Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

els

els

25-01-2009 om 16:12

Salade opleuken

hoi

ik ga volgende week een lunch voor 15 personen maken, in buffetvorm. Ik heb al veel leuke hapjes bedacht, dus kan me de dag ervoor flink uitleven. Ik wil er toch ook wel iets van een salade bij doen, een huzaren-, rundvlees- of aardappelsalade.
nu kan ik dat ook zelf gaan maken uiteraard maar ik hoor wel eens dat je de kant-en-klare salades ook heel eenvoudig erg lekker kunt maken door een beetje van dit-en-dat toe te voegen.

Wie weet hoe ik die salades zou kunnen opleuken?

Alvast bedankt,

Els

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

25-01-2009 om 17:23

Leuker kunnen we het niet maken

Ik zou kant-en-klare huzarendingen en aanverwanten niet serveren. Dat wordt nooit leuker/ lekkerder. Bij salade denk ik eerder aan iets met sla, trouwens, zou dat niet lekkerder zijn? Een bordje met tomaten, ui, rucola, mooi gerangschikt, met een goede olijfolie erover?
De enige kant-en-klare 'salade' die je goed kunt opleuken is een basic aardappelsalade, verse tomaat/ui erdoor. Maar ook dan is zelf maken erg simpel en ziet er smakelijker uit (en is dat ook!)

MaximeM

MaximeM

25-01-2009 om 18:08

Zelf maken is heel makkelijk hoor

en ook nog eens veel lekkerder!

aardappels (kruimig) voor 4 personen 1 1/2 kilo (ongeveer, kan iets meer zijn) koken met zout en laten afkoelen
6 middelgrote augurken zoetzuur tot kleine stukjes snijden
1 appel (zoetzure appel, bijv. elstar)
1 ui
1 blik tonijn op water
zaanse mayonaise naar je eigen smaak toevoegen (5 eetlepels ongeveer), ipv zaanse mayonaise kan je ook de zaanse fritesaus (pot met oranje deksel) nemen deze is namelijk de helft minder vet en is net zo lekker.
scheutje ketchup en currysaus
en daarna leuk opmaken in een schaal met daarop een eitje, tomaatje etc. etc.

maxime

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-01-2009 om 21:26

Niet lekkerder

"je de kant-en-klare salades ook heel eenvoudig erg lekker kunt maken door een beetje van dit-en-dat toe te voegen. "

Misverstand. Het wordt niet lekkerder, maar het ziet er iets feestelijker uit. Maar het blijft vieze salade uit een emmer.

De moeite die je steekt in de garneringen, zou ik steken in zelf maken. Zelfs aardappelsalade die bestaat uit aardappels, zure room en dille (makkelijker bestaat niet), is lekkerder dan kant-en-klaar. En dan hoef je het alleen maar op een blaadje sla te leggen.
Al die frutsels eromheen doen iets voor het oog, maar niet voor de smaak.

Groet, Ellen

Hmm

Wel flauw om te zeggen dat zelf maken lekkerder en eenvoudig is, maar dan geen recepttips geven.
Wil/kan/geen tijd voor zelf maken dan zul je een kant en klaarsalade nauwelijks lekkerder krijgen door er iets bij gooien, dus misschien moet je dan investeren in een goede salade van een groentenboer/cateraar ipv een bak johma halen. Anders idd zelf maken:
aardappelsalade: vastkokers koken in schil, afkoelen, schil pellen, in schijven snijden en in een bak leggen, overschenken met hete bouillon. Een dikke saus maken van mayo en volle yoghurt (zure room). Alles door de afgekoelde aardappels scheppen. Sjalotjes miniscuul snipperen, bieslook knippen, ook erdoor doen...klaar!
Huzaren- en rundvleessalade heb ik me nooit aan gewaagd, maar daar kan volgens mij weinig mis mee gaan als je de plaksubstantie (op mayobasis) maar goed krijgt, kan je er vervolgens vanalles bij in gooien tot mais, appel en ananas aan toe.

Wilma

Wilma

26-01-2009 om 12:51

Hier wel hoor

Ik leuk bij een wat uitgebreider bbq-feestje wel een bak aardappelsalade (meestal van Appie Heyn) op. Of met zalmsnippers. Of met kipfilet in stukjes gesneden en ananasstukjes. En de meeste mensen vragen me dan hoe ik deze lekkere salade heb gemaakt.

