Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tijgeroog

Tijgeroog

15-10-2010 om 09:04

Simpele recepten voor groot gezin?

Hallo,

Ik ben bezig om een soort kookkring op te zetten. Met een groepje willen voor een groot gezin met een ernstig (ongeneselijk) zieke ouder zorgen dat er elke week een keer gekookt wordt, voorlopig een keer per week. Dat betekent dus dat iedereen eens in de paar weken een keer kookt.
Ik ben hier sinds gisteren mee bezig en ik ben nu wat mensen aan het polsen. Iedereen wil op zich wel meedoen, maar soms krijg ik wat onzekere reacties, omdat mensen vinden dat ze niet goed kunnen koken, en al helemaal niet als er veel pannen op het vuur moeten.
Dus ik ben op zoek naar wat eenvoudige recepten, die je makkelijk in grotere hoeveelheden (voor een stuk of 10 personen) kunt klaarmaken en ook later op kunt warmen.
Daar wil ik een soort kookboekje van maken, om de mensen die meedoen op weg te kunnen helpen.
Wie heeft recepten voor mij?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

15-10-2010 om 09:27

2 dingen

1. Voor meer mensen hoeven niet meer pannen op het vuur hoor, alleen grotere
2. Alle éénpansgerechten worden lekkerder in grote hoeveelheden (echt waar!) dus als het gezin die lust, zou ik die vaak op het menu zetten.
succes verder, ik hoop dat je recepten en vrijwilligers genoeg krijgt. Wat aardig dat je dit wilt opzetten!

Recepten

De opmerkingen van Sancy zijn volkomen waar, daar kun je alvast je voordeel mee doen. Als je me wilt mailen ([email protected]) vis ik uit de verzameling goedkoop-maar-lekker die ik dankzij de forummers heb kunnen aanleggen, de recepten die voor jou handig zijn en stuur ze je. Alvast een paar:
Bloemkoolsoep
Nodig: 2 a 3 grote uien, gesnipperd
2 bloemkolen, in roosjes
3 ltr kippenbouillon
Ui fruiten in wat boter, bloemkool toevoegen en nog even laten stoven. Bouillon erbij schenken, kruiden met peper en zout en aan de kook brengen. 20 minuten zachtjes laten koken, daarna de soep mixen.
Pompoensoep
Een pompoen in stukjes snijden (schillen hoeft niet) en zaadjes eruit, samen met een paar winterpenen (in stukjes) in kippebouillon (uit een potje of van tablet) een half uurtje koken. Op het eind ook nog wat verse sinasappelsap (af en toe even proeven of het lekker zoet is) er door heen en het geheel fijn mixen. Je kunt er ook nog geraspte sinaasappelschil door doen. Waar gewenst kruiden met zout en peper. Bij het serveren een scheutje kook room er doorheen. Je kunt er (geroosterd) brood bij eten.

liora

liora

15-10-2010 om 11:08

Chili con carne

1 kilo rundergehakt
2 grote uien
3 teentjes knoflook
1 paprika
2 chili pepertjes
2 tl cayennepeper
4 tl Djinten
1,5 of 2 pakjes gezeefde of gepelde tomaten
2 paprika's.
2 blikken bonen

Fruit uien en knoflook, voeg erbij de pepertjes in kleine stukjes en de paprika's in stukken. Voeg daarna gehakt toe, bak het gehakt mee. Voeg de tomaten toe. Laat half uurtje op het vuur staan.

Voeg als laatste twee blikken bruine bonen toe, of 1 blik bruine bonen en 1 blik kidneybonen.

Nog 10 minuutjes mee laten pruttelen. HEERLIJK! En wordt lekkerder als je hem vantevoren hebt gemaakt.

Liora

Tijgeroog

Tijgeroog

15-10-2010 om 11:52

Geweldig

Bedankt alvast, jullie recepten. Genista, je hebt mail.
Sancy, ik weet dat je heus niet meerdere pannen nodig hebt om te koken, volgens mij is het juist praktischer om een-pansgerechten te koken (dan hoef je maar een pan te brengen ), maar met wat voorbeelden is dat veel makkelijker om te laten zien.

Maken de kosten nog uit?

anders aziatische mosselen. recept voor 4 personen moet je dus even vermenigvuldigen:

grote wok: scheut zonnebloem olie, sesam olie, uitjes, sjalotjes, knoflook erin gooien, oestersaus, grote scheut zoute sojasaus. Alles heet laten worden, hup de mosselen erbij, goed scheppen, deksel erop, paar minuten laten staan, zak aziatische roeobakgroente erbij scheppen, weer 2 minuutjes laten staan, scheppen klaar. Voor grotere porties kan je van te voren al wat schaaltjes met die olie/marinade klaar zetten zodat je 1 lading eruit haalt en direct de 2e lading kan wokken.

