Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vuurtoren

vuurtoren

09-06-2011 om 11:37

Scholen/wonen den haag

Wij gaan naar Den Haag verhuizen en ik ben aan het kijken naar scholen voor onze kinderen. Is iemand bekend met de Willemsparkschool of Basisschool Statenkwartier? Ik heb al veel scholen gebeld maar de meesten hebben geen plek in de juiste groep.

En als je de keuze had, in welke wijk zou je het liefste gaan wonen?

bedankt,
Vuurtoren

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
export-Hagenaar

export-Hagenaar

09-06-2011 om 16:40

Welkom in den haag

Over scholen en de beschikbaarheid van scholen weet ik niet al te veel in Den Haag. Uit je bericht denk ik op te maken dat je in het statenkwartier wilt gaan wonen? Dat is inderdaad een gave buurt, net als 'Belgisch Park' voor de gefortuneerden onder ons. Het Zeeheldenkwartier is ook erg leuk, juist vanwege de mix van culturen. En de bomenbuurt is ook prima, maar verder van het centrum.

Ik heb zelf twee jaar geleden de stap gemaakt van Den Haag naar Oud Rijswijk, een onderschatte plek vind ik zelf (niet te verwarren met 'Nieuw Rijswijk'). Oud Rijswijk is een schattig dorpje tegen Den Haag aan, knus centrumpje met op zaterdag nog een markt 'rondom de kerk'. Bijkomend voordeel: in tegenstelling tot de meeste buurten in Den Haag zit je in 5 minuten op de snelweg en in een kwartiertje in het centrum van Den Haag. Mooie, wat duurdere buurt (à la statenkwartier) is Leeuwendaal. En wellicht dat scholen ook wat makkelijker zijn in Rijswijk?

Groet,
export-Hagenaar

Vuurtoren

Vuurtoren

09-06-2011 om 18:40

Dank je

voor je reactie. Rijswijk is niet echt een optie voor ons, we zijn echte stadsmensen. Inderdaad, Statenkwartier, Archipel, Belgisch park zijn allemaal opties. Zeehelden ook, juist vanwege de mix maar ik hoor ook dat je daar juist niet met kinderen moet gaan wonen omdat het een echte studentenwijk is. Ik vind een culturele mix erg leuk, daar wonen we nu ook, maar ik heb geen zin om tussen de brallende en lallende studenten te wonen, die tijd ligt achter ons. Vogelwijk willen we niet, beetje te gezapig naar ons idee.

Ik ken Den Haag niet zo heel erg goed, en we kunnen nu ook niet even daarheen om te kijken. Op een afstandje is het toch wel lastig een juist beeld van een wijk te vormen. Qua budget maken de wijken niet heel veel uit, in onze prijsklasse is er overal genoeg te koop, dat maakt het juist zo lastig.

vuurtoren

Saskia

Saskia

09-06-2011 om 19:28

Benoordenhout

Daar zou ik voor kiezen. Je bent met de auto in de spits snel de stad in/uit, leuke winkeltjes, dichtbij centrum, groen, goede scholen. En anders Archipelbuurt, ook erg leuk!

Fianna

Fianna

09-06-2011 om 20:26

Als ik mocht kiezen

Zou ik met kinderen zeker niet het Archipel kiezen, qua buitenspeel mogelijkheden dan. Ik vind de buurt ook niet groen genoeg. Ik zou kiezen voor Belgisch Park of Vogelwijk (heerlijk zo de duinen in!). Iets met mooie grote huizen, ruim opgezet en veel groen.
Benoordenhout vind ik tuttig. Maar als je een beetje een mix wilt kan het Bezuidenhout ook leuk zijn. Heeft een duur gedeelte met mooie ruime huizen, alleen vind ik het met kleine kinderen weer minder... (ik weet niet of je kinderen klein zijn).

Overigens kun je in Den Haag prima uitgaan en heel goed winkelen!

