Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mirage

Mirage

01-05-2010 om 20:36

Satésaus

Meestal maak ik satésaus uit zo'n bruin emmertje waar dan nog wat water bij moet. Kan nu natuurlijk niet op de naam komen, iets van Wyco oid? Maar ja, die is wel eens op, en gezien mijn chaotische aard duurt het dan ook wel even voordat er nieuwe is, dus vandaag wilde ik zelf saus maken. Het lukt me alleen niet om het net zo lekker te krijgen als de saus uit het emmertje. Heeft iemand een goede tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Femke:-)

Femke:-)

01-05-2010 om 20:49

Mijn satesaus is de lekkerste

Dat zegt mijn zoon he...en kinderen spreken de waarheid

Ik fruit eerst de uitjes (1 grote ui heel klein snijden)
Dan doe ik er de pindakaas bij (paar grote lepels), vervolgens schuit melk erbij om het vloeibaar te maken en afmaken met flinke schuit ketjap en wat sambal....
Hoe langer hij op het vuur staat, hoe meer melk erbij moet.

Smullen maar!!

Bijna hetzelfde

Hier ook zoiets, alleen doe ik er ook nog knoflook door, en gebruik ik water ipv melk. Ik doe er ook altijd nog iets zurigs in (beetje citroensap of asem), en zelf gebruik ik Indonesische ketjap (die is zoeter en stroperiger) maar met gewone ketjap manis van Conimex etc gaat het ook.

Eventueel opleuken met koriander of komijn.

Inderdaad: hoe langer het opstaat hoe meer water. En het kan gebeuren dat de olie zich afscheidt van de pindakaas, maar dat doet aan de smaak niets af.

Groeten,

Temet

Bessenjam

Bijna hetzelfde, maar ik doe er een klodder bessenjam bij. En als dit gebeurt "En het kan gebeuren dat de olie zich afscheidt van de pindakaas" dan ook nog een scheutje melk (dan bindt het weer).
Groet,
Miriam Lavell

Mmm lekker

Wij (met name ik) zijn dol op satésaus.

Ik begin ook altijd met een uitje en teen knoflook. Vervolgens gebruik ik altijd een deel wyko pasta en een deel pindakaas, dat kan natuurlijk ook.

Dan altijd sambal voor meer pit en korianderpoeder en zoete ketjap voor de smaak. Je kan evengoed honing of gembersiroop als zoete smaakmakers gebruiken. Ook doe ik meestal wat (verse) citroensap erdoor. Aanlengen met melk en soms wat water. Gegarandeerd lekker!

Mirage

Mirage

02-05-2010 om 18:51

Aha

Nou, in ieder geval één probleem gelokaliseerd, ik was de uit vergeten... Bedankt voor alle tips!

Indonesische smaken

Ik mis een beetje de indonesische smaken in jullie reacties. Ik begin inderdaad vaak met een uitje fruiten en knoflook erbij (in zonnbloemolie!). Dan de pindakaas erbij met melk en dan daar sambal badjak bij, ketoembar, laos en kjentoer en een scheut ketjap.

Dorry

Jesse_1

Jesse_1

02-05-2010 om 19:56

Vergelijkbaar

Pindakaas (goedkope, géén Calvé!!!) met water. Dan véél Ketjap Manis ("er kan nooit teveel ketjap in de satésaus zitten" - Bart Chabot , citroensap, sambal, bruine suiker, boemboe saté kruiden en een scheut ketchup (deed man eerst nooit, maar tegenwoordig nu ook).
Echt 10x lekkerder dan de Wyko!
Jesse

Mathilde

Mathilde

03-05-2010 om 13:39

Toko

Onze toko heeft verschillende instant satesauzen (Ratu Culinair). Bijvoorbeeld een fijne variant die zoetzuur is (voor over een groentesalade) of een pittige, grove variant (petjel). Hoef je alleen maar kokend water bij te doen . Errug lekker. Mijn kinderen lusten alle groenten als er zo'n satesaus overheen zit haha. Is nog eens wat anders dan ketchup .

Hillary

Hillary

03-05-2010 om 15:01

Trassi

En ik mis de trassi. Wat een hoop verschillende manieren om pindasaus te maken overigens, zelfs van mensen die allemaal een Indische/Indonesische achtergrond hebben. Hier dan de mijne: in pannetje wat knoflook en trassi verwarmen (niet bruin laten worden), paar scheppen B-merk pindakaas erbij en water tot de gewenste dikte. Dan toevoegen: ketjap manis (ketjap A uit die witte containers), sambal oelek, beetje gemberpoeder, beetje citroensap en scheutje azijn en tenslotte paar scheppen suiker (liefst bruine). Dit laatste is zeer omstreden, zeker binnen mijn schoonfamilie, een paar Indische tantes zijn hier absoluut op tegen en sommige gaan zelfs zo ver dat als de ene tante even niet kijkt de andere er snel een paar scheppen suiker bij doet. Wij zijn dus van de suikertak. Heb intussen zelfs de suikergooigewoonte overgenomen, maar dat mag inmiddels want ben ook al een paar maal tante . Hoeveelheden gaan uiteraard allemaal uit de losse pols, gewoon regelmatig even proeven en er af en toe wat bij gooien van een en ander tot je tevreden bent.

Mathilde

Jij maakt dezelfde fout als ik door alle pindasausen zonder onderscheid satesaus te noemen. Maar dat is dus he-le-maal fout, heb ik van mijn van oorsprong Indonesische partner begrepen, want satesaus is geen petjelsaus is geen gado-gadosaus etc.

Ik geloof hem onmiddellijk maar het is mij min of meer een biet. Bovendien ben ik niet zo genegen om culinaire voorschriften op te volgen van iemand die dan wel uit Indonesie komt, maar zelf altijd zijn satesaus uit een supermarktemmertje haalt. Als zijn moeder het nou zei...

Groeten,

Temet (trassi in de satesaus???)

Hillary

Hillary

04-05-2010 om 10:13

Pindasaus

Nou ja wij noemen het ook pindasaus, weet niet of dat wat uitmaakt voor de trassi? Tja weet niet wie dat verzonnen heeft hoor, maar iedereen is gek op mijn pindasaus, dus zal wel goed zijn. En wij gebruiken altijd dezelfde saus bij de sate, de gadogado en andere gelegenheden. Een tante van mijn man maakt wel verschillende soorten, maar zij is de enige en zij is nog wel aangetrouwd (geen Indische dus). Petjel gebruik ik overigens op de niet daarvoor bedoelde manier. Wij gooien dat als losse korrels over de broccoli als we die bij de rijst eten, maken er dus geen saus van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.