Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

17-05-2010 om 14:51

Slechte muur verven

Punt 1 van mijn to do lijstje was het verven van mijn kamer. Door schade en schande wijs geworden verf ik de muren eerst met goedkope latex om ze alvast egaal en verzadigd te laten worden. Daar ben ik nu mee bezig, maar het is een waar drama. Er laten steeds stukken pleisterwerk los, die je dan met je roller fijn over de muur verspreid. Ik weet dat de beste oplossing is om alles los te krabben, de muur te (laten) stuccen, uithuilen en opnieuw beginnen, maar dat zie ik echt niet zitten. Ik heb steeds maar een uurtje om wat te doen, en het moet ook een keer af. Behangen is ook geen optie, want dat lukt me nooit goed.
Mijn idee was om er maar structuurverf op te smeren, en dan met een blokkwast omdat je volgens mij met een roller eerder de ondergrond loshaalt dan met een kwast. Zou dat gaan werken, of heeft iemand een (nog) beter idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

17-05-2010 om 15:01

Korte termijn en lange termijn

Ik zou toch echt afbikken en (laten) stuccen als je muur zo is zoals je beschrijft. Want je kunt nu wel de boel proberen vast te plakken met structuurverf, maar de onderliggende laag zit toch nog los. Zodra er een flintertje loslaat als de boel droog is, valt er zo weer een stuk af...dit is dweilen met de kraan open.

Behangen moet je ook doen op een ondergrond die vastzit, want ook met behang komt de boel wel naar beneden hoor.

Dus besteed je energie en geld aan een goede basis. Dan hoef je ook niet elk jaar opnieuw aan de slag!

succes ermee.

groet, Mamvantwee

Vic

Vic

17-05-2010 om 15:03

Dat snap ik

Maar dat is wat mij betreft geen optie. Ik ben net verhuisd, alle meubels staan en ik ben blij dat ik nog geld heb voor een pot verf. Het wordt dus een klusser-van-lik-me-vestje oplossing, maar dan kan ik in ieder geval even vooruit. Over een paar jaar zie ik wel verder.

maan.

maan.

17-05-2010 om 15:04

Bouwmarkt?

Ik weet niet of je een goede bouwmarkt in de buurt hebt (eentje waar ze wél goed advies weten te geven) maar misschien daar eens informeren naar beschikbare oplossingen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou denken aan een soort van hechtmiddel (net zoiets als dat je kunststof met een kunststofprimer beschilderbaar kunt maken), hoe dan ook de echt losse stukken zul je toch eraf moeten halen.

Succes.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-05-2010 om 15:26

Kosten

Tja, je kunt het natuurlijk proberen. Maar is de structuurverf niet ook erg duur? Ik herinner me van de verschillende verhuizingen dat een pot structuurverf wel een paar tientjes kost, en dan lijkt het ook nog sneller op te gaan dan gewone latex. Dus verreken je niet in de verf: misschien is het goedkoper (op termijn) om een beun in te huren die voor een zacht prijsje je muur van goed pleisterwerk voorziet. Dan kun je de verf ook later doen als dat teveel geld kost.

Of anders creatief worden met lappen die je tegen de muur aanhangt, gordijnen over de hele muur, ik verzin maar wat...

Om hoeveel m2 gaat het?

groet, Mamvantwee

Maxime.M

Maxime.M

17-05-2010 om 15:38

Afhalen

Hoi,

Ikzelf had dit probleem met een klein stukje muur van mijn keuken. De hele keuken is denk ik met een soort spuit grenol (heel fijn) gedaan, en de oude schouw van de afzuigkap (hele oude keuken waar ooit denk ik een potkachel heeft gestaan) die was gewoon wit geverfd. Ik ging dus alles witten en dat ging goed, tot ik bij die meter bij een meter kwam (meer niet) en alles eraf donderde met rollen. Ik ben toen verder gegaan met een gewone kwast. Dit is nu een jaar geleden en alles zit er nog prima op. Dus misschien kan je je muur nu even oplappen door gewoon door te verven, maar alleen dan met een kwast. Later als je weer wat geld hebt zou ik de muur nog eens afbikken met iets van een harde borstel en/of plamuurmes en dan opnieuw netjes glad of struktuurverf ofzo.

Maxime

Tja

als het echt zo slecht is dan zou ik het die hele muur lekker laten voor wat het is en zodra je weer energie en wat geld hebt wel alles losbikken en die stucadoor laten komen. En anders tijdelijk alles met een grote kwast doen inderdaad.