Vuurtoren

Vuurtoren

09-06-2011 om 20:40

Fijn hoor

even andere geluiden, ik zit hier ook maar met mijn laptop op google earth te wandelen door Den Haag.

Onze kinderen zijn niet meer heel klein, oudste gaat binnenkort naar het middelbaar onderwijs.
We willen dat ze gewoon op redelijke afstand naar school en stad kunnen fietsen, beetje wat we zelf als puber deden.

Ik vind de Vogelwijk echt tegenvallen wat je voor je geld krijgt. Het woonoppervlakte is echt een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Statenkwartier en de tuinen zijn nou ook niet enorm. De duinen hebben wel een sterke aantrekkingskracht, dat klopt. Maar toch gaan we ons daar niet thuis voelen denk ik.

Hoe zit het nou met de Zeeheldenbuurt, wat vinden de kenners daarvan? Is dat nou wel of niet leuk?

Benoordenhout heb ik nog niet echt in mijn zoektocht opgenomen, ik zal me eens verder gaan orienteren.

Wat vreemd dat je als Nederlander niet kunt huren bij een makelaar. Waarom is dat? Goed dat ik het weet, we willen weliswaar kopen, maar we zullen wellicht eerst moeten huren. Ik zal gebruik maken van onze Europese kant en geen woord Nederlands spreken...

Ik vind het echt heel prettig om jullie mening te horen. Als iemand nog iets over een school weet (vooral basis maar ook middelbaar) is het helemaal geweldig!

Vuurtoren

Kiki

Kiki

09-06-2011 om 20:41

Ik zou de archipel niet doen

Bomembuurt en vruchtenbuurt zijn leuke woningen, daar ben ik op zoek naar een huis. Maar ik zou zelf het liefst in de Vogelwijk wonen, als mijn huis ooit nog eens verkoopt ga ik daar wonen en dan in een vrijstaande villa op de Laan van Poot (in mijn dromen dus)
Wat kan mij die elite zou schelen, ik hoef niet zo nodig contact met mijn buren

Mijn kinderen gaan in de toekomst ook in de Vogelwijk naar school en dat is best een leuk kleinschalig schooltje.

Statenkwartier is leuk, maar een echte expatenclave. Maar mijn man zou graag op de Fred willen wonen.

Bezuidenhout is ook wel een leuke wijk, maar niet mijn deel van Den Haag.

Belgisch Park is supertof, maar dan sta je in de zomer en de weekenden in de file op weg naar huis.

Fianna

Fianna

09-06-2011 om 20:55

Zeelheldenkwartier

Ik heb daar een tijdje gewoond. Het heeft er vast mee te maken in welk gedeelte je woont, maar ik zou het niet aanraden. Veel koffieshops, drugsgebruikende jongeren op straat (vooral 's avonds, kwamen die uit hun spelonken tevoorschijn) enz enz. Wij hadden ook een enorme kakkerlakken plaag, scheen daar heel normaal te zijn. Ik woonde om de hoek van de Elandstraat, vlakbij de Piet Heinstraat.

Ach je hebt zulke mooie buurten in Den Haag. Krijg nog bijna heimwee Jammer dat onze portemonnaie niet groot genoeg is voor die mooie buurten.

Kiki

Kiki

09-06-2011 om 21:41

Fio, hoe lang geleden is dat

Zeeheldenkwartier is helemaal opgeknapt, echt een hartstikke leuke yuppenwijk geworden!

Kiki

Ik heb nog nooit - echt nog noooit meegemaakt dat iemand in zo'n Kakbuurt wil wonen die al een keer in een Kakbuurt heeft gewoond.
Ervaring neemt het plezier weg.
Dus kzou nog even verder kijken

Vuurtoren

Vuurtoren

09-06-2011 om 23:11

Gale

Dank je, ik heb het beeld van de loungestellen en de tweede keuken in de tuin nu voor ogen. Vogelwijk wordt het niet, maar dat wisten we al. Onlangs hadden we de kans door Den Haag te rijden en toen had ik al zo'n vaag vermoeden.

