Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rust in mijn hoofd - maar hoe?

De afgelopen tijd heb ik het niet alleen heel druk gehad maar ook veel te maken gehad met onzekerheid qua werk (mag ik blijven??) en ik heb zelf het idee dat ik tegen het overwerkte aan zit.

Hoe maken jullie je hoofd leeg? Ik loop al hard en dat helpt een betje maar niet genoeg, mijn lijf is daar al jaren aan gewend. Ik blijf zo onrustig, slaap slecht en zoek meer naar handvaten om ontspannener te leven.

Hoe doen jullie dat, iemand tips?

Groetjes, Astrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

18-07-2009 om 12:18

Afleiding

De zolder opruimen. Een kast leeghalen en herindelen. De buitenboel schilderen. Onkruid uit de tuin halen. Een meubelstuk opknappen. Oude foto's inplakken. Fietsen. Ver fietsen met je hoofd in de wind. Laadjes opruimen. De keuken soppen, tot in hoekjes waar je in jaren niet bent geweest. Een ingewikkeld kledingstuk naaien. Een lappendeken maken, of als je toegewijder bent een echte quilt. Een muziekinstrument leren bespelen. De was strijken voor iemand die daar niet aan toe komt en daarbij mooie muziek beluisteren.

Sterkte!

tonny

Of het omgekeerde

De stilte opzoeken en de onrust door je lijf laten gaan. Een half uurtje op zolder gaan zitten en een body scan (ff googlen) of meditatie doen.

Je kunt proberen om door de dag heen goed te voelen hoe je je voelt en alles vanuit de rust te doen. Want daar schort het vaak aan in zo'n stresssituatie.

Schermen

... of een andere sport waar je bij moet nadenken.
Ik heb jarenlang geschermd, en toen ik daarmee stopte heb ik een tijdje op een sportschooltje gefitnessed. En toen pas viel me op dat ik bij dat laatste aan werk- en andere sores kon blijven denken, terwijl ik bij schermen altijd na de warming up geheel door het spelletje in beslag genomen werd.

Iets doen wat de geest afleidt, zou ik denken. Hardlopen lijkt me daar minder geschikt voor.

Toen ik zelf eens in een rotperiode zat merkte ik dat lezen bij mij de zinnen beter verzette dan bv tv-kijken. Maar dan moet je dus wel een boek hebben waar je goed inkomt.

Of misschien inderdaad de benadering van Rodebeuk kiezen natuurlijk.

Sterkte ermee

Temet

Tante Naald

Tante Naald

18-07-2009 om 22:44

Handwerken

Breien, haken, borduren. Quilten vast ook en misschien zelfs punniken (maar dat is wel heel erg doelloos en vergt misschien wat te weinig concentratie).

Hcysp

Hcysp

19-07-2009 om 07:07

Onderzoek

Alle tips die hierboven staan zijn goed. Ze zijn voor verschillende gemoedstoestanden geschikt. Ik ken verschillende onderzoeken die gekeken hebben naar hoe je rust in je hoofd krijgt, bijvoorbeeld hoe je van piekeren af komt of hoe je even een plaats voor jezelf kunt creeeren.

Als je piekert is het goed om jezelf af te leiden. Dan werken de tips waarbij je aan iets anders denkt het beste: lezen, hardop liedjes zingen met de kinderen, een moeilijk patroon uitkiezen en dat gaan maken bijv. Of een sport waarbij je na moet denken zoals schermen zoals Temet zei.

Als je niet piekert, maar je wordt overspoeld door alles wat je moet doen en al die gedachten daarbij, is het goed om even stil te staan en je alleen in het "nu" te bevinden (mindfullness): heel bewust bezig zijn met wat je doet. Google maar op mindfullness daar zie je heel veel tips. Bijvoorbeeld: ga lekker fietsen en probeer je dan bewust te richten op het gevoel van het fietsen of op de omgeving. Op die manier creeer je rust in je hoofd.

Als het gewoon druk in je hoofd is en je moet een aantal zaken op een rijtje zetten, is het goed om op te gaan ruimen. Wie zijn huis opruimt, ruimt ook in zijn ziel op. Dus gewoon een keer een kast opruimen of de zolder o.i.d. Maar ook lichaamsbeweging kan positief werken. Een lang stuk wandelen in je eentje bijv.

