Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ellen

Ellen

17-10-2009 om 22:07

Snelle baksels

Ik bak veel zelf. Meestal een variant op onderstaand recept. Soms gooi ik er een eetlepel koekkruiden doorheen, of appel en kaneel, of geraspte citroenschil, of cacao, of een geprakte banaan, of rozijnen, of noten, of een combinatie van bovenstaande dingen.

Oven voorverwarmen op 200 graden.

250 g bloem
60 g suiker
half zakje bakpoeder
snufje zout
2 losgeklopte eieren
1,5 dl melk
50 g zachtjes gesmolten boter
(+ overige ingrediënten naar keuze)

Alle droge dingen in een kom doen. Alle vloeibare dingen door elkaar mengen in een ander kommetjes. Droog en vloeibaar door elkaar roeren (niet met mixer!).

In een cakevorm (dan 40 minuten bakken), of in muffinvormpjes (dan 20-30 minuten bakken) middenin de oven doen. Indien in muffinvormpjes doe ik weleens een lepeltje jam in het midden.

Het is maar 10 minuten werk en je hebt een veel lekkerdere, goedkopere en gezondere traktatie dan wanneer je iets in de winkel koopt. Ik heb de ingrediënten altijd in huis, dus kan ook snel iets toveren als er bezoek komt.

Ik heb ook nog een hartige variant. De boter vervangen door olijfolie, de suiker weglaten. Als vulling doe ik dan VEEL oude kaas en peper, en ik strooi er nog wat pijnboompitten overheen. De witte bloem vervang ik soms door volkoren. Ontzettend smullen is dit.

Hebben jullie ook dergelijke snelle bakrecepten die je wil delen? Of nog suggesties voor lekkere vullingen?

Ellen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

17-10-2009 om 22:44

Natuurlijk gewoon

zandkoekjes. suiker:boter:bloem in 1:2:3 (ik doe 100 suiker, 200 boter, 300 bloem). Ik mik het in de keukenmachine (mes), snufje zout erbij, koekkruiden, onderwijl oven voorverwarmen op 160, deeg uit keukenmachine halen, even doorkneden tot bal. Dan hoor je het een half uur te laten rusten maar dat doe ik maar zelden. Ik rol het tot een "worst", plakjes afsnijden, 20 min in de oven et voila: koekkies, homemade.
Voor de variatie blokjes gember erop, lepeltje jam of hagelslagjes. Ze worden hier ge(vr)éten!

Tirza

Misschien nog simpeler

Hi,
Ik maak altijd een appelcake met een supersimpel beslag. Alleen de appels schillen en snijden blijft natuurlijk een karweitje waar wat tijd in gaat zitten.
Beslag;
3 eieren
een (beetje groot) glas suiker
" " " bloem met een lepeltje bakpoeder

Eieren met suiker mixen tot goed luchtig schuimend is. Dan in delen bloem erdoor mixen.
Appelpartjes in ingevette en met paneermeel bestrooide bakblik leggen beslag erover. Ong. uurtje in voorverwarmde oven op ong. 170 graden.
Géén boter aan te pas gekomen!! en supermakkelijk.

Ander simpel receptje.
Ik maak wel eens zelf mayonaise, maar het eiwit blijft dan over. Heb ik zo een aantal eiwitten, 3 of 4 bijvoorbeeld, even mixen met suiker, ik meen 100 g suiker op 2 eiwitten ( even ergens opzoeken hoor, ik weet dit niet zeker uit mijn hoofd) en dat in hoopjes op stukken ouwel (snoeppapier) leggen. Ovenstand en tijd weet ik ook even niet, maar het kan volgens mij bijna niet mislukken en is wel het allersimpelst te maken koekje/schuimpje dat ik ken.

groetjes allemaal

Pilsje (off topic)

Hoi, ik lees toevallig dat jij zelf mayonaise maakt. Ik heb een poging gedaan, vorige week. Alles netjes op kamertemperatuur, 1 eigeel, 200 ml olijfolie, snufje mosterd, het werd echt helemaal niets!!!
Ligt het aan de olijfolie, moet het zonnebloem zijn, ligt het aan mij???

vertel eens!
Jons

Jons (ot)

Hoe snel heb je de olie toegevoegd? Want dat moet heeeeeeeeel langzaaaaaaaaaaaaaaaaam. Echt heel langzaam!
En volgens mij moet het gewoon met olijfolie kunnen hoor!

Hoi jons

Je hebt geloof ik al gemerkt dat ik ook de schuilnamen pind@ en pandia voer (grapje..)
Maar effe serieus, dat waren al goeie tips hoor langzaam olie erbij, steeds goed blijven roeren of mixeren.
Ook belangrijk, ei(eren) op kamertemperatuur. Let op met olijfolie je krijgt dan wel echt een andere smaak dan 'gewone' mayonaise omdat olijfolie van zichzelf al een uitgesproken smaak heeft. Ik gebruik altijd zonnebloem of slaolie.
Tot slot vinden wij (lees eigenlijk ik) het erg lekker om een heel klein scheutje gembersiroop toe te voegen, zodat de mayonaise iets zoetig wordt.
Het is ook erg lekker om van deze mayo (dus met gembersiroop) een knoflooksaus te maken door enkele tenen knof toe te voegen.
Nog 1 tipje, citroensap (kamertemperatuur!) i.p.v. azijn.
Succes!

Oeps

Dat van de kamertemperatuur had je zelf al, sorry.
Oh, en om je nog even een hart onder riem te steken, bij mij mislukt ie af en toe ook nog hoor, echt geen flauw idee waar het dan aan ligt. Ik ben niet van de geduldigste, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.