Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Soeprecepten

Aangezien ik hier allerlei recepten zie langsvliegen de laatste dagen dacht ik waarom zou ik er ook niet om vragen. Voor mijn ernstig zieke schoonvader ben ik op zoek naar jullie allerlekkerste soeprecepten. Maar.... het moet een (dik of dun) vloeibare soep zijn, dus zonder stukjes aangezien hij alleen (dik) vloeibaar kan eten momenteel. Ik heb al courgettesoep, wortelsoep, bloemkoolsoep, groentesoep en mosterd/gembersoep voor 'm gemaakt, dus ik heb al wel wat mogelijkheden. Maar als jullie nog lekkere (soep)recepten hebben dan héél graag. Er mogen lekker veel caloriën inzitten want hij valt af en dat is niet zo gunstig momenteel. Hopelijk hebben jullie nog iets voor me. Alvast heel erg bedankt.

groetjes Pilsje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Snert

en dan met de staafmixer op. Veel aardappels erin, dat geeft koolhydraten.

Dat is het eerste wat ik bedenk. Verder vind ik pompoensoep ook lekker en daar kan je ook een paar aardappels ingooien voor de nodige energie.

Beterschap voor je schoonvader.

groetjes van Purk

Staafmixer of blender?

Hoi Pilsje,

Wat vervelend voor je schoonvader. Mijn vader lag er vorig jaar zo bij en het wordt ook een beetje sport om met zo'n soepje wat te doen.. heeft hij wel nog zijn smaak?

In dat geval kan je helemaal losgaan. Alle combinaties van groente kun je aanzetten met wat boter, eventueel een uitje (als dat verteerbaar genoeg is), even koken met water en bouillonblokje en dan pureren.

Afmaken met wat citroensap voor de smaak (scheelt heeeel erg, probeer het maar eens) en een flinke scheut room of creme fraiche.

Selderijsoep
klassieke vichychoisse - prei en aardappel
Pompoensoep: begin met een ui en een wortel, pompoen erbij, evt afmaken met kruiden zoals kerrie, klein beetje kaneel
Broccoli werd hier ook erg graag gegeten.

Nou ja, gewoon het hele groenteschap! Selderij is met de selderijknol, zalig, daar is wat citroensap echt essentieel voor.

Heel veel beterschap gewenst.

Oh ja, voor extra dikte kun je ook wat aardappel bij de andere groentes mikken, maar als het je om voedingswaarde gaat zou ik de soep wat geconcentreerder laten en eerder meer room toevoegen.

Carmen

Carmen

18-12-2009 om 22:08

Ik mis nog

een kruidige linzensoep! En in pompoensoep is kokosmelk erg lekker.

Carmen

pilsje

pilsje

19-12-2009 om 00:14 Topicstarter

Thanks

voor jullie snelle reacties. Ik ga zeker wat dingen uitproberen. 't Is inderdaad heel makkelijk om een soepje te maken. Inderdaad al dan niet een uitje snipperen, in boter fruiten deed ik al, groenten water en bouillontablet erbij.Kwartiertje koken, pureren, evt. room of zo erdoor en klaar.
Het ging mij vooral om lekkere combinaties en zo. Dus de erwtensoep pureren lijkt me een goeie, maar ik denk dat ik het eerst eens simpel met alleen erwtjes ga proberen. Linzen had ik nog niet aan gedacht, vind ikzelf erg lekker dus ga ik denk ik meteen morgen maken. Citroen erin ken ik nog niet dus ook dat ga ik uitproberen.
Kijk het gaat mij dus vooral om smaakcombinatie, welke kruiden zijn bijv. lekker met welke groenten. Dus jullie tips zijn al fijn voor mij, daar kan ik alvast mee aan de slag. Hij heeft een soort drinkyoghurt via de diëtiste van het ziekenhuis voor extra caloriën, desondanks valt hij af, ong. een kilo per week. Hij heeft echter nog wel zijn smaak én eetlust. Het is gewoon extra sneu omdat lekker eten 1 van zijn meest geliefde hobbies was en het is twijfelachtig of hij weer normaal zal kunnen eten, maar we blijven daar wel op hopen natuurlijk.

