Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Simpel sausje voor rijst

Omdat wij beiden 'anders' zijn gaan werken komt het nu vaker voor dat we 'laat' thuis zijn uit het werk.Dat kan ook best met een 17jarige en 12(bijna13) jarige. Daar tegenover staat dan wel dat ik dan meer dagen vrij ben, dus de hele dag thuis. Nu komt alleen het avond-eten in het gedrang.Want pas 5 uur klaar, soms loopt dat nog uit ook, dan soms nog wat brood ofzo halen voor ik thuis ben is het half 6. Man idem ook dan net thuis. Later eten word dat dan...maar het gebeurd ook wel op dagen dat de meiden om 18.00 uur weg moeten,naar clubs, sport, bjbaantje etc. En ze het beiden té laat vinden om erna nog te eten. Voor die dagen bood oudste aan dat zij dan zou koken.Liflafjes zoals we wel eens eetproblemen oplosten lukt niet meer...2 pubers hebben écht wel een volwaardige maaltijd nodig anders hebben ze na een uur weer honger. Dus nu kookt oudste 2 keer in de week of 1 keer in de week. Dat kan ze op zich prima (al geleerd in eerder stadium),maar het moet niet te ingewikkeld worden. Het moeten dus recht aan recht toe gerechten zijn. Denk aan hollandse dingen (vlees,aardappels,groente) of stampot of pasta. Ik overleg met haar de dag ervoor, haal de boodschappen, zet het evt. klaar op afgesproken plek en zij kookt en we schuiven zo aan tafel om 17.30. Kunnen we alsnog samen eten en kunnen zij op tijd weg. Maar oudste geeft aan ook wel eens wat 'lekkers'te willen eten. Onder lekker verstaat oudste wat zij lekker vind.....En dat is rijst,rijst met een vlees in sausje erbij en sla. Ik maak dat sausje altijd zelf. Die rijst en sla dat kan ze wel. Maar de sausjes die ik maak zijn gewoon van alles door elkaar sausjes...beetje dit,beetje dat met wat kip ofzo en wat groente die ik over heb, wat overheersende kruiden,aanmaken inbinden en klaar. Maar tjonge, dat is ingewikkeld om haar te leren! Ik heb nu 2 pogingen gedaan en ze snapt er nog geen fluit van. En omdat ze nogal ongeduldig is heb ik maar zo'n potje kant en klaar saus erbij gehaald voor ze. Maar mén wat is dat vies! We hebben nu 2 soorten geprobeerd, uncle-ben en van maggi en beiden kerrie-saus,maar zowel man als ik vinden het oneet-baar! Dus nu zoek ik of eens simpel recept voor een fatsoenlijke kerrie-saus of een zakje, pakje of potje dat wel eetbaar is. Ik heb al gegoogeld,maar de sausjes die ik vind zijn écht nog te moeilijk voor oudste om dat tot een goed einde te brengen. Ik denk dat als ze wat meer ervaren is dat het wel gaat lukken,maar nu nog niet.
Dus wie weet er een?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mover

Mover

04-02-2011 om 09:11

Een goede roux als basis

Kan je je dochter niet leren om een goede witte roux te maken als basis? Als ze dat onder de knie heeft, kan ze daar vanalles aan toevoegen. Kruiden, of kaas, of gewokte groenten uit een andere pan toevoegen.
Zakjes en potjes zijn en blijven idd een drama.
Groetjes, Mover

Erica

Erica

04-02-2011 om 09:38

Desnoods

desnoods probeer je eens zo'n zakje "witte saus" van knorr of maggi ofzo. Zo ben ik vroeger ook begonnen. Het is een simpele basis, er zit al wel smaak aan en ze kan er vanalles aan toevoegen, kerrie voor kerriesaus met een gesnipperd uitje ofzo. Of een schep grove mosterd voor mosterdsaus, champignons in kleine stukjes gebakken voor champignon saus? Of inderdaad zo'n roux leren maken, maar als dat teveel tegelijk is, zou je eerst zo kunnen beginnen? Maak een sauzen boekje voor haar, print allerlei makkelijke receptjes voor sauzen daarin (kijk ik heb ooit een pepersaus geprobeerd te maken wat 3 uur duurde, met vlees trekken en zeven enz....) die zou ik er dus niet tussen stoppen maar er zijn voldoende snelle sauzen toch?

