Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jetske

Jetske

24-11-2009 om 09:43

Schoonmaakvraagjes

Ik ben aan de schoonmaak (en het is niet eens lente...) en heb adviezen nodig voor 2 dingen die ik niet schoon krijg:
1. De wc: en dan dat deel wat onder water blijft. Er zit aanslag en ik krijg het niet weg. Verkleurde kalk of iets dergelijks? Waar kan ik dat goed mee wegkrijgen?
2. Het gasfornuis. Mooie 5 pits op gast, maar rond de pitten wordt het zwart. Natuurlijk gaat dat wel weg met een goede schuurspons en schuurmiddel, maar dat krast zo...
Alvast bedankt!
Jetske

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
(Janneke)

(Janneke)

24-11-2009 om 10:00

Tips

Die aanslag had ik ook in onze wc boven...dat is van het niet doorspoelen. Zoon ging 's nachts altijd naar de wc en spoelde niet door.....mocht hij niet van mij, omdat ik er altijd wakker van werd. Maar daardoor krijg je dus die aanslag.

Ik heb spul van HG gekocht (kweet alleen niet meer hoe het heette) en de halve fles erin gegooid. Met een afwasborstel (omdat deze wat kleiner en harder is) de hals schoongemaakt. Wel een dagje laten staan hoor! En daarna nog eens herhalen.

Voor het gasfornuis zou ik brillo sponsjes gebruiken. Je moet wel wat langer schuren, maar het zwarte gaat er wel mee af. Het kan wat krassen, maar dat vind ik minder erg, dan het zwarte aangebrande spul.

Groetjes Janneke

Bastet

Bastet

24-11-2009 om 10:31

Jetske

in de pot een flinke chuet schoonmaakazijn,en een ancht laten intrekken,en dan flink boenen.Cola werkt ook geweldig,overigens.
Groetjes,Bastet

Vera*

Vera*

24-11-2009 om 10:40

Groene zeep

Zachte (groene) zeep is geweldig om je gaspitten schoon te krijgen. Je smeert het erop (zonder water) en laat het een poos intrekken/losweken. Je hebt geen schuursponsje nodig.
Het werkt ook super als je weer eens iets hebt laten aanbranden .
En ot: vroeger bij de scouting werd de buitenkant van een pan helemaal ingesmeerd met groene zeep en zo in/op het kampvuur gezet. De buitenkant (zeep) werd helemaal zwart maar dat waste je er zo weer af.
Voor het toilet heb je ook zakjes bruis om je pot te reinigen. Je moet het wel een nachtje laten staan.

Vera, groene zeep

Werkt dat ook als je een zwarte laag _in_ je pan hebt van het aanbakken?

Toilet en zwarte pan

Hier in het toilet boven ook regelmatig aanslag door niet doortrekken. De laatste keer dat ik dat grondig heb aangepakt, heb ik schoonmaakazijn onder in de pot gegooid (eerst gezorgd dat het laagjes spoelwater daar weg was) en een dag laten staan. Vervolgens aan de slag met huishoudhandschoenen en een schuursponsje!

Voor aangebrande pannen gebruik ik zelf altijd schoonmaaksoda. Laagje soda met water in de pan en zachtjes laten koken.

Chris

Jetske

Jetske

24-11-2009 om 11:28

Oke/vraagje chris

Groene zeep heb ik in huis (voor de vlekken in de was): ga ik eerst maar eens proberen op het fornuis. Anders even langs de collectie van HG. Brillo heb ik ook, maar dat heb ik nog niet gebruikt ivm de krassen; eerst maar de zachte aanpak.

Voor de wc ga ik het maar eens proberen met een fles schoonmaakazijn. Anders de cola. Maar (voor Chris dus) hoe zorg ik dat het laagje spoelwater onder in de wc weg is? Daar staat toch altijd water? Ik denk ook dat het komt door het niet doortrekken; 's nachts maak ik dan meteen de kinderen wakker, en ook zij spoelen niet door om ons weer niet wakker te maken.

Mocht iemand nog aanvullende of nieuwe tips hebben: graag!