Vervolg mamvantwee

Ipv de gordijen of lappen die mamvantwee voorsteld kan je ook een grote mdf of houten plaat voor de muur zetten. Daar kan je dan weer handig lijstjes e.d. aan bevestigen. Of anders een grote kast ervoor zetten!

Vic

Vic

17-05-2010 om 21:59

Dan geen structuurverf?

Als ik er structuur op doe, is het natuurlijk veel lastiger om t.z.t. weer glad te maken. Maar met gewone muurverf blijf je al die oneffenheden zien. 'Ach', zei oudste 'dan hang je er toch een schilderijtje op'. Dat worden er dan 25

Vera*

Vera*

17-05-2010 om 22:09

Vic

dan hebben je kinderen wat te schilderen/tekenen/kleuren.

Korrels

Wij hebben ooit een muur opgelapt door korrels te kopen die door de latex moesten en dan kreeg je een soort structuurverf. Het is er alleen makkelijker af te halen...flink water ertegen en het laat los.Die korrels kun je krijgen bij echte vakwinkels (verfwinkels) en je smeert het erop met een kwast (blokkwast).
groeten albana

Maxime.M

Maxime.M

18-05-2010 om 08:30

Bouwmarkt

Ga anders eens vragen bij de bouwmarkt wat je het beste kunt doen.
Bij mijn kleine stukje in de keuken heb ik de losse stukjes met een plamuurmes heel voorzichtig weggehaald en ben toen met een kwast verder gegaan. Dit is ook nog eens in een donkere hoek van de keuken maar het muurtje was verder glad. Kan je jouw muur niet laten drogen, dan de losse stukken eraf halen en het dan weer verven? Ik denk dat het bij jou meer is losgelaten, of gewoon ander spul. Wat bij mij losliet was denk ik een soort kalkverf, in ieder geval niet dikker dan 1 tot 2 mm. En dan ook nog eens op een wat donkere plek in de keuken (het licht strijkt er niet langs) dus je ziet die plekken niet) Voor een woonkamer muur is dat wel anders natuurlijk.
Bij een andere kamer heb ik ooit wel structuurverf aan gebracht. Ging heel mooi en makkelijk, maar dat was toen wel met een roller, en inderdaad mijn ervaring is inmiddels dat je met een roller echt die losse stukken 'eraf' rolt en met een kwast niet. Maar je muur met een kwast doen, dat lijkt me ook weer onhandig.
Vraag anders dus eens aan de bouwmarkt wat advies, kan je die stukken op een of andere manier fixeren? Neem desnoods wat foto's ervan mee. Je kunt het beter nu even vragen, voordat je allemaal dure spullen voor niets gekocht hebt, of dingen erger hebt gemaakt dan nodig misschien.

Succes,
Maxime

Zit er wel latex op (en geen veegvast)

zie titel, als er veegvast op zit (te checken door met een natte doek over de muur te gaan, geeft ie wit af, dan zit er ws veegvast op)

Je kunt nl niet (direct) met latex over veegvast want dat ´pakt´ niet.. (dankzij schoonmoeder behoed voor het latexen van het plafond, want ik had nog nooit van veegvast gehoord)

Evt. kun je over veegvast latexen maar dan moet je eerst de hele muur zo goed mogelijk schoonmaken en daarna een primer gebruiken

Vic

Vic

18-05-2010 om 21:03

Pleisterwerk

Nee, het is echt loszittend pleisterwerk. Daar heb ik helaas ruime ervaring mee. Als je op een harde muur tikt hoor je 'plokplok' en loszittend pleisterwerk (met lucht erachter) zegt 'tiktik'. Volgens mij moet het wel gaan lukken, als ik heel voorzichtig schilder, en dan nadien vooral er vanaf blijven.

Kun je er niet overheen behangen?

Wij hebben een keer behangen met gebroken wit behang met een structuur. Het leek net gestuct van een afstand.

Vic

Vic

20-05-2010 om 11:59

Ben er nog niet uit

Net bij Karwei een kleurkaart met structuur bekeken. Dat vind ik toch eigenlijk helemaal niet mooi. Mooi behang begint ook bij 50 euro per rol, dus dan ben ik alsnog een vermogen kwijt. Bovendien kan ik dat zelf niet goed, en krijg ik zelfs uni behang niet netjes op de muur. Structuurverf is trouwens ook vreselijk duur, 82 euro voor 10 liter. Volgens de Karweiman kun je prijstechnisch beter witte structuurverf gebruiken en daar dan gekleurde muurverf overheen. Dan ben ik dus nog langer bezig.

krin

krin

20-05-2010 om 12:12

Prijstechnisch

Twee keer verven moet je waarschijnlijk toch, omdat het een zuigende muur is. Dan is het nog een overweging waard om de eerste laag met (goede) latex te doen, vermengd met zilverzand. Krijg je ook structuur van. De tweede laag kun je dan met een kleur doen.

