Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

qwenn

qwenn

17-09-2010 om 16:30

Schoolfoto met neefje?

Even graag jullie mening: wij (ik) passen op ons neefje. Beide meiden hier vinden het geweldig, en ik ook! Zo 1 dag in de week is hij hier, en vind iedereen het leuk.
Nu komt de schoolfotograaf bijna en is dat neefje er die dag. Op school maken ze ook broers/zussen foto, zou het leuk zijn om neefje hier ook bij te doen? Ik vind het niet erg om een foto met neefje te hebben, leuk zelfs. Maar ik weet niet hoe mijn schoonzusje hier overdenkt. Ik wil het als verrassing doen, dus kan het haar ook niet vragen.

Wat te doen?

Fijn weekend,

Qwenn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

17-09-2010 om 16:34

Leuk juist

Ik zou het leuk vinden om zo verrast te worden als ik je schoonzusje zou zijn. Toch fijn dat ze het ventje als een soort broertje zien? Ja ik zou me zelfs een beetje vereerd voelen. Maar ja, dat is mijn mening.

Annet

Annet

17-09-2010 om 19:25

Inderdaad twee foto's laten maken

Eén met alleen neefje. En één met de nichtjes erbij.
Dan zit je altijd goed.
Zeker als neefje niet naar een kinderdagverblijf gaat, is zo'n officiele foto bijzonder. (of maken ze ook schoolfoto's op de peuterspeelzaal?)

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2010 om 12:30

Mag dat?

Bij ons op school mogen echt alleen brusjes.

Anders vind ik een foto met de hond ook wel leuk. Die hoort toch ook echt bij het gezin.

Tirza

Massi Nissa

Massi Nissa

18-09-2010 om 13:17

Ja, of...

... met oma, het konijn of de vleesetende plant.
Groetjes
Massi

Tirza G.

Tirza G.

18-09-2010 om 19:36

Pelle

Leuk, geen gezin

Het is hier in elk geval school géén worst. School mag dit namelijk allemaal regelen, er wordt een blik fotomoeders opengetrokken die met poetsdoek, kam en gel iedereen in recordtempo door de spontane opstelling van de fotograaf heenjast, het bij elkaar zoeken van brusjes uit andere klassen in dezelfde school is een ramp op zich en dan zullen er ook nog allemaal buitenstaanders bijgeregeld moeten worden?
De Schoolfoto is voor zowel ouders (hellup, haar, kleding) als school een behoorlijk drama. Op "mijn" BOschool zitten ruim 200 kinderen, dat is echt doorpezen om die op één dag op de foto te krijgen.

Tirza

Annet

Annet

18-09-2010 om 20:20

Hier kon het wel

Het was geen foto met neefje maar wel een extra foto van dochter omdat zij in een prachtige outfit haar spreekbeurt zou houden, precies op de dag van de schoolfoto.
De meiden van groep 8 gingen die dag ook apart op de foto.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-09-2010 om 20:43

Leuk

Onze oudste mocht ooit (een jaar of 11 geleden) met zijn 'oppasbroertjes' op de schoolfoto. Erg leuk!

Nasha 1st

Nasha 1st

18-09-2010 om 21:41

Geen probleem hier

broers/zussen/neven/nichten/buren (wat dus niet op school zit) wat dan ook, mag allemaal, deze gaan voor schooltijd allemaal op de foto. De broers en zussen die wel op onze school zitten gaan daarna, bij ons laten ze de oudsten hun jongere broers/zussen uit de klassen halen....werkt prima, hoeven wij dus niet zelf over na te denken. En vervolgens gaan we 1 voor 1 de klassen halen om per kind op de foto te gaan. daarna, als alles gedaan is worden de klassenfoto's gemaakt. Loopt als een geoliede machine....

Nasha 1st

Nasha 1st

18-09-2010 om 23:05

Ha pelle

inderdaad, zo gaat dat hier dus ook!

Polly Shearman

Polly Shearman

19-09-2010 om 23:43

Hier niet hoor

Hier alleen brusjes, want de fotograaf komt 2 hele dagen, en moet daarin: alle kinderen individueel, alle klassen, alle brusjes op de school en dan ook nog de brusjes van buiten de school. Geen tijd dus, voor nifjes of honden erbij. of we nou betalen of niet!

groet, polly

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2010 om 12:06

Nou, hier dus niet

Hier mogen brusjes die nog niet op school zitten er niet op. Waarom zouden ze? Het zijn toch schóólfoto's? En waar trek je de grens? Mogen oudere brusjes die al 1 of 2 jaar van school af zijn er ook nog bij op? Of brusjes die op een andere school zitten?

