Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ayanna

Ayanna

02-02-2010 om 10:53

Schouderkarbonades

We zijn de vriezer aan het leeg eten, want die moet hoognodig (!) ontdooit worden. Nu heb ik er nog een pond schouderkarbonades inliggen en ik ben op zoek naar een lekker, leuk en makkelijk recept. Wie heeft er een idee voor mij?
Oh ja, hebben jullie ook zo'n hekel aan het ondooien van je vriezer. Ik heb zo'n grote staande kast en ben altijd aan het klooien met 1. waar laat ik mijn spullen en 2. hoe krijg ik hem zo snel mogelijk ijsvrij. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik altijd veel te lang wacht. Het ding oogt van binnen als de Noordpool...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

02-02-2010 om 11:11

Vreselijk idd

Ja dat was hier ook altijd een vreselijke rotklus die ik zo lang mogelijk uitstelde. Wel met het gevolg dat het altijd veel té lang duurde en het ding er dus net zo uitzag als die van jou. En juist dán is het een vreselijke rotklus. Maar één voordeel heb je nu, en dat is dat het buiten vrij dicht bij het vriespunt is. Je had het alleen eerder moeten doen toen het overdag ook echt vroor
Maar sinds bijna twee jaar heb ik dat probleem niet meer )))) Ik heb nl een vriezer met een nofrost systeem. Die hoef ik dus noooooit meer te ontdooien want dat doet hij zelf. Af en toe even alleen schoonmaken en dat is een stuk eenvoudiger.
Ik zetten altijd pannetjes met heet water in de vriezer trouwens... en ik las ook ergens de tip om met heet water in een plantenspuit het ijs te lijf te gaan, maar als de ijskorst te dik is zal dat ook wel niet meer werken. Wel kun je na een tijdje ontdooien het ijs makkelijk van de wanden afbikken en dan gaat het vrij snel. Maar een rotklus is en blijft het.
Succes!

Roos Vicee

Roos Vicee

02-02-2010 om 11:12

Oh ik zie

Ik zie nu ineens weer dat je eigenlijke vraag was over de karbonades haha. sorry dus...

Minerva

Minerva

02-02-2010 om 11:14

Ontdooien met stoomreiniger

Voor mij is het simpel want ik heb er 1. Maar misschien is er iemand in de buurt die ook een stoomreiniger heeft die je even mag lenen. In een floep en een flap is dat ding ontdooit en ben je zo snel mogelijk van al dat water af. Zo snel zelfs dat je je bevroren eten weer terug kan gooien in de vriezer.

Wij hebben overigens ook een grote staande vriezer. Om dat ding overzichtelijk te houden zijn plastic bakjes van de Hema erg handig. Het zijn een soort van mandjes van plastic met gaatjes. De groote is iets van 20 bij 30 cm. Misschien iets kleiner. Ik heb een vriezer met een glazen deur en metalen "planken" er in dus ik kan zo zien waar in zijn moet. Heb je er 1 met laadjes dan is dat uiteraard niet zo handig.

En karbonades,... daar weeet ik maar 1 ding van. Ontdooien in de koelkast en zeker een uur van tevoren uit de koelkast halen en op kamertemperatuur laten komen.

En bakken,.. ehhhhhh daar ben ik nog steeds geen uitblinker in dus ik hoop dat een ander je daarmee kan helpen.

Minerva

Hillary

Hillary

02-02-2010 om 11:16

Lekker

Oh heerlijk. Doe in een bak: zonnebloemolie, knoflook, ketjap, sambal oelek, paar scheppen suiker en tomatenketchup. Hoeveelheden beetje op het oog en waar je van houdt. Verdeel dit over een ovenschaal en haal de karbo's er een paar keer doorheen aan beide kanten. Leg de karbo's erin en zet de ovenschaal een half uur a 3 kwartier in de oven op ca. 170 graden. Karbo's af en toe draaien. Lekker met rijst.

Geen karbonadetips, maarre....

een vraagje:

Is het weken, nee bijna maanden lang zo ongeveer dag en nacht onder 0 geweest, en jij bedenkt net nu het begint te kwakkelen buiten dat het een goed idee is je vriezer te ontdooien?????????? En waar je dan je spullen moet laten????

Meid toch! Vanaf nu alleen nog maar je vriezer ontdooien als het buiten VRIEST!

Ingrid (ook in het bezit van een no frost geval, is wel fijn hoor!!)

ishtar

ishtar

02-02-2010 om 12:23

Karbonades

gaan hier in de erwtensoep.
En daar is het helaas nog steeds weer voor...

