Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

joos

joos

22-06-2010 om 10:40

Smaakbehoud bij eten pureren

Mijn vader heeft een zware hartoperatie gehad en het is erg belangrijk dat hij goed eet. Dit is voor hem erg moeilijk. Hij krijgt al sondevoeding, maar hij moet er ook nog gewoon bij eten. Stukjes zijn een kwelling (ook door de sondeslang), dus krijgt hij zijn eten gepureerd. Met heel veel moeite krijgen we er een kwart tot halve portie in, terwijl dit eigenlijk een dubbele portie zou moeten zijn. Zijn smaak is erg aangetast en hij vindt eigenlijk niets meer lekker. Nu heeft hij voor het eerst aangegeven dat hij wel weer een keer mijn macaroni wil eten (vond hij altijd erg lekker). Dat heb ik gisteravond gemaakt, smaakte ons prima. Daarna voor hem gepureerd om het vandaag mee naar het ziekenhuis te nemen, maar gepureerd smaakt het nergens naar. Wie heeft er tips om de smaak te behouden tijdens het pureren? Misschien moet ik bouillon toevoegen of zo? Ik hoop op tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

22-06-2010 om 20:00

Vulling weglaten

Ik zou pasta, aardappelen, rijst weglaten bij het pureren. Dat zijn vullers, geen smaakmakers. Dat zijn ook niet de onderdelen die de herinnering van de smaak zijn, dat is de vulling/saus bij de macaroni.
Ik maak geregeld soep van eten dat overblijft. Dan pureer ik ook alleen groenten en vlees/vis. Aanlengen met bouillonblokje naar smaak en eventueel nog creme fraich. Dan heb je een heerlijk gevulde soep zonder stukjes.

Carmen

Carmen

22-06-2010 om 21:59

Zoek eens in het achief

Een aantal maanden geleden heeft iemand (ben vergeten wie) een vergelijkbare vraag gesteld. Er kwamen heel leuke recepten uit. Dus kijk eens of je die draad in het archief kunt vinden!

Carmen.

joos

joos

25-06-2010 om 10:02

Bedankt voor de tips

Hij heeft deze week niet veel gegeten. Een keer stoofpeertjes omdat hij die heel lekker vindt, maar een half bordje. Mijn vader is heel bang dat hij moet overgeven en eet daarom bijna niets. Het vervelende is dat hij zich daardoor steeds beroerder voelt en dus nog minder zin krijgt in eten. Hij zegt wel dat wij hem moeten helpen om toch te eten (dat betekent dat we hem als een onwillig kind moeten voeren, zo van: nog 3 hapjes en dan ben je klaar), maar ondertussen houdt hij zijn mond dicht. Lastig hoor.
Maar goed, ik ga in ieder geval proberen voedzame soepen te maken. Bijkomend probleem is ook nog dat hij diabeet is, dus hij mag niet alles eten. Anders was de volle roomyoghurt van Almhoff ook nog een mogelijkheid, want dat eet hij wel. Helaas schiet zijn suiker dan meteen richting de 25. Niet goed dus...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.