Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

11-11-2010 om 12:26

St maarten in de storm?

Vanavond is het St. Maarten en zouden wij mee gaan met de lampionnenoptocht. De kinderen vinden het helemaal geweldig, met name natuurlijk al het snoep dat je zomaar krijgt. Maar ik heb er eigenlijk heeeeelemaal geen zin in nu met dit weer. De KNMI geeft geloof ik nog net geen weeralarm.
Gaan jullie? En zo nee, hoe overtuigen jullie je kinderen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joos

joos

11-11-2010 om 12:42

Ik hoef niet mee

de kinderen willen dit jaar alleen met een vriendinnetje lopen (zijn 6 en 9). Die van 6 mag alleen in onze straat, die van 9 een straat verder. Ze zullen zelf wel merken dat het nat, koud en winderig is en dan thuis komen. Denk ik.

verwonder u slechts

verwonder u slechts

11-11-2010 om 13:05

Dus.........

jij stuurt een kind van 6 met een van 9 alleen naar buiten....?

Fonneke

Fonneke

11-11-2010 om 13:15

Heel even

De 2 oudste kinderen gaan zelf met vriendjes en vriendinnetjes lopen. Die moeten zelf weten wat ze doen. Ik ga met de 2 jongsten mee. Als het vanavond regent slaan we de optocht over en gaan we alleen in de straat even bij een paar mensen langs. Ze houden allebei ook helemaal niet van kou, dus ik denk dat ze er dan wel genoeg van hebben.

Ach

Meestal is het niet echt een pretje qua weer, maar ja, het is 11 november.

Tja, volgens mij ben ik de enige die wat aarzelt om de deur uit te gaan, mijn kinderen in elk geval niet. En alleen zou ik ze niet durven laten gaan, en ach, als ouder is het toch ook enig om te zien hoe dapper en vol enthousiasme je kinderen (de geoefende liedjes) zingen met hun prachtige zelfgemaakte lampionnen.

Als het echt heel erg is, zullen we de route wat korter maken. Sowieso hoeft het toch allemaal ook geen uren te duren? Maar om het helemaal voorbij te laten gaan, nee dat kan ik niet maken. Dat zou ik zo zielig voor ze vinden.

Zal de regenpakken en laarzen alvast klaarleggen

Groet,
Olijvje

Tuurlijk gaan we

De oudste van 9 gaat met een vriendje en ik loop met ons dochtertje van 4. Wij gaan niet zo ver dit jaar, veel te veel wind en regen.
Muizemeis

Fiorucci

Fiorucci

11-11-2010 om 15:37

Waarom niet?

Een negen en zesjarige mogen van mij best even langs de deuren, ik zie ook werkelijk het probleem niet.

vlinder72

vlinder72

11-11-2010 om 15:55

Wij gaan niet

Ik heb de kinderen omgepraat. Ik ga zelf vanavond niet. Ik moet dan onze dreumes meenemen en die valt vast in slaap en dan zit ik met het probleem dat hij vanavond niet gaat slapen. Dus ik heb de kinderen gezegd dat zij snoep mogen uitdelen en ook af en toe een snoepje mogen pakken. DAt was goed. Ze houden ook niet zo van storm en regen.

Polly Shearman

Polly Shearman

11-11-2010 om 17:47

Het weer is idd ongeloofelijk

wij doen niet aan sint maarten, maar dit is voor het eerst in 3 jaar dat oudste zoon NIET gaat rubgbyen vanwege het weer....

Janna

Janna

11-11-2010 om 17:51

Ze gaan hoor!

Mijn dochter (10) loopt met een klasgenootje bij haar in de buurt.
Mijn zoon (12) zit te wachten op 2 klasgenoten om hier bij ons in de buurt te lopen. Ze laten zich echt niet tegenhouden door wat wind en regen haha.

Ze regelen dat allemaal zelf. Mijn zoon loopt sinds zijn 9e zonder ons, mijn dochter sinds haar 8e. Allebei de eerste keer in onze eigen straat, en naarmate ze ouder worden meerdere straten.
Vorig jaar heeft mijn zoon, ook met 2 klasgenoten 3 uur gelopen!!! Echt kriskras door de hele buurt. Alle straten hebben ze gehad en echt overal aangebeld. Nou ze hadden allemaal een tas vol snoep! En toen was het volgens mij ook niet echt lekker droog...

