Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

05-11-2009 om 21:11

Schaatsen kopen

Ik ga binnenkort op schaatsles en moet nu schaatsen kopen.
Ik denk dat ik voor hoge noren ga, maar waar moet ik op letten bij de aanschaf?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou

Als je op les gaat neem ik aan dat je geen super-ervaren schaatser bent.

Mijn 1e tip...ga voor lage noren. Volgens mij is beginnen op hoge noren de meest moeilijke manier om te leren schaatsen. Alsof je met paardrijles begint op een vurig arabisch renpaard ipv op een rustig manege-knolletje. Of dat je je eerste balletles spitzen aandoet.

Mijn 2e tip...vraag bij de schaatsleraar/club om advies over welke schaatsen aan te schaffen. Da's nog een betere tip dan de vorige denk ik (hoewel ik denk dat je hetzelfde antwoord krijgt)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-11-2009 om 22:41

Hoge noren

Helemaal eens met Ingrid.
Of bedoel je met hoge noren van die noren met hoge schoen (zoals bij ijshockeyschaatsen)? Als je zelf nog niet kunt schaatsen, zijn ze wel erg prettig. Bij de schaatsles voor kinderen rijdt bijna iedereen daarop (en worden ze ook geadviseerd)

Paula B

Paula B

06-11-2009 om 00:44

Hoog?

Als je met 'hoge noren' schaatsen bedoelt met ijzers waarop je hoog boven het ijs staat, sluit ik me bij IngridT aan: begin maar met lage noren, dat is al ingewikkeld genoeg.
Maar als je combi-noren bedoelt, met zo'n vaste kunststof schoen, dan zou ik je afraden om die te kopen. Vorig jaar ben ik, na de vorstperiode, ook schaatsles gaan nemen. Tot mijn verbazing vind ik het ontzettend leuk. Ik reed steeds op combi-noren, maar merkte steeds meer dat ik daar niet verder op kom. Doordat je enkel gefixeerd is door de hoge schoen, kun je minder goed de ene voet verder vooruit laten glijden en dat is noodzakelijk bij (onder andere) bochten rijden.

Vaak kun je bij de ijsbaan schaatsen huren. Dat zou ik je aanraden: huur een paar keer (combi)noren en vraag dan advies aan je trainer welke schaatsen je het beste kunt aanschaffen.

Na een paar maanden combi-noren heb ik vorige week een paar échte gekocht, lage dan wel. Woensdag voor het eerst op geschaatst en mén wat was dat gaaf! Veel plezier ermee!

Vera*

Vera*

06-11-2009 om 09:00

Hoge schoen

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Paula. Op noren rijden is een kwestie van diep zitten en je enkel bewegen (als je het goed doet) zodoende heb je niet veel aan een hoge harde schoen.
Ben je bang dat je enkels het niet aankunnen dan kun je ook een hoge softboot kopen. Dan heb je net wat meer steun rond je enkels maar je kunt ze nog steeds bewegen. Dochter heeft zulke: http://link.marktplaats.nl/293976532
Ik heb ook hoge schoenen maar die heb ik al meer als 16 jaar en werden toen speciaal gemaakt. Nu kun je ze gewoon kopen.

Spraakverwarring?

Wat bedoelde je nou Petra? Normaal gesproken slaat het 'hoge' van Noren op de afstand tussen het ijzer en de schoen. Over zulke hoge noren had ik het in mijn posting...als je een beginner bent: NIET DOEN!!!

Lage noren 9dus met de schoen dicht op het ijzer) kunnen verschillende soorten schoenen hebben. 'hoge' schoenen geven idd enkelsteun, maar harde, hoge schoenen (die skischoen achtige0 zijnn idd erg inflexibel, kun je niet goed 'laag zitten'.

Mijn zonen hebben vorig jaar nieuwe lage noren gehad met een soort soepele hoge bergschoen erop. Dat bevalt wel erg goed. geeft wel wat steun, maar is toch flexibel. Ze schaaten er erg prettig op.

Ingrid

Vera*

Vera*

06-11-2009 om 11:46

Ingridt

Ik denk dat de spraakverwarring bestaat doordat je schaatsers en niet-echte-schaatsers hebt. De echte schaatsers weten dat je met een hoog ijzer een langere afzet kan maken en schuiner door de bocht kan. Voor de niet-echte-schaatsers/beginners betekent een hoge schaats dat je je enkels niet hoeft te vermoeien met balans en stabiliteit.
Een lage noor van Raps schijnt hoger te zijn dan de lage noor van Viking. Ik heb een raps-ijzer onder een FSschoen. Dochter heeft ook een laag raps-ijzer. Mijn man is met zijn zoveelste paar klappers bezig en zoon houdt helemaal niet van schaatsen.

Hahaha vera....

en ik ben hooguit een niet-echte-schaatser, die nog steeds op hoge noren rijdt van een kleine 30 jaar oud. Van die echte, van zwart leer. Toen ik ze als tiener kocht/kreeg was het absoluut voor losers om lage noren te hebben (jaja, kom uit het hoge noorden, waar schaatsen een echte volkssport was). Dus ik zwalk die enkele keer dat er ijs ligt nog steeds rond op mijn hoge enkelsteunloze klassiekers. Was vorig jaar behoorlijkk jaloers op mijn zonen die met warme voeten uiters stabiel over het ijs zwierden. Als het deze winter gaat vriezen ga ik ook naar de winkel!

Ingrid

Vera*

Vera*

06-11-2009 om 13:28

Ingridt

als je nu flink gaat oefenen op de skeelers gaat het op het ijs ook een stuk gemakkelijker.

Petr@

Petr@

06-11-2009 om 17:19

Ha ha

Het is mij duidelijk: ik ben blond op het gebied van schaatsen. Ik wist niet eens dat je ook nog verschil in hoogte ijzer en schoen had! Ik bedoelde dus inderdaad noren met hoge schoen.
Ik wacht nog maar even met het kopen van schaatsen en huur ze de eerste paar lessen.
Bedankt voor de reacties!

gr.
Petr@

Vera*

Vera*

06-11-2009 om 17:27

Petr@

Schaatsen (noren) horen strak te zitten. Het is dus neit de bedoeling dat je met dikke sokken in je schaatsen zit. Je neemt een dun sokje en trekt de veters vooral goed aan (vooral aan de bovenkant zodat je je tenen nog iets kan bewegen). Als je de eerste keren schaatsen gaat huren hoef je je ook niet druk te maken over het slijpen ervan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.