Tirza

Vic

Vic

20-09-2010 om 12:55

Hier wel hoor

Zowel jongere als oudere brussen die niet hier op school zitten mogen gewoon op de foto. De brussenfoto's worden 's morgens direct om 08.30 uur gemaakt, en daarna zijn alle klassen aan de beurt.

De ene school doet moeilijker dan de andere

Mijn schoonzus liet op haar school ook de hele goegemeente opdraven voor foto's, net als al haar collega's.
Dus ik in mijn onschuld, eerste jaar na eeuwen weer voor de klas, manlief en pasgeboren baby op de schoolfoto met mij en zoon (leerling van school).
KREEG ik me toch een schrobbering van de directie!
Ik was onprofessioneel bezig en noem maar op...

(Nou vonden ze me toch al onprofessioneel...over kolven deden ze ook al zo stompzinnig)

Ik was toen helemaal van de kook (net paar maanden moeder hormonen enzo). En nu denk ik: losers...ik heb er een onbetaalbaar dierbare familiefoto aan overgehouden.

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2010 om 23:33

Dat kan me niet schelen

maar het maakt me wel nieuwsgierig.
Ik ga nog even door. Op VO-scholen worden óók foto's gemaakt, althans, op die van mijn kinderen (twee verschillende) wel. En ook een klassenfoto trouwens. Daar worden dan weer níet de andere brusjes bijgehaald en ook niet eventuele brusjes op basisscholen. De reden zal hem liggen in het feit dat de mentor de foto-toetand regelt.
Op de school voor speciaal onderwijs hier komt ook gewoon de schoolfotograaf. En dan worden níet de brusjes van de "gewone" basisschool even langs gebracht.
Ik snap wel dat een schoolfoto goedkoper is dan een foto bij een fotograaf. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dat niet de motivatie van school is (goh, laten we ouders eens een voordeeltje bezorgen).

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2010 om 23:34

Pelle

Begrijp ik goed dat er drie dagen worden uitgetrokken voor het maken van foto's? Zonde van de lestijd. En maar moeilijk doen over een dagje vrij.

Tirza

Waar doen scholen het dan voor?

Wat is eigenlijk het idee achter schoolfoto's (school van kinderen doet er niet aan namelijk).

Jesse_1

Jesse_1

21-09-2010 om 10:32

Nut

Hier op school gebruiken ze de (pas)foto's zelf voor de administratie (en waarom ze dát nou weer doen?).
Vorig jaar kon je de foto's overigens nog scannen. Dit jaar een andere fotograaf, waarbij je de foto's 2 weken later via internet (met wachtwoord) kunt bekijken en beslissen of je ze wilt bestellen.
Jesse

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2010 om 17:04

Het gaat mij niet om de fotograaf pelle

Het gaat mij om het feit dat school dat regelt en faciliteert. En het blijkbaar belangrijk genoeg vindt om er tijd en ruimte voor beschikbaar te stellen. Dan ga ik me dus afvragen wat het nut voor school in vredesnaam is. Overigens heeft de BOschool van mijn kinderen de afhandeling ook in eigen beheer, heel fijn. Al die enveloppen met foto's komen via de juf en de envelop met centjes gaat ook weer naar de juf. En die telt het na en moet het in de kluis bewaren. Wát een gedoe. En waarvóór nou toch eigenlijk?

Tirza

Starry Night

Starry Night

21-09-2010 om 17:05

Hier zijn ze altijd lelijk

Sowieso hou ik niet van studiofoto's, maar op schoolfoto's staan ze er bij mij ook nog eens onveranderlijk mallotig op. Met een ongelofelijk scheve neplach ("lach dan niet!""ja, maar dat MOEST van die meneer!") en met een huidskleur alsof ze rijp zijn voor het mortuarium. En altijd maar weer die zelfde fantasieloze blauwe wolkige achtergrond waar ikzelf ooit ook al voor gezet werd.
Ik neem zelf dus altijd alleen de klassenfoto's af.

Bastet

Bastet

21-09-2010 om 18:35

Mja

Hier is een redelijk goede fotograaf actief,en aangezien mijn pubers gillend wegrennen zodra ze menen een camera te bespeuren,ben ik toch wel blij met schoolfoto's.

reina

reina

21-09-2010 om 19:07

Tirza

Op het VO worden de schoolfoto's vaak gebruikt voor het dossier, heb je van elke leerling een recente foto. Of dat op het BO ook zo is weet ik niet.

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2010 om 20:34

Grinnik

En op het busabo, is hier de redenering. Dat van die pasfoto's: dat snap ik nog. Op de BO-school hangt er ook zo'n lijst bij de klas, ik zit in groep 6! Met allemaal die pasfotootjes er bij enzo. Maar die grote foto voor thuis? Mwah.
Op de VO-school wordt je pasfoto (daar moet je zelfs voor tekenen, heel keurig) ter beschikking gesteld aan het vervoersbedrijf zodat die elk jaar een nieuwe pasfoto op je abo kunnen zetten. Dat is alleen in die 5 jaar nog nooit gelukt Zoon stapt nog elke dag als brugpieper de bus in op weg naar de 5e klas Je zou hem niet meer herkennen.

