Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Majda

Majda

14-08-2009 om 10:37

Salades, salades, salades

Blijkbaar ga ik er deze zomer niet onderuit komen: morgen moet ik barbecuen. En ik zorg voor de salades. Voor een man of acht. Wie heeft er lekkere salade-voor-bij-de-barbecue-recepten voor mij?
Alvast veel dank.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

14-08-2009 om 11:05

Wat ik dan doe

ik neem de benenwagen naar de plaatselijke super, koop daar 3 salades en pimp die met van allerlei lekkere dingen.
Vooral bij een barbecue ga ik niet op de culinaire toer.

Lekker anders

Net weer gemaakt: farro/bulgur salade van Jamie Oliver.

In het Engels:
http://www.jamieoliver.com/recipes/salad-recipes/farro-salad-with-roasted-veg-insalata-di

Farro of Bulgur koop je bij de Turkse winkel, is makkelijk klaar te maken en superlekker. Groenten bak je in een hete oven, alles bij elkaar mikken, olie en citroensap en veel tuinkruiden erdoor en klaar.

Jonne

Dressing het belangrijkst

bij een barbecue vind ik het lekker veel groente te eten, dus geen aardappel of pastasalade erbij.

Ik maak zo dressing: schenk in een kopje een flinke scheut lekkere olijfolie, een scheutje balsamico azijn of een beetje verse citroensap, een schepje van die mosterd waar je de zaadjes in ziet, zout en peper, eventueel scheutje honing. Citroenpitjes eruit vissen en mengen met vork. Op het laatste moment door de salade mengen.

Voor de salade zelf kun je een zak gemengde sla doen. Ik doe zelf altijd normale sla die ik oppimp met rucolablaadjes uit de tuin. Ik heb twee potjes ruccola in de tuin gepland en eet daar al de hele zomer van. Verder wat groente in hele kleine blokjes snijden, bijv. geschilde komkommer, rode en gele paprika, tomaat. Eventueel een geraspte wortel. Je kunt eventueel nog wat van die salade pitjes opdoen of geroosterde pijnboompitten. Blokjes feta zijn er ook lekker door of wat geraspte pecorinokaas.

Voor een Italiaans accent, een stuk venkelknol in blokjes erdoor heen mixen en een dressing van olijfolie, balsamico azijn, zout, peper en veel oregano doen.

Jessica O

Jessica O

14-08-2009 om 12:17

Wat ik lekker vindt

Laagjessalade.

1 blikje mais (300gram) 1 blik ananas, 3 appels, 6 gekookte eieren, 3 ons ham in blokjes, 1 pot mayonaise/yogonaise (600ml) 3 dunne preien.

begin met een laag mais, daarop de appels in blokjes, laagje ananas stukjes, eieren in blokjes, ham reepjes en dek af met mayonais. Daarover heen de prei. De salade is het lekkerst als je hem een dag voor de tijd maakt.

Eventueel uit te breiden met een laagje wortel en/of sellerie uit pot. Je kunt ook over de prei nog 200 gram geraspte kaas verdelen.

Jessica

En dan nog eentje die staat in de maag

En hier dan nog een stevig saladerecept voor die situaties waarin niet aan de vegetariërs is gedacht, of het vlees is verbrand, of iedereen flauwvalt van de honger omdat de barbecue veel te laat is aangestoken en er dus nog lang op het vlees gewacht moet worden:

Gele salade (voor een weeshuis)

1 pond kaas in kleine blokjes
10 hardgekookte eieren in kleine blokjes
1 blikje mais

dit alles dooreengemengd met een sausje van mayo, yoghurt, mosterd, kerriepoeder en P+Z. Zoveel saus dat de salade goed vochtig is (de saus trekt een tikje in, dus als e.e.a. lang moet staan moet je m iets te nat maken)

Handig van deze salade is ook dat-ie niet verlept oid. Maar een frisse, lichte zomerse salade? Nee, dat niet

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

14-08-2009 om 12:28

Majda: zoek eens in het archief

Er komen regelmatig receptendraadjes langs. Zoek in het archief en je zult lekkere recepten vinden!

(oa mijn favoriete spinaziesalade met hele knoflookteentjes...)

eet smakelijk alvast!

groet, Mamvantwee

evy

evy

14-08-2009 om 13:11

Frisse salade

Hoi,
Deze salade doet het altijd goed;

1 bakje sellerie salade
2 stengels selderij in stukjes
1 doos aardbeien in stukjes
1 blikje perzikken in stukjes

Alles door elkaar en klaar

Groet Evy

Fris

nog een frisse makkelijke salade...

meng door elkaar:
- 1 zak frisee sla of ijsberg sla
- 1 plastic bakje met mandarijntjes (van die semi-verse)
- 1 bakje selleriesalade
- 1 bakje gehakte walnoten

Groetjes
Gruffalo

Majda

Majda

16-08-2009 om 21:31

Dank!

Nog bedankt voor jullie reacties. Ik heb vooral het advies van amk opgevolgd en ben niet op de culinaire toer gegaan. Een griekse salade gemaakt (van Tops?) en een groene sla met de dressing van Liat. Iedereen gelukkig. En nu heb ik buikpijn. Geen grapje. Maar ik suggereer natuurlijk niet dat de barbecue van gisteravond daar iets mee te maken heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.