Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mama

Mama

27-01-2010 om 13:52

Snelle huishoudtips

Help! Onze fantastische hulp heeft haar enkel/been gebroken en is voorlopig dus uit de running. We zullen zelf aan de slag moeten. Ik wil echt niet dat als zij over 10 weken weer begint, dat het een enorme zooi is. Ik heb 1,5 vrije dag per week. Vaak volop gevuld met ziekenhuisafspraken, schoolklusjes, consultatiebureau, boodschappen, etc. Jullie kennen het vast wel! Dus het huishouden zal een beetje tussendoor moeten gebeuren. Ik heb de Glorixdoekjes en Glassex ontdekt. Zijn er nog meer slimme huishoudtrucs voor mensen zonder huishoudelijk gen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

27-01-2010 om 14:19

Tja

Zo te horen ben je te weinig thuis om je huis echt vies en rommelig te maken Ik zou gewoon in het weekend even samen een half dagje aan de slag gan en dan doordeweeks alleen de keuken netjes houden. Zo doen wij het.

Nina

Nina

27-01-2010 om 14:19

De kinderen erbij betrekken?

ik heb zelf ook een tijdje zo iets gehad. Daarbij had ik zelf rugklachten en kon niet lang achter elkaar staan. Ik betrok de kinderen er bij en die vonden dat erg leuk. Ik had een lijst aan de koelkast gehangen met allerlei klusjes bijvoorbeeld:
-afspoelen en de vaatwasser inruimen
-de vaatwasser uitruimen en opruimen
-woonkamer stofzuigen
-een boodschapje doen
enz.,

Voor al deze klusjes kregen ze een bepaald aantal punten en met zoveel punten kregen ze een beloning. De jongste van toen 8 wilde liever een cadeautje (gewoon een kleinigheidje) en de oudste had liever geld.

Heel grappig want op een gegeven moment waren ze soms teleurgesteld als de ander al een bepaald klusje had gedaan.

Ik moet er wel bij zeggen dat deze periode maar een maand of 3 heeft geduurd. Waarschijnlijk als het langer duurt, wordt het snel vervelend voor ze.

Verder nog een tip voor kleding in de was. Wees kritisch met wat je in de wasmand doet, sommige kledingstukken kunnen makkelijk nog een dagje mee. Kleding die je niet netjes meer vindt voor school, kunnen ze bijvoorbeeld nog wel aan op zaterdag als ze buitenspelen of zo.

sterkte en succes!

Petr@

Petr@

27-01-2010 om 17:06

Eens met nina

En je kinderen en man inschakelen, maar dat is bij de kinderen natuurlijk wel afhankelijk van de leeftijd.
En elke dag een beetje doen en de boel bijhouden scheelt natuurlijk ook!

Suc6!

Tango

Tango

27-01-2010 om 21:40

Had het ook laatst

Onze hulp kwam ook door omstandigheden 3 weken niet. Heb toen inderdaad de kinderen wat mee laten helpen. Tangodochter vond het prachtig om de kamers te dweilen. Tangozoon is van zichzelf al best opruimerig, dus hielp ook mee.
En ook Tangoman moest eraan geloven. Hij vindt het altijd al een beetje overdreven dat we een hulp hebben. Maar was toch blij dat ze deze week weer kwam, want hij had elke week de woonkamer en de trappen (daar heb ik dus echt een hekel aan) moeten stofzuigen.
Verder deed is dus gewoon alles net een beetje minder dan normaal, dus niet tweemaal per week maar eenmaal per week dweilen. Inderdaad veel in het weekend gedaan. Ook extra opgelet dat de kinderen hun schoenen uitdeden als ze binnenkwamen. Eenmaal had ik net gestofzuigd en ging Tangodochter met vieze schoenen naar boven, tja toen mocht ze het dus zelf opruimen.
En inderdaad, glorix-doekjes, glassex en voor de badkamer anti-kalkspray, lekker snel en makkelijk schoonmaken.

Mama

Mama

27-01-2010 om 22:28

Reacties

Kinderen zijn helaas te jong om flink mee te helpen. Al ben ik ze wel beter aan het dirigeren dat ze schoenen uittrekken etc.

Trouwens ik werk natuurlijk geen 5,5 dag per week. Maar 3,5 dag per werkweek. In het weekend klinkt eenvoudig, maar de zaterdag zit vol met boodschappen, voetbaltoernooitjes, etc. Bovendien, wat ik 's morgens doe, daar is 's middags niets meer van te zien.

Grappig, de tip met het wasgoed! Inderdaad de schoolkleren van gisteren gingen vandaag nog een keertje aan (dat doen we wel vaker) en de broeken (van vandaag en gisteren) heb ik apart gelegd voor zaterdag. De spijkerbroeken heb ik niet gestreken en dat wil prima. Ondergoed niet gevouwen maar gewoon in het mandje gemieterd en dat scheelt geen uren, maar alle beetjes helpen.

Vandaag ook een kast per kinderkamer in elkaar gezet en daar mogen alle kunstwerkjes, boeken en knuffels in en voor de rest niet. Flink opgeruimd dus. Alle vensterbanken en vloeren zijn leeg. Zaterdag de speelkamer onder handen nemen. Dat zuigt en stoft vast sneller.

Manlief gaat zorgen dat de vloeren schoon zijn de komende 10 weken. Dan valt de rest volgens mij wel mee.

Schoonheid

Schoonheid

28-01-2010 om 08:43

Voetbaltoernooitjes

Mama, als er 1/meerdere kinderen druk zijn met voetbaltoernooitjes, dan zijn ze toch ook wel oud genoeg om kleine klusjes te doen zoals vaatwsser in/uitruimen?
Spijkerbroeken strijk ik trouwens nooit...

Puck

Puck

28-01-2010 om 12:13

Hoe oud zijn de kinderen?

Kinderen van een jaar of 6 kunnen al prima meehelpen met kleine klusjes zoals tafel dekken, de vaatwasser uitruimen, stof afnemen, meehelpen met de was, etc.

Mama

Mama

28-01-2010 om 15:01

Te jong?

Hier inderdaad een 6 - jarige die voetbalt maar echt nog niet zelfstandig een vaatwasser in- en uitruimt. En zo ook met andere klusjes. Leuk dat ze helpen, doen ze ook wel, maar tijdwinst levert dan niet op. Eerder vertraging... Zoontje van vier vindt het leuk om sokken uit te zoeken, maar ja dat scheelt niet wonderlijk veel (helaas).

Dozen

Ik weet niet hoe vol alles staat bij jou maar soms loont het om een paar dozen vol te pakken met onnodige huisaccessoires en die voorlopig een week of 10 op zolder/schuur te parkeren.Scheelt een hoop opruimgedoe en afstoffen en met stofzuigen ben je ook sneller klaar.Bovendien kun je dan gemakkelijker je kleuter laten afstoffen (die van mij vindt dat leuk)

Damajo

Geen glorixdoekjes hier maar....

een spuitflacon met aangemaakte ajax erin, dat vind ik veel makkelijker. Een vaatdoekje in mijn hand, hup sprayen en schoon!
de glorixdoekjes heb ik wel in de wc.
Elke dag 10 minuten opruimen vind ik zelf erg veel schelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.