Hier een leuk receptenlijstje, het is vlaams dus even beseffen dat ajuin= ui en look=knoflook enz...

http://meersmaak.blogspot.com/p/sauzen-en-bouillons.html

Slanke roomkaas

Hier maken we graag een sausje met slanke roomkaas, slanke kookroom of hoe heten die dingen. Want het moet wel gezond blijven! Vlees/vis en groente roerbakken, room(kaas) erdoor scheppen en dan nog wat kruiden. Beetje kerriepoeder, of knoflook en groene kruiden. Heel simpel, maar lekker. Ik vind die slanke kookroom altijd in het koelvak naast de creme fraiche en de zure room.
Of een blik gepelde tomaten erdoor, beetje stuk maken met je spatel en klaar.

Dorry

Fraz

Fraz

04-02-2011 om 10:21

Boemboe

van conimex vind ik altijd wel lekker en makkelijk. Je hebt er bij voor rundvlees (moet je wel 1,5 uur stoven) maar ook voor kip. Hoef je alleen kip te bakken, boemboe plus water er bij en kwartiertje stoven. Deze heb je trouwens ook als kerrie variant.

margje van dijk

margje van dijk

04-02-2011 om 10:31

Kerriesaus

Surinaamse kerriesaus, ontzettend lekker:

- zet een pan met een dikke bodem op het vuur, gietijzer als je dat hebt.
- doe 30 gram boter, 2 eetlepels bruine suiker, een theelepel sambal (ik doe altijd een éétlepel maar dan Sambal Badjak, dat is heel mild), 2 eetlepels kerriepoeder (marsala) en een kwart blok santen (gedroogde kokos) in de pan.
- roer door elkaar totdat alles gesmolten is, maar laat het niet aanbranden, dus heel goed blijven roeren en anders het vuur zachter zetten.
- Doe er dan een halve liter water bij en evt. nog een bouillonblokje.
- Proef of het goed is. Misschien nog een beetje zout of peper erbij.

Variatie: Kook eerst een paar eieren in 8-10 minuten hard en zet ze even in koud water. Pel ze en doe de eieren bij de kerrie saus. Laat een tijdje staan (op minimaal pitje, af en toe roeren) om de eieren geel te laten worden.

Heel erg lekker bij rijst en een groene salade!

Margje

margje van dijk

margje van dijk

04-02-2011 om 10:35

Ps santen

Ik zie dat ik schrijf dat santen gedroogde kokos is, maar ik bedoel dus wel zo'n blok, he, niet van die geraspte kokos nemen! Ipv santen kun je ook een blikje/pakje kokosmelk nemen, 200 ml of zoiets (of meer als je het lekker vindt).

Margje

margje van dijk

margje van dijk

04-02-2011 om 10:37

En nog een ps

Meteen een halve liter water erbij is misschien wat veel. Doe eerst maar een 250 ml water erbij en kijk wat het wordt. Als het dan te dik is, nog wat water toevoegen. Het moet ook weer niet te dun worden.

oregano

oregano

04-02-2011 om 12:14

Ook oa. boemboe's en patak's

supermakkelijk, en in diverse smaken, sommige zijn al na korte tijd klaar.
Ook lekker zijn die potten van patak's, echt niet te vergelijken vind ik zelf met een pakje.
http://www.pataks.co.uk/
En natuurlijk de sausjes met creme fraiche en dan kerrie, knoflook of wat voor smaakje dan ook erdoor.
Favoriete gerecht van mijn dochter:
kip met pijpen en slagroomsaus
Die pijpen heten penne (pasta), weet ze inmiddels.
Kipfilet in stukjes snijden (ik knip altijd) beetje peper, zout, kerrie, koflook en ketjap manis eroverheen. Even laten staan. Uien snijden.
Dan kipfilet bakken in olijfolie,uien erbij, rode paprika in stukjes erbij, paar minuten laten bakken. Dan beetje gembersiroop erbij (niet te weining), tijdje weer laten stoven, aan het eind klein potje slagroom erdoor, dan wat allesbinder en klaar is de saus.
Wij doen er op het bord geknipte bieslook overheen.
Eet smakelijk!
groetjes oregano

margje van dijk

margje van dijk

04-02-2011 om 19:35

Oh please - hier het juiste recept

Ik heb zojuist mijn eigen kerriesaus gemaakt, geinspireerd door mezelf zullen we maar zeggen, maar er klopt niets van. Ik dacht dat ik dat wel even op de bonnefooi kon maken. Niet.

