Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Manon Bleijenberg

Manon Bleijenberg

24-06-2010 om 23:26

Sites en tips gevraagd voor avondeten

Weet iemand of er sites zijn waar je recepten vind voor 6 personen, met gezonde/caloriebeperkte gerechten, met makkelijk te verkrijgen ingredienten, die niet de hoofdprijs kosten en ook nog makkelijk zijn (ben niet zo'n keukenprinses)?
Van de 6 mensen in ons gezin zijn er 4 te zwaar dus ik wil toch (iets) meer letten op wat ik op tafel zet. We zijn meer gaan sporten en dat is helaas altijd rond etenstijd dus koken schiet er vaak bij in. Deze week hebben we 3X afhaaleten gehad omdat het niet lukte om te koken. Dat is natuurlijk ook een kwestie van organisatie dus ik wil daar nu echt mee aan de slag. Als iemand daar tips voor heeft zijn die erg welkom. Probleem hier is wel dat het best lastige eters zijn en ze klagen tegenwoordig vaak dat ik elke keer hetzelfde kook. Krijgen we nu weer macaroni/spaghetti/rijst met gehaktsaus, dat soort commentaar. Ik ben van plan een soort kookboekje aan te leggen op mijn klapjap van de succesrecepten zodat ik een weekmenu kan plannen. Lijkt me dat dat veel rust geeft.
Groetjes,
Manon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fleur Mas

Fleur Mas

25-06-2010 om 06:46

Hoi

Ik heb hier geen tips,maar wilde je even laten weten dat ik de term klapjap helemaal geweldig vindt,nooit gehoord,moest eerst wel even denken,maar zit nog met een glimlach op het gezicht,succes met de recepten

Vega

Weet niet of je erg hecht aan het eten van (iedere dag) vlees? Als dat niet zo is, zou je vaker vegetarisch kunnen koken. Alleen al door het schrappen van vlees in je menu kun je wat afvallen. Heb geen link, maar wel een heel fijn kookboek dat ik steeds uit de bieb haal: Het Groot Vegetarisch Kookboek, onder red. van Valerie Ferguson:

http://xmlcat.biblionetdrenthe.nl/cgi-bin/bx.pl?dcat=1;nieuw=;zl_v=N;extsdef=01;event=titelset;qs=groot%20vegetarisch;woord=Het%20groot%20vegetarisch%20kookboek;recent=N;rubplus=TX0;recno=1767840204;sid=466b6e5e-2ead-46be-9c09-1ff1226aafbc;vestnr=9500;prt=INTERNET;cdef=018;taal=nl_NL;sn=11;var=portal

o, sorry voor de enorme link, heb ff niet paraat hoe je die ook weer comprimeert.

O, nog 1 tip: als je gaat hardlopen (hoezo bekeerderig LOL), ben je niet gebonden aan tijdstippen om te sporten

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-06-2010 om 09:11

Ah.nl

en dan kijken bij recepten.

Guinevere

Guinevere

25-06-2010 om 09:18

Afhalen

Niet echt een antwoord op je vraag, maar afhalen hoeft helemaal niet dramatisch calorierijk te zijn.
Wij halen ook regelmatig (chinees). Als je dan tjap tjoy (met kip of garnalen) en witte rijst neemt, heeft dat echt niet zoveel calorieën. Ik kan me vaag een onderzoek van de Consumentenbond naar de hoeveelheid calorieën in Chinees eten herinneren en dit was één van de bevindingen.

Manon Bleijenberg

Manon Bleijenberg

25-06-2010 om 10:29

Reactie

Bedankt voor jullie reacties
Fleur Mas: teveel eer, ik heb het woord klapjap op dit forum gelezen. Ik weet niet wie maar het was een creatieve geest die dit bedacht heeft
Anneque: ik wil al lang vaker vegetarisch gaan koken en ga dat nu zeker eens echt doen. Dank voor de tip van het boek. Het halve gezin is ineens helemaal into kickboksen en dus helaas gebonden aan de tijden van de sportschool. Maar hardlopen is inderdaad wel handiger qua tijdsplanning
Ijsvogeltje: dank voor de tip
Guinevere: toevallig is witte rijst met tsap tsoy en een beetje babi pangang mijn lievelingskostje maar manlief en de zoons hebben graag bami of nasi met satésaus. Die krijgen dan toch wel veel vet binnen. En elke week en soms zelfs 2X per week chinees is toch wel wat veel van het goede. ook qua kosten, is toch elke keer voor een kleine 50 euro.
Pandia: da's een goeie tip.Dank. Kan ik ook zelf de samenstelling bepalen want nogal kieskeurige eters hier. Ik denk dat ik eens bij de groothandel ga kijken of ze daar grote zakken losgevroren groenten hebben. Dan maak ik zelf combinaties daarmee. Beetje van mezelf en een beetje van de winkel Scheelt een hoop snijwerk En ik kan natuurlijk hetzelfde doen met vlees. Een keer een hoop kipfilet bakken en die dan in zakjes invriezen. Misschien heeft de groothandel dat ook wel voorgesneden. Ik gebruik meestal van die flesjes met woksaus maar dat zal ik dan maar niet alvast erdoor doen lijkt me.
Cobi: dank voor de tip. Ik ken het programma niet maar ga eens kijken op de site.
Groetjes,
Manon