Korrels en prijs

Koop dan die korrels die ik noemde (ze heten ook gewoon zo 'korrels' voor door de latex om structuur te krijgen) heeft écht precies hetzelfde effect als structuurverf. En je kan zelf kiezen of je grove of fijnere korrel wilt en ze kopen per 5 liter/10 liter etc. (w.s. ook 1 liter) en ze kosten geen fluit (herinner me ong. 10 euro) en toen hadden we genoeg voor een héle gróte muur(paar meter bij paar meter, 't was de muur in het trapgat)....'t was een doos vol met alle zakjes korrels. Je kan de latex ook een kleurtje geven met van dat poeder of laten mengen vooraf en een zuigende muur is juist goed met die korrels want dan zuigen ze goed vast....Ga gewoon naar de speciaalzaak en vraag er 's naar.Schilders (échte) gebruiken het ook voor bepleisteren/stuken van muren.
groeten albana

Albana/vic...

die korrels die albana bedoelt, dat is hoogstwaarschijnlijk kwarts. Staat iets professioneler als je er bij een verfzaak naar vraagt.

Wel verf, zonder contact

Ik krijg net een idee, maar weet niet of het werkt: verf erop spuiten.
Ik zou zo'n plantenspuit gebruiken die je op kan pompen (kost een tientje of zo) zodat de verf er een beetje egaal uit komt. De latex zou ik zodanig verdunnen (dus zo weinig als nodig is) dat het goed uit de spuit komt. Eerst goed de rest afplakken uiteraard. Dan gewoon wat lagen opbrengen. Het ziet er waarschijnlijk eerst niet mooi egaal uit (dat is trouwens ook vaak zo bij rollen) maar de volgende dag zie je hoe het wordt.
Wie weet werkt het.

Groetjes,
Vonda

Vic

Vic

25-05-2010 om 15:01

Nog niet veel gebeurd

Ik heb tot nu toe nog geen tijd (of zin) gehad om verder te gaan met de kamer. Wel nagedacht en dat is ook best nuttig. Ik denk dat ik toch ga proberen om zelf de muur glad te krijgen. De slechtste muur is die achter het hoofdeind van het bed, die wil ik dan (toch maar, met hulp ofzo) behangen. De rest van de muren ook glad maken en dan met gladde muurverf verven. Eerst maar verder met de gewone witte latex, dan heeft tenminste alles dezelfde kleur.
Bedankt in ieder geval voor de reacties. Ze werden steeds creatiever. Wellicht ga ik wel met een plantenspuit aan de gang

Ha, ha, vic!

Nadenken is het halve werk, vind ik...
Mocht je de plantenspuit proberen, hoor ik graag of het heeft gewerkt.
Vonda

Mamvantwee

Mamvantwee

28-05-2010 om 09:27

Glasvezelbehang

glasvezelbehang moet ook geplakt worden op een onderlaag die enigszins vast zit, lijkt me. In elk geval ben ik heel benieuwd hoe je het gaat oplossen vic, misschien komt er wel een leuke doe-het-zelf-tip uit?

groet, Mamvantwee

Vic

Vic

28-05-2010 om 11:07

Glasvliesbehang

Ja, dat zit ook al op twee muren. Die had ik niet eerst voorbehandeld, maar alleen loshangende schilfers geschuurd. Het ziet er op zich egaal uit, maar het behang zit niet overal goed vastgeplakt (bobbels waar de lijm niet heeft gepakt ofzo). Ik vond dat trouwens nog een hele klus, want dat behang is heel stug en ik moest daar heel veel bochtjes om (inspringende kast, uitspringend rookkanaal e.d.). Het is wel een idee, want de voorgelatexte muur is beter dan met helemaal niets.

Maxime.M

Maxime.M

29-05-2010 om 17:31

Bobbels /bellen

hoi,

Volgens mij zag ik op televisie ooit eens hoe ze die bobbels wegwerkten. Ze maakten met een stanleymes een opening in de bobbel (ik zou het aan de zijkant doen) en dit vulden ze met een injectiespuit met behanglijm. Dan over de bobbel strijken zodat het zich verdeelt en het teveel weer uit de opening duwen, dit meteen met een doek wegvegen. Zou dat een oplossing zijn voor de bobbels? Ik weet alleen niet waar je een lege injectiespuit vandaan moet halen, ik heb er ooit wel eens een paar oude van het ziekenhuis meegekregen, altijd bewaard voor de kinderen, voor de lol

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.