Ik moet eerlijk zeggen dat het internationale aspect van het Statenkwartier me wel aanspreekt. Ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt en ik hoop wel dat het een leuk soort internationaliteit is.

Het is lastig, we hebben geld om een mooi huis te kopen en dan kom je snel in een verkeerd soort wijk terecht. Mensen die hun merk lounge stel in de tuin belangrijk vinden. Dat willen we dus echt niet. We willen gewoon een mooi huis in een beetje bruisende leuke stadswijk met niet al teveel stadsellende. En dan het liefste een goede school met een mix van kinderen. Niet alleen de top tien namen, daar zijn we een tijd geleden juist van weggerend.

Vuurtoren

Kiki

Kiki

09-06-2011 om 23:39

Gale, ik heb nu geen contact met mijn buren

en ik heb straks geen contact met mijn buren en de jongens gaan straks ook al in de Vogelwijk naar school. En ik hoef geen vijfpitskookeiland in mijn tuin (kan dat überhaupt) Ik zou als de familie Flodder prima in zo'n wijk kunnen aarden hoor, wat maakt het mij nou uit wat ze van me denken.

En vergeet niet, op de dag dat ik zoveel geld voor een huis betalen kan ben ik natuurlijk net zo elitair als de rest van de bewoners van de Vogelwijk.

Ik zou er zo heen verhuizen, maar dat zal wel een droom blijven.

Want, zoals ik al aangaf heb ik daar echt het budget niet voor en zal ik het met de Bomen- en Vruchtenbuurt moeten doen, ook leuk

Loosduiner

Loosduiner

10-06-2011 om 00:41

Vuurtoren

Heb je al in Den Haag zuid gekeken?.
In de wijk Kraayenstein staan genoeg mooie en grote woningen te koop. Hier hebben de woningen vier slaapkamers op de eerste verdieping en een grote zolder. Wij hebben een paar jaar geleden de zolder verbouwd en hebben nu dus zes slaapkamers en zelfs een tweede badkamer op zolder. Ik weet dat er hier huizen te koop staan die echt voor een prikkie weggaan. Aan sommige huizen die voor een prikkie weggaan moet wel wat gebeuren omdat ze uit de verhuur komen. Maar ik zou het wel weten een verbouwing is het geld wel waard hier.
Ook zijn er op fietsafstand genoeg bassis en middelbare scholen te vinden. We wonen hier aan de rand van Den Haag en zijn met een half uurtje fietsen in het centrum. Ook vanuit hier rijden er hier twee trams(waaronder de randstad rail die rijd zelfs tot aan zoetermeer.) die je zo naar het centrum brengen. Ik loop hier vanuit mijn wijk zo een brug over en zit dan direct in het natuurgebied. Ook is het een klein kwartiertje fietsen naar het strand(Kijkduin).
Wat ook prettig is hier in de wijk dat je je eigen parkeerplek voor de deur hebt die nog gratis is. Je bent hier ook zo de snelweg op.
Het is een wijk met veel kinderen in verschillende leeftijden en een wijk met veel groen.
Wij wonen er al weer 12 jaar met veel plezier.

export-Hagenaar

export-Hagenaar

10-06-2011 om 15:07

Zeeheldenkwartier en kinderen

Ik ben juist uit het Zeeheldenkwartier verhuisd op het moment dat wij kinderen wilden. Het is een prima buurt, op loopafstand van het centrum, leuke winkeltjes, beetje gemengde culturen maar.... niks leuks voor kinderen.