Karbo tip

Ik kruid ze met speciale karbonade kruiden en daarna bestrooi ik ze met paneermeel,daarna bakken.

Héérlijk vind ik ze dan met zo'n knapperig laagje.

Succes met je vriezer...die van mij moet ook hoognodig!!

Groetjes Pemm

Ayanna

Ayanna

02-02-2010 om 14:25

Ingridt

Ja achterlijk toch....ik weet het. Hmmm, misschien wacht ik met ontdooien wel tot de volgende vrieswinter!!! Whahahaha!
Hillary: dat klinkt niet verkeerd. Ga ik morgen meteen proberen! Ik laat het je nog weten.
Leuk trouwens dat het merendeel dit ook een butt-klus vindt. Ik heb wel eens met zo'n ruitenontdooier-spriets-geval mijn vriezer staan te bewerken. Alleen liet toen in no time het ijs los en kwam er een ware waterval uit de vriezer gestroomd....
En bestaan ze echt???? Nofrostvriezers??? Onvoorstelbaar. Hmmmm, als ik deze nou niet ontdooi dan brandt ie misschien wel door en dan moet ik een nieuwe.....haha!

Guinevere

Guinevere

02-02-2010 om 14:57

Mosterd

Ik stem toch voor karbonaadjes met mosterd. Grove mosterd dan, en op het eind een beetje room om een lekker sausje te maken.

jutter

jutter

02-02-2010 om 15:39

Herbes de provence

Of lekker kruiden met herbes de provence, peper en zout en dan heerlijk bakken in echte boter!
Niet passend in het weg-met-vet-dieet, maar wel heerlijk..

groet, Jutter

Tirza G.

Tirza G.

02-02-2010 om 15:42

Heet water

OOOOOOO een van de ergste dingen om te doen vind ik dat, de vriezer leegbikken. Ik stapel de inhoud in boodschappenkratten en zet die buiten (nee, niet bij hoogzomer), zet bakjes met heet water in de vriezer en leg op de planken een paar doekjes gedrenkt in heet water. Dan ga ik de laden schoonmaken, ververs de warme doeken en ga de rest te lijf met fohn en pannekoekmes. Tsjak tsjak tsjak. Af en toe even bakjes heet water opnieuw vullen en doekjes opwarmen, maar zo gaat het eigenlijk best wel. Ik heb een afvoergootje onderaan, daar kan ik nét een klein plat bakje onder zetten voor het lekwater.
O ja. Karbonades eet ik nooit.

Tirza

Balletmama76

Balletmama76

02-02-2010 om 16:08

Vriezer ontdooien enzo

Het is idd een rotklus en ik hoop toch, dat zowel vriezer als ook koelkast het gauw begeven hier en wij dan zo'n leuke amerikaanse koelkast met No Frost gaan kopen.

Karbonades zijn manlief's speciaalgebied. Helaas maakt ie een reuze-geheim van zijn kruidenmixtuur. Hij is echter ook de enigste volhoudende vleeseter hier (dochter en ik zijn nu allebei vegetarisch sinds mijn gourmet-disaster in de kerstvakantie).

Ook maar weer oosters

ketjapkarbonades:
Karbonades heel dun insmeren met sambal. Weerszijden aanbakken in olie (echt even bruin laten worden). 4 el ketjap en sap van halve citroen toevoegen en in ongeveer 20 minuten op laag vuur gaar sudderen.

varkensvlees in pindasaus (maar vinden wij hier niet zo lekker
pond schouderkarbonades in dobbelstenen snijden. Gefruit ui en knoflook in olie aanbakken, vlees toevoegen en omscheppend bruin laten worden.Met een kopje heet water toegevoegd in ongeveer kwartier gaar laten worden op laag vuur. Maak saus van: 4 el pindakaas, 2 tl sambal, sap van 1 citroen, 1 tl djinten, 1 tl laos, 1tl koenjit, 2 tl gemberpoeder. Roer dit sausje goed door het vlees en laat het flink warm worden. evt nog ketjap manis toevoegen.

Chippie

Chippie

02-02-2010 om 21:04

Te laat...

Ik heb laatst de bakken van de vrieskast (dus geen kist) gewoon buiten gezet. Buiten vroor het, geen probleem dus. Deur open, handdoek voor de deur, na een half uurtje kun je met een pollepel oid stukken wegsteken, nog langer wachten, vloer dweilen, soppen, klaar!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.