Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

miep janssen

miep janssen

02-08-2009 om 21:09

Spaghetti-saus

Mijn man is de grootste knoeibeer van ons gezin, heel vaak valt er wat van zijn vork af richting zijn buik. (vangt nogal wat op) Inmiddels heb ik genoeg overhemden in de kast om er niet moeilijk over te doen, maar ik heb heel veel moeite om spaghetti-saus (die oranje tomatensaus) uit katoenen shirts te krijgen. Zelfs witte T-shirts in de kookwas , gewassen met vanish-wit en Dash wasmiddels krijgen deze vlekken er niet uit. Wie heeft een goede tip?

gr
Miep

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

02-08-2009 om 21:22

Knoeien

dan een slab om natuurlijk. Die heb je ook gewoon voor volwassenen.
Verder bleken in de zon wil nog wel helpen.

tonny

tonny

03-08-2009 om 09:24

Servet

een servet natuurlijk En dan niet zo'n papiertje maar een mooi wit servet. Voor mijn part aan zo'n deftig knijperkettinkje.

Een slab, nou nee.

Tonny

miep janssen

miep janssen

03-08-2009 om 14:48

Schorten

De volgende keer dat ik spaghetti ga eten doe ik al mijn mannen (ja, alleen de mannen die zo knoeien) een keukenschort voor.

Maar wat doe ik met al die bedorven T-shirts? zelfs een gloednieuw wit T-shirt van Pierre Cardin is nu al verpest> Krijg ik dit er nog uit, behalve bleken in de zon.

miep janssen

miep janssen

03-08-2009 om 14:48

Schorten

De volgende keer dat ik spaghetti ga eten doe ik al mijn mannen (ja, alleen de mannen die zo knoeien) een keukenschort voor.

Maar wat doe ik met al die bedorven T-shirts? zelfs een gloednieuw wit T-shirt van Pierre Cardin is nu al verpest> Krijg ik dit er nog uit, behalve bleken in de zon.

Soms helpt

Ik ben zelf een notoire kliederaar. Meteen uitwassen (ik gebruik vaak marseillezeep, flink boenen) en daarna in de wasmachine, ev met vlekkenmiddel, wil nog wel eens helpen. Op witte kleding grijp ik in noodgevallen ook wel eens naar de bleekwater (verdunnen met water en voorzichtig deppen, oppassen voor spetters)
Of kookwas er nou veel aan toe of afdoet vraag ik me af trouwens.

Sterkte ermee

Temet

MaximeM

MaximeM

04-08-2009 om 14:14

Ook bleek

Hoi,

Ik heb hier ook zo'n knoeiende man met buik waar alles op landt (hij weet het van zichzelf) dus hij trekt bij voorbaat al zijn overhemd uit als hij gaat eten (onder zijn overhemden en polo's draagt hij gewone witte t-shirts, niet al te duur)
Meestal krijg ik de vlekken er wel uit met een beetje bleek (glorix) op een wattenstaafje. Ik verdun het een heel klein beetje met water en dep het dan op de plek, laat het een paar minuutjes inwerken en doe het shirt dan in een emmer koud water. Beetje schudden en weken, zodat de bleek uit die ene plek trekt. Daarna gaat het shirt gewoon mee in de was en is het er meestal wel uit.

Maxime

miep janssen

miep janssen

04-08-2009 om 19:05

Bleken

Ik ga het proberen, meteen na het eten, verplicht omkleden.... en dan maar meteen aan de was....

dank je wel.

Gewoon de zon

Hier gaan die akelige rode vlekken er prima uit door het kledingstuk lekker nat gemaakt in de zon te leggen. Eventueel nog eens opnieuw nat maken.

Jippie

Jippie

05-08-2009 om 10:41

Eten

"Ik heb hier ook zo\'n knoeiende man met buik waar alles op landt (hij weet het van zichzelf) dus hij trekt bij voorbaat al zijn overhemd uit als hij gaat eten (onder zijn overhemden en polo\'s draagt hij gewone witte t-shirts, niet al te duur)"

Is het niet veel handiger (zeker voor als je ergens anders gaat eten) om zijn manier van eten aan te passen?
Mond boven je bord zodat als er iets valt, het op je bord valt. Minder haastig eten en vork minder volladen. Vork goed vasthouden, niet praten en eten tegelijk etc.

MaximeM

MaximeM

05-08-2009 om 11:14

Tuurlijk jippie

Hoi,

Uiteraard is dat een goed idee, maar het lijkt wel of je mijn man ziet als een soort vretend varken ofzo? Hij eet heel netjes maar is een onhandig type... ook gewoon in het dagelijks leven laat hij dingen uit zijn handen vallen of stoot iets om. Type clumsy maar wel heel lief. Het eten gaat meestal de hele avond goed, tot nét die ene spetter... bij mij zou die spetter op het tafelkleed vallen, maar hij heeft een buik die in de weg zit, dus alle ruimte voor een spetter om op te landen
Zeker met spagetti trouwens, hij draait dat netjes om zijn lepel heen en ik vind dat je dan sneller spetters krijgt dan dat ik het snijdt (hoort niet zegt mijn man, en dat is ook zo) maar ik krijg het wel zonder spetteren naar binnen.

Maxime

amk

amk

05-08-2009 om 11:18

Snijden vs draaien

het is maar net waar je bent in Italie.
Volgens mijn schoonzus is draaien voor boeren en snijden voor stadsen. Ze heeft een jaar in Italie rondgezworven voor haar studie.

