Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

soepstengel

soepstengel

19-06-2010 om 14:08

Spiegelreflex of gewone camera?

ik wil graag foto's maken oa van onze sportende kids, ook van dichtbij. Dochter waterpoloot en dat is met mijn gewone olympus FE-230 niet te doen. Je ziet dan te weinig van haar.
De andere fotó's die ik wil maken zijn voornamelijk leuke dingen die ik tegenkom, beestje in de tuin, bloem,vakantie, etc.
Nu twijfel ik tussen een spiegelreflexcamera of een gewone camera.
Wie kan mij adviseren wat voor een camera ik "moet" nemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angela

angela

19-06-2010 om 14:27

Neem aan

dat je wel digitaal bedoelt toch?
Wij hebben net een digi spiegelrefelx en dat hadden we 5 jaar eerder moeten doen. Prachtige foto's! en je kunt blijven doorklikken. Geen vertraging, alles zelf instelbaar maar ook gewoon autofocus natuurlijk. Wij hebben een mega lens erop zitten dus ik kan nog een close up maken als kind aan de overkant van zwembad staat. Leuke daarvan is dat je de kids makkelijker stiekem op de foto zet en daarmee de foto's ongedwongener zijn ipv geposeerd.
Ik zou dus zeggen spiegel reflex

Lou

Lou

19-06-2010 om 14:30

Ik zeg ook

spiegelreflex. Als het om bewegende kinderen gaat, heb je daar echt baat bij, omdat er geen vertraging optreedt. Nooit meer foto's van lege glijbanen!

Sawo

Sawo

19-06-2010 om 16:09

Ideale camera bestaat niet

Hoi soepstengel

Voor thuis en sport is de spiegelreflexcamera ideaal. Maar voor vakantie vind ik hem toch wel te groot. Ook met de betere niet spiegelreflexcamera lukte het mij niet om goede foto's te maken van bewegende kinderen in een zaal.
Maar op vakantie gaat er toch een gewone camera mee.

groet

Saar

Puck

Puck

19-06-2010 om 17:13

Bridge-camera

Een spiegelreflex is wel het ultieme omdat er geen vertraging in zit, maar ik heb nu zelf toch weer net voor een "gewone" digitale camera gekozen. Het nadeel van een spiegelreflex vind ik dat je toch verschillende objectieven moet hebben, zeker als je ver wilt inzoomen. Een bridge-camera is eigenlijk normale digitale camera, maar met de mogelijkheden van een spiegelreflex (met uitzondering van de vertraging dan) Maar op een goede digitale camera zitten ook opties waarmee je heel veel foto's achter elkaar maakt, dus ook dan is een lege glijbaan niet meer aan de orde.
Ik had eerst een Fuji S5000 met 10x optische zoom (35 - 350) en ik ben nu gezwicht voor zijn opvolger (Fuji Finepix HS10) met 30x optische zoom (komt overeen met 24 - 720 mm lens). Ik heb nog geen tijd gehad om uitgebreid te experimenteren maar de eerste resultaten zijn veelbelovend. Er zitten ook allerlei speciale standen op voor binnen, sport, etc. Gewoon een erg veelzijdige camera.

Inge M

Inge M

19-06-2010 om 22:03

Oplossing voor de vertraging

Juist bij sporten is dit goed op te lossen. Ik bepaal van tevoren waar ik ongeveer de foto ga nemen, dus ik stel alvast scherp. Dat betekent meestal het knopje alvast half indrukken en blijven vasthouden.
Als het moment komt van de gewenste actie, dan druk ik alsnog af. Mijn 'oude' digitale camera drukt dan direct af.
De camera is instelbaar voor sport (snelle sluitertijd) en andere omstandigheden. Ik kom hier tot nu toe overal mee uit.

mar

mar

20-06-2010 om 11:58

Canon

Ik heb een Canon EOS 400 D (geloof ik , ik haal de nummers nog wel eens door elkaar) en daar zit een sportstand op. Ik gebruik die wel eens voor skifoto's of bij een glijbaan of schommel. Je krijgt dan razendsnel een stel foto's, waar er altijd wel een paar goede bij zitten.
Qua lens kun je natuurlijk uitzoeken wat bij jou past. Let ook op dat de lens lichtsterk is (vaak duur!), anders moet je telkens flitsen. Als de afstand te groot is, heb je niets aan je flits.

Tijgeroog

Tijgeroog

21-06-2010 om 13:50

Angela en praktisch

Angela, mijn vader heeft 5 jaar terug inderdaad een digitale spiegelreflexcamera gekocht. Hij vertelde gisteren dat die toen nog 1000 euro duurder waren dan ze nu zijn.
Zelf vind ik een spiegelreflexcamera heel leuk en mooi, maar ik vind het niet meer praktisch omdat ze te groot zijn (dus liet ik 'm thuis en dus miste ik veel leuke fotomomenten). Ik kan er wel goede foto's mee maken en heb speciaal voor een camera met een grote optische zoom gekozen.
Met een spiegelreflex ben je natuurlijk wel veel flexibeler met zoombereiken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.