water en nog tien minuten laten pruttelen. Apart serveren of in laagjes in een ingevette ovenschaal leggen. Met paneermeel bestrooien en een paar klontjes boter er over en nog even in een hete oven.
M.

Rembrand

Dat klinkt lekker, ik ga jouw recept eens uitproberen, je hoort het nog!

marjanne

marjanne

11-01-2010 om 19:45

Net achter de kiezen: andijviestamppot

andijviestamppot uit 'de dunne vegetarier'
maak een stamppot met flink veel andijvie erin en niet te nat.
Roer er een doosje gefruitte uitjes doorheen.
Bak de stamppot in een koekenpanen strooi geraspte kaas op de bovenkant. Bak dit ± 5 minuten en keer hem dan om mbv een andere koekenpan. tijdens het bakken even heen en weer schuiven in de pan. Volgens het ercept moet er banaan doorhen maar ik bak aktijd wat banaan in een koekenpan en leg dit er bovenop.
Mmmmmmm Marjanne

Rembrand

Rembrand

11-01-2010 om 22:53

Savon ( aanpassing recept ).

Het is anderhalf zakje tacokruiden !
M.

Nick de vierde

Nick de vierde

12-01-2010 om 10:46

Roosje!

Notoire calorieënbommen in jouw recepten: geitenkaas, pijnboompitten, pecannoten, kaasschnitzel, geraspte kaas..... Pfoei. Ik doe dat soort toevoegingen echt niet, dan schommel ik rond. En ik stop in iedere stamppot zoveel mogelijk groente en zo weinig mogelijk aardappels, kaas enzovoort. Scheelt echt in dikmakend effect. Reken maar na.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-01-2010 om 17:32

Nick

Alles met mate natuurlijk he Een stamppot met alleen groenten en aardappels vind ik wel erg karig. Het moet toch een beetje een verantwoorde maaltijd zijn.
Ik heb eens even in mijn kookboekje gekeken waar bv die spinaziestampot met geitenkaas, pijnboompitten en gedroogde tomaten in staat, en dat komt op 510 calorieën per maaltijd. Lijkt me toch niet buitensporig veel?

nicky

nicky

12-01-2010 om 21:16

Zuurkoolstamp met ananas

zo eten wij de zuurkoolstam"p:

aardappelen en zuurkool koken, gehakt hoh rullen
dit als het gaar is door elkaar stampen, geen melk maar beetje sap van het blikje ananas en dan de stukjes ananas er doorheen roeren. Eventueel met kaas nog in de oven, maar meestal eten wij de stamp zonder kaas.

eet smakelijk
Nicky

nicky

nicky

12-01-2010 om 21:19

Ook lekker: spruitjes stamppot

spruitjes niet te gaar koken, mengen met de aardappelpuree, uitgebakken spekjes erdoorheen en wat walnoten, op smaak maken met nootmuskaat en dan lekker een saucijsje erbij.

alleen mijn kinderen houden niet van spruitjes en die trappen hier ook niet in

smakelijk eten
Nicky

by the way: ik ben meer van het wokken, alles in 1 grote pan, vitamines eet je dan op en kook je er niet uit

Ben ik ook weer met een vraag

Laatst heb ik een draadje opgestart voor soeprecepten voor mijn zieke schoonvader. Waarvoor eenieder die met tips en recepten kwam nogmaals bedankt.

Nu las ik dit draadje en juist vandaag (toeval?) zat ik te denken wat ik morgen kan koken voor mijn schoonvader. Hij kan dus alleen dik vloeibaar eten, dus vrijwel geen vleessoorten, bij vis is ie erg bang voor graatjes (zelfs als ik zeg dat er niks inzit), dus blijven bijna alleen aardappelen en groenten over.(en soep en toetjes gelukkig ook)

Maar ja, ik kwam effe niet verder dan witlof in een papje wat ie heerlijk vindt maar vorige week al heeft gehad, dus ik wil een keer iets anders. Dan zijn stamppotten natuurlijk het beste alternatief.

Welke stamppotten denken jullie zijn het zachtst? En kunnen jullie nog met een paar lekker combinaties komen? Ik weet wel dat het op internet stikt van de recepten, maar je weet dan toch nooit goed wat je moet kiezen. Ik ga liever op tips van jullie af.

Even een vraag, de groene koolstamp lijkt me heel geschikt, want groene kool is denk ik echt heel zacht als je het goed kookt, maar hoe zat dat nou met kerrie erbij? sorry ik kan het niet terugvinden en mijn schoonvader is toevallig dol op de smaak van kerrie. Spekjes overigens gaan ook niet, veeeels te hard en hoekig voor mijn arme schoonpapaatje.

En voor de liefhebbers van hete bliksem, dat is toevallig ook mijn lievelingskostje. Allerlekkerst is goudreinetten gebruiken (die zijn er nu volop), uiteraard kruimige aardappels, goed laten uitlekken inderdaad en de appels kook ik altijd apart zacht in zo min mogelijk water en dan niet té veel appelmoes bij de aardappels, dan wordt het echt niet te dun en blijf je toch die heerlijke appelsmaak proeven. Erg lekker erbij (hoort er voor mij ook echt bij): plakjes vet gerookt spek uitbakken.
Dan blijven er heel droge stukje spek over die bijna smelten op je tong en dan heb je dus een pan vol spekvet, en een scheutje door de bliksem (tenzij ie te dun wordt daardoor) is dan wel erg lekker, jammie.

Rembrand

1,5 zakje dus, ik heb het opgeschreven. Dank!