Ik ga lekker thuis de buurtkinderen opwachten met lekkers

joos

joos

11-11-2010 om 18:17

Verwonder...

sterker nog: die van 6 loopt met een vriendinnetje van 7 en die van 9 met haar vriendin van 9.
Helemaal alleen in onze fel verlichte straat met ongeveer 60 kinderen die hier St Maarten vieren. Het zou verboden moeten worden!

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

11-11-2010 om 18:50

Okay

Verdeelde meningen hier. Ik had mijn kinderen gemeld dat we niet naar de optocht zouden gaan, maar dat ik best even een blokje met ze om wilde. Maar gelukkig kwam man veel eerder thuis dan verwacht en die vond het geen enkel probleem om met ze op pad te gaan.
Iedereen blij dus. Ik neem nog lekker een kopje thee, want zelfs binnen heb ik het vandaag koud

Kobalt

Kobalt

11-11-2010 om 18:55

Medailles

In de stromende regen is mijn man met een groepje van eigen kinderen en vrienden van eigen kind onderweg gegaan. Van mij verdienen ze allemaal een medaille.
Ze hebben net hier aangebeld, hadden enorme pret en waren drijfnat. 'Jippie het begint iets minder hard te regenen!' gilde een meisje. 'Hoera!' schreeuwde de rest van het groepje. Ze zijn weer verder getrokken.

vlinder72

vlinder72

11-11-2010 om 19:21

Twee

Ik heb alle verzopen kindjes aan de deur twee dingen laten kiezen. Zo zielig zien zij eruit. Van de lampionnetjes is echt helemaal niets meer over.

Hier

Hier 2 kinderen die aan het lopen zijn. Eentje met een groepje met een man of 5, eentje met een groep van een man of 10, eerst hebben ze frietjes gegeten bij iemand. Ik heb de houtkachel een uur of 2 geleden aangestoken, kunnen ze straks lekker bij het vuur chocolademelk drinken.
Aan de deur is 1 van de 2 geweest, de ander zal nog wel komen en verder nog 2 groepjes die ik, net als vlinder72, 2 snoepjes uit heb laten kiezen. De kinderen hebben de grootste lol, dus zo erg is het niet voor de kinderen, geloof ik. De ouders staan er erg kleumend achter, misschien moet ik die maar Beerenburg (en dat in het zuiden) gaan schenken.

Hier...

in het midden van het land gaan wel wat kinderen langs de deuren, maar niet zo veel. We hebben hier wel een lampionnenoptocht, de kinderen gaan dan allemaal naar de kerk waar het verhaal van Sint-Maarten wordt verteld. Wij lopen altijd met de muziek voorop bij de optocht, en er lopen meer dan 100 kinderen mee.
Vanavond wilden de kinderen (8 en 4) liever thuis blijven, ik ging wel op weg om te toeteren. En bij de startplek stond geen enkel kind! Echt helemaal niemand, terwijl het normaal zo vol is dat ik er nauwelijks tussendoor kan.
Nou ja, de optocht is dus onofficieel afgelast....

Fianna

Fianna

11-11-2010 om 20:53

Geweest

Ik vond het een heerlijke wandeling! We hadden ook wel geluk, zijn vroeg gegaan, om 6 uur, toen waaide het alleen hard, maar ik vond het meevallen ook niet erg koud ofzo. 3 kwartier later begon het hard te regenen, en toen heb ik er een eind aan gebreid.

Zeiknat geregend hier

Ik ook, want dochter vond het toch wel heel fijn dat ik op de achtergrond meewandelde. Je kon mijn spijkerbroek uitwringen. En dan wordt het ondanks de bergschoenen en skijack toch wel frisjes op een gegeven moment. Gelukkig ( arme Lidwientje!) deed de verwarming het hier wel.

Middelste ging zelf met een paar vrienden. Om 6 uur weg, en ze zouden om 8 uur terug zijn. Dat hebben ze niet gehaald: ook zij stonden na een uurtje gelukkig, doch verkleumd en doorweekt weer voor de deur.

