Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

06-04-2009 om 10:08

Snoeiafval

Ik ben gisteren de hele dag bezig geweest met snoeien in de tuin. Ruimt lekker op, ware het niet dat mijn rolemmer (240 liter) al vol was na het oude spul uit de hortensia's en bijeengeharkte bladeren (die ik de hele winter had laten liggen). Daarna heb ik ook nog de vlinderstruik gedaan (daar komen dus complete bomen uit), woekerrozen en andere zooi. Als ik dat allemaal nog in de rolemmer kwijt wil ben ik nog wel twee maanden bezig, en dan moet het gras natuurlijk ook weer gemaaid worden dus dat past nooit.
Waar laten jullie je snoeiafval? Ik vind het een beetje zonde om een aanhanger te huren om het weg te brengen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jippie

Jippie

06-04-2009 om 10:11

Kleiner maken

Kleiner knippen stapelt al een stuk makkelijker in de bak. Of doe het helemaal makkelijk en gebruik (huur) een hakselaar voor die ene grote snoeibeurt per jaar.
Voor kleinere hoeveelheden is een compostbak ideaal. Ongelovelijk hoeveel tuin- en groenteafval je daarin kwijt kan!

marie

marie

06-04-2009 om 10:45

Vuilniszakken

hallo
Gemaaid gras kun je prima in vuilniszakken doen en die in de auto naar de stort brengen. Geldt ook voor bladeren trouwens.
Hoe vaak wordt de groene rolemmer geleegd trouwens? Hier zomers (apr tot okt) elke week en in de winter om de week. De grijze (restafval) het hele jaar door om de week.
De meeste mensen hebben hier genoeg aan.
groetjes

Mamvantwee

Mamvantwee

06-04-2009 om 10:46

Meer-wekenplan

Ik ken het. Ik leg naast de schuur alle takken, bladeren, snoeiafval die ik niet in de bak kwijt kan. En zodra de bak geleegd is, vul ik hem weer tot de nok voor de volgende ronde (helaas wordt onze bak maar eens in de twee weken geleegd).

Ook kijk ik op de ophaaldag in de bakken van de buren: als er daar nog wat bij kan, vraag ik dat netjes, en stamp hun bakken ook lekker vol.

Tenslotte prop ik ook nog wat in de grijze container, als er ruimte is.

Of je brengt het naar de milieustraat, dan ben je er in 1 keer vanaf.

groet, Mamvantwee

Julia64

Julia64

06-04-2009 om 11:12

Inderdaad vuilniszakken

Hier ook de afgelopen weken de hele tuin leeggehaald.
Wat een afval geeft dat!
We hebben alles in hele grote blauwe zakken gepropt (had vriendlief van zijn werk meegenomen) en zijn een aantal keer heen en weer gereden naar Avilex (de vuilstort hier in de buurt). Dat alles natuurlijk naast het vullen van de groene rolemmer, maar dat spreekt voor zich.

Groet
Julia

krin

krin

06-04-2009 om 11:37

Hier

kun je bij de gemeentewerkplaats grote 'greenbags' halen, en dan maak je meteen een afspraak wanneer die weer kan worden opgehaald.
Bovendien hebben we aan een kant van de de tuin een takkenhaag gemaakt, daar kunnen alle gesnoeide takken in, scheelt een hoop. En zo'n takkenhaag is leuk voor egels en vogels (en voor kinderen die 'zwaarden' zoeken).

kaatje43

kaatje43

06-04-2009 om 14:03

2 x per jaar doet de gemeente een takkenronde

Net vanmorgen geweest.

kaatje43

kaatje43

06-04-2009 om 14:04

Pelle

Wonen wij in dezelfde gemeente? Beginnend met een H?

Vic

Vic

06-04-2009 om 14:08

Versnipperaar

Ik heb even geïnformeerd bij de gemeente. Helaas hier geen takkenronde. Ik overweeg om maar bij Gamma zo'n versnipperaar te huren en dan de boel in vuilniszakken te doen. Weet iemand of je ook dikke takken, zoals een vlinderstruik of afgezaagde takken van een enorme conifeer in zo'n apparaat kan versnipperen? Of moet je dan alles eerst klein knippen (dat is een werk, ik heb drie manshoge bergen zooi).

Ik weet niet welke ze bij de gamma verhuren,

maar in onze eigen hakselaar gaan de vlinderstruiktakken moeiteloos. Takken tot 3cm dik geen probleem. Scheelt enorm veel ruimte in de groene container en wat er zoal in de herfst versnipperd wordt spit manlief onder de grond, als grondverbeteraar en om de grond te verluchtigen.

Gr, Janitha

Vic

Vic

06-04-2009 om 16:34

Haha

Getsewoud is ongeveer 10 min. rijden. Helaas heb ik geen aanhanger, maar anders was het een wereldtip.

Buren?

Veel mensen hebben een geheel betegelde tuin.Bij hen heb ik laatst rond de ophaaldag gevraagd of ik hun kliko mocht gebruiken. Was geen enkel probleem. Vaak zit er maar een bodempje groenteafval in.Ik heb 3 kliko's volgestouwd en tegen het einde van de ochtend weer keurig teruggezet bij de bewoners.

Damajo

Morgana Fata

Morgana Fata

07-04-2009 om 19:03

Hoekje in de tuin?

Tuinafval word vanzelf kleiner, heel bijzonder. Hier ging het gras ook vaak eerst even appart en dan pas de bak in, blijft nauwelijks wat van over. Dus klein maken, in een hoekje leggen, en toch elke keer wat weggooien. Denk dat het sneller gaat dan je verwacht.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.