Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ishtar

ishtar

24-08-2009 om 11:55

Sollicitatiekledingvraag

O help! Ik heb woensdag een sollicitatiegesprek. Weliswaar 'maar' voor een stageplek, maar het is toch voldoende om behoorlijk nerveus en onzeker van te worden.
Zeker omdat het ook nog eens erg warm is (anders wist ik het wel )en ik niet zo veel ervaring met sollicitatiegesprekken heb.
Hoe officieel hoort het? Het is (als ondersteuning) op een advocatenbureau, dus de cultuur is wel 'gekleed' zeg maar. Mag ik een rok met blouse en jasje (en mag dat jasje uit)en blote benen? Of is een panty eigenlijk wel verplicht?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

24-08-2009 om 12:16

Nou

Ik ben niet zo thuis in die wereld, maar panty verplicht lijkt me wel heel ouderwets. In die hitte!
succes!!

Pluk53

Pluk53

24-08-2009 om 12:36

Beter over-dresses

altijd beter over-dressed dan under-dressed. Rok-blouse+shawl-jasje + panty (pumps). En als de tegenpartij zonder jasje verschijnt of het uit doet, dan leg je jouw jasje ook terzijde.

Marie L

Marie L

24-08-2009 om 13:22

Draag kleding die je daar dagelijks gaat dragen

Trek op je sollicitatiegesprek vooral aan wat je ook naar het werk of de stageplek zou aantrekken. Als je bijv. nooit rokken draagt, doe dat dan ook niet bij een sollicitatiegesprek. Met kleding waar je je prettig in voelt, gaat zo'n gesprek ook veel beter.

Het is wel belangrijk dat je er verzorgd uitziet (schone en gestreken kleren, schoenen gepoetst).
Je hebt vast al kunnen inschatten hoe formeel het er daar aan toegaat. Met een nette broek, kun je niet in de fout gaan.

Minerva

Minerva

24-08-2009 om 15:12

Je moet er vooral uit zien zoals ik er niet uit zie

Je kent mij dus vooral het tegenovergestelde van mij.

Dus goed verzorgt,.. hier en daar een beetje make-up maar niet te veel en niet te opvallend maar verzorgt. Rok bloes en jasje prima!!! Als je mooie benen hebt zonder haar dan kan je best met blote benen maar vergeet niet je nagels te lakken bij open schoenen en neem dan een zacht roze tint. pas de kleuren op elkaar af. Sjaaltje is altijd oke. Ook een lange jurk met een vestje kan best.

Let ook op je tas,.. leen anders een koffertje of een kleptasje van een ander maar neem geen lawaaitas mee met wiebelige sleutelhangers en een landing rotzooi.

Bij advocaten zien ze er meestal zakelijk en strak uit (tenminste bij die van mij). Beter op z'n paasbest naar binnen en goed om je heenkijken ofdat de rest er ook zo uit ziet. Mocht iedereen gewone prettig zittende gezellige kleding hebben dan kan je daarna gerust mee aankomen maar niet bij een gesprek.

Minerva ;o))

Tinus_p

Tinus_p

24-08-2009 om 15:52

Voorzover niet al gezegd...

1. Zorg ervoor dat je er iig verzorgd uitziet. Onverzorgd impliceert dat je je niet hebt voorbereid en dat je de sollicitatie niet belangrijk vindt.
2. Probeer in te schatten wat de norm is in die beroepsgroep en op dat kantoor en conformeer je daaraan.

Enigszins o.t.

Toen mijn broer jaren geleden bij een semi-overheidsinstantie ging solliciteren, had hij een colbertje en nette broek aangetrokken. Prima, want hij zag daar bijna alle mannen in pak / met colbert rondlopen. Toen hij werd aangenomen, en de eerste werkdag ook weer netjes in pak op z'n werk verscheen, liepen al z'n collega's is spijkerbroek en t-shirt! Hij voelde zich toen wel een beetje over-dressed... Bleek dat de dag dat hij had gesolliciteerd er iets speciaals te zijn geweest, waardoor iedereen in het net was. Na die eerste dag heeft 'ie daar nooit meer een colbertje aangehad.

Caroro

Ishtar

Kan je morgen niet even stiekem gaan posten voor de deur (in lunchpauze ofzo) om te zien wat voor kleding er wordt gedragen op dit kantoor? En dan vervolgens hopen dat je iets vergelijkbaars in de kast hebt natuurlijk.
Woensdag wordt het gelukkig niet snoeiheet, 23 °C ofzo, dus een beetje gekleed kan best. Ik heb wel eens in zo'n situatie met een jasje aan gezeten dat ondanks de hitte niet meer uit durfde te doen ivm de natte plekken onder mijn oksels....:-0

Succes woensdag!

ishtar

ishtar

25-08-2009 om 14:18

Grr (en dank)

bellen ze net om te melden dat ze al iemand hebben aangenomen. Het duurde (door de vakantie) toch te lang. Charmante werkwijze:-S
Dank overigens voor de adviezen en tips. Ik kan het iig gebruiken bij de volgende poging.

Schande!

Wat balen zeg! En nogal schandalig om jou min of meer aan het lijntje te houden. Schrale troost is dat je bij zo'n werkgever beter niet kan werken.
Succes bij je volgende poging.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.