Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Niny

Niny

27-02-2009 om 11:18

Schoonmaken dvd's

We hebben een stel leuke dvd's gekocht van Midsomer Murders. Bij het afspelen begint het goed, maar de laatste 20 minuten zijn nauwelijks te bekijken (toch van cruciaal belang bij een detective). Hoe maak je nou een dvd schoon, en nog belangrijker, zitten de laatste 20 minuten aan de buitenkant van de dvd of vlak bij het midden?

Niny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Evt met tandpasta

zachtjes wrijven met tandpasta wil ook nog wel eens helpen!

brenda-34

brenda-34

28-02-2009 om 01:16

Afwasmiddel

Tandpasta ?!?!
Ik maak eerst de dvd of cd nat met water en dan een drupje afwasmiddel. Even wassen, afspoelen en met een paar zachte tissue VOORZICHTIG droog deppen.

Suzanne

Suzanne

28-02-2009 om 06:54

Action in de buurt?

Heb een tijdje geleden een setje bij de Action gekocht, een zacht rond 'kussentje' en een flesje reinigingsspul. Je spuit een klein beetje van dat spul op de dvd en vervolgens wrijf je hem droog met dat fluweelachtige kussentje. Werkt perfect, kostte nog geen euro.

Niny

Niny

28-02-2009 om 10:11

Wat een boel tips!

Bedankt voor jullie tips! Mien, krijg je van tandpasta juist niet meer beschadigingen? Ik ga in elk geval bij de Action kijken (ben groot fan van de Action) of ze het spul nog hebben.

Niny

Tandpasta

Volgens mij zag ik die tip ooit bij ´man bijt hond´o.i.d.

We kregen de week erop een dvd met rontgenbeelden van een ander ziekenhuis met daarop wat lijmresten (?) Omdat de DVD het niet deed hebben we de tandpastatruc gedaan met als gevolg dat hij het weer deed, dus het werkt wel..

Kwam nog tips tegen bij http://www.leerwiki.nl/Hoe_repareer_ik_een_cd

1. Maak de cd goed schoon, vaak is dit al het grootste probleem (met een brillendoekje en alcohol)
2. Veeg hierbij van binnenuit naar buiten (niet draaien)
3. Laat warm water over de cd stromen
4. Probeer na het schoonmaken te kijken of de cd het weer doet.
5. Wanneer hij het niet doet, probeer de cd opnieuw te branden. Vaak zijn lensen in een computer slim en krachtig genoeg om data er als nog van af te halen.
6. Wanneer dit niet lukt kan u probeer de cd te polijsten. Hiervoor kan u tandpasta gebruiken.
7. Probeer dit alleen op de krassen uit te voeren, u wilt een kans op beschadiging van de hele cd
8. Verwijder de tandpasta (of andere polijstsmeersel) met warm water
9. Probeer de cd weer af te spelen.
10. Als dit nog niet werkt moet u bekijken of u alle krassen heeft gepolijst.
11. Probeer de CD in te vetten met Vaseline (waxen). Dit wil nog wel eens helpen.
12. Probeer opnieuw uw CD af te spelen.
13. Wanneer het nu nog niet lukt heeft een kleine kans dat u uw cd kan hergebruiken.

Risico's en Tips

* Het polijsten kan extra beschadigingen aanbrengen bij grove handelingen.
* Bij grote krassen is er een grote kans dat data kapot is en is verdwenen.
* Er bestaan bedrijven die professionele reparaties aanbieden.
* Het in het licht houden van een cd kan krassen eenvoudig aantonen.
* Leg CD's niet in de zon!
* De tegenwoordige houdbaarheid van een CD is >15jaar
* Backup uw CD's!! ook al zijn het backups!!

Prulletje

Prulletje

28-02-2009 om 23:30

Neeee!

Helemaal fout. Het moet zo:


http://www.youtube.com/watch?v=kS0paP2ekfg

Suzanne

Suzanne

01-03-2009 om 08:16

Niny

Heb hier gisteren nog even bij de Action gezien, hier liggen ze nog volop, kosten: 57 cent voor zo'n setje!
Ook bij dit goedje mag je niet rond draaien, maar van binnen naar buiten vegen.
Prulletje: leuk!!!!!! Helemaal leuk filmpje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.