Wat ook kan helpen (maar dat is niet voor iedereen zo!) is om er even bewust doorheen te gaan. Dus piekergedachten op je af te laten komen en rustig te ondergaan. Je weet toch dat het ooit weer over gaat, die gedachte. Gedachten komen en gaan, merk je op dat moment. Maar dit werkt niet voor iedereen is mijn ervaring.

Succes met het tot rust komen! Met alle tips die in de vorige postings al gegeven zijn moet het zeker lukken.

Ervaring

Het bericht van Hcysp (aub een nieuwe nick!) zegt alles al. Maar goed, toch mijn ultieme ontspanningstip: ga in de tuin of op het balkon zitten en kijk naar de wolken... Kijk... en blijf kijken... En kom weer helemaal in het hier en nu en bij jezelf. Werkt gegarandeerd!
Onyx

Tante Naald

Tante Naald

19-07-2009 om 11:23

Onyx o.t.

Hcysp = psych achterstevoren. Zal wel een gelegenheidsnick zijn (net als Tante Naald trouwens...)

tonny

tonny

19-07-2009 om 14:35

Hee psych-andersom

Dat is een leuk overzicht!!
Daar kunnen we wat mee.

Tonny

Mathilde

Mathilde

19-07-2009 om 16:37

Kleine stapjes

Als ik overweldigd raak door een bepaalde opdracht, probeer ik die in kleine stukjes op te delen. Elke dag een klein stukje, dan heb je aan het einde van de week de hele klus gedaan. Werkt bij mij voor het werk en voor het huishouden .
Wat ook helpt, is om het allerbelangrijkste op je lijstje eerst te doen op een werkdag. Meestal is dat iets waar je het meest tegenop ziet . Geen gezellige kout bij het koffieapparaat, geen mail of telefoon, maar meteen ermee beginnen. Tegen elf uur ben je klaar en heb je nog alle tijd voor andere dingen. Doe je het andersom, dan is ineens je lunchtijd al achter de rug en heb je nog 'niks' gedaan en stel je het uit tot morgen.

Even kijken hoor

ik ben bij een coach geweest voor dit soort dingen, en de laatste dag heb ik een rijtje opgeschreven met tips:

- tijd voor jezelf nemen, maar loslaten of dit in een vast ritme (lukte bij mij niet) is of niet
- leegte zoeken
- Happinez-kalender (vond ik zelf erg fijn)
- minder internetten, telefoon niet opnemen
- bij thuiskomen meteen verkleden zodat je de energie van je werk kwijt bent
- ritmes inbouwen. Kapper 2mnd, vriendin 3mnd, uitje met gezin 1 mnd
- alleen wandelen
- mediteren
- onder bomen gaan zitten

Nou ja enzovoort. Het is wel een beetje persoonlijk dus geen commentaar over of ik met die bomen ook ga knuffelen hoor

