Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

klompjes

klompjes

26-01-2011 om 10:49

Scheur in muur

Ik ben van de week begonnen met het afsteken van het behang van een woning waar ik sinds december in woon. Het huis is 25 jaar oud. Omdat de muur nu kaal is komt er een enorme verticale scheur tevoorschijn. Nu weet ik dat een huis krimpt maar dit is een scheur die best breed is. Ik vraag me nu af of zoiets kwaad kan of dat ik direct de woningbouw in moet schakelen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

26-01-2011 om 10:52

Hoe lang en breed?

Hoe lang is die scheur dan? En hoe diep en breed?
Als er echt een halve centimeter ruimte is bijvoorbeeld zou ik voor de zekerheid de woningbouw inschakelen, kunnen ze hem opvullen.

Sancy

Sancy

26-01-2011 om 10:55

is het een tussenmuur of een dragende muur?

Ja!

"Ik vraag me nu af of zoiets kwaad kan of dat ik direct de woningbouw in moet schakelen."
Ja, meteen mailen (met foto's) en iemand laten langskomen voor een inventarisatie. Niet zelf gaan gissen of het erg is of niet.
Groet,
Miriam Lavell

klompjes

klompjes

26-01-2011 om 11:05

De scheur

loopt van het plafond tot aan de vloer. Breedte van de scheur zou ik even moeten meten, ben op mijn werk. Maar als ik de reactie van Miriam lees schrik ik toch wel een beetje.

klompjes

klompjes

26-01-2011 om 11:09

Binnenmuur

Het is trouwens een binnenmuur. Dus die tussen mijn buren en mij.
Beetje raar geformuleerd maar weet het even niet anders uit te leggen.

Niet schrikken

Je moet niet schrikken, maar vooral niet gissen. Laat de woningbouw het maar uitzoeken.
De muur tussen jou en de buren is trouwens een dragende muur. Dat zegt nog niks over de 'ernst'. Een kaarsrechte scheur kan ook duiden op het gebruik van staande betonpanelen met een niet zo nette afwerking.
Maar dat weet de Woningbouw het beste.
Groet,
Miriam Lavell

klompjes

klompjes

26-01-2011 om 11:39

Mail gestuurd

Inmiddels heb ik een mail gestuurd dus ik wacht het af. Ben blij met dit forum.

Adama

Adama

26-01-2011 om 13:49

Hier ook: opvullen?

Ik heb hier in mijn huurwoning ook een gigantische scheur vertikaal over de hele muur, doorlopend over de vloer naar de andere muur, waar deze ook weer helemaal van onder naar boven doorloopt, van ca. een halve centimeter. De scheur wordt steeds breder. Ook elders in het huis zijn er kleinere scheuren waardoor zelfs tegeltjes in badkamer en keuken "gescheurd" zijn.

Ik heb een aantal jaren geleden de woningbouwstichting daarop attent gemaakt, gealarmeerd. Ze zijn komen kijken en zouden elders in het pand gaan kijken en metingen gaan doen. Ze vroegen of ze de scheur moesten dichten maar daar ging het mij niet om (een scheur was eerder bij het verven gedicht en later weer verder open gegaan), ik dacht meer aan structurele maatregelen. Zover ik weet zijn deze panden niet gefundeerd bij de renovatie in de jaren '80 en ik heb kaarten gezien waar stond dat funderen nodig was voor alle panden in de buurt behalve deze (stonden überhaupt niet aangeduid); er zijn inderdaad veel funderingswerkzaamheden in deze buurt te zien geweest. Amsterdam, huizen van rond 1900: zijn toch allemaal aan het verzakken? De mensen van de wbs kwamen over of ze het niet erg serieus namen en ik heb daarna nooit meer iets erover gehoord.

Ondertussen zijn de scheuren breder geworden en de laatste tijd komen er zwarte pluizen uit. Weet iemand wat dat kan zijn? Kunnen de scheuren kwaad voor de bewoners? Toch maar weer eens contact met de wbs nemen?

Esthetisch vind ik de scheuren geen probleem, het gaat mij om gezondheid en gevaar.

Maxime.M

Maxime.M

26-01-2011 om 14:06

Adama

Ik denk dat je het beter kunt melden, dan kunnen ze het in de gaten houden, als er echt te veel verzakking komt moeten ze tijdig maatregelen nemen. Waarschijnlijk zijn die pluizen vuil geworden isolatiemateriaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.