mirreke

mirreke

25-06-2010 om 10:54

C1000 en nog zo wat (ook zendingsdrang i;m afraid!)

http://www.c1000.nl/recepten/
Bij mij ook wat zendingsdrang: namelijk wat erg helpt is kleinere borden nemen. Zodat je wat minder opschept en je bord nog steeds vol is. Een soort psychologisch effect. En dan niet meerder malen opscheppen natuurlijk! Veel fruit eten, als tussendoortje en als toetje. Wij hebben zelf de toetjes helemaal afgeschaft, en eten toe hooguit fruit. We kopen ook geen koekjes meer.
Vaak zit het te dikke namelijk niet in het avondeten, maar in alle extraatjes buiten dat eten. Koekjes, chips, snoep, toetjes, chocolade. En dan moet je ook zoveel mogelijk op de fiets gaan doen ) Zo, genoeg gepreekt.
C1000 en ook de AH site hebben lekkere recepten die niet duur zijn, gebaseerd op wat ze in de winkel verkopen natuurlijk. Maar er zijn nog veel meer receptensites, wat dacht je bv. van recepten.nl!
Succes iig, ik herken het helemaal namelijk, dat gedoe over het eten.

Guinevere

Guinevere

25-06-2010 om 11:03

Saté

Jaja, nu snap ik dat er 4 mensen te zwaar zijn, als ze een voorliefde hebben voor satésaus..
Sateetjes zijn ook heerlijk met ketjapsaus, eigenlijk zijn ze dan zelfs lekkerder. Zelf maken, maar wellicht ook in een flesje te koop.

250 g groente per persoon

Hoi,

Even een algemene tip. Ik zou ernaar streven om voor de volwassenen echt een half pond schoongemaakte groente te gebruiken, voor de kinderen hangt het af van de leeftijd.

Verder zou ik altijd twee soorten groente aanbieden, eentje rauw en eentje gekookt.

Ik weet het, het is niet helemaal een antwoord op je vraag maar je kunt bijvoorbeeld met een salade van geraspte wortels of fijngesneden kool je maaltijd al een stuk meer in evenwicht brengen. Dan hangt het er dus ook wat minder vanaf welk recept je gebruikt.

Verder zou ik eens kijken naar zaken als bulghur, quinoa en volkorenpasta. Daarmee breng je ook naar verhouding meer bouwstoffen en vezels en minder energie in je maaltijd. Zeker de volkorenpasta is even wennen maar mijn kinderen willen niet meer anders, en hebben veel sneller honger na witte pasta dan na de volkorenvariant.

Biene M.

Biene M.

25-06-2010 om 11:43

Ik wil ook nog eens de receptensite van ah.nl noemen. Je kunt calorie-arm en snel aanvinken en dan ook nog op allerlei andere aspecten zoeken, heel handig.

En je vroeg er niet om, maar toen ik wilde afvallen ben ik enorm geholpen door de weight watchers. Eindelijk kreeg ik vat op mijn gewicht en nu, jaren later, helpt wat ik daar geleerd heb nog steeds om op gewicht te blijven.

Succes met sporten en afvallen!

LaMama

LaMama

25-06-2010 om 19:17

Ongevraagd advies

Ergens in dit draadje las ik de tip om kleinere borden te nemen. Een supertip! En voortbordurend daarop (en direct overgenomen uit het boek van Dr.Phil, dus nix van mezelf bij) is de tip om kleiner bestek te nemen en (voor mij een tip die heel goed werkt) om na iedere hap je bestek neer te leggen en pas een nieuwe hap klaar te gaan maken als je de vorige doorgeslikt hebt.
Dat zorgt ervoor dat de maaltijd veel langer duurt en dat zorgt er weer voor dat je maag de tijd krijgt om een gevoel van verzadiging te krijgen. Waardoor je minder eet en toch dat gevoel helemaal niet hebt.
Succes!
LaMama

Jolijt

Jolijt

26-06-2010 om 20:09

Tips en trucs

Als je stamppot wilt eten (raar dat ik daar als eerste op kom met dit weer) kun je een deel van de aardappels ongemerkt vervangen door bloemkool (geldt niet voor bloemkoolstamp!) Ook handig voor lastige groente-eters.