Nou ja, volgend jaar beter hoop ik.....

Ingrid

Margriet*

Margriet*

11-11-2010 om 23:00

Vlinder

Doordat er zo weinig kinderen waren mochten mijn kinderen overal twee dingen kiezen en waren ze dus snel klaar =want zak was al voller. Konden wij bij de derde regenbui snel naar huis. De eerste was met onweer toen liep mijn man mee die Brabander is van afkomst en niets met St Maarten heeft, hij baalde.

Droog gelopen! ideaal

..in vergelijking met vorig jaar: toen was het echt heel koud buiten, we stonden te kleumen, en de kinderen wilden eindeloos door.

Dit jaar vroeg begonnen, dat was echt een gelukje, zoon moest nog naar een concert. Van half zeven tot kwart over zeven was het heel erg leuk, veel kleintjes ook die de deur openden, kinderen van anderhalf ongeveer, die nog niet in bed waren en vol verwondering naar die zingende kinderen met lampionnen keken. Die mis je na zeven uur.

En toen inderdaad een hoosbui, kon geen kwestie van doorlopen zijn, om kwart over zeven. Ook weer precies goed.

De rode lijn met buien trok heel erg snel over NL, ik denk dat ik in hetzelfde gat als Fianna gelopen heb

Wat mij betreft voor herhaling vatbaar: lekker warm, gezellig en vroeg thuis!

Maar wij liepen dan ook om ons huis heen, kan me voorstellen dat je kinderen niet ver laat fietsen in dit weer.

ayla

ayla

12-11-2010 om 09:33

Hier niets

Ik verwonder mij ieder jaar weer over st Maarten, is dit echt iets voor het ‘noorden’ van het land ofzo. Bij ons helemaal in het zuiden gaat geen enkel kind de straat op, dochter weet zelfs nog niet eens wat st maarten is. Gisteren stond bij ons alles in het teken van een andere hele belangrijke gebeurtenis, de 11e van de 11e. Maar mooi niet dat ik in de regen naar Beppie ga luisteren.

Tihama

Tihama

12-11-2010 om 09:42

Doorwaternat

Maar een LOL

Een kind zegde af. Moeder vond het weer te heftig. Maar verder hebben we met een clubje gelopen. Het water stond in mijn laarzen. Toen ik thuis de natte kleren afpelde, was het zwart van mijn laarzen diep doorgedrongen in de huid. Maar LOL gehad.

We hebben een uur gelopen. Het was stil op straat. Ik verbaas me daar wel over. Je gaat toch gewoon? Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn dochter gezegd zou hebben dat we ons tegen lieten houden door een beetje regen en wind. Dat zou zo'n enorme teleurstelling geweest zijn.

Tihama

Fraz

Fraz

12-11-2010 om 10:05

Hier

erg stormachtig en nat maar tuurlijk zijn ze wel gaan lopen. Dochter voor de laatste keer en met twee vriendinnen. Ze hebben veel lol gehad en veel snoep gekregen (omdat het zo rustig was extra veel) alleen liep ze wel met een ah tas om haar lampion. We hadden namelijk woensdag een hele mooie lampion geknutseld en ze vond het zonde als die stuk ging. Ze hebben zeker 1,5 uur gelopen.

Zoon die heeft met 3 vriendjes gelopen alleen die woonde 6 km hier vandaan. Zat te twijfelen omdat ik hem met de auto zou brengen en ze misschien door het weer maar kort zouden lopen en dan zou het mij meer tijd kosten om te halen en te brengen dan dat ze zouden lopen. Toch maar gedaan en ze hebben inderdaad niet zo lang gelopen maar wel leuk gehad.

Hier zijn zo'n 30 kinderen langs de deur geweest. Onze record halen we denk ik nooit meer want er wonen minder jonge kinderen in de buurt. Top jaren kwamen er wel ruim 80 kinderen.