Kruiden

Om wat extra smaak eraan toe te voegen zou ik koriander (vers) door de linzensoep doen. Die tip van citroen is inderdaad een goede. Verder bieslook of verse peterselie door elke variant van groentesoep. Of zo'n klein gedroogd pepertje mee laten koken - wordt erg pittig, dus daar moet je dan wel van houden.

sterkte met je schoonvader!

Courgette met volle melk

Maak je die courgettesoep met melk? Ik wel en hier is iedereen er dol op. Uitje en knoflook fruiten, beetje tijm erbij. Courgette in stukken snijden en even meebakken. Als ze zacht zijn alles in de blender en daarna terug in de pan met een liter volle melk en een paar bouillonblokken. Goed doorwarmen, en dan smullen maar!

Gr.
Moon32

Havermoutsoep

met uitje, thijm en kippebouillonblokje.

Of selderij met die smaakmakers (en weer citroensap).

bibi63

bibi63

19-12-2009 om 15:06

Als hij van knoflook houdt.....

Knoflook-room soep! Die is echt heerlijk en lekker veel calorien. Hij moet worden gepureerd en als laatste gezeefd, dus niks geen stukjes. Kijk even op de site van Allerhande, daar kan je hem vinden.
Groetjes,
Bibi

Mayte*

Mayte*

19-12-2009 om 18:03

Indiase wortelsoep

Uit mijn vegetarische AH receptenboek, met stukken groente, maar je kan het geheel natuurlijk gewoon pureren.

Nodig: 2 uien, 2 eetlepels olie, 1 zakje roerbakmix (400gr) (of zelf 400gr groente snijden natuurlijk), 1 pot wortelen (720gr), 2 eetl Indase currypasta Madras, 50 gr creamed coconut (van zo'n blok), 2 groentebouillontabletten, 1 pak tofureepjes, 1 bekertje zure room (125ml)

Bereiden: Uien snipperen en samen met de roerbakmix 5 min. bakken in de olie. In keukenmachine wortelen met vocht pureren. Currypasta door groenten in de pan roeren. 1 liter water toevoegen en aan de kook brengen. Kokos, bouillontabletten en wortelpuree erdoor roeren en ca. 5 min. koken. Tofu erdoor roeren en meewarmen.

Zure room er op scheppen als de soep opgediend wordt.

pilsje

pilsje

19-12-2009 om 19:04 Topicstarter

Dank jullie wel

goh, wat een goeie reacties allemaal, wat is dit toch een leuk forum, uiteraard door de leuke mensen die posten
Ik heb vanmiddag linzensoepje gemaakt en die is al klaar dus de koriander gaat er volgende keer in, want wat is dat lekker zeg, dit is momenteel mijn persoonlijke favoriete soep. Mijn man zegt dat zijn vader linzensoep ook heel lekker vindt dus ik ga 'm zo een beetje blij maken.
Melk bij de courgettesoep kende ik nog niet. Courgettesoep had ik eergisteren nog gemaakt, volgende keer voeg ik melk toe.
Ja gepureerd eten mag en eet hij ook, maar ziet er meestal al erg onsmakelijk uit, gepureerd vlees dan vooral, maar dat soort dingen eet hij wel.
Rode beuk, havermoutsoep hoe maak ik die dan precies, ik heb geen idee en is dat echt lekker? Klinkt wel supergezond dus ik wil het graag proberen.
Ook die indiase wortelsoep klinkt erg goed, ga ik misschien maandag proberen. De kinderen zijn een paar daagjes uit logeren dus ik heb heerlijk het rijk (bijna) alleen en kan mooi wat gaan uitproberen.
Dank jullie wel allemaal!

