Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Spoedvraag roti

Ik ga vanavond zelf roti maken. Kan ik de roti uit de koekepan warm houden in de oven, of wordt het daar niet lekkerder van en moet ik roti voor roti aan tafel serveren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

25-02-2009 om 15:00

Is goed warm te houden

Naar mijn ervaring gaat dat goed.

Eet smakelijk!

Margje

Silone

Silone

26-02-2009 om 14:05 Topicstarter

Klopt!

Wel warm, maar 't smaakte voor geen meter
De volgende keer haal ik ze kant en klaar bij de toko. Hoef ik ze alleen nog op te warmen. Ik houd best van een uitdaging, en vind het leuk om te hannesen in de keuken, maar dan moet het resultaat er wel naar zijn...

Silone

Silone

27-02-2009 om 08:51 Topicstarter

Gevonden

tesamen met allerlei ondefinieerbaar gelinkte onderwerpen (digitale camera's, bostverkleinende operaties en Ingridt's cassavewortel). Ik ga het nog eens proberen binnenkort, maar wil er wel vulling in. Dát was wel goed gelukt! En de groenten (gestoomd naar jouw voorbeeld, Cobi) en kip ook! Mjammie!
Die afslag zal ik onthouden, voor deze keer was het rondje Nl een beetje te groot en de activiteiten onderweg wat te veel om er nog iets bij in te proppen.

margje van dijk

margje van dijk

03-03-2009 om 09:26

Recept - voor tops

(Door een draadje uit 6-12 hier naartoe gedirigeerd door Tops om nog een keer het recept te geven). Ik heb geen idee wat ik ooit in het archief geschreven heb, dus ik zet het hier nog maar eens neer zoals ik het zondag gemaakt heb (die waren goed gelukt - vond ik zelf).

OK. Eerst maak ik een simpel broodachtig deeg met de broodbakmachine (ik gebruik wel heel goede ingredienten van de molen, met broodbakken maakt dat veel uit, misschien is het voor het roti-bakken ook wel belangrijk maar dat weet ik niet):
- 20 g (gedroogde) gist
- 500 g tarwebloem (wit dus)
- 10 g zout
- 30 g olie (ik heb olijfolie gedaan)
- 3 dl water
- wat denk ik lekker is (maar nog nooit gedaan): een beetje komijn (djinten) erdoor. Kan trouwens ook gewoon door de saus denk ik.

Dit heb ik door de broodbakmachine laten kneden met stand 'pizza', dat programma duurt bij mij 45 minuten.

(In de tussentijd maak ik de rest van de maaltijd klaar: kerriesaus van 2 uien, 3 knoflooktenen, 3 eetlepels kerrie-massalapoeder, 1 eetlepel sambal badjak, 2 bouillonblokjes, 400 g kipfilet, blikje kokosmelk, waarna je er nog 1 gekookt ei per persoon in doet en 8 aardappelen in stukjes gesneden, evt. nog wat water erbij omdat er anders te weinig vocht in zit, lekker laten pruttelen zodat de eieren geel worden, evt nog wat extra binden als het te slap is).

Ik leg zo'n bakvel van siliconen op het aanrecht en strooi daar wat bloem op (naast het fornuis), zet 2 koekenpannen op het vuur, verdeel het deeg in balletjes zo groot als een ei (met voldoende bloem dat het niet gaat plakken), rol dan een voor een die bolletjes uit met een deegroller tot een ronde pannenkoek. (Telkens met voldoende bloem, het mag niet plakken).

In de koekenpan laat je een paar druppels olie of boter smelten, en om en om rol ik zo'n plak deeg uit, leg hem in een pan, rol de volgende uit, leg die in de volgende pan. De pan moet niet meer heet staan (in het begin wel even), anders brandt de roti aan. Hij moet net als een pannenkoek een beetje bruin worden. Tijdens dat proces komen er luchtbellen omhoog zetten, dat is goed. Als het gaat bubbelen keer ik de roti om. Dan nog heel even en ik laat hem op een bord glijden.
ik schrijf dat de roti 'een beetje bruin' moet worden, daarmee bedoel ik dat-ie eigenlijk helemaal niet bruin moet worden maar dat-ie her en der van die aangebruinde stipjes krijgt zeg maar. Da's alles, anders wordt-ie veel te hard.

Dit is niet veel werk, ik had er 12 afgelopen zondag en daar doe ik dan ook ongeveer 12 minuten over denk ik.

Ook zet ik dan nog ergens in het proces dus sperziebonen op (moet eigenlijk kousenband zijn maar daar kan ik zo snel nooit aan komen), zodat die klaar zijn als de rest ook klaar is.

Eet smakelijk,
Margje

Amarins

Amarins

03-03-2009 om 12:50

Kikkererwtenmeel

Ik heb bij de toko een keer gram-flour gekocht, oftewel kikkerwtenmeel, dit wordt ook gebruikt voor roti-koeken. Volgens mij zorgt kikkererwtenmeel voor het korrelige tussenlaagje waar Tops het over had, ik herken dat ook van de afhaal-roti.

Silone

Silone

03-03-2009 om 13:39 Topicstarter

Amarins

Volgens mij niet. Eigenlijk moet je nog gekookte aardappels stampen of kikkerwten stampen en als vulling in de bolletjes deeg duwen, dan uitrollen. Dat geeft de typische korrelige structuur binnenin. (Bol deeg met duimen 'uithollen' lepel vulling er in, goed dichtdrukken en nog even op de dichtgevouwen kant latne rusten alvorens uit te rollen en bakken).

Amarins

Amarins

03-03-2009 om 14:47

Al surfend

... blijkt dat er vele wegen naar roti leiden: gemaakt met maismeel, rijstmeel, gram flour, volkorenmeel. Gram flour is daarnaast ook nog een veelgebruikte "facial exfoliant" in India en Pakistan. Nice to know!

Amarins

Kijk, dat laatste is handig. Onze afhaalrotiboer doet erg veel van dat gele spul erin, dat valt er bij het eten deels uit, leuk te weten dat ik ermee kan scrubben! Voorzie alleen wel dat vriend wat raar op zijn (niet gescrubde) neus kijkt

Groeten,

Temet

Top recept roti

Ik heb er ook nog één! Ooit verkering gehad met Hindoestaan, vandaar!
Maak een prutje van +/- een halve mme jeanette, 1 ui, veel knoflook en 2 of 3 eetlepels massala (pureren dus)
De helft bak je in de ene pan in de olie, de andere helft in een andere pan. In de ene pan voeg je kip karbonades toe, in de andere (kort voorgebakken) stukken aardappel en in kleine stukjes gesneden kouseband toe, en natuurlijk zout en peper. Dan water erbij en laten stoven tot het gaar is en het vocht weer ingekookt.(Met gekookte ei kun je hetzelfde doen)
De roti's haal je lekker bij de toko 3 in een pakje ingevroren, warm je op in de koekenpan en houdt je warm in een theedoek.
Als je ze echt zelf wil maken moet je gele erwten koken, drogen en fijnmalen en vervolgens bakken in een pan met knoflook en ui. Je maakt deeg met bloem, beetje bakpoeder en water, maakt daar balletjes van, vult ze met het gele erwtenmengsel en bakt ze als pannekoeken. Ze bollen een beetje op en dan zijn ze klaar. Zeer veel werk en bij de toko smaken ze hetzelfde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.