Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

*madelief*

*madelief*

24-02-2010 om 13:07

Schoongewassen zwarte was ruikt niet fris

Mijn pas gewassen zwarte was ruikt niet fris...Wat ik ook doe, extra wasmiddel of extra wasverzachter er blijft een vreemd luchtje aan zitten.
Iemand een idee waar dit aan ligt en hoe ik dit kan voorkomen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

24-02-2010 om 13:23

Soda

Heb je je wasmachine al eens een reinigingsbeurt gegeven? (Hoge temperatuur, met soda wassen?).
Om de lucht weer uit kleding te krijgen die niet fris blijft ruiken: Een nacht laten staan in een emmer met soda en dàn wassen (in een schone wasmachine .
Succes, Jesse

*madelief*

*madelief*

24-02-2010 om 14:12

Jesse

Het is echt alleen maar bij de zwart gekleurde was en dan juist na het wassen....Ik laat mijn wasmachine regelmatig draaien op 95 graden (zonder was) en dan met wasmiddel; ik kan weleens soda gaan gebruiken, op zich een goed idee, maar ik denk niet dat het de oplossing is voor mijn zwarte was.

I.i.g. bedankt!

marie

marie

24-02-2010 om 17:04

Ligt aan wasmiddel?

hallo
Gebruik je soms van dat speciale vloeibare wasmiddel voro zwarte was?
Ik vind inderdaad ook dat na het wassen met dat spul een apart luchtje aan de kleren zit.
Ik neem het maar voor lief. Ik ga er maar van uit dat dat spul beter voor de donkere spullen is.
groetjes

Hillary

Hillary

24-02-2010 om 17:21

Robijn

Ik had altijd Robijn voor de donkere was en daar had ik het ook mee. NU heb ik Fleuril en geen last meer.

*madelief*

*madelief*

24-02-2010 om 20:48

Aha!

Ik gebruik idd Robijn....Zal mijn vriendin ook eens vragen waar zij mee wast, want die klaagde er ook al over.
Thankx!!! Ik zal ook maar eens iets anders gaan proberen; blijft de kleding ook mooi zwart als je met andere wasmiddelen voor donkere was wast? Ja, ik ben een pietlut...

Hillary

Hillary

24-02-2010 om 21:12

Wel mooi

Ik weet eigenlijk helemaal niet of dat nou echt nodig is hoor zo'n wasmiddel voor donkere was. Een paar jaar geleden bestond het niet. In een gewoon color wasmiddel zitten ook geen bleekmiddelen. Ik hoor ook wel eens mensen die een scheutje azijn erbij gooien voor het kleurbehoud. Maar ik zie in ieder geval geen verschil tussen de Fleuril (wel voor donkere was ook) en de Robijn. Ik kwam er ook achter doordat een vriendin het ook had en we wasten inderdaad beiden met Robijn. Met Robijn rook het wat zurig, alsof het uren in de machine heeft gelegen en zweetluchtjes (mn van sportkleding) bleven met die Robijn gewoon zitten.

*madelief*

*madelief*

24-02-2010 om 21:25

Ja klopt!

Klopt precies wat je zegt Hillary! 'k Ga morgen meteen naar de winkel; ik vind het zo vreselijk als die was niet fris ruikt! Ik gooi het gerust na het wassen wederom terug in de wasmand, maar daar schiet ik meestal niets mee op...
ik weet ook niet of het echt nodig is, een wasmiddel voor zwarte was, maar ik gebruik het al wel een hele tijd, ben altijd bang dat mijn was anders vaal wordt. En dat van die azijn, dat klopt, dit heb ik ook een hele poos gedaan.

Wat je trouwens zegt over die bleekmiddelen; het is toch altijd wel slim om even op de fles te kijken hoor, want in sommige color wasmiddelen zitten wel degelijk bleekmiddelen (optische witmiddelen heet het volgens mij ook wel). Dash sowieso en er zijn er nog meer ( vlgs mij die van Ariel met toegevoegde wasverzachter).

Nogmaals bedankt; ben blij dat ik nu eindelijk weet waar het aan ligt!!