Tirza

Tink

Tink

22-09-2010 om 00:08

Hier

... gaan de kinderen onder schooltijd op de foto, en na schooltijd worden de brusjesfoto's genomen. Dan sta je dus gewoon in een hele lange rij te wachten met je complete kroost. Wie je daar allemaal voor meebrengt zal ze worst wezen, zolang je de foto maar betaalt. Tot nu toe is het nog steeds gelukt om mijn oudste, die inmiddels in 5 Gym zit, ook op tijd op de basisschool te krijgen om mee op de foto te gaan. Meestal zijn we wel de allerlaatsten van die dag, omdat ze nog met de bus naar huis moet komen (en uiteraard nog even tutten... ). Jongste die nog niet op school zit mag er ook bij.

Dit jaar zal het erom spannen. Gelukkig komt de fotograaf nu eens niet op dinsdag (voor mij een heel lastige dag) maar op donderdag, alleen heeft oudste op donderdag meestal een 9e uur. Als dat op fotodag ook zo is, zal het deze keer niet lukken om haar erop te krijgen, want tegen 16:00 heeft de fotograaf er genoeg van, heb ik al vaker gemerkt.
Het is sowieso geen erg geduldige meneer, heb hier ook eens een hele rare gezinsfoto gehad omdat oudste zoon net even heel wazig keek toen hij afdrukte. Maar nog eentje maken wilde meneer de fotograaf niet. (Kwestie van 2 seconden, en na ons was niemand meer... maar ja.)

Dochter op de middelbare school brengt wel altijd práchtige foto's mee, al denkt ze daar zelf anders over ('kijk dan hoe stom mijn haar daar zit!'... ja hoor kind )

Bastet

Bastet

22-09-2010 om 12:21

Reina

Ja,op het BO worden er ook pasfoto's gebruikt om die reden.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 14:14

Dank je pelle

Ik heb blijkbaar een beroep. Met een deformatie. Ik ga nooit tegen scholen in. Ik ben kritisch over beleid en invulling van dingen die met mijn kinderen en/of van mijn geld gebeuren. That's all. En nu heb ik mijn licht laten vallen op de schoolfoto. Van vroeger - ja, dan snap ik het nog. Maar tegenwoordig staat volgens mij een kleuter al vaker op de foto dan ik in mijn hele leven.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 17:19

Maar daar gáát het mij helemaal niet om

Het gaat mij er niet om dat ze zo leuk op de foto staan en dat dat allemaal zo leuk is enzo. Dat snap ik ook wel (alhoewel ik toch ook wel heel vaak hoor dat schoolfoto's but zijn). Maar ik wil gewoon weten waarom en hoezo. Wáárom laat school een schoolfotograaf komen? Waarom wordt daar zoveel tijd en energie in gestoken? Op de scholen die ik ken, zijn meerdere superduperluxe digitale camera;s aanwezig, ik mag toch aannemen dat als het voor het beleid van de school belangrijk is om foto's van kinderen te hebben, dat ze zelf heel goed in staat zijn om die te maken. Waarom gaat de ene school er zus mee om en de andere school zo? Dat kan alleen maar betekenen, dat er dus geen overall beleid is wat ieders' nut dient, maar dat het volslagen willekeur is. En dat vind ik raar.
Ik vind niet dat een school er is om er voor te zorgen dat ouders lekker voordelig een mooie portretfoto van hun kind hebben. Dan weet ik er nog wel een paar.

Tirza

Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 17:26

Is het niet een typsich geval van...

... dit hebben we altijd zo gedaan en hier gaan we mee door tot het bittere eind? Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een school hier belang bij heeft. Welk belang dan?

Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 17:59

Tja

Ik koop altijd de klassenfoto en scan de (lelijke) pasfoto. Dat laatste is geheel gratis.

Hier

in Schotland krijgen de scholen een (heel klein)gedeelte van de opbrengst van de schoolfotograaf en/of gratis een foto van het team. Misschien in Nederland ook ?

Traditie, traditie

meteen schiet het liedje uit 'Anatevka' in mijn hoofd.

Een schoolfoto is gewoon traditie.
Net als een schoolreisje.

Het hoeft allemaal helemaal niet meer, iedereen maakt foto's en zelfs oneindig veel, iedereen reist de wereld af, maar schoolfoto's en schoolreisjes blijven bestaan.

verder is een schoolportretfoto wel véél goedkoper dan een afspraak bij de fotograaf hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.