Ook nat maar leuk

In eerste instantie viel de regen wel mee dus met dochter van 4 en zoon van 9 gelopen. Toen de kleine er genoeg van had, haar even thuisgebracht, en met de oudtse verder. We zijn nog een heel eind gekomen en ineens begon het te hozen, en zei zoonlief: Zullen we naar huis gaan................. Jaaaaaaaaaaaaa riep ik. Binnen een minuut doorendoornat maar we hebben wel lol gehad.
Muizemeis

Jacoline29

Jacoline29

12-11-2010 om 13:04

Wel geweest

jongste(4) had het naar 20 huizen gehad,de andere 2 gingen door,hebben 2 regen buitjes gehad,zaten daarna tot 20:00 in het oog van de storm.Hebben van 17:45-20:00 gelopen,om 20:00 begon de wind aan te wakkeren,maar toen waren we al weer thuis

Slechts één lampion heeft het overleefd

.. en dat terwijl we bij de eerste echte hoosbui onmiddelijk naar huis zijn gerend. Was minder dan 50 meter, maar genoeg om mijn haar helemaal nat te krijgen en de lampionnen te mollen.

De lampion die het wel gered heeft hing daarna te drogen aan de verjaardagsslingers van mijn oudste. Tot grote verwondering van onze kleuter. Een lampion aan de slinger, dat was he-le-maal fout volgens hem. Ongelijke grootheden.

Later op de avond kwamen er nog jolige groepjes langs met zielige lampionresten om een fietslampje aan een stokje.

Maar eens kijken wat een frisse nieuwe lampionnen we volgend jaar zullen kunnen bewonderen!

Ayla: zuiden

Hier (ook Limburg) wordt de traditie van Sint-Maarten uitgebreid gevierd, iedere wijk heeft zijn eigen optocht, verbranding enloop-met-lichtjes. Natuurlijk is er ook aandacht voor de 11e van de 11e maar ook wordt Sint-Maarten gevierd.
Ik heb even wat voor je geknipt en geplakt uit wikipedia:
"De kerngebieden[bron?] in Nederland zijn Limburg, Noord-Holland, Friesland, Drenthe en Groningen."
"De vreugdevuren zijn vooral typisch voor Limburg, meestal in combinatie met een optocht. Men verzamelt hier in de kerk waar het verhaal van Sint-Maarten verteld wordt. Vervolgens loopt men in een lampionnenoptocht naar een groot vuur (een zogenoemde troshoop) waar 'de arme man' van het vertelde verhaal zich kan warmen. De kinderen krijgen traditioneel een oliebol uitgereikt. In Herk-de-Stad (Sint-Martinus gemeente) worden er met Sint-Maarten pannenkoeken gebakken. In een groeiend aantal dorpen komt het ook voor dat kinderen buiten de viering om van huis naar huis gaan om een lied te zingen en beloond te worden. De Sint-Maarten viering wordt meestal de vrijdag of zaterdag voor de 11e november gevierd om geen overlap te creëren met de start van het carnavalsseizoen (de 11e van de 11e). Ook buiten Limburg komen hier en daar vreugdevuren voor."

Jaymza

Jaymza

12-11-2010 om 17:11

Hier (bijna) niemand

Normaal komen zo tussen de 30 en 50 kinderen op 11 november langs. Gisteren slechts 2! Maar hier regende en waaide het ook keihard. Iemand zin in snoep?

Jaymza

Rafelkap

Rafelkap

12-11-2010 om 18:52

Hier

was zoon de enige uit de straat. Het was gelukkig wel nog droog en zijn lampion bleef heel.
Zoveel ijver werd wel beloond!

Margriet*

Margriet*

12-11-2010 om 19:37

Tjee jacoline

2 uur en een kwartier gelopen???
Ik was na 1 uur er wel klaar mee. Bij ons gaat het om een lekker laagje snoep in een tas wat nu al tot 1/3 geslonken is. Snel op is beter voor tanden en lijn.

Magriet

Met de jongste van vier een half uurtje gelopen en met de oudste van 9 net geen uurtje. Het gaat inderdaad om een lekker laagje en vanwege het slechte weer kregen we nog wat extra's ook.
Ik doe ook altijd na een paar dagen dat ik de bak op tafel zet en dan mogen ze onbeperkt eten de hele middag. Daarna is het snoepen meestal wel over. Even goed tandenpoetsen en het is weer gebeurd
Muizemeis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.