Hillary

Hillary

24-02-2010 om 22:28

Laat nog even weten

hoe de was ruikt. Fijn dat je geholpen bent.

*madelief*

*madelief*

24-02-2010 om 22:40

Yes

Zal ik doen!!

Meer water, minder wasmiddel

Dat nare luchtje heb je niet als je veel minder wasmiddel (1/3 tot 1/4 van de aanbevolen hoeveelheid) neemt, geen wasverzachter, en een keer extra spoelen.

*madelief*

*madelief*

25-02-2010 om 10:26

Maar

ik vind het nu juist zo fijn als mijn was lekker fris ruikt; ik ben nogal van de geurtjes...
Maar iig bedankt voor de tip dirksmama; ik hou het in mijn achterhoofd, ga nu eerst maar eens een ander merk proberen.

Pluk53

Pluk53

25-02-2010 om 12:09

Geurtjes

sinds ik de wasmiddeldosering flink omlaag heb geschroeft, en azijn gebruik ipv wasverzachter blijft mijn machine schimmelvrij (het zichtbare stuk, bij de zeeplade). Dus ik vermoed dat de hele machine schomner blijft, en dus automatisch de was ook.
En geurtjes vind ik persoonlijk alleen maar goedkoop en hinderlijk.

Petra Kappers

Petra Kappers

26-02-2010 om 08:03

Net als pluk

Ik gebruik azijn i.p.v. van wasverzachter (tip: bij Dirk schoonmaakazijn met lavendelgeur!) en sinds mijn nieuwe MIele die me vertelt hoe vol de trommel zit en hoeveel wasmiddel ik dan moet gebruiken ook veel minder wasmiddel. Ben ook overgeschakeld op poederwasmiddel voor de witte was.
Ik dacht dat de vieze geur inmiddels IN de donkere kleding zat (en wellicht met veel wasmiddel en wasverzachter was te verjagen), maar die geur blijkt juist nu ik minder van dat spul gebruik, weg te gaan! Begin te vermoeden dat mijn oude wasmachine vol viezigheid zat ondanks regelmatige soda/90-graden wasbeurten van de laatste jaren.

*madelief*

*madelief*

26-02-2010 om 08:43

Maar toch

vind ik het wel erg typisch dat ik het alleen maar heb bij donkere was, mijn andere wasgoed ruikt wel lekker fris. Ik heb dus zelf het sterke vermoeden dat het echt aan het wasmiddel ligt.
Maar goed, ik hou julie tips wel in mijn achterhoofd Pluk en Petra.

maan.

maan.

26-02-2010 om 12:28

Idem maar dan wit!

Mijn zwarte was doe ik dus ook met donkere robijn en tot volle tevredenheid, ruikt goed en geen klachten van de kledingdragers.
Mijn witte was daarentegen, met de witte robijn gewassen, vind ik wél vervelend ruiken. Overheersende lucht bleeh ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. En met de zomer op komst (?) dus niet leuk..

Een ander wasmiddel is geen optie, na in het verleden diverse soorten te hebben geprobeerd (en weggegooid wegens reactie) ben ik op advies Robijn gaan gebruiken en inderdaad geen klachten meer.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-02-2010 om 12:56

Sportkleding?

Ik was tegenwoordig het (donkergekleurde) voetbaltenue van mijn man apart. Als ik gebruikte sportkleding (en sokken, brrr) meedraai met de rest van de was, ruikt de was gewoon niet fris. Bij die sportkleding gooi ik azijn, bij gewone, licht vervuilde kleding doe ik alleen een klein beetje waspoeder. Als er op een pak wasmiddel staat "voor 18 wasbeurten", doe ik er gerust het dubbele aantal mee. Gewoon een klein schepje is genoeg. Wasverzachter vind ik vies. Heb nog geen lekker ruikende gevonden en ze laten soms zelfs een engig laagje achter op je kleding.
Groetjes
Massi

woem

woem

28-02-2010 om 19:23

Wasmiddel

ik koop altijd het wasmiddel voor de zwarte was bij Aldi.Lekker fris geurtje en het blijft mooi zwart.Ik gebruik geen wasverzachter erbij,het ruikt van zichzelf al lekker fris.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.