Havermoutsoep ii

klontje boter
takje tijm erbij
gesnipperd uitje glazig bakken
handje havermout even omroeren
mok water erbij
kwart kippebouillontablet
kort doorkoken tot gewenste zachtheid (je schoonvader zou moeite kunnen hebben met de textuur, ff uitproberen dus. ik vind dat havermout uiteindelijk door de slijmstoffen die vrijkomen wel een heel pappige structuur geeft, heel anders dan havervlokken. Maar misschien is het nog te rul.)

De verhouding is ongeveer klein uitje - handje havermout, mok water, kwart tablet.

Heette slijmsoepje bij ons thuis... misschien is het niet eens zo lekker maar het was het eerste wat je weer kon verdragen als je ziek was geweest, en dan werd het aangereikt door een lieve oma of moeder... dat gevoel moeten jullie maar even erbij denken.

Havermout is gewoon hartstikke gezond vanwege van alles én licht verteerbaar. Vormt ook een soort beschermlaagje in de maag, daardoor is het zo licht verteerbaar. Ik weet alleen niet of het optimaal vetmestvoer is, er zitten geen lege calorieën in ...

Annet

Annet

19-12-2009 om 23:26

Ik zou wel letten op vet en eiwitten

Dus als een recept zegt: zure room toevoegen als het opgediend wordt, zou ik hier creme fraiche van maken. Dat is vetter en mag wel verwarmd worden. Dat is dus makkelijker en geeft meer calorieën.
Verder zou ik aan elk soepje eiwitten toevoegen, bijvoorbeeld door vlees of ei fijn te malen. Als hij elke week afvalt, heeft hij eiwitten en vet nodig.
Heb je al een vissoep? Ik heb zo snel geen recept voor handen. Wij halen de vissoep meestal bij de viswinkel. Maar die kun je natuurlijk ook pureren. Hoef je niet te koken en het smaakt toch goed (aangenomen dat hij van vis houdt)

jippa

jippa

20-12-2009 om 19:54

Zoete paprika

Hoi Pilsje, Sterkte met je schoonvader. Lekkere soep?
Zoete paprika (rood) met wortel-soep. afmaken met wat peterselie, staafmixer erop, mmmmmm.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-12-2009 om 16:52

Nog meer linzen

Omdat je linzensoep zo lekker vindt nog twee varianten:

Rode linzen met uit, knof, prei, winterpeen en bloemkool, veel kerrie, wat karweizaad, citroensap en koriander.

Rode linzen met ui, knof, paprika, tomaten, courgette en italiaanse kruiden.

Voor beide soepen de ingrediënten (behalve de koriander) koken in bouillon en daarna pureren.

En weer heel wat anders, maar ook lekker: witlofsoep. Witlof koken in bouillon, daarna de staafmixer er op en afmaken met blauwe kaas en room.

Succes en sterkte met je schoonvader.

pilsje

pilsje

21-12-2009 om 23:10 Topicstarter

Weer bedankt dames

De linzensoep was een succes dus de varianten ga ik zeker proberen. Rode beuk die havermoutsoep lijkt me niet zo lekker, kan me inderdaad voorstellen dat dat enigszins lijmachtige substantie wordt, maar ik heb toevallig havermout in huis dus ik probeer denk ik een kleine hoeveelheid soep te maken als probeersel.
Annet, vissoep is een superidee, hij houdt heel erg van vis, hij vindt trouwens bijna alles lekker.
Roosje katoen, witlof, ook zo'n super idee, dat vindt ie nl ook erg lekker.
En Jippa die zoete paprika met wortel lijkt mij weer heel lekker. Dames, allemaal bedankt, ik kan voorlopig ruim vooruit met al jullie tips en recepten, jullie zijn geweldig. Fijne feestdagen allemaal,

groetjes, Pilsje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.