Groetjes,
Wilma

Wilma

Wilma

26-01-2009 om 12:52

Oh ja

Bij gebrek aan kipfilet heb ik ook wel eens een blikje tonijn gedaan. En ananas dan. Ook lekker.

Groetjes,
Wilma

els

els

27-01-2009 om 09:44

Bedankt

hoi

bedankt voor de tips. het klinkt idd wel makkelijk om het zelf te maken maar zoals gezegd maak ik al heel veel hapjes zelf en wordt het me echt teveel. Aan de andere kant, ik heb alle ingredienten toch al in huis dus misschien vind ik wel ergens nog tijd om te schillen, koken en af te maken. Toch vind ik het ook goed klinken om zalmsnippers door de aardappelsalade te doen, klinkt lekker... of misschien wat ei, ik heb ooit een aardappel-ei-salade gehad heerlijk!

Groetjes
Els

Hier ook wel hoor!

Men neme een grote bak vleessalade.

Daarin mik ik:
.nog een paar gestampte, gekookte, afgekoelde aardappels
.gesneden ui
.gesneden appel
.verse of gedroogde tomaatjes
.blikje mais en/of boontjes
.vis uit blik (tonijn/zalm niet alle olie erbij)
.paar druppels maggie (bruin flessie)
.peper (en zout naar smaak)

Door elkaar heen husselen, proeven
Opmaken met hardgekookte eieren, augurk, tomaatjes (komkommerplakjes)

Stokbroodje erbij, lekker!

gialova

gialova

27-01-2009 om 17:03

Succesrecept

Hier is de volgende salade al jaren een succesrecept:

1 kg aardappelsalade (ik gebruik die van ah)
een potje uitgelekte sellerie
ongeveer 350 gr gerookte kipreepjes
75 gr. grof gehakte walnoten
1 teente knoflook
4 schijven ananas in blokjes
verse peterselie

Dit alles door elkaar mengen en
garneren met schijven ananas en hele walnoten.

Groetjes Gialova

Toevallig zondag nog

Ik ben een fan van zelfgemaakt, maar dit weekend ging ik een dagje weg met vrienden, vroeg weg laat thuis,dag van tevoren druk, en deze (15) vrienden bleven ook eten.

men neme, twee bakken aardappelsalade van een zo smakeloos mogelijk merk (c1000 voldeed prima). Ik gooide daarbij +/- 8 eetlepels azijn, 4 eetlepels suiker, een flinke hoeveelheid versgeknipte bieslook, en knoflook uit een potje.
Een goed alternatief voor als je haast hebt, iemand vroeg het recept, en iedereen was verbaast toen ik vertelde hoe het gemaakt was.(alleen ikzelf vond geloof ik mijn eigen gemaakte lekkerder )
Ank

Roosje Katoen

Roosje Katoen

29-01-2009 om 14:59

Wel lekker

Meestal ben ik ook een voorstander van alles vers, maar met deze aardappelsalade heb ik altijd enorm veel succes.

Je mengt een bak aardappelsalade met stukjes appel, peterselie of dille, augurk, zilveruitjes, rode ui, spaanse peper en knoflook en naar smaak wat azijn en suiker erdoor. Makkelijk, goed vullend en echt lekker

MaximeM

MaximeM

29-01-2009 om 23:20

Nou...

Nou ik lees dat jullie heel veel lekkere dingetjes gaan stoppen in een bak aardappelsaladen van de supermarkt. Zonde! Je ben toch ook al heel druk door al die lekkere dingen te kopen en te snijden, dan kan een kilo aardappelen koken er toch ook nog wel bij? Dan is het écht zelf gemaakt. Ik koop soms, als ik echt makkelijk wil doen een zak geschilde aardappelen,die hoef ik dan alleen maar te koken. Vervolgens vul ik alvast de wasbak van aanrecht vol met koud water. Giet de aardappelen af in de andere wasbak en zet ze even in het koude water. Ondertussen al die lekkere dingetjes snijden. Daarna de aardappelen prakken en er wat mayonaise zout en een heel klein beetje ketchup en curry erdoorheen en al die lekkere dingen. Daarna wegzetten in de koelkast.

Maxime

els

els

31-01-2009 om 11:02

Op dit moment...

op dit moment staat er een grote bak gekookte aardappelen, overgoten met bouillon in de koelkast. Ik ben toch overstag gegaan, ben benieuwd of het zelfgemaakte echt zo lekker is.
en tegelijkertijd heb ik toch een klein bakje rundvleessalade gekocht om even op te gaan leuken

Groetjes
els

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.