Rafelkap

Rafelkap

05-08-2009 om 13:50

Naakt

of gewoon naakt eten.

Rafelkap

Dat lees ik dan weer als: kleren uit aan tafel

Rafelkap

Rafelkap

05-08-2009 om 14:37

Genista

Dat bedoel ik Je kan de knoeiende huisgenoten ook iets anders voorzetten, eten dat minder vlekken maakt.
Of een vuilniszak omdoen (met gat).

MaximeM

MaximeM

05-08-2009 om 15:45

Speciale eet kleding?

Hoi,

Tja...je kan natuurlijk een speciaal eetschort kopen, of zoals je vroeger had als je ging verven op school, een oud overhemd achterstevoren aan Op zich eet ik meestal wel netjes, maar àls ik dan knoei...en ik heb iets gestreept aan wit met donker, valt het ALTIJD op het witte gedeelte ;-(

Maxime

Tirza G.

Tirza G.

05-08-2009 om 16:02

Maxime

Heel herkenbaar. En niets aan te doen. Je weet toch wel dat die vetspetten er eigenlijk gewoon op zitten te wachten? Hop jongens, ze heeft iets wits aan: spríngen. Ik verdenk ze ook van opzet bij het bevuilen van de vóegen van mijn tegelwandje-achter-het-fornuis. De tegels (eenvoudig te reinigen) missen ze, de voegen raken ze. Dat móet gewoon opzet zijn.
Maar, het is waar, de huid is relatief eenvoudiger te reiningen dan een overhemd

Tirza

Vic

Vic

05-08-2009 om 16:11

Wit

Witte kleding trekt gewoon vlekken aan. Daar kun je niets aan doen. Ik krijg alle kleding schoon door de vlek voor het wassen in te smeren met wasmiddel (Dash) en daarna de kleding gewoon in de was te doen. Werkt bij bijna alles, zelfs chocolade- en spaghettisausvlekken.

Lol rafelkap!

Ik dacht dat je bedoelde spaghetti zonder saus te eten en dat ik dat verkeerd opvatte... ROFL! Zo komen de misverstanden in de wereld

miep janssen

miep janssen

07-08-2009 om 11:06

Meteen?

Behandel je de vlekken meteen als ze erin komen? Dat krijg ik dus niet gedaan bij mijn man. Hij is er erg nonchalant over en blijft rustig met het T-shirt/overhemd doorlopen totdat hij naar bed gaat. Het dan nog insmeren met allerlei wasmiddel heeft dus geen effect.
Ik ga me dus als een politieagentje opstellen om meteen na het eten het T-shirt of hemd uit te trekken en te behandelen.

groetjes
Miep

Vic

Vic

07-08-2009 om 11:19

Nee, hoeft niet

Ik leg kledingstukken met erge vlekken altijd apart. Voordat ze dan de wasmachine in gaan, smeer ik ze in met wasmiddel. De enige uitzondering is voor bloedvlekken. Die moet je gelijk in koud water uitspoelen anders gaan ze er nooit meer uit.

MaximeM

MaximeM

07-08-2009 om 11:50

Mijn man doet dat zelf meteen

Hoi,

Oh mijn knoeiende man gaat wel zelf meteen zijn shirt in de keuken staan boenen als hij er een vlek op heeft gemaakt. Beetje heet water en handzeep doet hij erop. Als het niet te erg is blijft hij verder in het shirt rondlopen, of hij doet een andere aan. Ja hij vindt het zelf ook erg zonde die vlekken, dat scheelt dus wel.

Maxime

☼Désirée☼

☼Désirée☼

10-08-2009 om 03:31

Geheim

NOOIT met heet water!! Dan brand het er in. Ik heb pot groene zeep staan. Zodra iemand vlek heeft, van chocoijs tot vet of pastasaus is het hup leren uit. LAUW water erop en flinke klodder zeep erin smeren. Daarna was ik betreffende stuk mee als die was vol is. Dus kan paar uur tot paar dagen zijn. Negen van de tien keer is vlek daarna weg!!
Groetjes Désirée

MaximeM

MaximeM

11-08-2009 om 11:02

Desiree

Ja dat klopt wel wat je schijft...ik schreef heet water, maar hij poetst meestal met het shirt nog aan zijn lijf en uit de kraan hier komt pas na een paar minuten heet water, dus waarschijnlijk is het water nog lang niet heet als hij klaar is. Een beetje handzeep wat bij de kraan staat in een pompje doet blijkbaar ook wonderen. We hebben zelden restvlekken.
Maar goed dat ik het nu nog eens lees, geen heet water dus.

Maxime

p.s. sowieso zijn die weetjes handig, onlangs een bloedvlek met melk verwijderd (opgezocht op internet) uit het beige vloerkleed. Niets meer van te zien, terwijl je dat inderdaad ook niet met heet water mag doen, omdat het er dan intrekt.

miep janssen

miep janssen

17-08-2009 om 14:08

Groene zeep

Ik ga ipv die dure vanish een ouderwetse pot groene zeep aanschaffen en zet die op het aanrecht neer zodat hij (!!!) meteen de vlek kan behandelen. Daarna zal hij vanzelf het ding wel uittrekken want het voelt natuurlijk niet prettig, zo'n natte plek.

Bedankt voor jullie reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.