Hier het recept wat ik er van gemaakt heb (het was uiteindelijk superlekker!):
- 1 eetlepel bruine suiker, 30 gram boter, zeker een half blok santen (of minstens 200 ml kokosmelk uit blik/pak), 1 eetlepel sambal badjak laten smelten met daarna 2 eetlepels kerrie (ik heb vrij milde kerrie, anders minder nemen). Zorgen dat het allemaal lekker mengt maar niet aanbrandt.
- Dan wat water erbij, begin met inderdaad 250 ml. oid. Doe er 1 a 2 bouillonblokjes bij. Zachtjes aan de kook brengen (en heel zacht laten pruttelen). Met gekookte eieren erin.
- Wat ik er nog bij gedaan heb: een eetlepel pindakaas. En mijn saus was te dun dus ik heb er wat maizena door gedaan.

Het was echt ontzettend lekker, ik heb véél te veel gegeten. (met nog rijst, bloemkool en ijsbergsla).

Margje

Het was

Annet

Annet

04-02-2011 om 19:39

Aldi: fles kerriesaus

Aldi had pas geleden een aanbieding van flessen saus waaronder kerriesaus. Dit is een Oosterse kerriesaus. Meestal doe ik er nog wat creme fraiche door om de saus net wat zachter te krijgen.
Dit is één van de weinige kant-en-klare sauzen die ik wel lekker vind. Pas op, de andere smaken vind ik niet lekker. Alleen de kerrie. Bij onze Aldi stond die er nog. Ze verkopen deze flessen ongeveer 2x per jaar dus wij slaan telkens meerdere flessen in.

Verder onze manier van simpel rijst met vlees en groente maken:
Kip in stukjes marineren in ketjap, kan de avond van tevoren.
Eerst kip roerbakken in olie. Uit de pan halen en in vergiet laten uitlekken.
Daarna chinese groentenmix roerbakken in nieuwe olie.
Daarna kip erbij en chilisaus erbij gooien.
Apart rijst koken of mihoen.
Klaar.
Geen sausje nodig.
Bereidingstijd: 15 minuten (zonder de rijst)

Lekker alternatief voor ketjapmarinade: Go-tan javaanse sate marinade. Dit is wat pittiger dan ketjap, wel olie erdoor gooien want het is veel dikker dan ketjap.

Margriet*

Margriet*

04-02-2011 om 20:11

De enige

potten/doosjes die hier binnenkomen zijn van Patak en de conimex satesaus maar dat is echt voor het korte tijd werk (lees na het werk binnen een 20 minuten gekookt hebben).
Zelf curry maken is geen bal aan. Stond vandaag een recept in de nrc next:

Voor 4 personen

•300 gram jasmijnrijst
•450 gram kipfilet
•4 el massaman currypasta
•1 el kardemom
•1 tl kaneel
•5 sjalotten
•kokosmelk
•400 ml water
•1,5 el vissaus
•2 aardappelen
•1 el tamarindepasta
•1 el bruine suiker
•handje ongezouten pinda’s
•plantaardige olie
Snijd de kipfilet in blokjes, doe in een kommetje en marineer met een eetlepel olie en de currypasta. Laat even staan. Rooster ondertussen de pinda’s in een droge koekenpan en houd apart. Doe een scheutje olie in een pan met dikke bodem en bak de kardemom en kaneel ongeveer 30 seconden op hoog vuur. Pel de sjalotten en doe in de pan. Bak tot ze goudbruin zijn en zet het vuur lager. Doe de kip in de pan en bak 4 a 5 minuten mee. Schil de aardappelen en snijd in grote stukken. Voeg de aardappelen samen met de vissaus, water, pinda’s en kokosmelk toe.