Fem

Fem

20-07-2009 om 10:53

Mosterd

Hoi,
Had dit draadje nog niet eerder gezien, dus ik kom lekker als mosterd na de maaltijd. Maar wat leuk zeg, om te lezen hoe ieder zo zijn eigen manier heeft om het hoofd te legen. De meeste tips ken ik wel. Pas ze zelf ook toe. Heb ruime ervaring met het legen van een vol hoofd. Drie jaar geleden zat mijn hoofd zo vol dat er niks meer bij paste. Dus toen er toch een volgende lading kwam ontstond er kortsluiting in de vorm van een psychose.
Wil je niet bang maken hoor. Je krijgt niet zomaar een psychose. Er moet veel, echt héél veel gebeuren voordat je zover komt. Maar het laat wel zien hoe belangrijk het is dat je je hoofd zo nu en dan kunt legen.
Spanning is op zich niet erg. Vrijwel iedereen is er tegen bestand een tijdje onder druk te staan. Als de spanning maar niet té lang aan blijft houden. Probeer deze daarom zoveel mogelijk te reduceren. Ik begrijp dat je vooral in spanning zit (zat?) vanwege de onzekerheid over het houden van je baan. Heb je daar gesprekken over gehad? Weet je in hoeverre deze onzekerheid reëel is? Is er een grote kans op ontslag? Of een kleine? Of is daar uberhaupt niks over te zeggen? Probeer zoveel mogelijk in gesprek te blijven met je werkgever. Ga niet gelijk van het ergste uit, maar probeer houvast voor jezelf te creëren. Ga na wat je mogelijkheden zijn. En ook wat je mogelijkheden zijn indien je onverhoopt wèl wordt ontslagen. Zelf merk ik dat het me rust geeft als ik actief aan de slag ga met hetgeen de onrust veroorzaakt. Bij mij werkt dit beter dan de onzekerheid lijdzaam ondergaan.
Helaas ontkom je er niet aan dat je soms over bepaalde zaken in onzekerheid zult blijven. En waarschijnlijk zul je geen manier vinden om de stress tot nul terug te brengen. Daarom zul je een manier moeten vinden om de stress hanteerbaar te kunnen houden. Het behouden van je nachtrust is daarin denk ik de belangrijkste. Als je uitgerust bent kun je meer aan. Zelf merk ik dat ik na een slechte nacht nog meer pieker. En daardoor de volgende avond slechter in slaap kom. Dat moet je zien te doorbreken. Mochten alle huis tuin en keuken middeltjes (flinke wandeling gevolgd door een lekker warm bad o.i.d.) niet helpen, dan kun je kijken of je iets kunt nemen om beter in slaap te vallen. Alcohol is sterk af te raden. Los gezien van het feit dat je vroeg of laat in de problemen kunt komen als je alcohol gebruikt om te kunnen ontspannen, vermindert alcohol de kwaliteit van je slaap. Zelf heb ik een tijdje baat gehad bij Valdispert Nacht. Mocht dit je niet helpen, ga dan eens langs bij je huisarts. Bespreek het piekerprobleem. Wellicht dat hij je iets kan geven waarmee je beter in slaapt. Dat klinkt heel eng. Maar bij goed gebruik hoeft het dat niet te zijn! Zelf heb ik ook slaapmedicatie in huis. En alleen het gegeven dat het voorhanden is helpt me al te ontspannen. Als ik er echt doorheen zit, dan is er altijd nog een pilletje. Neem niet elke avond een pilletje om te slapen. Alleen als het slapengaan ècht niet wil lukken, terwijl je al nachtenlang nauwelijks geslapen hebt. Dan kun je die noodgreep doen. Slapen moet! Maar besef daarnaast ook dat je waarschijnlijk met heel wat minder slaap toe kunt dan je zelf denkt. 8 uur slapen is voor veel mensen helemaal geen must. Vooral niet als je daarnaast gezond leeft. Dat idee geeft mij ook al vaak een stukje rust.
Verder gebruik ik veel van de tips zoals hier genoemd. Het is een beetje je weg vinden in hetgeen bij je past. Mindfulness is een hele goeie. Veel van de tips zoals anderen die eerder al gaven zijn ook 'mindfulness'. Zoals bijvoorbeeld het kijken naar de wolken en daarbij dan niet wegdromen, maar je bewust blijven van hetgeen je ziet. De blauwe lucht. De vormen van de wolken. Je kunt ook mindful 'voelen'. Bijvoorbeeld wanneer je op het strand loopt, je het zand onder je blote voeten voelt en een zacht zomerbriesje over je huid aait. Bij gebrek aan strand voldoet het zandpad op de hei of in het bos ook prima. Neem daarbij alles in je op wat je ziet, voelt en hoort. Mindfulness betekent 'je bewust zijn van je huidige ervaring'. Het leert je heel bewust te leven in het 'hier en nu', zonder dat je continue op de automatische piloot leeft. Ik denk dat het voor iedereen werkt. Kijk maar 's op www.aandachttraining.info.
Ik hoop dat je snel weer wat meer zekerheid zult hebben en je beter zult voelen. Je zult zien dat je bij een volgende moeilijke periode sterker in je schoenen staat, door alle rustgevende 'technieken' die je jezelf nu aanleert. 'What doesn't kill you only makes you stronger'; ondertussen bijna een cliché. Maar o zo waar!
Veel sterkte in elk geval, in deze moeilijke periode.
Groetjes Femke

Astrid15

Astrid15

20-07-2009 om 21:40 Topicstarter

Bedankt voor alle tips

Heel fijn om al die reacties te lezen. Inderdaad, het ene spreekt me meer aan dan het andere, maar ik ga zeker met een aantal tips wat doen. Mindfulness, meditatie maar ook gewoon lezen lijkt goed bij me te passen. En Valdispert Nacht in huis halen lijkt me ook een aanrader.

Zekerheid over mijn baan krijg ik pas aan het eind van het jaar, dus tot die tijd moet ik er maar gewoon mee leven.
Heel erg bedankt allemaal in ieder geval, ik ga aan de slag!

Groetjes, Astrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.