Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Yaron

Yaron

09-11-2013 om 14:29

Spelregels nieuw spel leren lastig

Wij hebben een poos geleden het spel Kolonisten van Carcassonne het rad van fortuin gekregen, maar ik vind het lastig de spelregels te leren en overbrengen op mijn kinderen. Ik heb om mij heen al gevraagd of iemand het spel kent, zodat ze mij of mijn kinderen de spelregels kunnen leren, maar niemand kent of heeft deze of een andere versie van Carcassonne. Het spel blijft nu dus in de kast, want er is zo niks aan en zo gaat het meer spelletjes hier in huis, jammer want de kinderen en ik in mindere mate vinden spelletjes erg leuk, maar het blijft bij eenvoudigere spellen die ik nog van vroeger ken. Wie heeft tips om nieuwe spelregels zo handig en snel mogelijk te doorgronden en uit te leggen, zodat wij wat meer afwisseling en uitdaging krijgen.

Yaron

Yaron

09-11-2013 om 15:02

Oeps

Het is Carcassonne en niet de Kolonisten van...

Dalarna

Dalarna

09-11-2013 om 15:12

Zelf spelen

Je moet het pas je kinderen leren als je het zelf helemaal begrijpt. Sommige spelen hebben ook een uitleg via youtube.

Pak het spel en ga het spelen met de minste aantal personen die mogelijk is en je speelt dan al die personen. Boekje erbij en steeds kijken hoe het moet, zo werkt het het beste. Nooit met de kinderen erbij of ze moeten zo oud en slim zijn dat ze er beter in zijn dan jij, dan kun je het pas samen tegelijk leren.

Annet

Annet

09-11-2013 om 15:34

Open spelen

Als wij een nieuw spel proberen, dan spelen we het eerst met open kaarten zodat iedereen met iedereen mee kan kijken.
Toen ze kleiner waren, deden we dit ook wel in koppels.
Van te voren voorbereiden zou ik te veel moeite vinden.

Dalarna

Dalarna

09-11-2013 om 16:38

annet

Dat vind ik over het algemeen ook maar momenteel spelen wij toch spellen waarbij het handig is dat ik toch eerst al wel een beetje begrijp hoe het werkt. Ik begrijp van Yaron dat ze zelf dit spel niet door heeft en dan kun je het misschien toch beter eerst zelf doen omdat het dan met z'n allen om de tafel het er niet gezelliger op wordt. Het ligt dus een beetje aan het spel en de spelers. Als je kinderen hebt die oud genoeg zijn en vlot van begrip lukt jouw methode wel maar als je zelf het spel nog niet begrijpt kun je het ook niet aan kinderen uitleggen die nog jong zijn om het snel te begrijpen.

Eigen initiatief

We lezen ons in en kijken of we uit de spelregels kunnen komen, vervolgens, als dat niet helemaal gaat zoals het moet, of vinden we het op een andere manier voor ons beter, vullen we zelf spelregels in die voortkomen uit andere bekende spellen.

Zo hebben we b.v. de eigen regel bij "mens erger je niet" dat iedereen die alles thuis heeft altijd mag opzetten, dat scheelt een hoop "ergernis".

Bij Kolonisten van Catan hebben we ook onze "eigen" regels ingevoerd.
Soms speelt bij de "7" de rover niet mee, maar mag je een ontwikkelingskaartje pakken b.v. en hoeft niemand kaartjes in te leveren.

Yaron

Yaron

09-11-2013 om 17:26

Reactie

Dat zelf voorspelen is misschien wel een goed idee, maar daarna moet ik het nog overbrengen en dat vid ik lastig met een spel met zoveel regeltjes. Zoon van 9 haakt snel af als een spel niet vlot doorgespeeld kan worden. Over slimheid, dat zegt blijkbaar niet alles in deze , ik heb wo en onze kinderen zijn hoog-of meerbegaafd. Maar daarom lijkt het mij wel fijn zulke spellen met ze te spelen, zodat ze, op een andere manier dan op school, veel uitdaging krijgen.

Jaina

Jaina

09-11-2013 om 18:05

Spelregels

Ik lees zelf van te voren de spelregels door en dan gewoon spelen. De eerste keer met boekje erbij. Het spel duurt dan wat langer maar de eerste keer speel je het ook niet 'echt' natuurlijk. Dan vergis je uiteraard je wel eens maar dat is niet zo'n ramp. Na de eerste keer heb je de basis dan wel door. Hoe vaker je het speelt hoe makkelijker het gaat.

ALs je kinderen nog te jong zijn om het geduld op te brengen om de eerste keer met de spelregels er naast te spelen dan kan je het ook de eerste keer samen met alleen je man spelen. Heeft een spel officieel drie spelers nodig dan maak je van de derde speler gewoon een fictief persoon (je speelt dus zelf voor twee mensen). het gaat de eerste keer tenslotte vooral om de regels te leren. Heb je die door dan kan je daarna met de kinderen spelen.

De eerste keren zal het gewoon niet zo vlot gaan. Dat hoort erbij. Geduld is een schone zaak

Tijgeroog

Tijgeroog

09-11-2013 om 19:31

Yaron

Als je in de buurt van Tilburg woont kunnen we het wel een keer samen spelen.

Yaron

Yaron

09-11-2013 om 20:37

Tijgeroog

Jammer, maar dat is wat te ver weg voor een spelletje, ik woon meer dan 200 kilometer noordelijker...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-11-2013 om 20:58

Met het boekje erbij

Het is iedere keer dat we het spel spelen weer even een gezoek hoe het ook al weer ging, maar dat is maar heel even en dan weten we het weer. Het zijn gewoon complexe spellen (zowel Carcassonne als Catan), maar dat is nou ook net de fun ervan. Vind ik dan, hè

maar dan is het toch juist een "leerdoel" om

niet af te haken? Op school gaat t makkelijk maar ze moeten ook leren dat je soms ergens iets voor moet doen en dat t niet meteen gaat?
Ga t spel in met de insteek: we weten niet hoe t moet, eens kijken hoe ver we komen.

Bijtje77

Bijtje77

10-11-2013 om 18:12

Ik zou......

even zoeken op google naar filmpjes met speluitleg. Zo doe ik het altijd. Ik heb drie kinderen en heb zelf dyslexie. Als ik de spel handleiding lees word ik al moe. Met 3 ongeduldige kids die afhaken zodra het te lang duurt. Dus even van te voren luisteren naar bv


http://m.youtube.com/watch?v=UuMHI2O4S5M&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DUuMHI2O4S5M of zelf even zoeken wat er nog meer is.
Grappig ik schaam me atlijd dat ik me niet door die spelletjes handleiding kan worstelen. Ik kan me sowieso niet concentreren met 3 ongeduldige kids om me heen. Inderdaad eerst rustig zelf luisteren. Eerlijk gezegd heb ik ook spelletjes in de kast waar we niet aan toe komen doordat we de spelregels niet kennen, ha,ha. Ik zie het ook als een luxeprobleem. We hebben gewoon tevee! Succes.

andersom

Hier geven we eerste de gebruiksaanwijzing aan de oudste 2 kinderen (12 en 9 jaar). En als ze die hebben gelezen gaan we het spel doen en leggen de kinderen ons uit hoe het werkt. Wij spelen dan als team samen met de jongste 2 (6 en 5 jaar). Af en toe checken we even of het echt klopt (ze willen wel eens iets net anders interpreteren, zeg maar, maar omdat ze met zijn 2en zijn en elkaar corrigeren klopt het meestal vrij aardig).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.