Voor de pittigheid geldt, hoe meer kokosmelk, hoe minder pittiger het eten. Hou je dus niet van pittig, dan kun je een royale hoeveelheid kokosmelk toevoegen. Breng aan de kook en zet dan het vuur laag. Dek de pan af en laat ongeveer 30 minuten sudderen tot de aardappels gaar zijn. Haal de pan van het vuur en roer de tamarindepasta en de bruine suiker door de curry. Bereid de jasmijnrijst volgens de verpakking en serveer apart van de curry.

Een recept aanhouden lijkt me voor je dochter makkelijker dan je eigen geflans uitleggen. Snapt mijn man ook niet ;-d, die wil ook liever een recept. Misschien kun je het opschrijven voor haar ipv voordoen.

klaver

klaver

04-02-2011 om 22:00

Saus vooraf maken

Kun je de saus niet (samen met je dochter) in het weekend maken. ZIJ kan de boel dan op de doordeweekse dag afmaken met vlees, verse groenten en de rijst koken. Je kunt ook als je saus maakt een dubbele hoeveelheid maken, helft in de vriezer de ene dag voordat je dochter het gaat gebruiken, eruit halen.

Tirza G.

Tirza G.

04-02-2011 om 22:23

Zeg margje

Is het nou kláár met dat recept?? Ik ga het volgende week eens proberen, het klinkt erg lekker.

Tirza

albana

albana

05-02-2011 om 10:29 Topicstarter

Thanx

Bedankt voor jullie uitgebreide uitleg en het meedenken. Margje vooral, door je enthousiasme zou ik bijna in de verleiding komen....ware het niet dat zowel ik als ook oudste helemaal niet van kokos houden. Is raar maar waar, zelfs recepten met een ieniemienie kokos vinden we niks want we ruiken het al van verre, idem de kokos van producten in de winkels. Zal wel een aangeboren afwijking van ons zijn, want wij krijgen de rillingen van de geur van kokos,de smaak vinden we nog best gaan. Als we er dan boven staan werkt dat niet zo.....
Ik denk dat ik ga voor de cremefrachevariaties en koksroom en dat witte zakje knor. Misschien probeer ik ook die van de aldi eens, volgens mij weet ik wel welke flessen je bedoeld.
Mijn idee is dat als dochter eerst eens een tijdje experimenteerd met een simpel sausje tot ze het kruiden een beetje onder de knie heeft en wat zelf idee krijgt welke groenten wel of niet geschikt zijn erdoor/erbij, dan komt daarna wel een keer zelf maken lijkt me.
Dan heeft ze tenminste een beetje een 'basis' of hoe noem je dat. Als ze dat onder de knie heeft kan ik haar wel leren eventueel vlees vantevoren te kruiden en een roux te trekken of hoe dan ook.
Want dat recept van margriet b.v. dat zou ze echt nog niet kunnen hoor....ik zie het al voor me,dat word paniek van al die verschillende eetlepels,pannen in de gaten houden en nog kruiden zoeken ook....Nee, dat word een drama,hoe simpel het ons ook lijkt als ervaren koks.
Dat is wel even andere koek dan een stampotje boerenkool. Ik ben al blij dat ik haar al zover heb dat ze zowel de rijst alsook het vlees en het saus pannetje tezamen op dezelfde tijd warm,gaar en klaar kan hebben.
Wat ik trouwens voor een 17jarige best een prestatie vind want van dochter vriendinnen en klasgenoten kan amper iemand een aardappel schillen (een enkeling daargelaten).
Oke bedankt allemaal,we gaan ermee aan de slag!
groeten albana

Albana

Misschien kan je wel zelf een basis-saus maken en invriezen (bij als ijsblokjes die je dan in een container doet waar zij een aangepaste hoeveelheid kan uitnemen) en die zij af kan maken ,... geef je er een aantal opties bij en kiest zij waar zij die dag zin in heeft. Tzt laat je hier en daar wat meer basis-dingen weg uit die saus.
Mocht het mislukken, kan jij in een handomdraai een nieuwe saus maken (of beter nog: samen).