Jetske

(Janneke)

(Janneke)

24-11-2009 om 11:29

Schoonmaakazijn, cola en bruistabletten zijn inderdaad de adviezen die je tegenkomt...maar hebben jullie dat ook al eens geprobeerd? Nou, bij mij hielp dat allemaal niet hoor.

Jetske

Ik weet niet of dit voor alle typen wc-potten werkt, maar om het laagje spoelwater weg te krijgen, ga ik altijd even flink tekeer met de wc-borstel. Op de een of andere manier verdwijnt er dan al veel de afvoer in. Het resterende laagje schep ik er gewoon uit met een bekertje. Ja, het is even een werkje waarbij je de huishoudhandschoenen aan wilt

Chris

Vera*

Vera*

24-11-2009 om 11:35

Anneque

Ja hoor, het werkt ook prima met een zwarte laag. Maar je kunt het ook loskoken met biotex alleen stinkt dat wat meer.

En janneke

Alleen maar schoonmaakazijn, cola en bruistabletten of Glorix, Harpo etc. in de pot gooien is inderdaad niet genoeg. Er komt ook nog wat elbow grease aan te pas, helaas. Dus echt met een schuursponsje flink boenen, net zoals Bastet zegt.

Nog beter is het natuurlijk als je het niet zover laat komen, maar daar ben ik dan weer te lui voor.

Chris

Jetske

Jetske

24-11-2009 om 12:00

Eh...

... stap 1 voor de wc is de aanschaf van huishoudhandschoenen begrijp ik...
Jetske

amk

amk

24-11-2009 om 13:48

Soda

niet gebruiken in aluminiumpannen dan lost je pan langzaam op.

Bastet

Bastet

24-11-2009 om 15:20

Tips

zwarte pannen:laagje heet water,biotex erin,nachtje laten staan.Vies fornuis:inspuiten met dasty,te koop bij wibra.Vieze wc: het is inderdaad beter omhet water eruit te halen,dan de cola of azijn erin,nachtje laten staan,hele erge vieze laag losbikken met een mes.Anders goed boenen inderdaad,handschoenen zijn een must,logisch..)
Groetjes,bastet

Kunstgebittabletten

de tabletten waar je je kunstgebit in kan leggen 's nachts, zijn ideaal voor het stukje toilet wat onder water zit. 's avonds erin en zo laten en zodra je moet spoel je door en klaar....ook handig voor koffiekannen die aanslag hebben aan de binnenkant (is stukje tablet al genoeg en kokend water gebruiken) en voor de pannen die erg aangekoekt zijn (b.v. als je iets hebt laten aanbranden). Zonder enig werk...(schuren b.v.)
groeten albana

Pluk53

Pluk53

24-11-2009 om 17:14

Handschoenen

met handschoenen aan kun je je nagels niet gebruiken om de zaak schoon te krabben ).

Jetske

Jetske

24-11-2009 om 17:26

Pluk

Iiiiiiieeeeeeeeuuuuuwwww!!! En ik moet zo nog eten....

appeltjeQ

appeltjeQ

24-11-2009 om 20:28

Ehhhhhh ik zou voortaan gewoon door laten trekken 's nachts, aan dat geluid wen je wel en alles beter dan iedere paar maanden tot aan je ellebogen in de ingewanden van de wc-pot te zitten schrobben (tenzij het je hobby is).

PDD-ertje

PDD-ertje

24-11-2009 om 21:07

bij de wc helpt het echt als je een laagje chloor er een nachtje in laat staan. Als het dan niet weg is de volgende nacht weer. Ook handig als je een weekendje weg gaat of met de vakantie om het er dan lekker in te laten trekken. Wat ik tegenwoordig doe is 's morgens in de wc boven chloor doen en 's avonds voor we naar bed gaan doe ik het in de wc beneden. Dan is dat dunne laagje zo weg. Maar eerst ff een paar keer doen dan is die dikke laag weg. Wil je echt gaan bikken en het water eruit laten lopen dan is het handig om dit met een spons te doen. Dan krijg je al het water eruit, emmertje erbij om de spons in uit te knijpen en dan krijg je hem bijna leeg...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.