Een stoommandje is heel handig voor de bereiding van groenten, maar ook voor kipfilet; 12 minuten en de kipfilet is gaar en nog steeds sappig (werkt stukken beter dan in een antiaanbakpan zonder/met weinig boter).

Gek zijn ze hier op de sausen van Patak's; kipfilet stomen, in stukjes snijden, saus erbij, zilvervliesrijst en klaar (salade voor de groenten) Relatief weinig kcal voor 100 ml en een lekkere kruidige saus.

Wel veel te eten, maar minder kcal: Neem als je een omelet/uitsmijter maakt 1 heel ei en 1 of 2 eiwitten.
Door alle roerbakschotels doe ik champignons. Nemen redelijk de smaak aan van het gerecht en vullen goed.

Bij echt veel last van honger (voor degenen die het er voor over hebben): laat alle snelle suikers en vetten staan. (wel genoeg vet gebruiken voor de in vet oplosbare vitamines!) De eerste week vlieg je tegen de muren van ellende... maar daarna heb je EN resultaat EN geen honger meer. (voordeel is dat je sneller 'klaar' bent met afvallen, nadeel dat de verleidingen dan niet definitief zijn ingeperkt)

Pindasaus: haal kleine bakjes en doe eerst de vork in de pindasaus, dan eten aan de vork en happen... veel minder verbruik dan saus op het bord/over het eten. (werkt uiteraard voor alle sauzen)

Lekker: auberginechips met parmezaanse kaas. Aubergine heel dun snijden en op een vel bakpapier in de oven lichtbruin laten worden. Wat bakspray erover en daarna de kaas. Had ik voor mezelf bedacht, maar krijg er niets meer van als er iemand thuis is.

Toetjes: een raket is vriendelijker in kcal dan de meeste andere toetjes en vaak erg in trek.

Mayo: laat alle lightmayonaises links liggen (scheelt amper in kcal) en probeer het eens zo: magere yoghurt met 1 lepel gewone mayo. Yoghurt toevoegen zolang het mengsel nog naar mayo smaakt. Als het saus moet zijn om de saus kun je er verder mee gaan rommelen om het meer te maken; stukjes ui, teentje knoflook, sambal, mosterd, ketchup...

Succes! Het zal niet meevallen om alle (afval)neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Manon Bleijenberg

Manon Bleijenberg

26-06-2010 om 21:05

Dank allemaal

voor het meedenken. Er zitten hele bruikbare dingen tussen. Helaas kunnen sommige tips niet want het zijn hier echt hele moeilijke eters. Vreemde dingen zoals couscous, bulghur oid ga ik er echt niet in krijgen. Groenten worden hier ook niet graag gegeten dus die van die bloemkool vind ik geniaal. Ga ik volgende week proberen Ben benieuwd of ze het niet door hebben. Wij eten hier zomer en winter stamppot, da's het enige waar iedereen echt gek op is. En ik ga meer rauwe groenten op tafel zetten. Dat vinden ze, heel raar, weer wel lekker. Worteltjes of radijs is hier zo weg.
Meer tips blijven welkom
Groetjes
Manon

Die 250 gram

..hoeft idd niet in één keer en ook niet van één soort te zijn. Vandaar mijn tip voor rauwkost naast gekookte groente.

Alternatief is groentesoep (normaal of met de staafmixer).
Bijvoorbeeld een prei, twee aardappels, bouillonblokje, water.. zet daar de staafmixer op en je hebt een heerlijke gebonden soep Echt heeel lekker.

Moeilijke eters

Wat goed dat je wil gaan afvallen! Moeilijke eters thuis maakt het alleen maar lastiger. Wist je dat het 7x duurt voor 'vreemd' eten je enigszins aanstaat? En dat het wel meer dan 10x proeven is voor je het weet te waarderen?
Alles kun je leren eten, en soms vind je een ingrediënt in het ene gerecht wel lekker en in het andere niet. Probeer dus verschillende dingen uit!
Ik heb in mijn omgeving diverse mensen waardering laten krijgen voor iets wat ze niet lusten.
Couscous? Zalig! Zijn ze hier dol op; ik noemde het vroeger gewoon een soort rijst

Succes!

Dorry

Manon Bleijenberg

Manon Bleijenberg

04-07-2010 om 22:30

Boek gekocht

Nogmaals dank voor alle tips en meer is altijd welkom Ik heb een goed boek gekocht www.puurgezond.nu is de site ervan. Samen met jullie tips kom ik een heel eind in mijn streven naar minder pakjes en zakjes en meer groenten

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.