Lees

nu pas dat het al geopperd is, sorry Klaver!

albana

albana

06-02-2011 om 11:47 Topicstarter

Over invriezen en zakje saus

mmmm tja, dat invriezen,dat had ik zelf ook al bedacht,maar ik denk dat dat haar een gevoel geeft van: 'heb ik zelf nog maar alleen de helft de gekookt' ofzoiets. En ze doet dit juist omdat ze het leuk vind om 'zelf' te koken, ze is er overduidelijk ook erg trots op. Iets invriezen en warm maken lijkt niet meer op zelf koken. Snap je wat ik bedoel? Dat had ik ook wel kunnen doen met kant en klare saus van mij....
En ik houd haar graag in dit stadium van ondekken en ontwikkelen en heb liever niet dat ze er van gaat balen als een 'moet'huishoudelijk klusje. Dus daarom doe ik dat liever niet. Snap je?
Ik heb in ieder geval voor dinsdag (dan weer laat thuis en oudste moet 19.00 uur op muziekles zijn en is om 14.00 uur thuis) zo'n zakje witte saus van knorr gekocht.
En voor de zekerheid ook creme-frache. Kan ze kiezen. Alleen die witte saus, daarop staat 'voor groente' is dat wel de saus die jullie bedoelen???? Dat een beetje kruiden dat moet ze wel kunnen denk ik. En anders, ik heb kantoorwerk dus ben die middag ook nog bereikbaar mocht ze er niet meer uitkomen.
Nou het zal me benieuwen of we deze wel lekker vinden...
groeten albana

Makkelijke curry

-gesnipperde ui licht fruiten
-gehakte knoflook heel kort meebakken
-flinke lepel kerriepoeder of kerriepasta even meebakken
-in blokjes gesneden kipfilet of drumsticks hierin meebakken (voor 3 personen neem ik 2,5 ons filet of 4 ons drumsticks)
-paar eetlepels appelmoes of in stukjes gesneden appel erdoor roeren
-2,5 dl yoghurt erbij
-deksel er op en kip gaarstoven

op smaak brengen met wat je lekker vindt, bouillonblok, peper, zout, chilisaus, maggi, zelfs een snufje suiker, drupje citroensap of azijn (dat is echt iets wat ze zelf even moet kijken wat ze het lekkerst vindt).

Eten met rijst en sla.

Er kan nog een kop diepvrieserwtjes door of sperzieboontjes, of wortelschijfjes of een klein blikje mais of wat er nog aan restjes groente ligt. Maar dat zijn variaties die je doet als je het recept onder de knie hebt. I.p.v. appel kun je ook ander fruit nemen.

albana

albana

07-02-2011 om 08:22 Topicstarter

Hé dirksmama!

Dit is een recept dat ik dochter wel zie doen! Dit kan ze wel 'handelen' denk ik. Uitje fruiten en knoflook en dan de kip erin bakken doet ze nu ook al...En mijn recept is vergelijkbaar (ik doe er meestal ook alleen kerriepoeder in en dan later nog iets om het te zouten b.v bouillon, sambal). Die print ik uit en zo was mijn idee rondom de creme-frache en zakje knor ook ongeveer. En yochurt en appel hebben we altijd wel in huis, appelmoes meestal ook wel. Qua groente mik ik er ook altijd alles door wat maar voor handen is of toevallig over.
Mmmm ik heb met haar die creme-fraiche/zakje knor variatie al voorbereid dus dat laat ik maar even gaan, maar voor de keer er na en als het niet echt wat word gaan we over op deze!
Thanx!
groeten albana

Of oosters?

Ik bedacht nog even terwijl ik stond te koken dan dit misschien ook een goede was. Kook noedels, neem een zak wokgroente en kip. Groente en kip wokken noedels erbij, beetje sambal en een scheut ketjap. Ik maak hem nu met fijngehakte gember en een scheut gember/knoflook saus uit het oosterse vak. Supersnel klaar!
Gisteren hadden we tortelini uit het koelvak met een sausje van knoflook in olijfolie, dikke slanke kookroom, scheutje witte wijn en 5 salieblaadjes fijngehakt. Stukje vis erbij en salade. Binnen 20 min. klaar.Gesmuld hebben ze hier.

CuliDorry

Ja patak

Erg lekker en simpel te maken. Heb er mee demonstraties gehad. Succes product.
Gr Rymcke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.