Overigens moest ik wel lachen om de reactie van Vuurtoren over Rijswijk: wij zijn echte stadsmensen. Eehm: Den Haag ligt letterlijk om Oud Rijswijk heen inmiddels. Je moet vanuit Ypenburg (Den Haag) via Rijswijk naar het centrum van Den Haag... Als stadsmens vind ik Oud Rijswijk juist ideaal: kindvriendelijk, veel groen en parkjes, gemoedelijk en op fietsafstand van het centrum van Den Haag (dichterbij dan bijvoorbeeld de Haagse Bomenbuurt)
Anyhow, ieder z'n keuze natuurlijk

Vuurtoren

Vuurtoren

10-06-2011 om 15:41

Rijswijk

Ik heb nog eens even gekeken, en er staan best wel wat mooie huizen te koop. Toch weet ik het niet. Hoe zouden de kinderen naar school fietsen in de stad als ze niet in Rijswijk zelf naar de middelbare willen/kunnen? Dan moet je toch een wat mindere buurt door, of zie ik het nou verkeerd. Ik wil zelf ook absoluut niet van ov of auto afhankelijk zijn. Hoe fiets je als je naar de stad gaat?

Maar het is wel goed hoor, om eens even anders te denken, we zijn nu erg op west DH gefixeerd. Als ik erover nadenk, hebben we eigenlijk altijd in het westelijk deel van steden gewoond, hoe zou dat eigenlijk komen vraag ik me af.

Vuurtoren

Fianna

Fianna

10-06-2011 om 17:04

Kiki

Ik heb er zo'n 10 jaar geleden gewoond. Overigens ligt het er erg aan waar je zit daar denk ik. Dat gedeelte bij de Zoutmanstraat is echt nog steeds niet zo leuk volgens mij. Maar ga je meer richting Toussaintkade of Anna Palownastraat is het weer heel anders, erg leuk inderdaad.

Fianna

Fianna

10-06-2011 om 17:07

Vuurtoren

klopt volgens mij. Als je op de fiets van Rijswijk naar Den Haag wil, moet je door mindere buurten. Vooral als je kinderen uit gaan en 's nachts op de fiets naar huis gaan is dat echt niet fijn. Als je nu toch nog kan kiezen zou ik dat in mijn overweging mee nemen.

Overigens export=Hagenaar telt Ypenburg natuurlijk helemaal niet mee als stads gedeelte van Den Haag, net zo mijn als Leidschenveen Ik vind dat niet echt 'in de stad wonen'.

Vuurtorn

Vuurtorn

10-06-2011 om 17:26

Kraayenstein

Ook dat wordt het niet ben ik bang. Ik geloof zelfs dat daar familie van me woont, van het soort dat ik liever niet regelmatig tegen kom...

Nee, Ik blijf bij mijn eerste opties, Statenkwartier of Archipel wordt het denk ik zo. In beide buurten heb ik een leuke school gevonden die voor allebei de kinderen plek heeft. En er staan genoeg huizen te koop dus het zou in principe geen probleem moeten zijn. Ik vind het wel spannend. Een nieuwe stad ontdekken, en volgens mij een erg leuke stad.

Vuurtoren

Inga

Inga

10-06-2011 om 22:53

Ook het overwegen waard:

is misschien Duinoord. Tussen Statenkwartier en Zeeheldenbuurt in. Globaal in de driehoek Laan van Meerdervoort, Groothertoginnelaan, Suezkade. Leuke mixschool schijnen Da Costaschool en Galvanischool te zijn.

Heb zelf mijn huis in de Archipel na twintig jaar te koop staan (scheiding) en wil graag naar Duinoord/Bomenbuurt. Inderdaad vanwege leuker publiek. Spelen kunnen kinderen wel trouwens best in de Archipel. Genoeg kleinere speelplekken tussen de huizen (Cantaloupenburg!, Alexanderveldje, speelplein Archipelschool) en De Zandvlakte in de Scheveningse Bosjes. Parkje Zorgvliet met het Catshuis is mijn persoonlijke favoriet. Keuze uit goede scholen voor voortgezet onderwijs in deze hoek van Den Haag is zo groot, dat dat weer een probleem op zich kan zijn (het is ook nooit goed, haha).

succes!
Inga

Inga

Inga

10-06-2011 om 23:00

En dan vergeet ik nog

te noemen: de chr. montessorischool in de Bomenbuurt.

