Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

15-03-2009 om 14:05

Snert

Ik moet (liefst nog voor de lente begint) een belofte nakomen en voor iemand erwtensoep koken. Probleem is dat ik dat nog nooit heb gedaan, en wel gezegd heb dat ik het heel goed kan Wie heeft voor mij het beste recept voor erwtensoep? Mag met veel vlees.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

15-03-2009 om 17:07

Het allerbeste recept

1 kilo vlees (varkenspoten/hips/karbonades)
1 rookworst
1 verse worst
stuk spek
2 pak spliterwten
2 pakken erwtensoepgroenten (1 kilo)
8 boullion blokjes
peper
4 liter water

zo maak je het :

kook het vlees en spek in het water met de boullionblokken en de spliterwten.

Als het vlees gaar is (ca. 2 uur) haal je het uit de pan. Dan alle groenten erin met de worsten en nog een uurtje laten pruttelen.

Ondertussen haal je het bot uit het vlees en snij je het klein.

Als de groenten gaar zijn haal je de worsten eruit, snij ze in plakjes, doe het weer terug met het vlees, en klaar ben je!

Eet lekker!

Koken voor een weeshuis! (ot)

Minet, wat een hoeveelheden! Da's koken voor een weeshuis!

Hier maak ik snert toch echt voor vier personen.

varkenslapjes en spekjes opzetten met de spliterwten en een bouillonblokje. Drie kwartier laten koken, af en toe schuim eraf scheppen.
Dan vlees eruit en in kleine stukjes snijden. Dan weer toevoegen, samen met een prei in ringetjes, peen in blokjes, twee aardappels in blokjes en een halve knolselderij in blokjes.

Dat ook weer een half uur laten koken.

Meestal maak ik dit 's avonds. Na het koken zet ik de pan buiten, in de kou, op de tuintafel. Is die de volgende dag nog lekkerder

groetjes van Purk

Minet

Minet

15-03-2009 om 19:36

Grote pan

Ik kook snert altijd in een 10-literpan
We eten er heerlijk van, de rest gaat in literemmertjes in de vriezer.

Groetjes, Minet

Ongeveer hetzelfde als bij minet

Na een nachtje overstaan in de schuur of een tijdje invriezen is het zelfs nog lekkerder!
Overigens gebruik ik bij voorkeur krabbetjes of hamschijf in plaats van karbonaden en de verse worst laat ik er meestal uit. 't Is heerlijk (en een 10-literpan is zeker praktisch voor dit werk )

Vic

Vic

16-03-2009 om 12:38

Niet pureren?

Bedankt! Ik heb nog twee vragen. Ik lees nergens iets over pureren met staafmixer. Koken de spliterwten vanzelf 'stuk'? En zet je het vlees op met koud water of doe je dat in de pan als het water kookt?

Minet

Minet

16-03-2009 om 13:11

Vic

Nee, je hoeft niets te pureren, je moet wel regelmatig roeren tijdens het pruttelen. De spliterwten koken helemaal tot moes.
Het vlees opzetten met water, koud of warm, dat maakt niet uit.

Roos Vicee

Roos Vicee

16-03-2009 om 13:35

Heb ik nog een naïef vraagje

De spiterwten koken helemaal tot moes. Dat wist ik maar nu ik het zo lees bedenk ik me ineens hoe het dan eigenlijk nog zit met de vitamines? Blijft daar wel wat van over?
Ik heb altijd gedacht dat Erwtensoep (complete maaltijdsoep!) zo gezond was dat het een complete maaltijd kon vervangen. Maar is dat eigenlijk wel zo? Of vervangt het alleen maar een complete maaltijd omdat het nogal vult?

Minet

Minet

16-03-2009 om 15:31

Veel groenten

naast de spliterwten zitten natuurlijk ook nog veel groenten in de soep. Ik ga er dus vanuit dat alle vitaminen gewoon lekker in de soep zitten

Haha morgen ga ik jullie recepten gebruiken.

Ik ga morgen voor het eerst in mijn leven snert maken heb er helemaal zin in! normaal maakt mijn moeder een gote pan en krijgen wij een pan vol maar nu wil ik het zelf eens proberen.

Yo branca!

Krijgen we nog terugmelding of het gelukt is en of het lekker was?

Iets vertraging

ik heb het nu net op staan en we eten het morgen mmmm het ruikt al erg lekker! ik laat wel ff weten hoe het smaakte oke?
o en jullie mogen ook komen proeven hoor volgens mij heb ik veeeel te veeeel

Vic

Vic

20-03-2009 om 18:05

Morgen

Ik ga hem morgen maken. Het was bij de AH nog wel even zoeken naar de spliterwten. De medewerker (van jaar of 16) die ik aansprak wist niet wat dat waren of waar dat stond. En ik kon hem niet vertellen of het in een zakje, pakje of diepvries zat

Branca

Invriezen in porties. Wij hebben gisteren weer een bak snert uit de vriezer gehaald en gecombineerd met pannekoeken. Heerrrrlijk, alleen duurt het altijd veel langer dan je denkt voordat zo'n bak snert ontdooid is.

Heerlijk

was het ik hoop Vic dat hij bij jou net zo lekker was/is

Hier had ik veel te veel maar ja het campingseizoen begint weer langzaam dus veel aanloop gezellig en dus ook allemaal aan de snert!
En iedereen vond hem heeeeeerrrrlliijjkk!!!
(of ze zaten gewoon te slijmen dat weet ik natuurlijk niet)

Vic

Vic

21-03-2009 om 19:07

Mislukt

Nou, volgens mij is hij mislukt. Het was wel lekkere soep, maar het leek niet op erwtensoep. Meer een soort dikke groentensoep met veel vlees. Zou ik dan te weinig spliterwten hebben gebruikt?

O jammer

Ik heb nog wat over dus als je wilt kom het maar halen

Vic

Vic

22-03-2009 om 15:44

Waar ging het mis?

Ik heb de recepten van hier een beetje gecombineerd met wat op het pakje stond. 1,5 liter water opgezet met 375 gr spliterwten, 400 gram vlees (speklap/karbo) en 3 bouillonblokjes. Dat ongeveer een uurtje laten koken. Vervolgens vlees gesneden en weer terug gedaan, 400 gram groente toegevoegd en nog 25 min. laten koken. En toen werd het dus een oranje/bruine groentensoep. Nu zag ik wel op het pakje spliterwten dat daar niet alleen groene erwten in zaten, maar ook o.a. witte en bruine bonen en nog een paar soorten. Heb ik dan het verkeerde pakje genomen? De soep was overigens wel lekker, maar geen erwtensoep.

Ja die had ik ook

2 daarvan maar voor de rest heb ik niet echt op grammen enzo gelet gewoon een pakje varkenslappen en twee rookworsten en spekblokjes ik geloof 2x250 gr ofzo
en 2 zakken snertgroente bij de groenteman vandaan.
O en ik had en nog een pot maggi bassis voor groentesoep bij gedaan ik had vergeten boullionblokjes te halen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.