Met stokbrood of witte rijst.

Yta Chalne

Yta Chalne

15-10-2010 om 12:17

Favoriet

Momenteel hier favoriet, vooral bij pubers (en de hoeveelheden zijn voor ongeveer acht goede eters): kilo kipfilet klein gesneden, twee zakjes boemboe kerrie, 700 gram geschilde kort gekookte aardappels in blokjes, zelfde hoeveelheid boontjes (diepvries, even koken), zelfde hoeveelheid witte kool. Kip in grote wok garen, boemboe erbij (mengen met water)(eerst boemboe dan kip kan ook), kool erbij, boontjes. Half uurtje laten staan op laag vuur, dan aardappels erbij. Serveren met flinke pan rijst.
Ik ben er twintig minuten mee bezig (excl. het halve uurtje dat het op staat).
Kan ook prima zonder de kip trouwens, gewoon wat meer groente nemen.

Oh ja kippenpoten

een hele grote pan met kippenpoten

veel knoflook, zout en peper en een zakje kant en klare hete kippoederspul en dan in olie flink heet bakken, vuur laag en even laten staan met deksel erop. En dat met gekookte maiskolven (kort koken anders worden ze papperig) en stokbrood of gebakken aardappeltjes.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-10-2010 om 14:40

Linzensoep

Nodig: ui, knoflook, 3 preien, 1 bloemkool, 3 winterpenen, 300 gr rode linzen, 3 el kerrie, bouillonpoeder, citroensap, koriander.

Uitje bakken met de knoflook en kerrie, linzen erbij en even omroeren. Ongeveer 3 liter water erbij met de in stukken gesneden groenten, zodat alle groenten onder water staan. Naar smaak bouillonpoeder en citroensap er doordoen. Een half uurtje laten koken. Naar wens pureren of zo laten. Serveren met verse koriander en stokbrood.

Tijgeroog

je hebt óók mail

Bastet

Bastet

15-10-2010 om 16:13

Kijk genista

Stel nu gewoon een rubriek samen op de homepage,recept van de week by genista!Veel efficienter dan mailen!

Lief!

Er zijn al een heleboel tips gegeven, dus er schiet me zo niet iets te binnen.

Maar wat ontzettend lief van jou Tijgeroog, veel sterkte ermee en ik hoop dat je heel veel Tijgeroogjes weet te verzamelen, die gaan helpen!

Olijvje

Tijgeroog

Tijgeroog

16-10-2010 om 09:31

Bedankt

Bedankt voor alle recepten en tips. Ik ga er een mooi boekje van maken. Ik moet met het gezin nog afspraken over de praktische uitvoering (dag, spullen terugbrengen enzo), smaakvoorkeuren en eventuele allergieën. Dat kan ik dan ook mooi in het boekje zetten en aan iedereen die meedoet geven, zodat iedereen weet wat de bedoeling is.
Het gezin woont niet hier in de straat, maar verderop in de buurt. Ik zie haar op school (zoontje heeft wel eens hier gespeeld) en ze heeft nog wel eens contact met het netwerk waar ik vrijwilliger ben.
Dus zo goed ken ik haar helemaal niet. Maar omdat we met het netwerk met best een groep betrokken vrouwen zijn, dacht ik dat het toch haalbaar zou zijn om zoiets te doen. Met veel vrouwen en een maaltijd per week regelen geeft natuurlijk niet zo'n zware belasting. Als blijkt dat het goed loopt kunnen we als het straks slechter gaat en harder nodig is altijd kijken of we meer maaltijden per week voor ze gaan koken.

En ik ben blij dat we op deze manier kunnen laten zien dat de maatschappij nog helemaal niet zo hard is als sommigen beweren. En dat er best nog wat warmte in onze "onpersoonlijke slaapwijk" te vinden is. Elkaar een beetje helpen is toch niet zo moeilijk...
En wat ik lief vind (met dank voor alle complimenten ): de alleenstaande bijstandsmoeder die mij als eerste mailde dat ze wel wil helpen met koken. Elke week een keer! En de persoon die mee wil koken terwijl ze alleen een zakelijke band met ons heeft.
En ook: ik heb het idee al vaak hier op OOL langs zien komen. Niet alleen als idee, maar ook als iets wat gedaan werd (ook weer in dit draadje) Anders was ik waarschijnlijk nooit op het idee gekomen. Dus ook iedereen die mij voor is gegaan bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.