Volgens mij verhuren mensen liefst hun huis aan buitenlandse werknemers vanwege een dingetje met huurbescherming, waaronder contracten met tijdelijke, buitenlandse werknemers van bedrijven niet vallen. Hoor vaag een klepel, maar weet niet van klok.

Inga

liora

liora

11-06-2011 om 09:35

Vraag

Mijn opa en oma woonden vroeger in de Ranonkelstraat. Welke wijk is dat? En hoe zouden jullie die wijk omschrijven?

Ik was laatst in de archipel en heb me suf gezocht naar een speelplekje, niks gevonden, zelfs nog aan mensen gevraagd...

Buurt?

Ik moest laatst bij de Schelpkade zijn, bij een klein theatertje daar. Daar zou ik zo naar toe verhuizen, wat een leuke straatjes daar! Welke buurt is dat?

Inga

Inga

11-06-2011 om 12:09

Willemspark

Peponi: dat is Willemspark. Ligt tussen Centrum en Archipel in.

Liora: de Ranonkelstraat ligt trouwens in de Bloemenbuurt. Ook een leuke buurt, wel iets verder van het Centrum, maar goed bereikbaar en betaalbaar.

Inga

liora

liora

11-06-2011 om 20:08

Nog eentje

Mijn andere opa en oma woonden vlakbij Klein Zwitserland. Hoe heet die buurt?

liora

liora

11-06-2011 om 22:05

Duttendel?

Echt, heet dat zo? Ik vond het een keurige buurt maar had niet de indruk dat er veel gezinnen woonden. Duttendel, nou ja zeg!

Zeeheldenkwartier!

Waarom toch niet het gezellige Zeeheldenkwartier ? Een wijk met een zeer gevarieerde bewonerssamenstelling: gezinnen, alleenstaanden, yuppen, studenten, allochtonen, autochtonen, internationaal, oud, jong, arm, rijk, links en rechts die zeer harmonieus met elkaar samenleven en elkaar ontmoeten op de vele terrasjes/pleinen en in de diverse hippe café/lunchgelegen heden in de Prins Hendrikstraat/ het Prins Hendrikplein/ Piet Heinstraat/ Anna Paulowna Plein. Slechts 5 minuten fietsen van het strand, het centrum, het Scheveningsebos. Groot gedeelte is beschermd stadsgezicht met prachtige architectuur van rond 1880. Vele leuke en bijzondere winkeltjes. Voor kinderen zijn er diverse speelplekken in de buurt en veel kindercultuur waaronder het Kinderatelier, het van Kinderen museum, het Zeeheldentheater. Voldoende aanbod aan goede basisscholen en middelbare scholen in de omgeving. Wij wonen hier nu ruim 10 jaar met onze kinderen en willen nooit meer weg. Geen wonder dat deze wijk onlangs in de Intermediair als 1 van de 2 hipste wijken van Nederland werd genoemd. Veel succes met je keuze!

Groeten,

Salita

export-Hagenaar

export-Hagenaar

14-06-2011 om 11:47

Rijswijk en fietsen

Hoewel je je keuze al gemaakt hebt, toch nog even reactie op fietsen naar middelbare scholen enzo. Je fietst vanuit Oud Rijswijk inderdaad door een wat mindere buurt van Den Haag naar het centrum. Via de Haagweg/Rijswijkseweg is dat geen enkel probleem - altijd verkeer op straat wegens doorgaande weg en wat mij betreft compleet veilig. Middelbare scholen zijn er overigens genoeg in Rijswijk en/of Ypenburg.
Uitgaan in Den Haag en 's nachts op de fiets is een andere overweging. Ik denk nog steeds dat dat kan, maar er rijden ook nachtbussen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.