Vandaag gegeten: zuurkool met bacon

Nieuw uitprobeersel en ze vonden het lekker. Stamppot maken van kilo aardappelen, pond zuurkool. Gewelde rozijnen erdoor. Helft stamppot in ovenschaal, plakjes bacon er op, andere helft stamppot, beetje geraspte kaas erover en in de oven. Er moest eigenlijk brie in plaats van geraspte kaas over maar dat had ik niet in huis.

Schoonpapaatje

Ik zat eens even te denken over je kookkunsten voor je schoonvader. Hele zachte stamppot is boerenkool of spinazie-stamppot. Voor het speksmaakje zou je er ook gesnipperse bacon door kunnen doen (eerst even bakken) of gesnipperse ham. Rookworst kun je ook heel klein snijden.
Groene kool met kerrie lijkt me erg lekker; gewoon even proberen en proeven. Groene kool kan wel voor sliertjes zorgen; kan hij die wel kauwen? Let je wel op dat soep wel vaak voor maagvulling zorgt, maar nauwelijks voor calorieën? Die tip kregen wij bij een alsmaar afvallende schoonvader; die at heel veel soep en woog op een gegeven moment nog maar 51 kilo. Als hij niet kan kauwen snap ik het wel maar denk dan wel aan extra room erdoor, of olie/boter, gesmolten kaas kan ook. Allemaal om de maaltijd op te vullen.
Of wat dacht je van een toetje van warme appel met vanillesaus? Appel tot moes koken met kaneel en suiker en dan met warme vanillevla serveren. Beetje slagroom erbij...
Hutspot is ook heel zacht en dan met sucadelapjes die 4 uur op het fornuis hebben gestaan (of een dik half uur in de snelkookpan kan ook).
Je zou ook allerlei soorten pap kunnen maken; havermoutpap, rijstepap en meer van die ouderwetse soorten. Neem dan wel volle melk; levert meer op aan calorieën. Bloemkool en broccoli zijn ook echte zachtkokers.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Dorry

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-01-2010 om 10:35

Pilsje

Als ik stamppot van groene kool maak doe ik er 1 of 2 theelepels kerrie door (kerrie roerbak ik dan). Maar als je kool heel lang kookt is het misschien wel minder lekker? Misschien kan je ook de staafmixer er op zetten?

Venkel wordt ook behoorlijk zacht, die kan je denk ik wel tot puree stampen als je het een tijdje smoort in wat olijfolie.

Rafelkap

Rafelkap

13-01-2010 om 17:31

Pilsje

Met een scheut warme melk of kookvocht en een mixer/blender kom je een heel eind om elke stampot smeuïg te maken. Andijviestampot lijkt me vrij zacht, of zuurkool.

Nog 1 zuurkoolrecept, lang niet gegeten: aardappelen, zuurkool, knoflook en geruld gehakt en als laatste veel geraspte kaas erdoorheen geroerd totdat het smelt (of in de oven). Wel wat calorietjes vrees ik maar erg lekker!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-01-2010 om 11:28

Emma

Ik eet groene koolstamppot met een kaasschnitzel, of even in de oven met geraspte kaas eroverheen. Uien en knoflook kan natuurlijk ook, is altijd lekker

Dames dankjewel

voor het meedenken en de reacties. Ik heb gisteren wortelsoep en groenekoolstamp gemaakt en de groene kool had ik na het koken gepureerd en dan door de aardappels gemengd. Mijn schoonvader heeft er wel wat van gegeten, hij vond het lekker (ikzelf niet zo ik denk door het pureren). En spinazie is ook een goede, had ikzelf nog niet aan gedacht en daar kan mooi iets van ei bij, roerei bijvoorbeeld want dat had hij vorige week ook een keer op.
Helaas hebben we vandaag heel slecht bericht gekregen. Mijn schoonvader heeft slokdarmkanker (wisten we al)en gisteren bij een scan zijn er uitzaaïngen gevonden. Ze kunnen helaas niet zoveel meer voor hem doen. Hij krijgt een eenmalige behandeling waardoor de slokdarm weer wat open zou komen te staan zodat hij als het goed is nog een tijdje weer wat beter zou kunnen eten. Nou maar hopen dat dat dan tenminste gaat gebeuren.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

jippa

jippa

14-01-2010 om 23:07

Zuurkool met quorn

Beste Pilsje,
Wat naar van je schoonvader.
Ik vind het heel lief dat je zo je best doet voor zijn eten!

Even los daarvan nog een paar stamppot favorieten
zie:
http://www.smulweb.nl/1367976/koken/recept/Pittige-kerrie-zuurkool-met-quorn
Die vind ik erg lekker.

En ook favoriet hier is hutspot met pindasaus.
Of met falaffel-balletjes.

Ik heb ooit van een kok gehoord dat je puree en stamppotten idd met warme melk moet maken en nooit met koude. Scheelt een stuk moet ik zeggen.

Maxime.M

Maxime.M

15-01-2010 om 09:36

Pilsje

Hoi Pilsje,

Zou je schoonvader misschien ook risotto mogen eten? Dat is, als het klaar is heel pappig. Wel heb je de korrels, maar die zijn (tenminste zoals ik het maak) ook heel zacht geworden. Heb je weer eens wat anders om te geven.
Of anders, maar dat heb ik nog nooit gemaakt; couscous? Dat zijn hele kleine ronde korreltjes als je het koopt, maar ik weet dus niet of het lekker smaakt en hoe het eruit ziet als het klaar gemaakt, is. Maar in zoiets kan je ook iets met kerrie roeren. (geprakte bloemkool of broccoli met kerrie bijv.)

Succes,
Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.