Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zon

zon

23-02-2009 om 15:40

Saus voor roerbakgroente

Wij eten regelmatig roerbakgroente. Vaak doe ik daar dan een woksausje uit een flesje bij maar ik zou graag willen weten hoe ik op eenvoudige wijze zelf een sausje kan maken. Weet iemand een lekker recept?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nog simpeler

Nog simpeler dan een recept is een pot zwarte-bonensaus (bij de toko). Schep door de groenten, et voila, smaakt behoorlijk Chinees (zeker als je ook nog knoflook en gember hebt meegewokt).

Groeten,

Temet

Schep = een schep

Ik herlees mijn posting en nu staat het er alsof je een hele pot van die zwarte bonensaus door de groenten zou moeten scheppen. Dat dus niet (veel te zout) maar gewoon een flinke eetlepel ofzo.

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-02-2009 om 16:14

Thais

Vanavond eet ik mie met roerbakgroenten en noten en daar doe ik dan doorheen: paar teentjes knoflook, stukje gember, een rode peper, schep suiker, scheut vissaus, limoensap en oestersaus. Ik bak het dan in olie, half olijf/half sesamolie en doe er bij het opdienen verse koriander overheen. Heb er nu al zin in!

zon

zon

23-02-2009 om 16:21

Bedankt!

volgens mij heb ik dat zelfs ergens achter in de kast staan. Wij eten vaak in een Aziatisch restaurant waar ze heerlijk eten hebben. Toen we daar laatst weer eens lekker hadden gegeten dacht mijn man dat hij dat misschien ook wel zelf zou kunnen maken. Vervolgens is hij de volgende dag naar de toko gegaan en heeft daar allerlei dingen gekocht die volgens de man die daar werkt veel in de Aziatische keuken worden gebruikt. Helaas heeft hij er vervolgens nog niks mee gedaan maar die pot zwarte-bonensaus staat daardoor denk ik wel in de kast dus ik kan je tip vanavond meteen uitproberen.

zon

zon

23-02-2009 om 16:22

Roosje

dat klinkt inderdaad ook heerlijk. bedankt

reina

reina

23-02-2009 om 18:14

Geen saus

Ik doe er niet vaak suas bij, maar vooral veel kruiderij.

Mengsel

ik heb wat flesjes staan, sojasaus, zoete chilisaus en gembersaus en daar meng ik dan wat mee voor een aziatische touch. Ook heb ik een potje greencurry-pasta van de toko en een blok santen in de koelkast voor een lekkere thaise smaak.
jonne

(Janneke)

(Janneke)

23-02-2009 om 19:13

Zoete chilisaus en sojasaus

Ik doe er vaak een flinke scheut zoete chilisaus, met flinke saus sojasaus (ketjap) en 2 of 3 geperste knoflookteentjes....... heerlijk!!

Rijstwijn of sherry

De chinese mensen die ik ken werken nooit met sausjes door de gewokte groente.

Meestal is het knofloof/ui/gember/peper in verschillende verhoudingen meewokken en dan hooguit een scheutje light soy sauce en rijstwijn (of sherry) erdoor.

koolwitje

koolwitje

24-02-2009 om 16:54

Oestersaus/oystersauce

Grote en kleine flessen zijn te koop bij de toko, beetje peper en zout (en eventueel knoflook)...heerlijk!
Gisteren trouwens na het wokken wat water toegevoegd aan de kook (eigenlijk heel weinig water, in het midden van de wok, de groentes aan de kant en wat aangemaakte maizena toegevoegd, dan krijg je een doorzichtig papje, hetzelfde als bij de chinees, maar je moet het natuurlijk zelf wel op smaak brengen met kruiden! (ik vind verse koriander, stukjes fijngemalen gember, fijn gesneden citroenblaadjes en/of stengels echt super lekker!) Ik koop zekers geen kant en klare woksauzen van bijvoorbeeld Unimex, dat vind ik echt zonde van mijn centen, het is zo gemakkelijk om het zelf te maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.